default-image

Πρόταση - βόμβα της κοινοπραξίας για το Καστέλι

Κρήτη
Πρόταση - βόμβα της κοινοπραξίας για το Καστέλι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Πρόταση-έκπληξη έκρυβε η αποσφράγιση της οικονομικής προσφοράς της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ - GMR, που πλέον ονομάζεται ΑΡΙΑΔΝΗ, για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.

Ενώ η προμελέτη του ελληνικού δημοσίου προϋπολόγιζε το έργο συνολικά στα 850 εκ. ευρώ, η προσφορά της κοινοπραξίας αποδεικνύει ότι το έργο μπορεί να κατασκευαστεί με χαμηλότερο οικονομικό πακέτο, με οικονομικό όφελος και για το ελληνικό δημόσιο, με την παράλληλη διατήρηση της συμμετοχής του μέσα στα προβλεπόμενα ποσοστά.

Ταυτόχρονα από τα οικονομικά στοιχεία της προσφοράς προκύπτει ότι το κόστος τελών ανά επιβάτη αναμένεται να πέσει κάτω από τα 20 ευρώ, ενδεχομένως να φτάσει μέχρι και τα 17, καθιστώντας το ανταγωνιστικό με δεκάδες αεροδρόμια της νοτιοανατολικής Ευρώπης και μάλιστα κατά πολύ φθηνότερο από το αεροδρόμιο Χανίων, που από χθες το βράδυ το διαχειρίζεται η γερμανική Fraport.

Η αποσφράγιση της οικονομικής προσφοράς κατέδειξε ότι η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου ανέρχεται σε 45,9%, δηλαδή εντός των στόχων της ελληνικής κυβέρνησης και του υπ. υποδομών, που κινούνταν μεταξύ του 45% και του 55%.

Η κοινοπραξία με την προσφορά της ζητά από το ελληνικό δημόσιο να μετέχει όχι με 220 εκ. ευρώ, που αυτό είχε υπολογίζει, αλλά με 180 εκ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει άμεσο όφελος για το ελληνικό δημόσιο 40 εκ. ευρώ, με πιθανότερο αυτά να κατευθύνονται στη δημιουργία συνοδών έργων από το δημόσιο στην ευρύτερη περιοχή που γειτνιάζει με το αεροδρόμιο.

Η κοινοπραξία στην προσφορά της κάνει λόγο για 480 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 158 εκ. θα είναι ίδια κεφάλαια, τα δε υπόλοιπα 322 από πολλαπλές πηγές χρηματοδότησης ανάμεσά τους και η χρήση κατά 67% για πέντε χρόνια του σπατοσήμου, που αναλογεί για το Ηράκλειο.

Στα εντυπωσιακά είναι ότι η κοινοπραξία δηλώνει στην οικονομική προσφορά, ότι δε θα καταφύγει σε δανεισμό, γεγονός που δεν την εμπλέκει σε χρονοβόρες διαδικασίες για συμβάσεις δανεισμού.

Με άλλα λόγια η κοινοπραξία με την προσφορά - έκπληξη αυτή, δηλώνει ότι μπορεί να συμπιέσει το κατασκευαστικό της κόστος και ταυτόχρονα υπερβαίνοντας τις χρονοβόρες διαδικασίες που θα απαιτούσε ο δανεισμός, εκτιμά ότι από την κύρωση της σύμβασης στη Βουλή, εφόσον εγκριθεί, θα μπορεί να ολοκληρώσει την κατασκευή του και άρα να προχωρήσει στην εκμετάλλευσή του το αργότερο σε 60 μήνες.

Η συμπίεση του κόστους κατασκευής οδηγεί την κοινοπραξία στην εκτίμηση, ότι το κόστος τελών ανά επιβάτη μπορεί να πέσει κάτω από τα 20 ευρώ και να αγγίξει ακόμη και τα 17 ευρώ.

Η κωδικοποίηση της οικονομικής προσφοράς

Η προσφορά, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, κρίνεται ικανοποιητική από το Υπουργείο Υποδομών και κωδικοποιημένα είναι η εξής:

- Προσφορά κατασκευής: 480 εκατ. ευρώ (αφορά το κατασκευαστικό κόστος)

- Ποσοστό για το Δημόσιο: 45,9%

- Απόδοση δεσμευτικής επένδυσης: 13,95%

- Χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου 180 εκατ. ευρώ (περιορίζει δηλαδή τη χρηματοδοτική συμμετοχή του Δημοσίου κατά 40 εκατ. ευρώ, τα οποία το δημόσιο ωφελείται)

- Ποσοστό «Σπατόσημου»: 67%

- Ποσό δεσμευτικής επένδυσης (ίδια κεφάλαια): 158,4 εκατ. ευρώ

- Χρόνος κατασκευής: 60 μήνες

-Μηδενικός δανεισμός για την εταιρεία παραχώρησης κάτι που σημαίνει ότι εκτός από φόρους θα παίρνει μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας

-Δευτερεύον χρέος (κεφάλαια από άλλους πιστωτές πλην Τραπεζών): 36 εκατ. ευρώ (εφόσον χρειαστεί θα γίνει η χρήση τους).

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως τα αεροδρομιακά τέλη από επιβάτη είναι χαμηλότερα από 20 ευρώ και μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα 17 ευρώ. Αυτό σύμφωνα με πηγές της κοινοπραξίας σημαίνει πως το βασικό διεθνές Αεροδρόμιο της Κρήτης, θα είναι αισθητά χαμηλότερο από εκείνο των Χανίων που διαχειρίζεται πλέον η Fraport.

Αυτό ανοίγει διάπλατα την πόρτα στην υλοποίηση του έργου και μάλιστα σε συντομότερο χρόνο από ότι είχε υπολογιστεί. Να θυμίσουμε ότι μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ολοκληρώθηκε η Β`φάση του διαγωνισμού για το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου στην Κρήτη.

Εφόσον το Υπουργείο εγκρίνει την προσφορά (αυτό θα γίνει μέχρι το τέλος Μαΐου) ξεκινά άμεσα η προσυμβατική περίοδος όπου η σύμβαση θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων και μετά να πέσουν οι υπογραφές προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος που εκτιμάται σε περίπου 5 χρόνια.

Το Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου, θα αντικαταστήσει το σημερινό Αεροδρόμιο Ηρακλείου "Νίκος Καζαντζάκης" που βρίσκεται εντός του αστικού ιστού και που προς το παρόν δεν έχει αποφασιστεί η τύχη του.

Ρεπορτάζ: Γιώργος Σαχίνης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News