default-image

Με γιοφύρι της Άρτας μοιάζουν τα δημόσια έργα της Κρήτης

Κρήτη
Με γιοφύρι της Άρτας μοιάζουν τα δημόσια έργα της Κρήτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνέχεια στο δημοσιογραφικό μας αφιέρωμα για τις τραγελαφικές καθυστερήσεις και περιπέτειες στην υλοποίηση των δημόσιων έργων στην Κρήτη σήμερα με κατασκευαστικά-κτηριακά αλλά και οδικά έργα. Έργα, όπως και εκείνα που παραθέσαμε χθες στο 1ο μέρος της έρευνας, που έχουν επίσης περάσει το... σταυρό του μαρτυρίου. Έργα που μια 10ετία και βάλε μετά την έναρξη των εργασιών έχουν μείνει γιαπιά, όπως το "στοιχειωμένο" Πανάνειο. Έργα που έσπασαν τα κοντέρ σε καθυστερήσεις, με τεράστια σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως αυτή του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, ζημιά για τον τόπο. Έργα όπως το Καπετανάκειο ή το Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου που είναι άγνωστο πότε θα τελειώσουν, αφού είμαστε στη φάση των προετοιμασιών δημοπράτησης της β' φάσης!

Και στα εν λόγω ενδεικτικά έργα που παραθέτουμε σήμερα, το πολύπαθο ιστορικό των περιπετειών μιλά από μόνο του για το μέγεθος του τραγέλαφου και της ταλαιπωρίας...

Σεληνάρι

Από τις πλέον τραγελαφικές περιπτώσεις πολύπαθων δημόσιων έργων στην Κρήτη η αποκατάσταση-αναβάθμιση της εθνικής οδού στο Σεληνάρι! Εδώ η καθυστέρηση έσπασε όλα τα κοντέρ όπως και η δυσφήμηση του νησιού στα μάτια των τουριστών που επί μια 5ετία έβλεπαν το σπάνιο στα παγκόσμια χρονικά θέαμα μιας εθνικής οδού... μονόδρομου!

Η όλη περιπέτεια με το ΒΟΑΚ στο Σεληνάρι ξεκίνησε ουσιαστικά στις 23 Ιανουαρίου του 2006. Λόγω τότε της σφοδρής κακοκαιρίας που έπληξε την Κρήτη, στο σημείο αποκολλήθηκε ένας βράχος από το βουνό, ο οποίος κατέληξε στο οδόστρωμα της εθνικής οδού, προκαλώντας σημαντικές ζημιές. Ο δρόμος χαρακτηρίστηκε επικίνδυνος λόγω κατολισθήσεων. Στην πορεία έγινε η προετοιμασία και η μέριμνα για την πραγματοποίηση εργασιών προστασίας απέναντι στις κατολισθήσεις.

Το Φεβρουάριο του 2009 μπήκε σε τροχιά υλοποίησης το έργο της αντιμετώπισης κατολισθήσεων, μέσω έγκρισης πίστωσης ύψους 2,6 εκατ. ευρώ από τον τότε υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά.

Το έργο ξεκίνησε με χρήματα από εθνικούς πόρους. Στην πορεία υπήρξαν προβλήματα με τη ροή χρηματοδότησης και τελικά ολοκληρώθηκε με πόρους από το ΕΣΠΑ.

Μετά από πολλές περιπέτειες, το κρίσιμο θέμα της χρηματοδότησης ξεμπλόκαρε μόλις το 2011, ενώ στην πορεία υπήρξαν και καθυστερήσεις και από τον ανάδοχο εργολάβο. Η τελική προθεσμία αποπεράτωσης ήταν στις 31 Μαρτίου του 2013. Ωστόσο, ο εργολάβος πήρε παράταση, καθώς κρίθηκε προτιμότερη από την έκπτωσή του, και τελικά το έργο ολοκληρώθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 2013! Σημειωτέον, το έργο ολοκληρώθηκε, όμως δεν παραλήφθηκε! Ενώ δε λύνει ριζικά το πρόβλημα των κατολισθήσεων, το οποίο προβλέπεται να αντιμετωπιστεί μελλοντικά με ένα μεγαλύτερο έργο που θα περιλαμβάνει και σήραγγα!

