default-image

Κρητικά σουβενίρ "made in China"

Κρήτη
Κρητικά σουβενίρ "made in China"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πρίγκιπας με τα κρίνα μιλάει... κινέζικα και τα Κρητικόπουλα με τις παραδοσιακές στολές, ως σουβενίρ, έχουν σχιστά μάτια. Τα δεδομένα αυτά συμβάλλουν, μαζί με την οικονομική αδυναμία της πλειονότητας των τουριστών, στο "κάθε πέρυσι και καλύτερα" που λένε οι έμποροι στην παραδοσιακή αγορά του Ηρακλείου.

Μικροπράγματα που είναι κινέζικα και βαπτίζονται ελληνικά, όπως μαγνητάκια, αλλά και βιβλία περί αρχαιοτήτων βρίσκονται στις πρώτες επιλογές των ξένων επισκεπτών για τα σουβενίρ που κουβαλούν μαζί τους επιστρέφοντας στην πατρίδα τους.

Οι τουρίστες έχουν πλέον χωριστεί σε κατηγορίες, όπως αναφέρει ο κ. Στάθης Σπαντιδάκης, που διατηρεί κατάστημα με αντίκες στην περιοχή του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου.

«Οι γυναίκες ψωνίζουν κυρίως ρούχα και ασημένια κοσμήματα. Όμως δε διαθέτουν παραπάνω από 100 ευρώ για τις αγορές αυτές», δηλώνει μεταξύ άλλων. Όσον αφορά στα δώρα που παίρνουν μαζί τους οι επισκέπτες της Κρήτης, αυτά έχουν να κάνουν κυρίως με μικροπράγματα ευτελούς οικονομικής αξίας, όπως σαπούνια και μαγνήτες, η αγορά των οποίων δεν ξεπερνά το 1,5 ευρώ το κομμάτι. Βέβαια, όπως είπε ο κ. Σπαντιδάκης, το μεγάλο πρόβλημα με όλα αυτά τα μικροπράγματα είναι ότι όλα είναι κινέζικα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δηλαδή, χείριστης ποιότητας.

«Είναι προϊόντα καταδικασμένα, διότι από 'κει φαίνεται η κακομοιριά μας. Όλα φτιάχνονται στην Κίνα και χαλούν με το παραμικρό. Κινέζικα είναι ακόμη, σ' ένα πολύ μεγάλο ποσοστό που αγγίζει το 80%, τσαρούχια, σαντάλια, μαχαίρια και πήλινα».

Χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα που έδωσε ο ίδιος λέγοντας πως, όταν κάποιοι παρήγγειλαν κούκλες με κρητικές φορεσιές, εστάλησαν οι κούκλες όμως με κινέζικο πρόσωπο. Μάλιστα, μας έδειξε μια από αυτές, που έτυχε να πέσει στα χέρια του.

«Είναι πρόβλημα να πουλάμε προϊόντα κινέζικα, βαπτισμένα ελληνικά. Ωστόσο, υπάρχουν και επώνυμα σαπούνια, μαχαίρια και πήλινα, με ποιότητες που ξεχωρίζουν. Τα χειροποίητα έχουν ταυτότητα και αυτή θα πρέπει να αναζητά ο κόσμος», πρόσθεσε.

Από την άλλη, φαίνεται πως πλέον δεν είναι στη μόδα τα αγαλματίδια "Greek Lovers", ενώ οι τουρίστες, λόγω αεροδρομίου, δεν αγοράζουν συχνά βαριά κι εύθραυστα αντικείμενα, αλλά ούτε και καρτ-ποστάλ, όπως παλιά. Αγοράζουν πολύ, όμως, βιβλία, όπως είπε ο κ. Σπαντιδάκης, τα οποία είναι σε διάφορες γλώσσες κι έχουν να κάνουν με μυθολογία, αρχαιολογία και την Κνωσό και ανέρχονται οι τιμές τους από 5 έως 12 ευρώ.

Ο κ. Στάθης Σπαντιδάκης μας δείχνει κρητικά μαχαίρια φτιαγμένα στην Ινδία.

Στο μεταξύ, όσον αφορά στην κίνηση, «δεν έχει αυξηθεί. Πέρυσι ήταν καλύτερη, αλλά τουλάχιστον βγαίνει το μεροκάματο», κατέληξε ο κ. Σπαντιδάκης.

Από την πλευρά της η κ. Καλλιόπη Σωμαράκη τονίζει ότι παλιά μεγαλύτερο ενδιαφέρον έδειχνε ο τουρίστας για αντίγραφα μουσείου. «Ίσως γιατί έρχονταν συνειδητοποιημένοι τουρίστες, ειδικά για να γνωρίσουν τον πολιτισμό μας. Σήμερα υπάρχει μεγάλη ποσότητα επισκεπτών, σε αντίθεση με την ποιότητα. Οι περισσότεροι μπαίνουν στο μουσείο γιατί απλά έχουν αγοράσει την εκδρομή», υπογράμμισε.

Συνήθως, αγοράζουν ό,τι πιο οικονομικό υπάρχει, ενώ, όπως είπε η κ. Σωμαράκη, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Έχοντας 15 χρόνια στον εν λόγω χώρο, ανέφερε ότι οι τουρίστες έρχονταν παλιά και επέλεγαν συγκεκριμένο αντίγραφο να πάρουν μαζί τους, το οποίο είχαν δει και τους είχε ενθουσιάσει. «Τώρα αυτό έχει να συμβεί πολύ καιρό», κατέληξε.

Πτώσεις έως και 50%

«Έχουμε πέσει από πέρυσι στο 50%. Πολύ ψιλολόι και πολύ παζάρι πέφτει ακόμη και στο 1,5 ευρώ. «Αν πάρω πέντε μαγνητάκια θα μου τα αφήσεις 5 ευρώ;», αναφέρουν συγκεκριμένα πολλοί τουρίστες, τονίζει ο κ. Γιώργος, που μεγάλωσε στο κατάστημα τουριστικών σουβενίρ της μητέρας του στην Ιδομενέως και το οποίο διατηρεί πλέον ο ίδιος.

«Μηδέν τους βάζω στην κουλτούρα και μόρφωση, αλλά οι τουρίστες πλέον είναι και χαμηλού οικονομικού επιπέδου», αναφέρει, τονίζοντας παράλληλα πως πρόπερσι πήγαν πολύ καλύτερα τα πράγματα με τους Ρώσους, που ήταν διαβασμένοι και αγόραζαν ακόμη και αρχαίες περικεφαλαίες, αλλά και χριστιανικές εικόνες! Στο μεταξύ, ορισμένοι τουρίστες δείχνουν τόσο άσχετοι που προκαλούν εκνευρισμό. Τις τελευταίες ημέρες, όπως μας είπε ο κ. Γιώργος, κάποιος τουρίστας τον ρώτησε: «Μήπως ήταν κάποιο είδος εκείνης της εποχής για το ψήσιμο ο δίσκος της Φαιστού;». «Το άκουσα κι αυτό μετά από 31 χρόνια που είμαι στο χώρο κι εκνευρίστηκα».

Η κούκλα με τα σχιστά μάτια και την κρητική φορεσιά.

Ιωάννα Βλαχάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News