default-image

"Φύλλο και φτερό" από το ΣΔΟΕ- Παρέμβαση στο "παραμάγαζο"

Κρήτη
"Φύλλο και φτερό" από το ΣΔΟΕ- Παρέμβαση στο "παραμάγαζο"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε έλεγχο - όχι μόνο για τα όσα αναφέρει το πόρισμα των ορκωτών λογιστών - αλλά που θα επεκτείνεται σε όλο τον κύκλο εργασιών της δημοτικής επιχείρησης Αρκαλοχωρίου προχώρησε το ΣΔΟΕ. Στο Αρκαλοχώρι μετέβησαν στελέχη του ΣΔΟΕ για να ζητήσουν επιπλέον στοιχεία από τον νυν πρόεδρο της δημοτικής επιχείρησης κ. Μανουρά, για την πρώην δημοτική επιχείρηση Αρκαλοχωρίου και τα όσα απίστευτα είχαν εκτυλιχθεί τα προηγούμενα χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι το αποκαλυπτικό πόρισμα παρουσίασε ήδη από χθες το neakriti.gr.

Το πόρισμα ελέγχου ορκωτών λογιστών, για την άλλοτε Δημοτική Επιχείρηση Αρκαλοχωρίου, μετά από αίτημα του δημοτικού συμβουλίου Μινώα Πεδιάδας και της αντικαταστάτριας δημοτικής εταιρείας "Δημοτική Μινώα Πεδιάδος Α.Ε. ΟΤΑ" για έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης στην πενταετία 2006-2010, προκάλεσε σάλο. Σήμερα προστίθενται ακόμη πιο αποκαλυπτικές λεπτομέρειες για το πόρισμα που αποκαλύπτει "σημεία και τέρατα" στη Δημοτική Επιχείρηση Αρκαλοχωρίου ,ενώ στο θέμα απαντά και ο πρώην δήμαρχος Αρκαλοχωρίου.

Απίστευτες καταστάσεις έξω από κάθε έννοια δημόσιου λογιστικού περιγράφει το πόρισμα ελέγχου ορκωτών λογιστών για την άλλοτε Δημοτική Επιχείρηση Αρκαλοχωρίου, μετά από αίτημα του Δημοτικού Συμβουλίου Μινώα Πεδιάδας και της αντικαταστάτριας δημοτικής εταιρείας "Δημοτική Μινώα Πεδιάδος Α.Ε. ΟΤΑ" για έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης στην πενταετία 2006-2010.

Ο έλεγχος αυτός άλλωστε αποτελούσε προεκλογική δέσμευση της νέας δημοτικής Αρχής υπό τον Ζαχαρία Καλογεράκη και αποτελεί συνέχεια του αντίστοιχου ελέγχου στη Δημοτική Επιχείρηση Καστελίου, η οποία έκλεισε και στην οποία διαπιστώθηκε πλήθος ατασθαλιών και ενώ έπεται αντίστοιχος έλεγχος στη Δημοτική Επιχείρηση Θραψανού, η οποία επίσης έχει κλείσει.

Αντίθετα, σε ό,τι αφορά τη Δημοτική Επιχείρηση Αρκαλοχωρίου - που δεν έκλεισε αλλά μετεξελίχθηκε σε "Δημοτική Κατασκευαστική Μινώα Πεδιάδος Α.Ε. ΟΤΑ" (ο "Καλλικράτης" προέβλεπε μία Επιχείρηση ανά Δήμο) - ο έλεγχος που ζητήθηκε σε βάθος για το τι παραδίδεται και τι παραλαμβάνει σε εύρος πενταετίας το νέο Δ.Σ. της νέας Δημοτικής Επιχείρησης και η νέα δημοτική Αρχή, στην ουσία εξελίσσεται σε σκάνδαλο μεγατόνων που ανοίγει εύλογα το φάκελο της διαχείρισης κονδυλίων και έργων με "πατέντες" και "άβατα" στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και όχι μόνο στενά για το Αρκαλοχώρι, αλλά για όλους τους δήμους που απορροφήθηκαν στο καλλικρατικό μοντέλο.