Κόμβος Αμαρίου

Εξωφρενικό παράδειγμα "στοιχειωμένου" έργου αποτελεί και ο κόμβος Αμαρίου. Ένα έργο το οποίο είχε ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο Γ' ΚΠΣ. Λόγω καθυστέρησης πέρασε ως έργο- "γέφυρα" στο νυν ΕΣΠΑ - δηλαδή στο ΚΠΣ και δε λέει να τελειώσει! Το εν λόγω έργο δημοπρατήθηκε το 2007 και οι εργασίες ξεκίνησαν περίπου το 2009. Σοβαρές δυσλειτουργίες, μεγάλες καθυστερήσεις σε ζητήματα απαλλοτριώσεων και άλλα εμπόδια "βάλτωσαν" τον κόμβο Αμαρίου, με το πολύχρονο εργοτάξιο να δημιουργεί πολύ μεγάλη ταλαιπωρία και προβλήματα σε οδηγούς και επιχειρηματίες της περιοχής. Και εδώ, για ένα ακόμα έργο του ΒΟΑΚ, είχαμε αντικατάσταση εργολάβου. Νέος εργολάβος ανέλαβε το Μάρτιο του 2014 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών, καλώς εχόντων των πραγμάτων, βεβαίως, το φετινό καλοκαίρι...

Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου

Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 8 χρόνια (!), να φτάσουμε στο Μάιο του 2014, για να επαναλειτουργήσει πλήρως, στη νέα ανακαινισμένη του μορφή, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, που έκλεισε για τις εργασίες ανακατασκευής το Νοέμβριο του 2006... Μια 8ετία ταλαιπωρίας, τουριστικής δυσφήμησης και οικονομικής ζημιάς όχι μόνο για το κράτος, αλλά και για την ίδια την τοπική αγορά!

Η αντίστροφη μέτρηση για το κλείσιμο του Μουσείου σήμανε το Νοέμβριο του 2004 όταν στο Αρχαιολογικό Μουσείο έπεσαν σοβάδες από την οροφή του, ευτυχώς κατά τις νυχτερινές ώρες. Το Νοέμβριο του 2006, το σπουδαιότερο μουσείο Μινωικού Πολιτισμού έκλεισε για να ανακαινιστεί, να επεκταθεί και να επανεκτεθούν οι θησαυροί του με σύγχρονες μουσειολογικές προδιαγραφές. Δηλαδή, λιγότερα εκθέματα και καλύτερα προβεβλημένα. Το έργο, με προϋπολογισμό περίπου 21 εκατομμύρια ευρώ, περιλάμβανε τον εκσυγχρονισμό του παλαιού μουσείου των 5.535 τ.μ., που κατασκευάστηκε την περίοδο 1937-'40 σε σχέδια του Πάτροκλου Καραντινού, και την κατασκευή τριών νέων κτηρίων. Το ένα κτήριο στην πορεία του έργου καταργήθηκε, καθώς αποκαλύφθηκε κατά τις εκσκαφές η αναμενόμενη (ήταν γνωστή η θέση της) ενετική μονή του Αγίου Φραγκίσκου. Τα υπόλοιπα δύο κτήρια καταλαμβάνουν έκταση 3.500 τ.μ. και 1.186 τ.μ.

Μετά από εμπλοκές, γραφειοκρατικά εμπόδια και καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων, το Μουσείο επαναλειτούργησε πλήρως, βάζοντας έτσι τέλος στο πολύχρονο οδυνηρό σίριαλ, στις 7 Μαΐου του 2014.

Τουλάχιστον το τελικό αποτέλεσμα είναι πολύ καλό, μετριάζοντας κάπως την αγανάκτηση από την πολύχρονη καθυστέρηση.

Το στοιχειωμένο "Πανάνειο" - Στον "πάγο" 4 χρόνια

Ακόμα και το θρυλικό γεφύρι της Άρτας τελικά κάποτε τελείωσε! Το πολύπαθο έργο ανακατασκευής του πρώην Πανάνειου, όμως, δε φαίνεται - αφού δεν... κινείται φύλλο εδώ και μια τετραετία - πως θα τελειώσει κάποτε.

