default-image

Έπιασαν "πάτο"οι χειμερινές εκπτώσεις

Κρήτη
Έπιασαν "πάτο"οι χειμερινές εκπτώσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με τους χειρότερους οιωνούς για την αγορά ξεκίνησε το 2016, που ήρθε να αποτελειώσει ό,τι άφησε πίσω του το 2015. Οι χειμερινές εκπτώσεις, στις οποίες πόνταραν πολλά οι έμποροι, τελικά απέτυχαν παταγωδώς, αφού, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), μόλις το 2% των επιχειρήσεων όλης της χώρας εμφάνισε μεγαλύτερο τζίρο, ενώ το 21% δήλωσε ότι οι πωλήσεις παρέμειναν στα ίδια επίπεδα. Την ίδια ώρα το 77% του κόσμου του λιανεμπορίου δηλώνει πως τις φετινές χειμερινές εκπτώσεις ο τζίρος του ήταν μικρότερος έναντι του 2015.

15-30% η πτώση

Στην Κρήτη, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των κατά τόπους Εμπορικών Συλλόγων για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων 2016, πτώση του τζίρου σημειώθηκε στους τρεις από τους τέσσερις νομούς του νησιού. Πιο συγκεκριμένα, στους νομούς Ηρακλείου και Ρεθύμνου η πτώση του τζίρου άγγιξε το 15%, ενώ στο νομό Χανίων το 20-30%, με τη μοναδική περιοχή σε τοπικό επίπεδο που εμφανίζει καλύτερη εικόνα την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων να είναι η Ιεράπετρα, αφού σύμφωνα με την έρευνα σημειώθηκε άνοδος της τάξεως του 5-10% στις πωλήσεις.

Οι έμποροι της λιανικής είχαν ως στόχο κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων να πλησιάσουν τα επίπεδα του περυσινού τζίρου, όμως αυτό δεν κατέστη εφικτό. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους, καθώς και με στοιχεία από μικρομεσαίες και μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις από όλη τη χώρα, προκύπτει ότι η αρχή του 2016 δεν ήταν η αναμενόμενη.

Για τις περισσότερες επιχειρήσεις (42%) το ποσοστό της έκπτωσης κυμάνθηκε μεταξύ 20% και 40%, ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις πραγματοποιούσε πωλήσεις με ποσοστό έκπτωσης άνω του 40%. Όσον αφορά στην εξέλιξη των πωλήσεων, διαπιστώθηκε ότι, σε σύγκριση με το 2015, μία στις τρεις επιχειρήσεις εμφάνισε απώλεια τζίρου μεγαλύτερη του 40%, μία στις δέκα 31% με 40% και μία στις πέντε 21% με 30%, με τα ποσοστά να είναι αρκετά μεγαλύτερα σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο. Ωστόσο, οι έμποροι σε ποσοστό 48,3% δήλωσαν ότι η καλύτερη περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων ήταν από τις 15/1/2016 έως 31/1/2016, ενώ ακολουθεί η περίοδος 1/2/2016 έως 15/2/2016 με ποσοστό 43,31% και τέλος η περίοδος 16/2/2015 έως το τέλος των εκπτώσεων.

Στην υπόλοιπη Ελλάδα

Θέλοντας να δούμε τώρα πώς κινήθηκαν τα ποσοστά του τζίρου των χειμερινών εκπτώσεων στην υπόλοιπη Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία των κατά τόπους Εμπορικών Συλλόγων, να αναφέρουμε ενδεικτικά ότι μεγαλύτερη πτώση (70%) σημειώθηκε στις Σέρρες. Ακολουθούν με 60% πτώση η Άρτα και με 50% το Αργοστόλι καθώς και η αγορά των Θηβών. Στο 40% ήταν η πτώση στην Καρδίτσα, στο 30-40% στη Φλώρινα και στη Λευκάδα, ενώ και στη Λαμία έφτασε το 30%. Στην αγορά της Αθήνας η πτώση κυμάνθηκε στο 10-20%, στην αγορά της Θεσσαλονίκης στο 20-30%, της Πάτρας στο 25%, της Ρόδου στο 20%, ενώ πτώση 5% σημειώθηκε και στην αγορά της Γλυφάδας. Σταθερότητα από την άλλη (η αγορά κινήθηκε στα ίδια επίπεδα) παρουσίασε η αγορά της Σύρου και της Νέας Ιωνίας, ενώ στη Χαλκίδα το 35% των καταστημάτων κινήθηκε στα ίδια επίπεδα, το 45% κατέγραψε πτώση και το 20% άνοδο. Η μόνη άνοδος τζίρου στο σύνολο 60 Εμπορικών Συλλόγων της χώρας παρουσιάστηκε, τελικά, στην αγορά της Ιεράπετρας (5-10%), όπως προαναφέραμε, αλλά και σε αυτή της Νάξου (15%).

