Γλυπτά του Παρθενώνα: Μπορεί η νανοτεχνολογία να τα φέρει πίσω και πώς;

Ελλάδα
Γλυπτά του Παρθενώνα: Μπορεί η νανοτεχνολογία να τα φέρει πίσω και πώς;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρόκειται για το πρώτο στον κόσμο ακριβές αντίγραφο της κεφαλής αλόγου από το άρμα που οδηγεί η Σελήνη, σε μέγεθος που δεν είναι ορατό με γυμνό μάτι

Οι δυνατότητες που προσφέρει η τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε συνεργασία με τη νανοεπιστήμη δημιουργούν ένα πιστό αντίγραφο μικροσκοπικού μεγέθους από τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Πρόκειται για το πρώτο στον κόσμο ακριβές αντίγραφο της κεφαλής αλόγου από το άρμα που οδηγεί η Σελήνη, σε μέγεθος που δεν είναι ορατό με γυμνό μάτι. Την είδηση δημοσίευσε η έντυπη «Telegraph» την Κυριακή 16 Απριλίου.

Το eleftherostypos.gr επικοινώνησε με τον εμπνευστή της ιδέας, τον διευθυντή του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας (Institute of Digital Archaeology, IDA) Ρότζερ Μίτσελ και μας περιγράφει την παρέμβαση, εγκατάσταση-«installation», που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 14 Απριλίου στην αίθουσα Duveen του Βρετανικού Μουσείου.

Στελέχη του IDA τοποθέτησαν -όπως αναφέρει και το έντυπο δημοσίευμα της «Telegraph»- το μικροσκοπικό κεφάλι αλόγου ανάμεσα στη συλλογή γλυπτών του Παρθενώνα. Σύμφωνα με τον κ. Μίτσελ το Βρετανικό Μουσείο ενημερώθηκε για τη δράση. Ενας εκπρόσωπος του ΒM δήλωσε πως «γνωρίζουμε ότι το IDΑ ισχυρίζεται ότι έχει εγκαταστήσει ένα μικρό αντίγραφο του Αλόγου της Σελήνης κάπου στο Μουσείο. Σε αντίθεση με τη μινιατούρα της οποίας η τρέχουσα τοποθεσία είναι άγνωστη, το πραγματικό γλυπτό είναι εύκολο να βρεθεί στο Βρετανικό Μουσείο για να το απολαύσουν οι επισκέπτες».

Ποιος όμως είναι ο συμβολισμός αυτού του νέου πρωτότυπου «νανοσχεδίου» του IDA, λίγους μήνες μετά την εντυπωσιακή δημιουργία του πρώτου αντίγραφου ακριβείας των Γλυπτών του Παρθενώνα από πεντελικό μάρμαρο με τη χρήση ρομποτικής τεχνολογίας;

«Ο αγώνας επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα έχει επικεντρωθεί στο ζήτημα της ιδιοκτησίας και της κατοχής. Αυτό το νέο σχέδιο του μικροσκοπικού γλυπτού, πιστό αντίγραφο, εκτός από την εξάλειψη της φυσικής διάστασης, εστιάζει τις συζητήσεις που γίνονται μεταξύ των πλευρών εκεί που πρέπει να βρίσκεται το θέμα, δηλαδή στην ιστορία και την κληρονομιά που αυτά τα Γλυπτά αντιπροσωπεύουν. Η ιστορία και η κληρονομιά τους ανήκουν στην Ελλάδα για πάντα» απαντάει ο κ. Ρότζερ και επισημαίνει: «Η εγκατάστασή μας υπενθυμίζει στους ανθρώπους τις δυνατότητες χρήσης τεχνολογίας για την επίλυση της διαφοράς, καθώς υπενθυμίζει πόσο απατηλή είναι πραγματικά η έννοια της κατοχής. Το BM έχει “κατοχή” του μικροσκοπικού αντιγράφου μας, αλλά δεν έχει πραγματική εξουσία πάνω του. Το BM δεν μπορεί καν να το δει ή να το αγγίξει. Δεν μπορεί ούτε να το αφαιρέσει από το μουσείο. Με τον ίδιο τρόπο, το BM, ενώ κατέχει τα γλυπτά του Παρθενώνα, δεν έχει καμία πραγματική δυνατότητα να ελέγχει ή να χειριστεί τη δυναμική ιστορία που αντιπροσωπεύουν τα Γλυπτά. Είναι, πάλι, κατοχή χωρίς έλεγχο».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News