Οι εργασίες έχουν "παγώσει" από το 2011, ενώ το έργο έχει μείνει μισοτελειωμένο! Αποτέλεσμα, η πόλη του Ηρακλείου όχι μόνο να μην έχει αποκτήσει ένα πολυϊατρείο και Κέντρο Μητέρας-Παιδιού, όπως ήταν ο οραματικός στόχος του έργου, αλλά να έχει ξεμείνει με ένα μισοτελειωμένο κτήριο- "φάντασμα", που κινδυνεύει ακόμα και με κατάρρευση, αφού έμειναν στη μέση οι βασικές στατικές εργασίες.

Το ιστορικό του στοιχειωμένου έργου προκαλεί εύλογα αγανάκτηση στον πολίτη:

 - Στις 28 Φεβρουαρίου 2002 εγκρίθηκε η πρώτη χρηματοδότηση του έργου με 1,76 εκατ. ευρώ.

 - Στις 31 Μαρτίου 2003 υπογράφηκε η προγραμματική σύμβαση μεταξύ Βενιζελείου, Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης, ΟΑΝΑΚ και Δήμου Ηρακλείου, που είχε αντικείμενο την εκπόνηση των μελετών, τη δημοπράτηση και την εκτέλεση του έργου.

 - Το Δεκέμβριο του 2004 έπιασε δουλειά ο εργολάβος, ο οποίος για μια εξαετία αποχωρούσε και επέστρεφε διαδοχικά στο εργοτάξιο λόγω των τραγικών καθυστερήσεων στη ροή των πληρωμών.

 - Στις αρχές του 2011, με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, ουσιαστικά τερμάτισε η αρχική εργολαβία και τέθηκε εκτός ο αρχικός ανάδοχος.

 - Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει νέα δημοπράτηση για να προκύψει νέος ανάδοχος, ενώ μια 10ετία μετά την έναρξη των εργασιών δεν έχει ολοκληρωθεί καν η α' φάση του έργου που αφορά στις εργασίες στατικής αποκατάστασης.

Πολιτιστικό Κέντρο: Στον "αέρα" η β' φάση του έργου

Τι κι αν συμβασιοποιήθηκε το 2006! Το οραματικό έργο του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα αλλά βρίσκεται στον "αέρα" και η β' φάση του έργου, προϋπολογισμού 11,5 εκατ. ευρώ!

Η ιδέα έπεσε αρχικά από τον Ανδρέα Καλοκαιρινό που κατέθεσε σχετική πρόταση λίγο μετά τις δημοτικές εκλογές του 1975. Έγινε πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός το 1982 και το 2006 έγινε η δημοπράτηση της α' φάσης.

Η πρώτη φάση ξεκίνησε με τις ενέργειες προγραμματισμού και σχεδιασμού και την υπογραφή της βασικής σύμβασης κατασκευής (12/04/2006). Η αρχική δέσμευση ήταν για ολοκλήρωση ως τις 31 Δεκεμβρίου 2008. Ωστόσο, η α' φάση ολοκληρώνεται τώρα με την περαίωση της βασικής εργολαβίας, η οποία συμπληρώθηκε στην πορεία με δύο συμπληρωματικά έργα, του στεγάστρου και του υποσταθμού.

Η έκπτωση που δόθηκε από τον εργολάβο ήταν 37,16%. Το συμβατικό τίμημα ήταν 26.394.291 ευρώ, µε την τελική δαπάνη του έργου να ανέρχεται σε 32.506.623 ευρώ και τη δαπάνη αναθεώρησης του έργου να αυξάνεται κατά 258,58% (από 959.063 σε 3.439.040 ευρώ).

Στα τέλη Αυγούστου 2014, μετά από πολύχρονη αναμονή, παραδόθηκε στους Ηρακλειώτες το πρώτο τμήμα του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου, αυτό των κτηρίων Α, Β, Γ & Ε Τώρα εκκρεμεί η β' φάση που περιλαμβάνει τη δημοπράτηση και υλοποίηση της διαμόρφωσης των κυρίως αιθουσών, των ειδικών εγκαταστάσεων και του γενικού και ειδικού εξοπλισμού του Πολιτιστικού Κέντρου.