Διαπιστώσεις

Το πόρισμα του ορκωτού ελεγκτή διαπιστώνει "χορό" εκατομμυρίων ευρώ, μετατροπή της δημοτικής εταιρείας σε "παραμάγαζο" με πατέντες για έργα, παραβίαση κάθε έννοιας δημόσιου λογιστικού, απόκρυψη είσπραξης ΦΠΑ, λογικές ιδιωτικής λειτουργίας και αδιαφάνειας που ούτε με μπακάλικο δε συνάδουν, έως πληρωμές κατά το δοκούν, "μεταβαπτίσεις" έργων σε επιχορηγήσεις, πληρωμές για έργα που δεν εκτελέστηκαν αλλά επιμετρήθηκαν ως τέτοια, μέχρι και αδυναμία εντοπισμού έργων που φέρονται να πληρώθηκαν με προσωπικές αθεώρητες αποδείξεις! Το πόρισμα του ορκωτού ελεγκτή μπορεί να κινείται στην οικονομική πραγματικότητα μίας Δημοτικής Επιχείρησης και στην κακοδιαχείρισή της, προφανώς όμως δεν αποτελεί απόφαση δικαστηρίου ή διοικητικού πειθαρχικού ελέγχου. Σηματοδοτεί, ωστόσο, ραγδαίες εξελίξεις με τις διαπιστώσεις του και σε αυτό το επίπεδο.

Ούτε λίγο, ούτε πολύ το πόρισμα αποκαλύπτει ένα πρωτοφανές καλοστημένο σύστημα μετατροπής της Δημοτικής Επιχείρησης Αρκαλοχωρίου σε "ωραίο πλυντήριο" για εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, έξω από τον έλεγχο του δημόσιου λογιστικού και σε βασίλειο "αδιαφάνειας" τόσο χοντροκομμένο, που μόνο η λογική "ιδιοκτησιακής αντίληψης για το Δήμο" μπορεί να εξηγήσει μια τόσο προκλητική εικόνα, σε βάρος όμως τελικά του Δήμου και των δημοτών.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπου μοναδικός μέτοχος της Δημοτικής Επιχείρησης ήταν ο Δήμος Αρκαλοχωρίου, με τον τότε δήμαρχο Χαράλαμπο Γιαννόπουλο στα 3 από τα 5 χρόνια που ήλεγξε το πόρισμα να είναι και πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης, ενώ για τα άλλα δύο χρόνια πρόεδρος ήταν δημοτική σύμβουλος της παράταξής του, αποδεικνύεται ότι τέτοιες αδιαφανείς και παράνομες διαδικασίες έστησαν τελικά την ισχύ ενός μηχανισμού νομής και διατήρησης της εξουσίας για χρόνια. Διότι ένα τόσο χοντροκομμένο καθεστώς αδιαφάνειας σε Δημοτική Επιχείρηση Δήμου από τους κορυφαίους στην ενδοχώρα του Ηρακλείου εξηγεί ότι με αυτό τον τρόπο λειτουργούσε τελικά, για να μπορούν να εξυπηρετούν πελατειακές σχέσεις, διακανονισμούς και παρεμβάσεις ρουσφετιού, με διευθετήσεις, και ανέλεγκτα έργα και παροχές ή επιχορηγήσεις, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις με αυτό τον τρόπο για πολύχρονη παραμονή στη δημοτική εξουσία!

Η μετατροπή της Δημοτικής Επιχείρησης Αρκαλοχωρίου σε προσωπικό "παραμάγαζο" με ιδιωτική λειτουργία, έξω από κάθε νομιμότητα, ως προϊόν μίας τέτοιας πολύχρονης αδιαφανούς δημοτικής εξουσίας, είναι προφανές ότι ανοίγει για τα καλά το "κουτί της Πανδώρας" και για άλλες περιπτώσεις Δήμων με αντίστοιχες πρακτικές.

