default-image

Μάχη με το χρόνο, πότε στήνεται το εργοτάξιο στο Καστέλι

Κρήτη
Μάχη με το χρόνο, πότε στήνεται το εργοτάξιο στο Καστέλι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάχη με το χρόνο δίνουν τώρα τα μέλη της Επιτροπής του Διαγωνισμού για το Καστέλι, με ορίζοντα και βασικό "στοίχημα", από πλευράς χρονοδιαγραμμάτων, να πάμε στην κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου από τη Βουλή μέσα στον ερχόμενο Νοέμβριο...

Μετά από πολλές παλινωδίες, το πολιτικό μήνυμα τόσο από την κυβέρνηση όσο και από πλευράς της αξιωματικής αντιπολίτευσης (όπως το έστειλε πρόσφατα κατά την ομιλία του εδώ στο Ηράκλειο ο Κυριάκος Μητσοτάκης) είναι πλέον ξεκάθαρο: Το έργο θα πρέπει να προχωρήσει, χωρίς άλλες καθυστερήσεις ή παλινωδίες. Χωρίς να χαθεί άλλος χρόνος.

Θα πρέπει δηλαδή όλα τα διαδικαστικά βήματα που απομένουν μέχρι την οριστική ανάθεση του έργου και την έναρξη των εργασιών να ολοκληρωθούν σε ένα ορίζοντα 12-13 μηνών από σήμερα, έτσι ώστε με την έναρξη του επόμενου καλοκαιριού - και ανεξαρτήτως πολιτικών εξελίξεων ή ενδεχόμενης κυβερνητικής αλλαγής - να είναι ενεργό το εργοτάξιο στο Καστέλι.

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΕΤΣΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ

Το πρώτο κρίσιμο βήμα στην αρκετά μακρά διαδικασία που απομένει είναι να πάμε στην κήρυξη προσωρινού αναδόχου από την Επιτροπή Διαγωνισμού του έργου. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, η Επιτροπή στις αρχές Μαΐου θα κηρύξει την ελληνο-ινδική κοινοπραξία (της ΤΕΡΝΑ και της GMR) ως προσωρινό ανάδοχο του έργου.

Για το λόγο αυτό ακριβώς στην Επιτροπή θέλουν άμεσα να ξεκινήσουν τη γ' φάση της αξιολόγησης που αφορά στον οικονομικό φάκελο της προσφοράς της κοινοπραξίας. Φάκελος που θεωρείται πιο εύκολος και γρήγορος στην εξέτασή του συγκριτικά με το φάκελο της τεχνικής προσφοράς που εγκρίθηκε προχθές. Εφόσον η Επιτροπή δε βρει κάτι μεμπτό ή αρνητικό στο φάκελο της οικονομικής προσφοράς, αναμένεται να τον εγκρίνει λίγο πριν ή λίγο μετά το Πάσχα!

Στις αρχές Μαΐου αναμένεται να κηρυχτεί προσωρινός ανάδοχος από την Επιτροπή και στα τέλη Μαΐου είναι εφικτό να βγει η επίσημη πλέον υπουργική απόφαση, διά χειρός Χρήστου Σπίρτζη, που θα κηρύσσει την κοινοπραξία ως προσωρινό ανάδοχο για το νέο αεροδρόμιο. Αυτό θα είναι και το σημείο- "κλειδί". Αν βγει η υπουργική απόφαση, μετά δεν υπάρχει πισωγύρισμα για το Καστέλι, μιας και η κοινοπραξία αποκτά πλέον νομικά ερείσματα κατοχύρωσής της.

Αν βγει στην πράξη το πρώτο αυτό χρονοδιάγραμμα, τότε στις αρχές Ιουνίου, πριν πάμε για τα καλά στη θερινή ραστώνη, η κοινοπραξία ως προσωρινός ανάδοχος πια θα πρέπει να εμφανιστεί, να καταθέσει το master plan και το χρηματοδοτικό σχέδιό της.

Γιατί είναι σημαντικό να κλείσουν όλα αυτά; Μα για να μπορέσει το Σεπτέμβριο η ελληνική κυβέρνηση να υποβάλει προς έγκριση στην Ε.Ε. το οριστικό, επίσημο αίτημά της για τη χρηματοδότηση ποσού ύψους 220 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Είναι το ποσό, θυμίζουμε, που αντιστοιχεί στα λεφτά που θα πρέπει να βάλει για το έργο το ελληνικό Δημόσιο.