Το έργο της β' φάσης έχει κόστος 11.390.587,20 ευρώ (ποσό με ΦΠΑ) και ο χρόνος περαίωσης των εργασιών έχει οριστεί σε 540 μέρες (18 μήνες περίπου). Η δημοπράτηση είχε προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2015, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τα μέσα του 2017.

Αυτήν τη στιγμή η δημοπράτηση είναι εν αμφιβόλω λόγω της αιφνιδιαστικής κυβερνητικής απόφασης αξιοποίησης των ταμειακών διαθεσίμων των ΟΤΑ.

Αξιοσημείωτη είναι η εκτόξευση του κόστους, αφού από το αρχικό εκτιμώμενο κόστος των 26 εκατ. ευρώ, και για τις 2 φάσεις κατασκευής, το τελικό κόστος αναμένεται να φτάσει τα 45 εκατ. ευρώ.

Αεροδρόμιο Χανίων: Επέκταση με δικαστικές... περιπέτειες

Περιπετειώδης αποδεικνύεται η πορεία υλοποίησης του μεγάλου έργου επέκτασης-αναβάθμισης του αεροδρομίου Χανίων που έχει ως στόχο να καλυφθεί η συνεχώς αυξανόμενη επιβατική κίνηση.

Η επέκταση του αεροδρομίου των Χανίων "Γιάννης Δασκαλογιάννης", έργο που εξαγγέλλεται εδώ και χρόνια, δημοπρατήθηκε τον Απρίλιο του 2012 με προϋπολογισμό 110 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, έμπλεξε με το... καλημέρα σε περιπέτειες και δη δικαστικές!

Ανάδοχος στο διαγωνισμό αναδείχθηκε η κυπριακή εταιρεία "Νέμεσις Κατασκευαστική" με έκπτωση 48%, με δεύτερη την εταιρεία "Άκτωρ" με 44%.

Μετά την ανακοίνωση του προσωρινού αναδόχου, η εταιρεία "Άκτωρ" κατέθεσε προσφυγή στο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, η οποία απορρίφθηκε και ο αναπληρωτής υπ. Υποδομών, Στ. Καλογιάννης, κατακύρωσε οριστικά το έργο στη "Νέμεσις".

Ακολούθησε η προσφυγή της "Άκτωρ" στο ΣτΕ, η οποία έγινε αποδεκτή.

Μετά την εξέλιξη αυτή, στις 17 Ιουνίου 2013 υπογράφτηκε η σύμβαση με την τελική ανάδοχο εταιρεία "ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ".

Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 110.085.000 ευρώ, αλλά η "Άκτωρ" ανέλαβε να το υλοποιήσει με 61.393.815 ευρώ (με ΦΠΑ). Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2013. Υπήρξαν απανωτές διακοπές λόγω προβλημάτων μεταξύ της αναδόχου και υπεργολάβων. Έτσι, ενώ η ανάδοχος εταιρεία αρχικά υποσχόταν πως θα παρέδιδε πριν τα χρονοδιαγράμματα (31 Δεκεμβρίου 2015), τελικά το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016...

Καπετανάκειο: Το "βαλτωμένο" σχολείο

Σε... γεφύρι της Άρτας έχει εξελιχθεί δυστυχώς το έργο της ανακατασκευής του Καπετανάκειου!

Η ιστορία του έργου, δηλαδή της στατικής αποκατάστασης του σχολικού συγκροτήματος, ξεκινά την εποχή του θεσμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, επί θητείας της πρώην νομάρχου Ηρακλείου Βαγγελιώς Σχοιναράκη. Η δημοπράτηση του έργου έγινε στις 20/07/10, ενώ η εργολαβική σύμβαση υπογράφηκε στις 30/09/10. Το ποσό της σύμβασης είναι 559.300 ευρώ (συν ΦΠΑ), ωστόσο ήταν δεδομένο πως θα απαιτούνταν και συμπληρωματική σύμβαση.

