default-image

Κινέζοι για το Καστέλι

Κρήτη
Κινέζοι για το Καστέλι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μία άκρως εντυπωσιακή προσφορά, ύψους 1 δισ. για το μεγάλο έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου έχει πλέον στα χέρια της η κυβέρνηση. Και η προσφορά αυτή προέρχεται από την κινεζική εταιρεία Fosun, το όνομα και το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον της οποίας για το Καστέλι είχαμε αποκαλύψει πρώτοι στη "Ν.Κ." πριν από ένα μήνα, προκαλώντας τότε αίσθηση, αφού δεν είχε ακουστεί ή γραφτεί το όνομα του συγκεκριμένου κινεζικού κολοσσού δίπλα στο μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης.

Το  έργο, όπως προκύπτει τώρα, η κορυφαία επενδυτική δύναμη της αχανούς ασιατικής χώρας - με ετήσια έσοδα της τάξης των 44 δισ. ευρώ - το θέλει διακαώς και για το λόγο αυτό έχει ήδη χτυπήσει την πόρτα της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, ζητώντας να πάρει το έργο χωρίς διαγωνισμό έναντι 1 δισ. δολαρίων!

Η παραπάνω εξέλιξη απασχόλησε χθεσινό δημοσίευμα στον αθηναϊκό Τύπο, επιβεβαιώνοντας με τον πλέον εμφατικό τρόπο το αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της "Ν.Κ." στις 21 Δεκεμβρίου. Στο δημοσίευμα περιγράφαμε αναλυτικά την αναθέρμανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για το έργο του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι. Αποκαλύπταμε ότι, πέραν των γνωστών υποψήφιων επενδυτών από τον ευρωπαϊκό χώρο - εταιρείες δηλαδή όπως η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief και η Fraport - στο "παιχνίδι" είχαν μπει και νέοι επίδοξοι μνηστήρες.

Τότε είχαμε γράψει χαρακτηριστικά για διεύρυνση του επενδυτικού παιχνδιού με φόντο το αεροδρόμιο Καστελίου και προς Δυσμάς και προς Ανατολάς. Είχαμε παραθέσει συγκεκριμένα ονόματα τόσο δυτικών "μνηστήρων", όπως η Corporation America, όσο και ανατολικών, από την Κίνα.

Με βάση τις πληροφορίες, από πλευράς Κίνας είχαμε παραθέσει δύο συγκεκριμένα ονόματα εταιρειών: Αυτό της Fosun, ομίλου κολοσσού με πλούσια επιχειρηματική δράση σε πολλούς τομείς, και επίσης εκείνο της Hainan Airlines. Ήδη, πριν αλέκτωρα φωνήσαι, ένα μήνα μετά για την περίπτωση της μιας κινεζικής εταιρείας

επιβεβαιωθήκαμε απόλυτα. Ο κινεζικός κολοσσός, όχι απλά ενδιαφέρεται, αλλά έχει ήδη "χτυπήσει" το έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου!

Η κρούση, όπως έγραψε χθες το "Πρώτο Θέμα" της Κυριακής, έγινε από το πλέον κορυφαίο πρόσωπο της κινεζικής εταιρείας και στον πλέον υψηλό βαθμό της ελληνικής κυβέρνησης.

Με άλλα λόγια, ο πρόεδρος της Fosun κ. Γκούο Γκουανγκτσάνγκ - όπως σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους "μνηστήρες" για το νέο αεροδρόμιο - ήρθε εδώ. Χτύπησε απευθείας την πόρτα της κυβέρνησης. Συναντήθηκε κατ' ιδίαν και μεμονωμένα, σε τρία ξεχωριστά ραντεβού, με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη και τον αρμόδιο για τις επενδύσεις υφυπουργό κ. Νότη Μηταράκη, και έκανε απευθείας την πρόταση. Πρόσφερε 1 δισ. δολάρια προκειμένου η κινεζική εταιρεία να αναλάβει το έργο χωρίς διαγωνισμό.

Η θεαματική κίνηση αλλά και προσφορά επιβεβαιώθηκε και από επίσημα χείλη, με τον Νότη Μηταράκη να δηλώνει αναφορικά με τους Κινέζους πως «τους δελεάζει η ιδέα του νέου αεροδρομίου . Η ιδέα είναι να το μετατρέψουν σε πύλη εισόδου για την Ευρώπη. Να γίνει διεθνές αεροδρόμιο, όπου θα έρχονται επιβάτες από την Κίνα με μεγάλα αεροσκάφη. Και από εκεί, με μικρότερα αεροπλάνα, θα πετούν για 40 διαφορετικούς ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Βεβαίως, όσο εντυπωσιακή και αν είναι δίχως αμφιβολία η προσφορά της κινεζικής εταιρείας, το θέμα δεν είναι τόσο απλό. Υπάρχουν περιορισμοί τους οποίους θέτουν το κοινοτικό δίκαιο και οι κανονισμοί της Ε.Ε. για την εκχώρηση της δημόσιας περιουσίας, που περιπλέκουν την υπόθεση . Η Ε.Ε. τάσσεται ενάντια στις απευθείας διακρατικές συμφωνίες, όπως αποδείχτηκε στην περίπτωση αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Επίσης, στην περίπτωση του Καστελίου δε θα πρέπει να ξεχνά κανείς πως έχει αναθερμανθεί έντονα, όπως έχουμε γράψει, το γαλλικό ενδιαφέρον για το έργο...