Εφόσον δοθεί το "πράσινο φως" από Ε.Ε. και ΕΤΕπ, τότε ο μεγάλος στόχος είναι η σύμβαση να πάει μέσα στο Νοέμβριο προς κύρωση στην ελληνική Βουλή.

Με την κύρωση της σύμβασης από το Κοινοβούλιο το έργο "κλειδώνει" οριστικά και δεν επηρεάζεται πλέον από τυχόν πολιτικές εξελίξεις... Αν και έχει γίνει πολιτικά ξεκάθαρο από τη Ν.Δ. πως εφόσον αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας θα συνεχίσει για το Καστέλι από εκεί που θα σταματήσει η νυν κυβέρνηση. Το μήνυμα αυτό άλλωστε έστειλε πρόσφατα κατά την πολιτική ομιλία του στο Ηράκλειο ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

Οι τεχνικές προδιαγραφές

Αεροδιάδρομος 3.200 μέτρων και πίστα με 27 θέσεις αεροσκαφών

Ο τεχνικός φάκελος της ελληνο-ινδικής κοινοπραξίας εγκρίθηκε χωρίς παρατηρήσεις από την Επιτροπή Διαγωνισμού του έργου, ενώ ενδεικτικό είναι ότι σε πολλές επιμέρους τεχνικές πτυχές κατασκευής του έργου η προσφορά όχι απλά καλύπτει, αλλά υπερβαίνει τις μίνιμουμ τεχνικές απαιτήσεις του ελληνικού Δημοσίου!

Τα τεχνικά στοιχεία, όπως περιγράφονται στο πρακτικό της Επιτροπής, σκιαγραφούν ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο, εφάμιλλο κορυφαίων ξένων αεροδρομίων, με επιφάνεια 71.618 τ.μ., αεροδιάδρομο 3.200 μέτρων, 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, πίστα με 27 θέσεις αεροσκαφών, και 2 συνδετήριες εξόδους υψηλής ταχύτητας προς τα βόρεια.

Ιδού, αναλυτικότερα, ορισμένα βασικά ενδεικτικά τεχνικά στοιχεία που θα έχει το αεροδρόμιο με βάση την προσφορά της κοινοπραξίας, και σε σύγκριση με τις ελάχιστες τεχνικές απαιτήσεις που έχουν οριοθετηθεί από το ελληνικό Δημόσιο:

- Η ελάχιστη επιτρεπόμενη επιφάνεια του αεροσταθμού έχει οριστεί στα 60.000 τ.μ. Η προσφορά της εταιρείας προβλέπει αεροσταθμό επιφάνειας 71.618 τ.μ.

- Το ελάχιστο μήκος του αεροδιαδρόμου, κατά την έναρξη λειτουργίας του νέου αερολιμένα, έχει οριστεί στα 3.200 μέτρα. Στην τεχνική προσφορά προβλέπεται αεροδιάδρομος 3.200 μ.

- Τα ελάχιστα επιτρεπόμενα σημεία ελέγχου που θα πρέπει, βάσει απαιτήσεων του υπουργείου, να διαθέτει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι 45. Η προσφορά της εταιρείας προβλέπει 54 σημεία ελέγχου.

- Οι ελάχιστες αίθουσες αναμονής επιβατών έχουν οριστεί στις 12. Η εταιρεία ανεβάζει πολύ παραπάνω τον πήχη, προβλέποντας τη λειτουργία 19 αιθουσών αναμονής επιβατών. Κάτι πρακτικά που σημαίνει πως θα μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετούνται 19 πτήσεις στο νέο αεροδρόμιο.

- Η ελάχιστη δυναμικότητα πίστας σε θέσεις αεροσκαφών, βάσει τεχνικών απαιτήσεων, ήταν 25. Η τεχνική προσφορά της κοινοπραξίας προβλέπει πίστα με 27 θέσεις.

- Ο ελάχιστος αριθμός διαδρόμων ελέγχου διαβατηρίων είναι 6. Η κοινοπραξία προβλέπει στο σχεδιασμό της 8 διαδρόμους.

- Οι ελάχιστες προβλεπόμενες γέφυρες επιβίβασης επιβατών MARS είναι 5. Τόσες προβλέπονται και στο τεχνικό φάκελο της προσφοράς.

- Βάσει απαιτήσεων του ελληνικού Δημοσίου το αεροδρόμιο θα πρέπει να διαθέτει 2 συνδετήριους εξόδους υψηλής ταχύτητας προς Βορρά. Αυτό τον αριθμό προβλέπει και η προσφορά της διαγωνιζόμενης κοινοπραξίας.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News