Το πόρισμα-καταπέλτης στο Αρκαλοχώρι

Το πόρισμα παραδόθηκε την περασμένη Πέμπτη στο Δ.Σ. της "Δημοτικής Κατασκευαστικής Μινώα Α.Ε. ΟΤΑ", αλλά και το δήμαρχο Ζ. Καλογεράκη. Λόγω της σοβαρότητάς του, κλήθηκε από την πρώτη στιγμή νομικός σύμβουλος, ενώ για την ερχόμενη Τετάρτη το πόρισμα αναμένεται να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μινώα.

Ήδη χθες το πρωί ενημερώθηκαν και παραδόθηκε σε όλους τους δημοτικούς συμβούλους αντίγραφο του πορίσματος, ενώ για τα βασικά του σημεία, με πρωτοβουλία του νυν δημάρχου, κλήθηκαν να ενημερωθούν γι' αυτό τόσο ο πρώην δήμαρχος που εμπλέκεται, όσο και η πρόεδρος την τελευταία διετία της παράταξης του πρώην δημάρχου, αλλά και εργαζόμενοι στο Δήμο και την εταιρεία, οι οποίοι στο πόρισμα καταλογίζονται επίσης ως υπεύθυνοι, ανεξάρτητα που το αν αποδειχθεί στο τέλος ότι εκτελούσαν άνωθεν πολιτικές εντολές ή αν εν γνώσει τους μετείχαν στο "σύστημα". Η υπόθεση είναι τόσο σοβαρή, ώστε, αν τελικά προκύψει συνειδητή εμπλοκή υπαλλήλων, είναι πιθανόν ο Δήμος να μείνει στην ουσία χωρίς στελέχωση στην τεχνική του υπηρεσία!

Το "βασίλειο της αδιαφάνειας" και το "πλυντήριο της εξουσίας"

Το πόρισμα μέσα σε 44 σελίδες περιγράφει ένα ολόκληρο σύστημα "παραμάγαζου", που, παρακάμπτοντας κάθε έννοια δημόσιου λογιστικού, κανόνων που διέπουν τις Δημοτικές Επιχειρήσεις, φορολογικούς νόμους, αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, εγκρίσεις ανώτερων ελεγκτικών μηχανισμών, όπως ήταν η κρατική Περιφέρεια, τεχνικά δελτία και εκθέσεις έργων, μετέτρεψε μία Δημοτική Επιχείρηση σε "μονέδα" προσωπικών διευθετήσεων και λειτουργιών. Είναι εντυπωσιακό ότι αυτό το "παραμάγαζο", που λειτουργούσε υπό την ομπρέλα μίας Δημοτικής Επιχείρησης, εμφανίζει μέσα σε μία πενταετία ελέγχου αδήλωτο ουσιαστικά "κύκλο εργασιών" κοντά στα 10 εκατομμύρια ευρώ!

Η πατέντα

Εκεί όμως που το "βασίλειο της αδιαφάνειας" δίνει ρέστα είναι στο "κόλπο" που είχε στηθεί γύρω από τα λεγόμενα έργα μέσω της Δημοτικής Επιχείρησης. Λόγω του ορίου που υπήρχε για την απευθείας ανάθεσή τους στη Δημοτική Επιχείρηση Αρκαλοχωρίου, μέσω αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου (ο Δήμος ήταν και ο μοναδικός μέτοχος της Επιχείρησης), είχε επιλεγεί η πατέντα του "σπασίματος" των έργων σε 45άρια (45 χιλιάδες ευρώ+ΦΠΑ), ώστε να περνούν από την έγκριση της κρατικής τότε Περιφέρειας και να μη χρειάζεται να πάνε σε διαγωνισμό. Ως εδώ έχει καλώς και με βάση τη νομιμότητα που ίσχυε τότε. Στη συνέχεια όμως, τα περισσότερα από αυτά τα έργα "βαπτίζονταν" τεχνική βοήθεια προς τη Δημοτική Επιχείρηση μέσω "επιχορηγήσεων", έπαυαν, παρά τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και της Περιφέρειας Κρήτης, να θεωρούνται έργα και ως επιχορηγήσεις δεν απαιτούνταν καταβολή ΦΠΑ, που όμως εισπράττονταν κανονικότατα.

