Κόπωση και υπνηλία αιτίες για τροχαία - Νέα εφαρμογή που προειδοποιεί για… καφέ

Κόσμος
Κόπωση και υπνηλία αιτίες για τροχαία - Νέα εφαρμογή που προειδοποιεί για… καφέ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σημαντικά ευρήματα πρόσφατης έρευνας για την κόπωση των οδηγών - Εκτιμάται πως ο ύπνος στο τιμόνι προκάλεσε τον θάνατο περίπου 300 ανθρώπων μέσα σε έναν χρόνο μόνο στη Μ. Βρετανία

Οι οδηγοί ηλικίας 35-44 ετών κοιμούνται λιγότερο από το κανονικό, με σχεδόν το 50% να κοιμάται μόνο 5-6 ώρες τη νύχτα. Μόνο το 33% κοιμάται τις συνιστώμενες 7-8 ώρες, γεγονός που επηρεάζει την ασφάλεια στην οδήγηση. Επίσης, η ποιότητα του ύπνου έχει χειροτερεύσει, με αποτέλεσμα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες.

Αυτά ήταν μερικά από τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας για την κόπωση των οδηγών που πραγματοποίησε η μεγαλύτερη φιλανθρωπική οργάνωση υγείας της Μ. Βρετανίας, Nuffield Health, σε 8.000 ενήλικες. Διαπιστώθηκε ακόμη χειροτέρευση της ποιότητας του ύπνου στο 74% τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ ένας στους 10 κοιμάται μόνον 2-4 ώρες τη νύχτα και ένας στους 4 έχει αϋπνία. Αυτό μπορεί να επιφέρει κόπωση κατά την οδήγηση.

Εκτιμάται πως ο ύπνος στο τιμόνι προκάλεσε τον θάνατο περίπου 300 ανθρώπων μέσα σε έναν χρόνο μόνο στη Μ. Βρετανία και ότι οι οδηγοί είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στην κούραση σε μακρινά ταξίδια τις βραδινές ώρες του χειμώνα. Η Λέσχη Αυτοκινήτου AA (Automobile Association) σε άλλη έρευνα που πραγματοποίησε σε 20.000 οδηγούς κατέγραψε ότι το 13% αυτών παραδέχτηκαν ότι κάποια στιγμή αποκοιμήθηκαν στο τιμόνι ενώ οδηγούσαν. Σχεδόν το 40% των οδηγών ανέφεραν ότι ένιωθαν τόσο κουρασμένοι κατά την οδήγηση που δε θα μπορούσαν να μείνουν ξύπνιοι για όλο το ταξίδι, ενώ το 57% είπαν ότι σταμάτησαν τη στιγμή που συνειδητοποίησαν ότι ήταν πολύ κουρασμένοι για να συνεχίσουν να οδηγούν.

Οι νέοι οδηγοί (18-24 ετών) είναι πιο πιθανό να κοιμηθούν στο τιμόνι, όχι λόγω έλλειψης εμπειρίας, αλλά λόγω του τρόπου ζωής τους. Από την άλλη, ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι πως 18% των νεαρών οδηγών δήλωσαν ότι θα συνέχιζαν να οδηγούν ακόμα και όταν ήταν κουρασμένοι.

Προβλήματα υγείας

Οι αιτίες κόπωσης κατά την οδήγηση δεν είναι μόνο τα ξενύχτια και ο τρόπος διασκέδασης, αλλά και διάφορα προβλήματα υγείας, όπως ο διαβήτης, η κατάθλιψη και το αυξημένο άγχος, που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τον ύπνο. Από την άλλη, επιλογές τρόπου ζωής, όπως η κακή διατροφή, η έλλειψη ύπνου, η χρήση ναρκωτικών και οινοπνεύματος και η άσκηση αργά το βράδυ μπορεί να επιφέρουν κόπωση. Υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν πως η αύξηση του άγχους και της κατάθλιψης, λόγω της πανδημίας, επηρέασαν αρνητικά την ποιότητα του ύπνου.

