default-image

Τα έργα στην Κρήτη... που ξεχάστηκαν

Κρήτη
Τα έργα στην Κρήτη... που ξεχάστηκαν

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έργα και όχι άλλα λόγια του... αέρα! Αυτό είναι πλέον το σύνθημα-παλλαϊκή απαίτηση στα χείλη όλων των Κρητικών, ξέχωρα από πολιτικές πεποιθήσεις, ξέχωρα από πολιτικές ή κομματικές προτιμήσεις, ενόψει της επικείμενης καθόδου του Αλέξη Τσίπρα στο νησί μας...

Με βάση τα όσα διέρρευσαν μετά το πρόσφατο σχετικό τετ-α-τετ του πρωθυπουργού με το βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Βαρδάκη στη Βουλή, ο πρωθυπουργός αναμένεται σύντομα, στις αρχές του επόμενου μήνα, στο νησί μας.

Μια επίσκεψη που - εφόσον όντως γίνει - θυμίζουμε θα είναι η πρώτη του Αλέξη Τσίπρα με τη διπλή ιδιότητα του πρωθυπουργού και ταυτόχρονα βουλευτή Ηρακλείου στον τόπο μας.

Αν μη τι άλλο λοιπόν, η επικείμενη επίσκεψη γεννά προσδοκίες και απαιτήσεις. Η Κρήτη περιμένει από τον πρωθυπουργό και βουλευτή Ηρακλείου συγκεκριμένα πράγματα και όχι μια επίσκεψη που θα αναλωθεί σε επικοινωνιακά πυροτεχνήματα...

Τα ανοιχτά μέτωπα και τα μεγάλα έργα που έχουν μείνει στάσιμα ή στα χαρτιά ουκ ολίγα. Το "γαϊτανάκι" της κυβερνητικής κοροϊδίας μακρύ και διαχρονικό. Ερχόμενοι εδώ, είτε προεκλογικά είτε μετεκλογικά, όλοι οι πρωθυπουργοί, πολιτικοί αρχηγοί και υπουργοί έχουν τάξει "λαγούς με πετραχήλια". Στα λόγια! Στην πράξη ο θησαυρός συνήθως αποδεικνύεται άνθρακας, με τους Κρητικούς να παραμένουν επί χρόνια στο περίμενε για έργα που δε λένε να τελειώσουν. Για έργα που δε λένε καν να ξεκινήσουν.

Μετά από τόσα χρόνια υπομονής και εμπαιγμού, ο κρητικός λαός έχει κουραστεί. Αυτή τη φορά θέλει να ακούσει από τα χείλη ενός πρωθυπουργού καθαρές κουβέντες...

Με φόντο λοιπόν την αναμενόμενη επίσκεψη Τσίπρα στο νησί μας, η "Νέα Κρήτη" έχει ετοιμάσει ένα ειδικό αφιέρωμα... υποδοχής στον πρωθυπουργό! Ένα αφιέρωμα με 7 ενδεικτικά ανοιχτά μέτωπα του νησιού, για να υπενθυμίσουμε στον κ. Τσίπρα τον τραγέλαφο που συνεχίζουμε να ζούμε γύρω από μεγάλα έργα υποδομών στη διαχρονικά αδικημένη, απ' όλες τις κυβερνήσεις, Κρήτη...

Ο Μινώταυρος... ΒΟΑΚ!

Το νούμερο 1, από άποψη επείγοντος του πράγματος, έργο για το οποίο θέλουμε να ακούσουμε συγκεκριμένα, χειροπιαστά επιτέλους πράγματα διά στόματος Αλέξη Τσίπρα είναι αυτό της ανακατασκευής του ΒΟΑΚ σε ένα σύγχρονο, ασφαλές αυτοκινητόδρομο.

