Τέχνη 2022: Επέτειοι, ταινίες και... διαμαρτυρίες - Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη χρονιά που πέρασε

Κόσμος
Τέχνη 2022: Επέτειοι, ταινίες και... διαμαρτυρίες - Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη χρονιά που πέρασε

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα περίεργα που σημάδεψαν τη χρονιά, σημαντικές ειδήσεις από τον χώρο του πολιτισμού, επέτειοι που αξίζουν να κρατήσουμε στη μνήμη μας και άλλα ενδιαφέροντα που έγιναν τη χρονιά που φεύγει

Ο Τζέιμς Μποντ εξηντάρισε και ψάχνει νέο πρόσωπο μετά την αποχώρηση του Ντάνιελ Κρεγκ. Μια σημαντική επέτειος για τον θρυλικό 007 που γιόρτασαν οι όπου Γης θαυμαστές του, οι οποίοι ωστόσο θα μείνουν για καιρό με την αγωνία ποιος θα είναι ο νέος υπερπράκτορας στη μεγάλη οθόνη. Ενθουσιώδη νέα και για τους λάτρεις του θρυλικού αρχαιολόγου Ιντιάνα Τζόουνς, καθώς στα τέλη της χρονιάς ανακοινώθηκε η ημερομηνία της πρεμιέρας της πέμπτης ταινίας και ο τίτλος της... Όχι όμως η υπόθεσή της, που παραμένει πεδίο δόξης λαμπρόν για όσους αγαπούν τα αινίγματα και τα σενάρια. Και το όνομα αυτής “Indiana Jones and the Dial of Destiny”, η οποία έρχεται στις 30 Ιουνίου του 2023. Για τελευταία φορά στον ρόλο ο Χάρισον Φορντ. ενώ στο “τιμόνι” δεν είναι πια ο Σπίλμπεργκ, που επέλεξε να μείνει υπεύθυνος παραγωγής, όπως και ο Τζορτζ Λούκας. Κλασικός, όμως, ο 90χρονος πια Τζον Γουίλιαμς, ο οποίος υπογράφει εκ νέου το θρυλικό σάουντρακ της ταινίας.

Σημαντική ήταν η χρονιά και για έναν ακόμα λόγο. Την επέτειο 100 χρόνων από την ανακάλυψη του τάφου του Τουταγχαμών, λίγο πριν τα εγκαίνια του νέου Αιγυπτιακού Μουσείου κοντά στις Πυραμίδες.

Η χρονιά σημαδεύτηκε και από το κίνημα διαμαρτυρίας με στόχο διάσημα έργα τέχνης που δέχτηκαν επίθεση από σούπες μέχρι... πουρέ σε διάφορα μουσεία της Ευρώπης. Μια διαμαρτυρία ακτιβιστών για την αδράνεια των ηγετών απέναντι στην κλιματική αλλαγή, που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και προβληματισμό.

Ας δούμε μαζί ορισμένα από αυτά τα γεγονότα από τον χώρο της Τέχνης...

Επέτειος «Τζέιμς Μποντ»: Εξηντάρισε και ψάχνει νέο πρόσωπο ο 007

Το όνομά του είναι Μποντ, Τζέιμς Μποντ, και η ζωή του περιπετειώδης, κοσμοπολίτικη, ερωτική, βίαιη και... χρυσοφόρα. Αν και εξηντάρης, επέτειος που “γιόρτασε” τον Νοέμβριο, παραμένει αγέραστος, έχοντας στο πλευρό του τις πιο σαγηνευτικές γυναικείες υπάρξεις του πλανήτη, πάντα ένα μαρτίνι, ακριβά αυτοκίνητα τα οποία έχουν περιορισμένο χρόνο ζωής και τα πιο σύγχρονα γκάτζετ για τη μάχη του με τους κακούς και την επιβίωσή του. Είναι πάντα στο πλευρό της Αυτού Μεγαλειότητας, “κυκλοφορεί” με το κωδικό όνομα 007, έχει περάσει από σχεδόν κάθε γωνιά του κόσμου και φυσικά την Ελλάδα, έχει αλλάξει πολλά πρόσωπα και μένει να αποκαλυφθεί ποιο θα είναι το καινούργιο του, μετά την αποχώρηση τού κατά κοινή ομολογία πλέον επιτυχημένου κινηματογραφικού Μποντ (με ισχυρό ανταγωνιστή τον Σον Κόνερι), Ντάνιελ Κρέιγκ.

