Κόσμος

Το «Βάζο με Λουλούδια» που έκλεψαν οι Ναζί, επιστρέφει στην πατρίδα του

Η ελαιογραφία είχε βρεθεί μετά από πολλά χρόνια στην ιδιοκτησία μιας οικογένειας

Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει αφήσει πολλές πληγές σε όλους τους τομείς της ζωής μας είτε έχει να κάνει με το ηθικό κομμάτι, είτε με το οικονομικό ή και το πολιτισμικό.

Μετά από μεγάλη «μάχη» και απαίτηση, το έργο νεκρής φύσης του Ολλανδού ζωγράφου Γιαν φαν Χούισουμ το οποίο είχαν κλέψει τα ναζιστικά στρατεύματα το 1943, από την Πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας, επιστρέφει στην «πατρίδα» του, εκεί που ανήκει.

Τη χαρμόσυνη αυτή είδηση μετέδωσε η ιταλική κυβέρνηση, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ.

Πρόκειται για την ελαιογραφία με τίτλο «Βάζο με Λουλούδια», αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ που είχε αρχικά μεταφερθεί στη Φλωρεντία το 1824 μετά την αγορά της από τον Λεοπόλδο ΙΙ, τον μέγα δούκα της Τοσκάνης για την συλλογή του με έργα τέχνης.

Το έργο βρισκόταν στο Palazzo Pitti (Παλάτι Πίτι) της πόλης μέχρι το 1940 που εκκενώθηκε ο χώρος καθώς ξέσπασε ο πόλεμος και έτσι ο πίνακας μεταφέρθηκε σε γειτονικό χωριό.

Τρία χρόνια αργότερα ο πίνακας κατασχέθηκε από τα γερμανικά στρατεύματα και τελικά μεταφέρθηκε στη Γερμανία όπου επανεμφανίστηκε μετά την επανένωση το 1991 όταν βρέθηκε στην ιδιοκτησία μιας οικογένειας.

Η μη κατονομαζόμενη οικογένεια ζητούσε δύο εκατομμύρια ευρώ για να παραδώσει τον πίνακα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ενώ οι γερμανικές αρχές επικαλούνταν την παραγραφή αδικημάτων που φέρεται ότι έχουν διαπραχθεί πριν από περισσότερα από 30 χρόνια ως αιτία που δεν μπορούσαν να παρέμβουν.

«Επιτέλους το έργο τέχνης επιστρέφει στο σπίτι του έπειτα από 75 χρόνια. Η μάχη ήταν σκληρή, σήμερα είναι μια μεγάλη νίκη για όλη την Ιταλία», δήλωσε ο Έικε Σμιτ, ο επικεφαλής της ιταλικής πινακοθήκης Uffizi.

Ο Σμιτ, Γερμανός και ο ίδιος, ζητούσε την επιστροφή του έργου τέχνης στη Φλωρεντία.

Μια ανακοίνωση που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ιταλικού υπουργείου Εξωτερικών αναφέρει ότι οι ΥΠΕΞ της Ιταλίας και της Γερμανίας θα ταξιδέψουν στη Φλωρεντία για την επίσημη παράδοση του έργου.

Μετά τις εκκλήσεις του Σμιτ η γερμανική κυβέρνηση επικοινώνησε με τους απογόνους του ναζιστή στρατιώτη που είχε κλέψει τον πίνακα.

Σύμφωνα με τις γερμανικές αρχές, ο πίνακας δεν είχε κλαπεί στο πλαίσιο ενός οργανωμένου ναζιστικού σχεδίου αλλά από έναν μεμονωμένο στρατιώτη, γεγονός που όπως υποστήριξαν δικηγόροι σήμαινε ότι ο στρατιώτης που τον έκλεψε δεν μπορούσε να θεωρηθεί ιδιοκτήτης του έργου κι ως εκ τούτου δεν είχε δικαίωμα να τον κληροδοτήσει σε κανέναν.

Από την πλευρά τους οι δικηγόροι της οικογένειας υποστήριξαν ότι ο στρατιώτης τον είχε απλώς αγοράσει σε μια αγορά για να τον στείλει στη σύζυγό του, το σπίτι της οποίας είχε καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς.

Σχόλια