Πώς κινήθηκε ο τζίρος την Κυριακή

Αναφορικά με τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 17 Ιανουαρίου παρατηρείται ότι η πλειονότητα των επιχειρηματιών, της τάξης του 87%, πιστεύει ότι το άνοιγμα του καταστήματος εκείνη τη μέρα δεν επηρέασε το συνολικό τζίρο της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου και μόλις το 13% δηλώνει ότι επηρέασε θετικά το συνολικό ύψος των πωλήσεων. Είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό ότι, στην ερώτηση με ποιον τρόπο καλύπτουν οι επιχειρηματίες την ανάγκη απασχόλησης προσωπικού, μόλις το 3% δηλώνει ότι έχει προσλάβει επιπλέον υπάλληλο.

Απώλειες 1,18 δισ. ευρώ στην αγορά!

Συνδυάζοντας τα παραπάνω στοιχεία με το εύρημα της πτώσης του επιπέδου των τιμών για 35ο συνεχή μήνα, σύμφωνα με το Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΓΔΤΚ) της ΕΛ.ΣΤΑΤ., γίνεται σαφές ότι αυτή η επιμονή των αποπληθωριστικών πιέσεων διαμορφώνει αρνητικές προσδοκίες νοικοκυριών και επιχειρήσεων, με την οικονομία να εγκλωβίζεται σε ατέρμονα κύκλο (αποπληθωριστικό σπιράλ) αλλεπάλληλων μειώσεων τιμών και μισθών. Όπως μάλιστα αναφέρεται, ο εκτιμώμενος τζίρος για τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί το 2016 περίπου στα 4,49 δισ. ευρώ, καταγράφοντας απώλειες 1,18 δισ. ευρώ (μείωση 20,8% σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2015). Η τρύπα στον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων δημιουργεί μεγάλο κενό στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, το ελληνικό εμπόριο συνεχίζει τη μεγάλη προσπάθεια για ανάκαμψη, ενώ ο κλάδος του λιανεμπορίου συνεχίζει τις προσφορές μειωμένων τιμών στους καταναλωτές. Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλη Κορκίδη, «κάθε χρόνο την τελευταία εξαετία, η κατάσταση στην αγορά είναι όχι απλά δύσκολη, αλλά εξαιρετικά περιοριστική για την επιχειρηματική δραστηριότητα. Αναμένοντας την αξιολόγηση, οι επιχειρήσεις περνάνε καθημερινά από ισχυρές δοκιμασίες επιβίωσης, ενώ οι κινητοποιήσεις αναμένεται να επηρεάσουν άμεσα και τις εξαγωγές του πρώτου τριμήνου, οι οποίες έχουν ήδη αρνητικό πρόσημο συγκριτικά με 6 δισ. ευρώ που κινήθηκαν την ίδια περίοδο του 2015. Η επιμονή των αποπληθωριστικών πιέσεων επί σχεδόν 3 χρόνια σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον συμπίεσης έχει εξαναγκάσει μεγάλο μέρος των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων να λειτουργούν κάτω του κόστους, ώστε να παραμείνουν πάση θυσία ανοικτές, χωρίς, ωστόσο, αυτό να σημαίνει πως οι αντοχές τους είναι ανεξάντλητες...».

Ρεπορτάζ:Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News