Εν έτει 2016 πια, όχι μόνο δε μιλάμε για εκτέλεση έργου, αλλά είμαστε ακόμα στις θεωρητικές συζητήσεις γύρω από το πώς πρέπει να γίνει το έργο και πόσο θα κοστίσει. Όχι απλά δεν υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ, αλλά δεν υπάρχει καν το αρχικό εργαλείο... εκκίνησης! Δεν υπάρχει καν μια οικονομοτεχνική μελέτη που θα υποδείξει το μέγεθος, τον τρόπο και το κόστος της παρέμβασης, την ίδια στιγμή που σε άλλα μέρη της Ελλάδας δημοπρατούνται, κατασκευάζονται, αλλά και ολοκληρώνονται αντίστοιχα μεγάλα οδικά έργα ύψους πολλών δισ. ευρώ...

Επί της ουσίας, το μόνο που υπάρχει αυτή τη στιγμή για το μεγάλο έργο της πλήρους ανακατασκευής του ΒΟΑΚ είναι η πρόταση που έχει καταθέσει στην κυβέρνηση η Περιφέρεια Κρήτης για χρηματοδότηση-υλοποίηση με τη φόρμουλα της ρήτρας διαθεσιμότητας και χωρίς διόδια.

Σε επίπεδο επιμέρους έργων, το μόνο που έχουμε να περιμένουμε τα επόμενα χρόνια είναι η υλοποίηση των δύο έργων (Γούρνες-Χερσόνησος, Πάνορμο-Εξάντη), που έχουν ξεκινήσει και είναι σε εξέλιξη, περνώντας ως "γέφυρα" στο επόμενο ΕΣΠΑ.

Για να το μεταφράσουμε σε αριθμούς, για την επόμενη 7ετία, που θα διαρκέσει το επόμενο ΕΣΠΑ, έχουμε να περιμένουμε για το ΒΟΑΚ όλα κι όλα 125 εκατομμύρια ευρώ, τη στιγμή που, βάσει μελετών, απαιτείται ένα ποσό περί 1 με 1,2 δισ. ευρώ!

Στο περίμενε συνεχώς για τον κάθετο οδικό άξονα! Το λιγότερο που μπορούμε να περιμένουμε είναι ο Αλέξης Τσίπρας να μην έρθει με άδεια χέρια για τον πολύπαθο κάθετο άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς, αλλά με υπογεγραμμένη πια τη σύμβαση της τρίτης εργολαβίας- "σκούπας", με το νέο ανάδοχο εργολάβο που προέκυψε μετά τη νομική εμπλοκή και τις εργολαβικές διαμάχες.

Μιλάμε φυσικά για το κομμάτι Αγία Βαρβάρα-Απομαρμά, που έμεινε στη μέση και χρειάστηκε να βγει συμπληρωματική εργολαβία που δυστυχώς έμπλεξε σε περιπέτειες.

Το Δεκέμβριο του 2014 δημοπρατήθηκε με επιτυχία η τρίτη εκτός αρχικού προγραμματισμού εργολαβία, με προϋπολογισμό 47 εκατ. ευρώ. Προέκυψε ανάδοχος που έδωσε μεγάλη έκπτωση, κατεβάζοντας το κόστος στα 30 εκατ. ευρώ, ωστόσο ακολούθησαν δικαστικές διαμάχες μεταξύ εργολάβων.

Μετά από καθυστέρηση 1 έτους, το Μάρτιο υπογράφτηκε επιτέλους από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη η απόφαση ανάθεσης στο δεύτερο μειοδότη του διαγωνισμού.

Τότε ο κ. Σπίρτζης είχε διαβεβαιώσει πως εντός 10ημέρου, άντε 15νθημέρου το πολύ, θα γινόταν και το τελικό βήμα. Θα υπογραφόταν, δηλαδή, η σύμβαση με τον τελικό ανάδοχο του έργου. Πέρασαν, ωστόσο, πάνω από 2 μήνες και η σύμβαση δεν έχει ακόμα υπογραφεί!

