Κόσμος

Αποκάλυψη Πατριάρχη Ιεροσολύμων: Η αλήθεια για το Άγιο Φως

Άγιο Φως: Το Πατριαρχείο στα Ιεροσόλυμα δεν κάνει λόγο για «θαύμα»

Στις αποκαλύψεις του βιβλίου του δημοσιογράφου και ερευνητή, Δημήτρη Αλικάκου, αναφορικά με το Άγιο Φως, απαντά ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, Θεόφιλος Γ’.

Σχεδόν όλοι οι αγιοταφίτες γνωρίζουν πώς, περίπου, ανάβει το καντήλι το Μεγάλο Σάββατο στον Πανάγιο Τάφο στα Ιεροσόλυμα και «βγαίνει» το Αγιο Φως, ωστόσο ελάχιστοι ιερωμένοι έχουν πρόσβαση στην καρδιά της τελετουργίας και κανένας μέχρι σήμερα δεν τόλμησε να μιλήσει με λεπτομέρειες για αυτήν.

Όμως τώρα, το βιβλίο του Δημήτρη Αλικάκου δίνει συγκεκριμένες απαντήσεις. Κι αυτό γιατί, ο ίδιος καταγράφει μαρτυρίες από τους «πρωταγωνιστές» της διαδικασίας της αφής του Αγίου Φωτός… Από τον σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου Ισίδωρο και τον αρχιεπίσκοπο Κωνσταντίνης Αρίσταρχο, έως τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο Γ’ και τον πρώην αρχιεπίσκοπο Ασκάλωνος, Νικηφόρο.

Τι απαντά το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων;

Στο παραπάνω έρχεται να απαντήσει, το ίδιο το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, το οποίο παραπέμπει όλους όσοι θέλουν να μάθουν την αλήθεια για το Άγιο Φως στα Ιερά Κείμενα. Ωστόσο, στην ανακοίνωση, η οποία δημοσιεύτηκε στις 18 Μαρτίου, δεν γίνεται καμία αναφορά σε «θαύμα», αλλά σε «τελετή».

 «Ἡ ἀπάντησις τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων εἰς τά περιεχόμενα τοῦ βιβλίου τοῦ κ. Δημητρίου Ἀλικάκου ἐπί τοῦ θέματος τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἡ δοθεῖσα ἤδη εἰς ἐκεῖνον ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας, πρό τῆς δημοσιεύσεως τοῦ βιβλίου αὐτοῦ, ὅτι “ἡ ἐπίσημος θέσις τοῦ Πατριαρχείου διά τήν τελετήν τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἐκείνη, ἡ ὁποία περιέχεται εἰς τό πρόγραμμα τῆς τελετῆς τοῦ Ἁγίου Φωτός τοῦ Μεγάλου Σαββάτου ἑκάστου ἔτους, εἰς τήν ἱστοσελίδα τοῦ Πατριαρχείου, εἰς τάς μελέτας Ἁγιοταφιτῶν Πατέρων καί δή τοῦ μακαριστοῦ Ἁγιοταφίτου Καλλίστου Μηλιαρᾶ εἰς τό περιοδικόν, Νέα Σιών, καί εἰς ὅ,τι συνάγεται ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας”».

Αποσπάσματα από τις μαρτυρίες που επικαλείται το βιβλίο:

Όπως γράφει χαρακτηριστικά για τη συνομιλία του με τον αρχιεπίσκοπο Αρίσταρχο: «…Σκεφτόμουν με ποιον τρόπο να συνεχίσω την κουβέντα, πηγαίνοντάς την –πού αλλού– στο Άγιο Φως. Φαίνεται ότι έκανα τη σωστή ερώτηση, καθώς πήρα μια ανέλπιστη απάντηση. Παρεμπιπτόντως, στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων μία είναι η λάθος ερώτηση που “απαγορεύεται” να την κάνεις. Αυτή που ζητάει βιαστικά να μάθει την αλήθεια, να λύσει δηλαδή το αίνιγμα των αινιγμάτων για “το θαύμα των θαυμάτων”. “Πώς ανάβει το Άγιο Φως;” Αυτή η ερώτηση δεν ανοίγει στόματα. Τα σφραγίζει. Και όταν δεν τα σφραγίζει, η απάντηση είναι μεταξύ των λέξεων “μυστήριο” και “θαύμα”. Ρώτησα λοιπόν: “Το καντήλι μπαίνει μέσα στον Πανάγιο Τάφο αναμμένο ή σβηστό;”».