Ποιος είναι όμως ο κινεζικός αυτός κολοσσός, που δεν προστέθηκε απλά στη λίστα των ενδιαφερομένων για το έργο, αλλά έκανε ήδη κρούση για να αναλάβει το νέο αεροδρόμιο; Όπως παρατίθεται στο δημοσίευμα της αθηναϊκής εφημερίδας και είχαμε επισημάνει και εδώ κατά την αποκάλυψη του επενδυτικού ενδιαφέροντος της εν λόγω εταιρείας, η Fosun δεν είναι άγνωστη στο επιχειρηματικό πεδίο στη χώρα μας. Έχει ήδη διεισδύσει στην Ελλάδα επενδύοντας στη Folli Follie, της οποίας και απέκτησε το 10% έναντι 84,5 εκατ. ευρώ.

Όσο για το προφίλ της εταιρείας, η Fosun ιδρύθηκε το 1992 από το σημερινό πρόεδρό της Γκούο Γκουαντσάνγκ και τρεις συμφοιτητές του! Πρόκειται για το μεγαλύτερο  ιδιωτικό όμιλο επενδύσεων στην Κίνα με ετήσια έσοδα 44 δισ. ευρώ. Οι δραστηριότητές της επεκτείνονται σε βιομηχανίες, μεταλλευτικές επιχειρήσεις, ασφαλιστικές εταιρείες, ακόμη και φαρμακοβιομηχανίες. Έχει έδρα τη Σαγκάη και είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Χονγκ-Κονγκ.

Πρέπει να σημειωθεί πως η Fosun έχει μεγάλα και ποικίλα επενδυτικά σχέδια για την Ελλάδα. Αφού, πέραν του νέου αεροδρομίου Καστελίου, δήλωσε παρούσα και στο διαγωνισμό για τον ΟΠΑΠ...

Σενετάκης με Χατζηδάκη

Για το νέο Διεθνή Αερολιμένα Κρήτης στο Καστέλι, το αεροδρόμιο "Νίκος Καζαντζάκης" και την οργάνωση προώθησης μεγάλων έργων στο νομό και τη χώρα συζήτησαν από κοινού ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης με το βουλευτή Ηρακλείου Μάξιμο Σενετάκη.

Ο βουλευτής συνάντησε τον υπουργό στο γραφείο του, όπου τέθηκαν υπόψη του όλα τα μεγάλα ζητήματα του νομού. Στο πλαίσιο της συνάντησης υπήρξε εξειδίκευση στα θέματα του υφιστάμενου αεροδρομίου, αλλά και του νέου, καθώς θεωρείται πως αποτελούν σημαντικά έργα ανάπτυξης.

Ο υπουργός τόνισε αναφορικά με τη δημιουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου πως η πρόθεση του υπουργείου είναι να εκκινήσει τις διαδικασίες ανάπτυξης των υποδομών στο νομό Ηρακλείου, προκειμένου να υπάρξει αναβάθμιση στο σύνολο της περιοχής.

Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχε ο βουλευτής Μάξιμος Σενετάκης, ο σχεδιασμός είναι να δημιουργηθεί ένας σύγχρονος οδικός άξονας στην ενδοχώρα του νομού, αφού πρώτα καθοριστούν οι υποδομές και τα απαραίτητα δίκτυα.

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε επίσης πως, μέχρι την ολοκλήρωση των σημαντικών και μεγάλων έργων για την ανάπτυξη του νομού, προγραμματίζονται όλες οι δράσεις για τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου αεροδρομίου "Νίκος Καζαντζάκης". Ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε πως έλαβε σοβαρά υπόψη του τις αναφορές τόσο του Μάξιμου Σενετάκη, όσο και του Μανόλη Κεφαλογιάννη, καθώς και τις διευκρινίσεις από το διοικητή του "Νίκος Καζαντζάκης" κ. Γιώργο Πλιάκα και την αρμόδια διοικητή Πολιτικής Αεροπορίας κ. Φώφη Παπαδημητροπούλου.

Ο υπουργός ανέφερε πως έχουν προχωρήσει εγκρίσεις έργων για το αεροδρόμιο και υποστήριξε πως υπάρχει η εκτίμηση ότι μέχρι την έναρξη της θερινής περιόδου το "Νίκος Καζαντζάκης" θα διαθέτει αναβαθμισμένες υποδομές.

Του Μπάμπη Σαββίδη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News