Αεροδρόμιο Καστελίου

Στην ατζέντα της επίσκεψης Τσίπρα θα είναι αναμφισβήτητα το νέο αεροδρόμιο Καστελίου. Κλασικό, άλλωστε, έργο που μνημονεύουν όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί από κρητικού εδάφους.

Η εμπειρία των προηγουμένων ετών λέει πως ο πρωθυπουργός θα σπεύσει να διαφημίσει τη δρομολόγηση του μεγάλου έργου, με έναυσμα την προγραμματισμένη για τις 27 Ιουνίου εξ αναβολής δημοπράτηση. Ελπίζουμε, αντί για επικοινωνιακά τερτίπια, να ακούσουμε καθαρές κουβέντες.

Μετά από 13 χρόνια παλινωδιών, εμπαιγμών στα όρια της προκλητικής.... κοροϊδίας, η Κρήτη αξίζει να ακούσει ειλικρινή λόγια.

Η σημερινή κυβέρνηση, και προσωπικά ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπιρτζης, όταν ανέλαβαν καθήκοντα έβαλαν "πάγο" στις διαδικασίες που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Αποφάσισαν να πάνε σε νέο, δικό τους διαγωνισμό, με άλλη φιλοσοφία. Αποφάσισαν να αλλάξουν τα τεύχη δημοπράτησης. Όλα δεκτά, αλλά το αστείο δείχνει να έχει παραγίνει.

Απανωτές έχουν πέσει οι αναβολές της δημοπράτησης και από τη νυν κυβέρνηση, και το πλέον αξιοσημείωτο είναι πως οι παρατάσεις δίνονται σε σφιχτά χρονοδιαγράμματα που κάνουν "μπαμ" από... μακριά και στον πλέον αδαή πως δεν πρόκειται να τηρηθούν.

Η τελευταία παράταση, θυμίζουμε, δόθηκε για τις 27 Ιουνίου, έναντι της 6ης Μαΐου που ήταν προγραμματισμένη η εξ αναβολής και τότε δημοπράτηση. Κάποιες κακές γλώσσες λένε πως ούτε αυτό το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί. Πως απλώς το υπουργείο και η κυβέρνηση απλώς παίζει το γνωστό παιχνίδι... καθυστερήσεων!

Αεροδρόμιο "Ν. Καζαντζάκης"

Κι αν για το Καστέλι αεροδρόμιο ακούμε και αεροδρόμιο δε βλέπουμε να μπαίνει καν σε τροχιά υλοποίησης, τι να πούμε για το αεροδρόμιο "Ν. Καζαντζάκης"!

Το δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας περιμένει ακόμα τις παρεμβάσεις και το αισθητικό-λειτουργικό "λίφτινγκ" που θα το καταστήσει αξιοπρεπές, για να μη δυσφημείται ο τόπος μας στα μάτια εκατομμυρίων ανθρώπων!

Το "λίφτινγκ" στο "Ν. Καζαντζάκης" είχε υποσχεθεί αρχικά το Νοέμβριο του 2014 ο τότε υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, εδώ μάλιστα από το Ηράκλειο. Ο ίδιος εξήγγειλε τότε επέκταση 2.000 τ.μ. των χώρων υποδοχής αναχωρήσεων και αφίξεων του "Νίκος Καζαντζάκης" - προκειμένου να λειτουργήσει αξιοπρεπώς μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου αερολιμένα - αλλά και παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν την εικόνα του αεροδρομίου, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, μετά από ένταξή τους στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Η προηγούμενη κυβέρνηση και προσωπικά ο κ. Χρυσοχοΐδης ξέχασαν τις δεσμεύσεις και τις υποσχέσεις κάπου μεταξύ φθοράς, ρευστού πολιτικού σκηνικού και εκλογών που ακολούθησαν.

