Βεζούβιος: 15 λεπτά ήταν αρκετά για να «θάψει» την Πομπηία

Κόσμος
Βεζούβιος: 15 λεπτά ήταν αρκετά για να «θάψει» την Πομπηία

Ο Βεζούβιος «εξαφάνισε» τα πάντα στο πέρασμά του μέσα σε 15 λεπτά

Μία νέα έρευνα έδειξε ότι το ηφαίστειο χρειάστηκε λίγα μόλις λεπτά της ώρας για να σκορπίσει τον όλεθρο στην περιοχή

Σύμφωνα με μία νέα έρευνα που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητας χρειάστηκαν μόλις 15 λεπτά για να αφανιστεί στις 24 Αυγούστου του 79 μ.Χ η πόλη της Πομπηίας από το ηφαίστειο του Βεζούβιου. Όπως αναφέρει ο Guardian οι περίπου 2.000 άνθρωποι που έχασαν τη ζωή τους δεν πέθαναν από την ηφαιστιακή λάβα αλλά πέθαναν από ασφυξία.

Έτσι λοιπόν η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπάρι, σε συνεργασία με το Εθνικό Ινστιτούτο Γεωφυσικής και Ηφαιστειολογίας (INGV) και τη Βρετανική Γεωλογική Μελέτη του Εδιμβούργου

έδειξε ότι η πυροκλαστική ροή – ένα πυκνό, γρήγορο ρεύμα στερεοποιημένων κομματιών λάβας, ηφαιστειακής στάχτης και καυτών αερίων – περικύκλωσε την Πομπηία μέσα σε λίγα μόλις λεπτά από τη στιγμή της έκρηξης.

Ο Ρομπέρτο Ισαία, έμπειρος ερευνητής του Παρατηρητηρίου του Βεζούβιου στο INGV μιλώντας στον Guardian εξήγησε πως το φονικό νέφος που απλώθηκε πάνω από την πόλη είχε  «θερμοκρασία που ξεπερνούσε τους 100 βαθμούς και αποτελούνταν από διοξείδιο του άνθρακα, χλωρίδια, μόρια πυρακτωμένης στάχτης και ηφαιστειακό γυαλί». Ακόμη ο Ρομπέρτο Ισαϊα πρόσθεσε πως «στόχος της δουλειάς μας ήταν να αναπτύξουμε ένα μοντέλο που θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε και να ποσοτικοποιήσουμε τις επιπτώσεις των πυροκλαστικών ροών σε μια κατοικημένη περιοχή της Πομπηίας, σε απόσταση περίπου 10 χλμ από τον Βεζούβιο».

Από τη νέα μελέτη προέκυψε πως οι κάτοικοι της Πομπηίας δεν είχαν διέξοδο διαφυγής από την περιοχή. Μάλιστα πολλοί εξ αυτών έχασαν τη ζωή τους μέσα στα σπίτια τους, στους δρόμους και τις πλατείες. Σύμφωνα με το ερευνητικό μοντέλο του Ισαϊα μέσα σε δέκα με είκοσι λεπτά  τα αέρια, η στάχτη και τα ηφαιστειακά υλικά είχαν πλημμυρίσει κάθε μήκος και πλάτος της πόλης.

«Είναι πιθανό ότι δεκάδες άνθρωποι σκοτώθηκαν εξαιτίας της βροχής από πέτρες που έπληξε την Πομπηία μετά την έκρηξη, η πλειοψηφία όμως πέθανε από ασφυξία», επεσήμανε και συμπλήρωσε ότι η πυροκλαστική ροή χρειάστηκε μόλις λίγα λεπτά για να κυκλώσει την πόλη. «Αυτά τα 15 λεπτά στο εσωτερικό του πυρωμένου νέφους θα πρέπει να έμοιαζαν ατέλειωτα. Οι κάτοικοι δεν θα μπορούσαν καν να φανταστούν τι τους συνέβαινε. Οι κάτοικοι της Πομπηίας είχαν ζήσει πολλούς σεισμούς, όχι όμως και ηφαιστειακές εκρήξεις, με αποτέλεσμα να τους ξαφνιάσει αυτό το καυτό σύννεφο τέφρας και να τους είναι αδύνατον να προετοιμαστούν για αυτό».

Η έρευνα του INGV περιέγραψε τις πυροκλαστικές ροές ως «την πιο καταστροφική συνέπεια» των ηφαιστιακών εκρήξεων.  «Θυμίζουν τις χιονοστιβάδες και προκαλούνται από την κατάρρευση της εκρηκτικής στήλης. Η ηφαιστειακή τέφρα που δημιουργείται μπορεί να διατρέξει τις πλαγιές του ηφαιστείου με ταχύτητες εκατοντάδων χιλιομέτρων την ώρα, σε υψηλές θερμοκρασίες και με μεγάλη συγκέντρωση σωματιδίων», υποστηρίζεται μεταξύ άλλων.

Σήμερα τα ερείπια της Πομπηίας αποτελούν τον δεύτερο δημοφιλέστερο αρχαιολογικό χώρο της Ιταλίας ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται  το Κολοσσαίο της Ρώμης. Μάλιστα κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς. «Είναι πολύ σημαντικό να καταφέρουμε να ενώσουμε τα κομμάτια των γεγονότων κατά τις παρελθοντικές εκρήξεις του Βεζούβιου, έτσι ώστε να μπορούμε να ιχνηλατήσουμε τα χαρακτηριστικά των πυροκλαστικών ροών και τις επιπτώσεις τους στον πληθυσμό», ανέφερε μιλώντας στον Guardian ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Μπάρι, Πιερφρανσέσκο Ντελίνο.

«Η επιστημονική προσέγγιση που υιοθετήσαμε σε αυτή τη μελέτη αποκαλύπτει πληροφορίες που κρύβονται στις πυροκλαστικές καταθέσεις και διευκρινίζει νέες πτυχές της έκρηξης στην Πομπηία. Ακόμη προσφέρει πολύτιμες γνώσεις για την ερμηνεία της συμπεριφοράς του Βεζούβιου, μεταξύ άλλων και για στόχους πολιτικής προστασίας», κατέληξε.

Πηγή: protothema.gr