default-image

Γεμάτες οι καφετέριες... αλλά "λιβανίζουν" τον καφέ

Κρήτη
Γεμάτες οι καφετέριες... αλλά "λιβανίζουν" τον καφέ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποια κρίση, όταν οι καφετέριες είναι γεμάτες όλη μέρα και βράδια Παρασκευής ή Σαββάτου δεν μπορείς να περάσεις από τον κόσμο που ξενυχτάει στα μαγαζιά; Απορία που διατυπώνεται από πολλούς επισκέπτες, Έλληνες και ξένους, που προσπαθούν να καταλάβουν τι ακριβώς συμβαίνει στο Ηράκλειο.

Κι όμως... Αυτό που δείχνει εκ πρώτης όψεως δεν είναι εκείνο που αντανακλά την πραγματικότητα. Γιατί ο κανόνας είναι ένας καφές ο οποίος "λιβανίζεται" όλη την ημέρα ή ένα ποτό με το οποίο οι συνδαιτημόνες ξενυχτούν στα μπαράκια διασκεδάζοντας.

Σημεία των καιρών και της κρίσης που άλλαξαν και τις συνήθειές μας. Εκείνες που ήθελαν τους χουβαρντάδες Κρητικούς να τα δίνουν όλα στη διασκέδασή τους και να είναι φημισμένοι για τη γενναιοδωρία τους στα φιλοδωρήματα και τα κεράσματα.

Όμως τα πράγματα έχουν πια σφίξει τόσο, που τρέμει το φυλλοκάρδι όσων διασκεδάζουν, μη δουν κάποιο "κολλητό" και βρεθούν στη δύσκολη θέση να κεράσουν. Γιατί η τσέπη είναι άδεια και δεν υπάρχουν προοπτικές να γεμίσει. Και όσο άδειο είναι το πορτοφόλι των πελατών, άλλο τόσο είναι και εκείνο των μαγαζατόρων, που ασφυκτιούν από αυτή την κατάσταση, αδυνατώντας να αντεπεξέλθουν.

«Η νύχτα έχει πέσει πολύ και η εικόνα της αντανακλά την κρίση», σημειώνει η πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Επισιτισμού και Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου κ. Μαρία Αντωνακάκη. «Και δυστυχώς τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο, καθώς ο ήδη πληγείς κλάδος έχει να σηκώσει στις πλάτες του και τη νέα αύξηση του ΦΠΑ στο 24%».

Οι επιχειρηματίες δηλώνουν απογοητευμένοι. Όπως σημειώνουν, στην πλειονότητά τους έχουν ήδη απορροφήσει το ΦΠΑ, όμως δεν ξέρουν πόσο ακόμα θα μπορούν να το κάνουν αυτό, όταν τα έξοδα συνεχώς αυξάνονται και μαζί οι φοροπιέσεις, ενώ δίνουν μάχη για να παραμείνουν σταθερές οι τιμές.

Όπως τονίζουν, οι γεμάτες από κόσμο καφετέριες δεν αποτελούν απόδειξη ότι η εικόνα αυτή αντικατοπτρίζεται και στις εισπράξεις, αφού οι περισσότεροι θαμώνες είναι νέοι που περνούν στην ίδια θέση το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας με έναν καφέ και μόνο. Ο λόγος είναι απλός. Δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για τίποτα περισσότερο.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την κ. Αντωνακάκη, η εικόνα αυτή αποτελεί και καθρέφτη των τρομακτικών ποσοστών ανεργίας, κυρίως των ατόμων μικρής ηλικίας, αφού, μη έχοντας τι άλλο να κάνουν, κάθονται και πίνουν καφέ.

Η εικόνα είναι αντίστοιχη και τα βράδια. Τα γεμάτα από κόσμο κέντρα δε σημαίνουν ταυτόχρονα και έσοδα για τους επιχειρηματίες, αφού ολόκληρες παρέες διασχίζουν το κατώφλι που χωρίζει τη νύχτα από τη μέρα στη διασκέδασή τους παρέα με ένα ποτό ή ένα ποτήρι κρασί, καθώς ο κόσμος προσπαθεί να τη βγάλει όσο πιο οικονομικά γίνεται.

Οι μέρες που αυξάνεται η κίνηση είναι Παρασκευή και Σάββατο, ή καμιά έξτρα νύχτα, οπότε ορισμένα μαγαζιά διοργανώνουν εκδηλώσεις, όμως αυτό δε σώζει επουδενί την κατάσταση.

Αντίθετη είναι η εικόνα στα φαγάδικα, ειδικά εκείνα που προσφέρουν γρήγορο και οικονομικό φαγητό. Γιατί ο Έλληνας μπορεί να θυσιάζει πολλά, όχι όμως και το φαγητό του. Όταν σήμερα μπορεί κανείς να φάει καλά με μόλις 3 ή 5 ευρώ, είναι λογικό να γίνεται "πατείς με πατώ σε", τη στιγμή μάλιστα που ο κόσμος ψάχνει την πιο φτηνή μορφή διασκέδασης. Έτσι, σουβλατζίδικα, πιτσαρίες και ουζερί συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος, ενώ ο κόσμος που επιλέγει πιο εκλεπτυσμένα εστιατόρια είναι συνήθως μεγαλύτερης ηλικίας.

Φειδωλοί όμως την ίδια στιγμή είναι και οι τουρίστες, οι οποίοι επίσης δε βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για ένα ποτό, έναν καφέ ή το φαγητό τους. Το φαινόμενο μιας σαλάτας και μιας μερίδας πατάτες στα τέσσερα είναι πλέον κανόνας. «Δεν είναι οι παλιοί τουρίστες που δοκίμαζαν γεύσεις. Πλέον κοιτούν προσεκτικά τους καταλόγους, κάνουν φειδωλές επιλογές και το ψάχνουν», σημείωσε η κ. Αντωνακάκη, εστιάζοντας στις συνέπειες της κρίσης.

Η ίδια εκφράζει και το παράπονό της προς τις Αρχές διαπιστώνοντας ότι δε στηρίζουν τους επιχειρηματίες. Για παράδειγμα, τα κρουαζιερόπλοια έχουν πλέον περιορισμένο χρόνο, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να μην μπορούν μεμονωμένα να κινηθούν μέσα στην πόλη και να επιλέξουν πού θα πιουν τον καφέ ή το ποτό τους και πού θα φάνε.

Ηράκλειο - Ο ηλικιακός χάρτης της διασκέδασης

Στο Ηράκλειο η διασκέδαση περνάει μέσα από τη χαρτογράφηση των "στεκιών" ανάλογα με τις ηλικίες. Η Κοραή είναι ο δρόμος των φοιτητών όπου συχνάζουν κυρίως για τον καφέ τους, ενώ τα Λιοντάρια αποτελούν ένα πιο πολυσυλλεκτικό στέκι για κάθε ηλικιακή και επαγγελματική ομάδα, ένα μείγμα ντόπιων και ξένων.

Οι νεαρότεροι επιλέγουν κυρίως καφέ τις πρωινές ώρες και πιο αργά γρήγορο φαγητό, ενώ οι Ηρακλειώτες μεγαλύτερης ηλικίας εστιάζουν στο μεσημέρι και το απόγευμα, και αν βγουν το βράδυ προτιμούν εστιατόρια. Ταυτόχρονα οι μεγαλύτερες ηλικίες έχουν σαν "στέκια" πιο απόμακρες και πιο ήσυχες περιοχές του κέντρου.

Ρεπορτάζ: Σταύρος Μουντουφάρης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News