default-image

Αναδουλειές λόγω μη εξόφλησης οφειλών

Κρήτη
Αναδουλειές λόγω μη εξόφλησης οφειλών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαν να μην έφταναν οι αναδουλειές λόγω της κρίσης στον τομέα της οικοδομής, οι μηχανικοί του νομού Ηρακλείου βρίσκονται τώρα αντιμέτωποι και με το σοβαρό πρόβλημα της αδυναμίας τους να αναλαμβάνουν τις λιγοστές δουλειές που υπάρχουν, αν πρώτα δεν πληρώσουν τις οφειλές τους στον ασφαλιστικό τους φορέα, κάτι που για... ευνόητους λόγους είναι μάλλον αδύνατον.

Στην υπόλοιπη Κρήτη, μάλιστα, οι κατά τόπους πολεοδομίες κατά κάποιον τρόπο "κάνουν τα στραβά μάτια", αλλά έτσι ωφελούν όχι μόνο τους μηχανικούς, μα και τον πολύπαθο κλάδο της οικοδομής.

Τέτοια "χάρη" δεν την κάνουν για τους μηχανικούς και κατ' επέκταση τους λιγοστούς που βάζουν μπρος μια νέα οικοδομή οι υπηρεσιακοί παράγοντες της Πολεοδομίας του Δήμου Ηρακλείου και άλλων περιοχών του νομού, όπως του Καστελίου και των Μοιρών, παρά τις συνεχείς πιέσεις του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος!

Η "Ν.Κ." δέχτηκε σχετικά παράπονα από το χώρο των μηχανικών και επικοινώνησε χθες με τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιάννη Χαρωνίτη. «Αυτό που κάνουν πάρα πολλές πολεοδομίες στην υπόλοιπη Κρήτη και στην υπόλοιπη Ελλάδα», λέει ο κ. Χαρωνίτης, «είναι ότι δεν απαιτούν από το μηχανικό να προσκομίσει ασφαλιστική ενημερότητα. Γιατί ο νόμος λέει ότι μόνο οι μηχανικοί υποχρεούνται να προσκομίζουν ασφαλιστική ενημερότητα από το ΤΣΜΕΔΕ μαζί με την κατάσταση της άδειας και των οποιωνδήποτε εγγράφων. Πολλές λοιπόν πολεοδομίες ανά την Ελλάδα δεν το έχουν στα προαπαιτούμενα. Κάνουν κατά κάποιον τρόπο τα στραβά μάτια. Απλά θέλουν η ασφαλιστική ενημερότητα να μπει στο τέλος του φακέλου. Δηλαδή, όταν θα βγει η άδεια, θα συμπληρωθεί, θα είναι το έργο προς εκτέλεση, τότε ζητάνε από το μηχανικό να προσκομίσει την ασφαλιστική ενημερότητα»...

Ωστόσο, όπως εξηγεί ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ, στις πολεοδομίες της υπόλοιπης Κρήτης και της υπόλοιπης Ελλάδας (με ελάχιστες εξαιρέσεις), μέσα από αυτόν τον τρόπο βοηθούν τους μηχανικούς να μη δυσκολευτούν να προσκομίσουν την ασφαλιστική τους ενημερότητα, καθώς έχουν πληρωθεί την άδειά τους και έχουν την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν. Και αυτό διότι, για να κλείσει ο φάκελος του μηχανικού, θα πρέπει πρώτα να έχει εξοφληθεί. «Ο νόμος προβλέπει την κατάθεση της ασφαλιστικής ενημερότητας στην αρχή της διαδικασίας. Αλλά επειδή ο νόμος δεν το λέει ξεκάθαρα, κάποιες πολεοδομίες το ζητάνε στην αρχή και κάποιες στο τέλος», ξεκαθαρίζει ο πρόεδρος των μηχανικών. Ο κ. Χαρωνίτης ξεκαθαρίζει ότι είναι ξεκάθαρο το γεγονός πως και από την άποψη του νόμου οι πολεοδομίες δεν έχουν ή δε θα έπρεπε να προβάλλουν πρόβλημα, αφού είτε στην αρχή είτε στο τέλος η ασφαλιστική ενημερότητα κατατίθεται και μπαίνει τελικά στο φάκελο. Επομένως, γιατί θα πρέπει προβάλλονται τέτοιου είδους ζητήματα και διλήμματα μπροστά στη μεγάλη ανάγκη τόνωσης της οικοδομής και εξυπηρέτησης τόσο των μηχανικών όσο και των πελατών τους;