Ο Τζέιμς Μποντ έκλεισε 60 χρόνια κινηματογραφικής ζωής, διατηρώντας διαχρονική και αναλλοίωτη τη φρεσκάδα του. Συστήθηκε στη μεγάλη οθόνη στα 1962, με τον Σον Κόνερι να λάμπει ως 007 στην ταινία “Τζέιμς Μποντ, πράκτωρ 007 εναντίον δρ. Νο”, ενώ η τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση ήταν πρόσφατα με το “No time to die”, την ταινία με την οποία ο Κρέιγκ αποχαιρέτησε τον δημοφιλή ρόλο που εκτόξευσε τη φήμη του.

Ανακάλυψη: Η κρυμμένη αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ

Για περισσότερο από έναν αιώνα ένα έργο του Βαν Γκογκ, του θρύλου της τέχνης με την περιπετειώδη ζωή και το τραγικό τέλος, έκρυβε ένα μεγάλο μυστικό. Μια αυτοπροσωπογραφία...

Ακολουθώντας την πάγια τακτική του για να κάνει οικονομίες, μιας που η ζωή των καλλιτεχνών σπάνια χαρακτηρίζεται, εν ζωή τουλάχιστον, από δόξα και χρήμα, και ο διάσημος πια Ολλανδός καλλιτέχνης συνήθιζε να χρησιμοποιεί τους ήδη υπάρχοντες καμβάδες. Με μια όμως διαφορά... Αντί να επιζωγραφίζει προηγούμενα έργα του, γύριζε τον καμβά από την άλλη μεριά και δούλευε την πίσω του όψη. Κάπως έτσι οι συντηρητές ενός πίνακα με τίτλο “Κεφάλι χωρικής με άσπρο κάλυμμα” ανακάλυψαν με τη βοήθεια ακτινών Χ μία από τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, άγνωστη έως σήμερα.

Μπορεί κανείς να φανταστεί την έκπληξη των συντηρητών της Εθνικής Πινακοθήκης στο Εδιμβούργο της Σκοτίας, που ετοίμαζαν τον πίνακα του 1885 για να παρουσιαστεί στην έκθεση “Α taste for Impressionism” (“Μια γεύση ιμπρεσιονισμού”). Τυχαία οι άνθρωποι της πινακοθήκης είδαν την κρυμμένη για πάνω από έναν αιώνα αυτοπροσωπογραφία στο πίσω μέρος του καμβά να καλύπτεται από στρώματα κόλλας και χαρτιού. Η αυτοπροσωπογραφία που αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά απεικονίζει έναν γενειοφόρο άνδρα, που φορά καπέλο και ένα μαντίλι στον λαιμό. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πληροφορία που μας δίνει το έργο για τη χρονολόγησή του, καθώς στο πορτρέτο διακρίνεται εμφανώς και το αριστερό αφτί του καλλιτέχνη, το οποίο ο ίδιος έκοψε το 1888. Σύμφωνα με την εκτίμηση των συντηρητών της Εθνικής Πινακοθήκης της Σκοτίας, τα υλικά που κάλυπταν την αυτοπροσωπογραφία του διάσημου - σήμερα - Ολλανδού, δηλαδή η κόλλα και το χαρτί, χρησιμοποιήθηκαν πριν από μια έκθεση στις αρχές του 20ού αιώνα.

Ακτιβιστές εναντίον έργων Τέχνης - Η “Μόνα Λίζα” σε απόγνωση για τη νέα... μόδα στο εξώφυλλο της “L’ Express”

Βαν Γκογκ, Γουόρχολ, Μονέ, Γκόγια, Γκούσταβ Κλιμτ... Τι κοινό έχουν όλοι αυτοί πέρα από το ότι είναι διάσημοι καλλιτέχνες; Μα το ότι έπεσαν σε διάστημα λίγων ημερών, από τον Οκτώβρη ως τον Νοέμβρη, θύματα ακτιβιστών.