Μάλιστα, τα ποσά που εισπράττονταν από το Δήμο για την εκτέλεση αυτών των έργων, που πολλά δεν έγιναν καν, στο τέλος εμφανίζονται να πήγαν σε... "άλλες" δράσεις της τότε Δημοτικής Αρχής!

Επιπλέον, στην καλύτερη των περιπτώσεων είσπραξη ΦΠΑ κοντά στις 300 χιλιάδες, που ποτέ όμως δεν απέδωσε στο Ελληνικό Δημόσιο, με ό,τι συνεπάγεται αυτό - πέραν του ποινικού αδικήματος - για τις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα μόνο γι' αυτό. Ο ΦΠΑ έχει ουσιαστικά πληρωθεί από τους δημότες μέσω του Δήμου για υποτιθέμενα έργα, αλλά όμως το πόρισμα καταγράφει την αδυναμία ελέγχου της εκτέλεσής τους τελικά, παρότι καταγράφονται ως εκτελεσμένα!

Σημειώνεται μάλιστα ότι την ώρα που ο Δήμος μέσω της Δημοτικής Επιχείρησής του απέκρυψε και δεν απέδωσε το ΦΠΑ στο ελληνικό Δημόσιο, την ίδια ώρα έκανε περαίωση για να κλείσει τις φορολογικές εκκρεμότητές του στη ΔΟΥ Αρκαλοχωρίου για πενταετία της Επιχείρησης, λόγω χρεωστικού υπολοίπου, από μείωση των ιδίων κεφαλαίων της Επιχείρησης! Βέβαια, η περαίωση ισχύει εφόσον δεν προκύπτουν νέα στοιχεία, όμως με τέτοιο πόρισμα ορκωτού ελεγκτή είναι προφανές ότι ο φάκελος για τη Δημοτική Επιχείρηση Αρκαλοχωρίου θα ανοίξει ξανά.

Τα βασικά συμπεράσματα

Το πόρισμα που υπογράφει ο ορκωτός ελεγκτής-λογιστής του Σώματος Ορκωτών Λογιστών Σταύρος Σαλούστρος καταλήγει σε τρία βασικά συμπεράσματα, που αναμένεται να προκαλέσουν ακόμη και εισαγγελική παρέμβαση με τα όσα διαπιστώνει σε αυτό:

1) Δεν υπάρχει εκτύπωση των θεωρημένων ισοζυγίων για τις χρήσεις 2006-2009, με αποτέλεσμα οι λογαριασμοί να είναι ανοικτοί και να μην έχουν οριστικοποιηθεί. Δεν έχουν καταχωρισθεί οι ισολογισμοί, ο λογαριασμός γενικής εκμετάλλευσης, καθώς και οι αντίστοιχοι πίνακες διάθεσης στο θεωρημένο βιβλίο απογραφών και ισολογισμών. Το Δ.Σ. έχει εγκρίνει τους ισολογισμούς μόνο των χρήσεων 2006 και 2007. Επίσης, δεν έχει υποβάλει για έγκριση τις οικονομικές καταστάσεις των χρήσεων 2006-2010 στο Δήμο Αρκαλοχωρίου, αν και ως μοναδικός μέτοχος της Επιχείρησης μόνο αυτός θα μπορούσε να εγκρίνει νόμιμα τις οικονομικές καταστάσεις και την απαλλαγή των μελών του Δ.Σ. της Επιχείρησης από κάθε ευθύνη.

2) Από τον έλεγχο των καρτελών του λογαριασμού "Ταμείο" (της Δημοτικής Επιχείρησης) διαπιστώθηκε ότι γίνονταν πληρωμές «τοις μετρητοίς», κατά παράβαση του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας αλλά και της φορολογικής νομοθεσίας!