Όσο για τη σημερινή κυβέρνηση, δεν μπήκε καν στον κόπο να εξαγγείλει κάτι συγκεκριμένο, αλλά επικαλείται ανάγκη ενημέρωσης, διερεύνησης του θέματος και μη ωριμότητα!

Οι τοπικοί φορείς πήγαν και ξαναπήγαν στον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη και στον υπουργό Υποδομών-Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Όμως στην κυβέρνηση περί άλλων επιμένουν να... τυρβάζουν, έχοντας παραπέμψει την υπόθεση σε επιτροπές και τεχνοκράτες. Ουσιαστικά δηλαδή στις... καλένδες!

Νέο δικαστικό μέγαρο Ηρακλείου: Αγνοείται...

Σε εμπαιγμό εις βάρος της ανατολικής Κρήτης εξελίσσεται πλέον η υπόθεση ανέγερσης του νέου δικαστικού μεγάρου Ηρακλείου. Δέκα χρόνια μετά τη δρομολόγηση του έργου, το μόνο που υπάρχει είναι η ταμπέλα στο οικόπεδο που έχει δεσμευτεί για το σκοπό αυτό στην παραλιακή Ηρακλείου: "Χώρος ανέγερσης νέου δικαστικού μεγάρου"...

Η ανέγερση του νέου δικαστικού μεγάρου Ηρακλείου είχε ανακοινωθεί ήδη από το Σεπτέμβριο του 2006. Το 2007, επί κυβέρνησης Ν.Δ., είχαν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για διαγωνισμό ΣΔΙΤ. Το 2008 φτάσαμε, υποτίθεται, μια ανάσα από τη δημοπράτηση. Υπήρξαν καθυστερήσεις, εμπλοκές που συνεχίστηκαν και επί ημερών της επόμενης συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ.

Τελικά φτάσαμε το φθινόπωρο του 2014 στις τελικές, πανηγυρικές τότε ανακοινώσεις. Το Νοέμβριο του 2014, ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης Χαρ. Αθανασίου ανακοίνωσε ότι στο α' εξάμηνο του 2015 θα έχουν εκδοθεί τα τεύχη δημοπράτησης του νέου δικαστικού μεγάρου και μέσα σε δύο χρόνια το κτήριο θα είναι έτοιμο να παραδοθεί.

Οι μήνες πέρασαν, άλλαξε η κυβέρνηση και ήρθε η πρώτη... ψυχρολουσία! Η σημερινή κυβέρνηση έβαλε αρχικά στον "πάγο" το νέο δικαστικό μέγαρο Ηρακλείου, επειδή δεν ήθελε να συνεχίσει στη λογική της προηγούμενης κυβέρνησης για έργα ΣΔΙΤ, και ήθελε να φτιάξει τα νέα δικαστήρια με κρατική χρηματοδότηση!

Αφού πέρασε άδοξα ένας χρόνος, τον περασμένο Μάρτιο η κυβέρνηση τα γύρισε... Διαπίστωσε πως δεν υπάρχουν χρήματα και προοπτική κρατικής υλοποίησης και αποφάσισε να επανέλθει στην παλιότερη φόρμουλα του ΣΔΙΤ.

Έκτοτε, οι τοπικοί φορείς του Ηρακλείου περιμένουν ακόμα στο... ακουστικό τους για τα νεότερα!

Νέες φυλακές Νεάπολης: Γεφύρι της Άρτας

Ένα ακόμα έργο- "πληγή" για το νησί μας αποτελεί το νέο σωφρονιστικό κατάστημα Νεάπολης, που θα εξυπηρετήσει μελλοντικά και τις σημερινές φυλακές της Ν. Αλικαρνασσού.

Το έργο είχε δημοπρατηθεί το 2004, λίγο πριν τις εθνικές τότε εκλογές. Με την αλλαγή κυβέρνησης το 2004, το δημοπρατημένο έργο πέρασε ουσιαστικά "στις καλένδες" επί κοντά μια τετραετία. Βγήκε από το "ψυγείο" το 2008, όταν και υπογράφτηκε, συγκεκριμένα στις 23 Ιουνίου 2008, η σύμβαση με τον αρχικό ανάδοχο, που είχε προκύψει στην προ τετραετίας δημοπράτηση.