Νέες εφαρμογές στο αμάξι - Τεχνολογία που προειδοποιεί για... καφέ

Σήμερα αρκετά νέα μοντέλα αυτοκινήτων, θέλοντας να δώσουν λύσεις στο σημαντικό αυτό θέμα, φέρουν τεχνολογία που προβλέπει την κόπωση του οδηγού και με ηχητικά μηνύματα τον προτρέπει να κάνει μια στάση για να πιει καφέ. Κάμερες στο ταμπλό ελέγχουν τα μάτια του οδηγού και όταν χρειάζεται επεμβαίνουν, σταματώντας σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και το αυτοκίνητο. Η τεχνολογία αυτή σταδιακά μπαίνει σε όλο και περισσότερα μοντέλα, ενώ διαρκώς εξελίσσεται, βελτιώνεται και επεμβαίνει επικουρικά, αυξάνοντας τα επίπεδα ασφαλείας κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Στο 9% του χρόνου οδήγησης με το κινητό

Μια μικρής κλίμακας μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία έδειξε ότι οι οδηγοί φορτηγών περνούσαν κατά μέσο όρο το 9% του χρόνου οδήγησης, χρησιμοποιώντας το κινητό τους τηλέφωνο.

Η συγκεκριμένη έρευνα διεξήχθη από την ανεξάρτητη ερευνητική υπηρεσία Cerema για λογαριασμό της Ένωσης Γαλλικών Εταιρειών Αυτοκινητοδρόμων (ASFA) και οι συμμετέχοντες δέχτηκαν την εγκατάσταση εσωτερικών και εξωτερικών καμερών στις καμπίνες των φορτηγών τους.

Αν και οι οδηγοί γνώριζαν ότι η συμπεριφορά τους καταγραφόταν, εντούτοις κατά μέσο όρο χρησιμοποιούσαν το τηλέφωνό τους δέκα φορές την ώρα κατά τη διάρκεια της οδήγησης, με μέση διάρκεια χρήσης τα 32 δευτερόλεπτα. Η διάρκεια της περιόδου, όπου οι οδηγοί σταμάτησαν να κοιτάζουν τον δρόμο ήταν 2,4 δευτερόλεπτα κατά μέσο όρο, με μέγιστο τα επτά δευτερόλεπτα. Αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου είχαν διανύσει από 60 έως και 175 μέτρα σε περίπτωση που ταξίδευαν 90 χλμ./ώρα. Και όλα αυτά όταν μιλάμε για επαγγελματίες οδηγούς.

Η ASFA προειδοποίησε ότι η αυξημένη απόσπαση της προσοχής αποτελεί μέρος της συμπεριφοράς που έχει δημιουργηθεί από την εμφάνιση της πανδημίας. Από τις αρχές του έτους μέχρι και τέλος Σεπτεμβρίου, συνολικά 136 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε γαλλικούς αυτοκινητόδρομους, σε σύγκριση με τους 126 θανάτους που είχαμε την ίδια περίοδο το 2019. Από την άλλη, αξίζει να σημειώσουμε μια ακόμη έρευνα στη Γαλλία, που έδειξε ότι το 73% των οδηγών παραδέχτηκαν ότι χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους όταν οδηγούν. Η έρευνα που διεξήχθη σε οδηγούς από 18 και πάνω αποτύπωσε το μεγάλο πρόβλημα, καθώς αυτό το ποσοστό έφτασε στο 84% στους οδηγούς ηλικίας 25-34 ετών.

Ένα ακόμη στοιχείο ήταν ότι από τους οδηγούς που παραδέχτηκαν ότι έχουν χρησιμοποιήσει το κινητό τους τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης, το 10% απάντησε ότι έχει συμμετάσχει σε τηλεφωνικό μίτινγκ ή video call από το κινητό του μέσα στο αυτοκίνητο, ενώ το 11% των οδηγών παραδέχτηκε ότι οδηγεί έχοντας το κινητό τηλέφωνο στο χέρι ή το αφτί του.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News