Έτσι, η τότε νομάρχης υπέγραψε νέα σύμβαση, ύψους 1,2 εκατ. ευρώ. Τα λεφτά και πάλι δεν έφτασαν! Τον Ιούλιο του 2013 ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης υπέγραψε νέα συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση των εργασιών στατικής ενίσχυσης του 1ου Λυκείου Ηρακλείου.

Το ύψος της σύμβασης ήταν στα 284.000 ευρώ και το κονδύλι διατέθηκε από πόρους της Περιφέρειας Κρήτης.

Και ενώ το πρώτο έργο, για το γυμνάσιο, έστω και με σχετικές καθυστερήσεις έγινε, το έτερο κομμάτι του έργου για το λύκειο "βάλτωσε" για τα καλά! Ένα σημαντικό βήμα έγινε με την ανάθεση από το νέο αρμόδιο φορέα πια, το Δήμο Ηρακλείου, σε ιδιωτικό μελετητικό γραφείο της μελέτης αποπεράτωσης του κτηρίου του 1ου Λυκείου, την οποία παρέλαβε το Μάιο του 2014. Ωστόσο, προέκυψε νέος 'σκόπελος'. Λόγω της επαφής με τα ενετικά τείχη, όποια παρέμβαση έπρεπε να περάσει από την έγκριση της αρμόδιας Εφορίας Αρχαιοτήτων. Το Σεπτέμβρη του 2014, μαζί με το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς, η Αρχαιολογική Υπηρεσία έδωσε το πράσινο φως. Χρειάστηκε να περάσει ένα ολόκληρο καλοκαίρι! Με αυτά και με αυτά φτάσαμε στο 2015. Αναμένονται οι τελικές εγκρίσεις της μελέτης αποκατάστασης-διαρρύθμισης "1ου Ενιαίου Λυκείου Ηρακλείου Καπετανάκειου και διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του". Κατόπιν αναμένουμε την ένταξη στο ΕΣΠΑ και τη δημοπράτηση του έργου. Δηλαδή υπάρχει ακόμα πολύ ψωμί.

Παράκαμψη Βιάννου: Παραδίδεται στις 9 Ιουνίου

Στις 9 Ιανουαρίου 2012 υπογράφτηκε η σύμβαση του έργου "Κατασκευή παράκαμψης Άνω Βιάννου". Ένα έργο που έρχεται να δώσει λύση στο σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Άνω Βιάννος και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του οικισμού της Βιάννου.

Η εργολαβία, συνολικού προϋπολογισμού 12.500.000 ευρώ, περιλαμβάνει την πλήρη κατασκευή της παράκαμψης Άνω Βιάννου, με νέα διάνοιξη μήκους 3,3 χλμ., την κατασκευή των απαραίτητων προσαρμογών στις υφιστάμενες οδούς σε μήκος 0,5 χλμ., την πλήρη κατασκευή νέου παράπλευρου οδικού δικτύου συνολικού μήκους 1,3 χλμ., την κατασκευή τριών ανισόπεδων κόμβων για την εξυπηρέτηση του κύριου τοπικού οδικού δικτύου και την πρόσβαση στον οικισμό της Άνω Βιάννου, τη δημιουργία των απαραίτητων οχετών, την εκτέλεση εργασιών αποχέτευσης όμβριων και αποστράγγισης, εργασίες σήμανσης-ασφάλειας και οριοθέτησης απαλλοτριωμένης ζώνης, εργασίες οδοφωτισμού στις περιοχές των ισόπεδων κόμβων, καθώς και εργασίες πρασίνου και εγκατάστασης αρδευτικού δικτύου.

Μέχρι να φτάσει η ημέρα της συμβασιοποίησης, το έργο είχε μπλοκάρει σε κάποια γραφειοκρατικά-τυπικά ζητήματα, με συνέπεια αρχικά να ακυρωθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να φτάνει μια ανάσα από την... ακύρωση!

Εν πάση περιπτώσει, αφού ξεπεράστηκαν τα προβλήματα και το έργο δημοπρατήθηκε και συμβασιοποιήθηκε το 2012, αρχικά ήταν να ολοκληρωθεί το α' εξάμηνο του 2014. Με βάση την τελευταία επίσημη δέσμευση του εργολάβου θα παραδοθεί στις 9 Ιουνίου...

Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News