Σύμφωνα με τον ορκωτό ελεγκτή, όλα τα χρηματικά διαθέσιμα της Επιχείρησης, ενώ θα έπρεπε να βρίσκονται για λόγους χρηστής διαχείρισης κατατεθειμένα σε λογαριασμό όψεως της επιχείρησης και μάλιστα αυθημερόν, αυτό δε συνέβαινε, παρότι το "Ταμείο" σε όλα τα έτη 2006-2010 κινήθηκε σε υψηλά επίπεδα. Επιπλέον, δεν τηρήθηκε ο εσωτερικός κανονισμός της Επιχείρησης, που είναι κοινός για όλες τις δημοτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, και οι εξοφλήσεις μέσω τράπεζας ποσών άνω των 300 ευρώ δεν έγινε ποτέ, αλλά όλα εμφανίζονται τοις μετρητοίς. Μάλιστα, στο "Ταμείο" δεν υπήρχε στοιχειώδης διαχωρισμός των λειτουργιών (συναλλακτική, διαχειριστική) με συνέπεια να υπάρχει στο ίδιο άτομο η ευθύνη τόσο για την έκδοση παραστατικών και επιταγών, με αποτέλεσμα τα αυξημένα μηνιαία υπόλοιπα του ταμείου στο τέλος κάθε μήνα, κοντά στα 30 με 40 χιλιάδες ευρώ, να είναι αμφισβητήσιμα ως προς τη γενικότερη ορθή διαχείριση της Επιχείρησης για τα χρόνια που ελέγχθηκε από τους ορκωτούς ελεγκτές!

3) Οι πατέντες και ο ΦΠΑ - Η ευθύνη και υπαλλήλων.

Α) Όλα τα έργα αφορούν "νέα έργα" ( καθώς οι επισκευές και συντηρήσεις παρουσιάζονταν ως νέα έργα για να εγκριθούν από την Περιφέρεια), με την αξία όμως των υλικών και των τιμολογίων εργολάβων να μη δικαιολογούν σε όλες τις περιπτώσεις το ύψος της αντίστοιχης τιμολόγησης προς το Δήμο.

Β) Δεν έγινε ο λογιστικός χειρισμός που προβλέπεται από τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων Στοιχείων και του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου για μέρος από τα "Έσοδα από κατασκευή έργων". Ποσό 1 εκατομμύριο 760 χιλιάδες ευρώ καταχωρίστηκε σαν επιχορηγήσεις από το Δήμο προς την τεχνική Δημοτική Επιχείρηση. Παρότι περιλαμβάνεται ως έσοδο από πωλήσεις έργων προς το Δήμο Αρκαλοχωρίου, τιμολογήθηκε αρχικά κανονικά με ΦΠΑ 19%, καταχωρίστηκε όμως σαν επιχορήγηση προς τη Δημοτική Επιχείρηση, με τελικό αποτέλεσμα την αποφυγή απόδοσης του συνολικού αναλογούντος ΦΠΑ των 281.053,19 ευρώ, με αποτέλεσμα να ζημιωθεί το Ελληνικό Δημόσιο, πράξη που κατά το νόμο, πέρα από τις προσαυξήσεις και πρόστιμα, είναι και ποινικό αδίκημα.

Επιπλέον, ο έλεγχος κατέδειξε ότι σε αυτά τα έργα, σύμφωνα με τους φακέλους τους και με βάση τις πραγματικές τιμολογήσεις μαζί και με τις φαινομενικές επιχορηγήσεις όπως "βαπτίστηκαν" προς τη Δημοτική Επιχείρηση, ολοκληρώθηκε το 66%, ενώ ένα 34% έμεινε ανεκτέλεστο!

Έργα- "φαντάσματα" και ευθύνες υπαλλήλων...