«Ακριβώς με αυτήν τη λογική έχουμε κάνει κι εμείς κάποιες κινήσεις, τόσο εμείς εδώ όσο και κεντρικά το ΤΕΕ, να παρέμβουμε ώστε να αλλάξει ο νόμος και να μην απαιτείται ασφαλιστική ενημερότητα. Ή, αν απαιτείται, να απαιτείται απ' όλους», λέει ο Γιάννης Χαρωνίτης και εξηγεί ότι «δε γίνεται να απαιτείται μόνο από τους μηχανικούς και από τους συναδέλφους μας τεχνολόγους να μην απαιτείται. Δεν αναφέρει ότι είναι υποχρεωμένοι όλοι οι μηχανικοί να καταθέτουν την ασφαλιστική ενημερότητα. Λέει ότι είναι υποχρεωμένοι να το κάνουν οι διπλωματούχοι μηχανικοί του ΤΣΜΕΔΕ. Συγκεκριμένα του ΤΣΜΕΔΕ. Εμάς λοιπόν αίτημά μας είναι να τη ζητάνε, αλλά να τη ζητάνε στο τέλος. Ή ας την καταργήσουν, ειδάλλως ας τη ζητούν απ' όλους»...

Θέματα ανταγωνισμού

Ο Γιάννης Χαρωνίτης τονίζει ότι «με τη σημερινή κατάσταση δημιουργούνται θέματα ανταγωνισμού. Δεν μπορεί ο μηχανικός να δουλέψει μία άδεια, ενώ μπορεί ένας τεχνολόγος να το κάνει γιατί δεν του ζητούν την ασφαλιστική ενημερότητα. Δεν είναι υποχρεωμένος, δηλαδή, να είναι ασφαλιστικά ενήμερος. Και δεν είναι υποχρεωμένος είτε αν έχει ΙΚΑ, είτε αν έχει ΟΓΑ ή δεν ξέρω κι εγώ τι ταμείο μπορεί να έχει. Καθένας σαν ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να επιλέξει. Ο μηχανικός, όμως, δεν μπορεί να επιλέξει. Είτε το θέλει είτε όχι, πρέπει να είναι ασφαλισμένος στο ΤΣΜΕΔΕ»...

Αναφερόμενος στις πολεοδομίες της Κρήτης, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις πολεοδομίες του Ηρακλείου και του Καστελίου που έχουν και τη μεγαλύτερη κίνηση, οι οποίες θέλουν την ασφαλιστική ενημερότητα στην αρχή του φακέλου. «Έτσι δημιουργείται πολύ μεγάλο πρόβλημα στους συναδέλφους, με την έννοια ότι, αν χρωστάς και δεν μπορείς και να δουλέψεις, γιατί για να δουλέψεις θα πρέπει να είχε ασφαλιστικά ενήμερος, είναι ένα μεγάλο πρόβλημα», λέει ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ.

50.000 ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ

Δεν είναι ανασφάλιστοι... απλά χρωστάνε

Για να δώσει το στίγμα της γενικότερης κατάστασης, ο κ. Χαρωνίτης λέει πως κεντρικά υπάρχει το πρόβλημα αυτό περίπου σε 50.000 μηχανικούς. «Αλλά δεν είναι ακριβώς ότι είναι ανασφάλιστοι. Είναι μηχανικοί, όμως, που έχουν πρόβλημα γιατί χρωστάνε και είναι διακανονισμένοι. Αλλά το να είσαι διακανονισμένος δε σημαίνει ότι θα είσαι για πάντα»...

Και βέβαια τα προβλήματα αυτά έχουν σχέση με την κατάσταση στο χώρο της οικοδομής. «Η κατάσταση είναι όχι απλά δραματική. Δραματικότατη. Και εδώ στην Κρήτη, από στοιχεία που έχουμε, έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η καθίζηση έχει φτάσει στο 80% τουλάχιστον»...

Καταλήγοντας, ο κ. Χαρωνίτης λέει ότι το ΤΕΕ/ΤΑΚ θα επιδιώξει συνάντηση με το νέο δήμαρχο Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινό, ενόψει της ανάληψης των καθηκόντων του, για να του θέσουν τα ζητήματα αυτά και να του ζητήσουν να δώσει λύση.

Του Χριστόφορου Παπαδάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News