default-image

Πιο πιθανή από ποτέ η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Κρήτη
Πιο πιθανή από ποτέ η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά από καιρό φαίνεται να υπάρχει η πρόθεση εκ μέρους όλων των πλευρών αν προχωρήσει η υποθαλάσσια διασύνδεση για το ρεύμα στην Κρήτη.

Κάτι η πολύ "θετική" ματιά -για να μην πούμε ζέση- των Ευρωπαίων και δη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για το συγκεκριμένο ενεργειακό πρότζεκτ, κάτι το "ζεστό" επενδυτικό ενδιαφέρον και από Κίνα μεριά, κάτι το μεγάλο διακρατικό ενεργειακό πρότζεκτ Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος... κάτι, επίσης, το ότι μέσα στην επόμενη 8ετία θα πρέπει να κλείσουν στο πλαίσιο συμμόρφωσης με την κοινοτική νομοθεσία τα σημερινά βαριά, ρυπογόνα εργοστάσια της ΔΕΗ στην Κρήτη που καίνε ντίζελ... όλα αυτά αποδεικνύονται καταλυτικά ώστε να επισπεύσουν και να δώσουν ώθηση και οι ίδιοι θεσμικοί εμπλεκόμενοι φορείς στο περίφημο υποβρύχιο καλώδιο της Κρήτης.

Καλώδιο που μπορεί κάποτε να αντιμετωπιζόταν περίπου ως... ανέκδοτο, πλέον όμως αποτελεί ένα φιλόδοξο, ρεαλιστικό εγχείρημα - και μάλιστα περιλαμβάνει δύο καλώδια (τη μικρή διασύνδεση Χανιά-Πελοπόννησος που θα γίνει πρώτη και τη μεγάλη κατόπιν διασύνδεση Ηράκλειο-Αττική) - για το οποίο μπαίνει για τα καλά το νερό στο... αυλάκι, με στόχο από πλευράς Ελλάδας να ολοκληρωθεί εντός της επόμενης 5ετίας!

Του λόγου του αληθές, καταμαρτυρεί η κίνηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας να ζητήσει από τον ΑΔΜΗΕ να πατήσει το πόδι στο... γκάζι.

Η Ολομέλεια της ΡΑΕ, στην τελευταία συνεδρίασή της, κατά την οποία ενέκρινε το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του δικτύου μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2017-2026, ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ την επίσπευση των διαδικασιών για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί μέσα στο 2021.

Για το θέμα, μάλιστα, ασχολήθηκαν άρδην και κεντρικά μέσα ενημέρωσης.

Όπως έγινε γνωστό, για την πρώτη φάση της διασύνδεσης της Κρήτης, το λεγόμενο μικρό καλώδιο "Χανιά-Πελοπόννησος", η ΡΑΕ αποφάσισε να κατασκευαστεί όπως προτείνει ο ΑΔΜΗΕ, ενώ για τη δεύτερη η Ρυθμιστική Αρχή ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ να αρχίσει από φέτος την εκπόνηση της μελέτης βυθού και να επισπευστεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, το οποίο εντάσσεται στα έργα της πρώτη τριετίας. Σκοπός είναι η 2η φάση του έργου να ολοκληρωθεί το αργότερο εντός του 2021 και στο πλαίσιο αυτό ο ΑΔΜΗΕ καλείται να καταβάλει κάθε προσπάθεια για να μειωθεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής.

Η 1η φάση "Κρήτη-Πελοπόννησος"

Σύμφωνα με τις μελέτες του ΑΔΜΗΕ, η φάση Ι αφορά στην κατασκευή διασύνδεσης εναλλακτικού ρεύματος ικανότητας 2 x 200 MVA (2 x 140 MW) - διπλό καλώδιο - μεταξύ της Κρήτης και της Πελοποννήσου. Το καλώδιο μέσω της Κισσάμου θα φτάνει απευθείας στον κεντρικό υποσταθμό στην Ξυλοκαμάρα Χανίων. Να σημειωθεί πως δε θα κατασκευαστούν κάποιες εγκαταστάσεις και η γραμμή των 150 KV θα είναι υπόγεια σε όλη τη διαδρομή. Το κόστος του έργου ανέρχεται στα 330 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με τις αρχικές μελέτες μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2020.

Η φάση ΙΙ "Κρήτη (Ηράκλειο)-Αττική"

Η φάση ΙΙ αφορά στη διασύνδεση συνεχόμενου ρεύματος ικανότητας 2 x 350 MW μεταξύ της Κρήτης (περιοχή Ηρακλείου) και της Αττικής. Το κόστος κυμαίνεται από 700 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την αρχική μελέτη, το συνολικό έργο μπορεί να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2024 αλλά είναι δυνατόν να έλθει και δύο χρόνια νωρίτερα, το 2022, με μειωμένη τη μεταφορική ικανότητά της διασύνδεσης κατά το ήμισυ. Τώρα, ενδεικτικό της διάθεσης και των πιέσεων για επίσπευση της υλοποίησης του πρότζεκτ είναι ότι η ΡΑΕ ζητά από τον ΑΔΜΗΕ να επιταχύνει τις διαδικασίες ώστε και οι δύο φάσεις της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης να έχουν ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια, το 2021.

Παράλληλα ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να διερευνήσει και τις συνέργειες και τις συνεργασίες που μπορούν να προκύψουν σε σχέση με το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος, ώστε να μεγιστοποιηθεί το όφελος για τον καταναλωτή. Ενδεικτικό επίσης της μεγάλης σημασίας που αποδίδει η ΡΑΕ στο έργο είναι ότι ζητά να χαρακτηριστεί ως έργο μείζονος σημασίας, με βάση τις προβλέψεις του Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Μεταφοράς και Έργου γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.

Τα οφέλη - Η σημασία του πρότζεκτ

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ενισχύει την επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας στον νησί και ταυτόχρονα εξοικονομεί κόστος πολλών εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο, με το οποίο επιβαρύνονται οι καταναλωτές ρεύματος μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), μιας χρέωσης που περιλαμβάνεται σε όλους τους λογαριασμούς ρεύματος.

Οι ΥΚΩ καλύπτουν τη διαφορά ανάμεσα στο υψηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, όπου το μόνο καύσιμο ηλεκτροπαραγωγής είναι το ντίζελ, και το χαμηλότερο κόστος στην ηπειρωτική Ελλάδα, προκειμένου τα τιμολόγια να είναι ενιαία σε όλη τη χώρα και να μην επωμίζονται οι κάτοικοι των νησιών με υψηλές χρεώσεις για την κάλυψη του κόστους του ντίζελ.

Μετά την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης οι υπάρχουσες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ουσιαστικά θα σταματήσουν να λειτουργούν και θα τεθούν σε καθεστώς "εφεδρείας", προκειμένου να καλύψουν κάποιες έκτακτες ανάγκες.

Η απόσυρση των μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας που λειτουργούν με πετρέλαιο αποτελεί προσαρμογή της ΔΕΗ σε κοινοτικές οδηγίες περί βιομηχανικών εκπομπών και περιορισμού των εκπομπών ορισμένων ρύπων στην ατμόσφαιρα από μεσαίου μεγέθους μονάδες καύσης.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News