Στη τρίτη υποπαράγραφο του τρίτου βασικού συμπεράσματος, ο ορκωτός ελεγκτής είναι εξόχως αποκαλυπτικός για τα περίφημα "έργα", με το "χορό" γύρω από αυτά εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, αλλά και τις σαφείς αιχμές που αφήνει για τη δράση υπαλλήλων του Δήμου και της Επιχείρησης τότε, αφήνοντας ανοιχτό όμως το θέμα αν η δράση τους οφειλόταν σε "άνωθεν εντολές" ή αν ήταν μέρος αυτού του συστήματος που πλέον είναι φανερό ότι λειτουργούσε στο Δήμο ως «οικονομικό, θεσμικό και πολιτικό παράκεντρο διαπλοκής»...

«Γ) Από τον έλεγχο προέκυψε ότι τα έργα δεν υλοποιούνταν στο 100% του προϋπολογισμού τους (ιδιαίτερα για τα έργα που εκτελούνταν με επίβλεψη του Δήμου), αλλά σε σημαντικά, σε μερικές περιπτώσεις, μειωμένο ποσοστό ολοκλήρωσης, ενώ στο Δήμο παραδίνεται σαν ολοκληρωμένο (και τιμολογούνταν ως ολοκληρωμένο) και ενώ υπάρχουν οι σχετικές επιμετρήσεις υπογεγραμμένες τόσο από το μηχανικό του Δήμου όσο και από μηχανικό της Επιχείρησης ότι το έργο έχει γίνει σύμφωνα με τη μελέτη (δηλαδή στο 100%) σε όλα τα έργα».

Μάλιστα το εντυπωσιακό είναι πως ο ορκωτός ελεγκτής, προχωρώντας ένα βήμα παραπάνω, στο πόρισμά του σημειώνει με νόημα: «Μέσα στα πλαίσια του ελέγχου μας και για την επιβεβαίωση της ορθής εκτέλεσης των έργων, με επιστολή μας ζητήσαμε από τον πρόεδρο της εταιρείας να ελεγχθεί μέρος αυτών του αρχικού προϋπολογισμού περίπου 670.000 ευρώ από ανεξάρτητους μηχανικούς που δεν έχουν εμπλοκή στα έργα.

Μετά από έγγραφο στις 22/02/2013 του δημάρχου Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρία Καλογεράκη, στο οποίο μας δηλώνει ότι δεν μπορεί να καταστεί εφικτός ο έλεγχος αυτοψίας των έργων, λόγω άρνησης (των τοπικών μηχανικών, του Δήμου και του Τεχνικού Επιμελητηρίου)... αδυνατούμε να επαληθεύσουμε τόσο τα έσοδα όσο και τα έξοδα και δεν επιβεβαιώνουμε τα κονδύλια των ισολογισμών των υπό έλεγχο χρήσεων 2006, 2007, 2008, 2009 και 2010. Μετά τα παραπάνω και λόγω του ότι υπάρχουν σοβαρά διαχειριστικά προβλήματα, συνιστούμε περαιτέρω διερεύνηση για τον καταλογισμό πιθανόν ευθυνών».

Είναι προφανές πως αυτό το πόρισμα- "κόλαφος" για τη λειτουργία ορισμένων δημοτικών αρχόντων, που εν πολλοίς έτσι εξηγείται πώς μέσα από τέτοια διαχείριση πέτυχαν να διατηρούν θώκους για αρκετές τετραετίες, ανοίγει τον ασκό του Αιόλου. Συνάμα, αν και εφόσον αποδειχθεί ότι στο "σύστημα" αυτό μετείχαν συνειδητά και υπάλληλοι του Δήμου, τότε υπόλογοι έναντι της Δικαιοσύνης και των δημοτών τους αναμένεται να είναι, όχι μόνο ο πρώην δήμαρχος Αρκαλοχωρίου και η δημοτική του σύμβουλος, που επί δύο έτη ήταν επικεφαλής της Δημοτικής Επιχείρησης αφού τα τρία έτη επικεφαλής ήταν ό ίδιος ο κ. Γιαννόπουλος, αλλά σχεδόν και όλοι οι αρμόδιοι μηχανικοί και οικονομικοί διαχειριστές της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου.

Του Γιώργου Σαχίνη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News