Υπήρξε εμπλοκή με τον εργολάβο, ο οποίος και υποκαταστάθηκε από νέο ανάδοχο.

Οι εργασίες ξεκίνησαν, αλλά πάντοτε με παύσεις και παρατεταμένα διαστήματα "παγώματος", με αποτέλεσμα το έργο να βρίσκεται από πλευράς αντικειμένου περίπου στα μισά!

Υποβρύχιο καλώδιο

Μετά από 28 χρόνια ακόμα στις μελέτες...

Υποβρύχιο καλώδιο ακούμε εδώ και 3 δεκαετίες για την Κρήτη και καλώδιο δεν υπάρχει ακόμα στον... ορίζοντα! Μπορεί αισίως να έχουν συμπληρωθεί 28 χρόνια από την πρώτη εξαγγελία, ακόμα όμως βρισκόμαστε σε πολύ προκαταρκτικό στάδιο, των περιβαλλοντικών μελετών!

Το 1988, ο αείμνηστος τότε πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου με κάθε επισημότητα διαβεβαίωνε τους Κρητικούς πως θα λύσει το ενεργειακό τους πρόβλημα άπαξ και διά παντός, συνδέοντας μέσω υποβρύχιου καλωδίου τα Χανιά με την Πελοπόννησο.

Η ιδέα είχε "σκάσει" ως μεγάλη έκπληξη τότε και είχε προκαλέσει αίσθηση. Στην πορεία όμως, λόγω τεχνικών δυσκολιών, απαιτήσεων και μεγάλου κόστους, η ιδέα εγκαταλείφθηκε.

Από πλευράς Πολιτείας, το σενάριο της υποθαλάσσιας διασύνδεσης επανήλθε στο προσκήνιο το 2010, επί κυβέρνησης Γιώργου Παπανδρέου και διά στόματος της πρώην υπουργού Περιβάλλοντος Τίνας Μπιρμπίλη.

Το πρότζεκτ μπήκε στο πλάνο και του τελευταίου 10ετούς σχεδιασμού του ΑΔΜΗΕ, που την τελευταία 2ετία έχει όντως ξεκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας.

Το έργο είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για το νησί, υπό την έννοια της ενεργειακής εξασφάλισης. Η άλλη πλευρά του νομίσματος, με το καλώδιο βεβαίως, είναι πως επιτρέπει, πέρα από την ενεργειακή εξασφάλιση της Κρήτης, αφού θα είναι συνδεδεμένη πια με το δίκτυο, και "εξαγωγή" ρεύματος που θα παράγεται από ΑΠΕ ή ΒΑΠΕ.

Εδώ, βεβαίως, το θέμα σηκώνει πολλή συζήτηση. Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι φορείς και οι απλοί πολίτες οι οποίοι, με φόντο και τα προωθούμενα επενδυτικά σχέδια- "μαμούθ" σε αιολικά, διαβλέπουν κίνδυνο το νησί να μετατραπεί σε μια ατελείωτη μπαταρία, με εγκατάσταση ΒΑΠΕ πολύ παραπάνω από τις πραγματικές ανάγκες της Κρήτης.

Επισήμως, το πρότζεκτ της ενεργειακής διασύνδεσης είναι σε υψηλή προτεραιότητα. Ο πρόσφατος τραγέλαφος με το φάκελο του έργου για το πακέτο Γιούνκερ, όπου στάλθηκε λάθος σχέδιο (!), αλλά και οι "κρύες" δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών δημιουργούν σύγχυση και ανάμικτες εντυπώσεις. Θα ήταν ευχής έργον ο πρωθυπουργός να ξεκαθαρίσει το τοπίο εδώ από το νησί μας.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News