Ο διάσημος πίνακας “Θάνατος και ζωή” του Αυστριακού ζωγράφου Γκούσταβ Κλιμτ ήταν από τους τελευταίους που δέχτηκε επίθεση με μαύρο υγρό από ακτιβιστές για το κλίμα, στο Μουσείο Leopold της Βιέννης. Την ευθύνη ανέλαβε η ομάδα “Τελευταία γενιά”, στην οποία συμμετέχουν Γερμανοί και Αυστριακοί ακτιβιστές, ανεβάζοντας εικόνες στο διαδίκτυο όπως έκαναν και στις προηγούμενες περιπτώσεις. «Σταματήστε την καταστροφή της ανθρωπότητας από την ενέργεια που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα. Οδεύουμε ολοταχώς προς την κλιματική κόλαση», φώναξαν. Η ομάδα, που ευθύνεται και για πολλούς άλλους βανδαλισμούς έργων Τέχνης, σε διάφορα ευρωπαϊκά μουσεία, αυτοπροσδιορίζεται ως «η πρώτη γενιά που θα αισθανθεί την έναρξη της κλιματικής κατάρρευσης - και η τελευταία που μπορεί ακόμη να τη σταματήσει».

Αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν εκατό διεθνή μουσεία, όπως το Πράδο στη Μαδρίτη, το Λούβρο στο Παρίσι ή το Μουσείο Γκούγκεναχαϊμ στη Νέα Υόρκη δήλωσαν «βαθιά συγκλονισμένα» από την απερίσκεπτη θέση σε κίνδυνο των «αναντικατάστατων» αυτών έργων.

100 χρόνια από την ανακάλυψη του τάφου του Τουταγχαμών

Εκατό χρόνια συμπληρώθηκαν το 2022 από την ανακάλυψη του πολύχρυσου τάφου του φαραώ Τουταγχαμών, του ηγεμόνα της 18ης δυναστείας, ο οποίος βασίλευσε περίπου από το 1332 μέχρι το 1323 π.Χ., και ο οποίος θα έμενε μάλλον “στα ψιλά” της Ιστορίας, αν στις 4 Νοεμβρίου 1922, λίγο πριν τελειώσει η χρηματοδότηση της ανασκαφής από τον λόρδο Κάρναρβον, ο Βρετανός αρχαιολόγος Χάουαρντ Κάρτερ δεν “έπεφτε” μετά από χρόνια προσπαθειών πάνω στον τάφο του, τον τελευταίο ενός φαραώ που δεν είχε ακόμα βρεθεί στην Κοιλάδα των Βασιλέων στο Λούξορ, και κυρίως τον μόνο άθικτο ή σχεδόν άθικτο, μιας που μια μικρού μεγέθους σύληση φαίνεται ότι είχε γίνει κατά την ταφή του Τουταγχαμών.

Ο ασύλληπτος σε μέγεθος και αξία θησαυρός των κτερισμάτων που συνόδευαν τον Τουταγχαμών στον “άλλο κόσμο”, οι συνθήκες της ανακάλυψης και φυσικά η περίφημη “κατάρα” για όσους βεβήλωσαν τον τάφο τροφοδότησαν για χρόνια τον διεθνή Τύπο, εξηγώντας το παγκόσμιο ενδιαφέρον για τον νεαρό φαραώ. Στις 4 Νοεμβρίου 1922, ο Κάρτερ και ο χρηματοδότης του λόρδος Κάρναρβον ήταν έτοιμοι να γράψουν ιστορία. Ο Κάρτερ με ένα κερί προσπαθούσε να ρίξει φως στον πρώτο από τους χώρους του τάφου, απαντώντας στην ερώτηση του Κάρναβον αν βλέπει κάτι μέσα με τη φράση «ναι, υπέροχα πράγματα». Από εκείνη τη στιγμή, ο κόσμος άρχισε να κρατά την ανάσα του, καθώς ξεκινούσε μια ανασκαφή που έμελλε να διαρκέσει δέκα ολόκληρα χρόνια, όσο να εντοπιστούν, φωτογραφηθούν και καταλογραφηθούν όλα τα 5.000 ευρήματα, με αποκορύφωμα την τελευταία από τις τρεις ολόχρυση σαρκοφάγο που φύλασσε τη μούμια του Τουταγχαμών και την επίσης από καθαρό χρυσάφι μάσκα του Φαραώ.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News