Ενώ, σε άλλο σημείο περιγράφει τη συνομιλία του με τον πατριάρχη Θεόφιλο Γ’ (σημειώνεται ότι τον περασμένο Ιούνιο το Πατριαρχείο διέγραψε κάθε αναφορά στη λέξη «θαύμα» από τα επίσημα κείμενά του): «– Πρόσφατα παρατήρησα ότι αλλάξατε το κείμενο περί της τελετής του Αγίου Φωτός στην ιστοσελίδα του Πατριαρχείου και στη θέση του μπήκε ένα άλλο, που δεν κάνει πουθενά λόγο για “θαύμα”. – Ναι, αυτό το κείμενο δεν έπρεπε να είναι εκεί, δεν γνωρίζω πώς μπήκε. – Ναι, αλλά το νέο κείμενο δεν μιλάει για θαύμα. – Μα το Πατριαρχείο δεν μιλάει για θαύμα! Η λέξη προέρχεται από το “θαυμάζω”. Τι σχέση μπορεί να έχει με μια ιερή τελετή; Δεν πίστευα στ’ αυτιά μου. Αναγκαστικά, η επόμενη ερώτηση δεν μπορούσε να είναι άλλη από τη λεγόμενη «απαγορευμένη»: “Και αφού δεν είναι θαύμα, τότε πώς ανάβει το Άγιο Φως;”».

Για άλλη συνομιλία του με τον Ισίδωρο, γράφει: «Όλο το ταξίδι, όλη η έρευνα, όλος ο χρόνος που αφιέρωσα γι’ αυτήν την υπόθεση, όλα κρέμονταν στα αμέσως επόμενα λεπτά. “Μου είπατε ότι το καντήλι μπαίνει σβηστό και αυτό το γνωρίζει και ο Πατριάρχης. Καλώς μέχρι εδώ. Τότε πώς ανάβουν τα κεριά του Πατριάρχη από ένα σβηστό καντήλι; Από πού βγαίνει το Άγιο Φως;” Σιωπή. “Σεβασμιότατε, πρέπει να μου απαντήσετε”. Σιωπή. “Σεβασμιότατε, πείτε μου, παρακαλώ, ποια χριστιανική λογική λέει ότι πρέπει να αφήνετε έναν άνθρωπο να βασανίζεται από ένα ‘θαύμα’, που όμως ‘από θεολογικής απόψεως δεν είναι θαύμα’, όπως είπατε; Πότε δίδαξε ο Χριστός ότι πρέπει να αρνούμαστε να πούμε την αλήθεια σε αυτόν που την αναζητάει;».

Η απάντηση που δίνει ο σεβάσμιος Ισίδωρος έχει, όπως περιγράφει ο συγγραφέας, τον τόνο της συντριβής. «Παρατήρησα ότι τα μάτια του ήταν υγρά, είχαν βουρκώσει. Περίεργο. Δεν ένιωθα πως είχα πετύχει κανέναν θρίαμβο, καμία νίκη. Ήμουν προετοιμασμένος για όλα, αλλά όχι γι’ αυτό. Η ψυχή μου είχε στεγνώσει. Ενστικτωδώς άπλωσα το χέρι μου και το ανεβοκατέβασα απαλά δυο φορές στον ώμο του. Σαν να ήταν φίλος απ’ τα παλιά. Σαν να του έλεγα: “Τιμάς το ράσο που φοράς. Στ’ αλήθεια, είσαι έντιμος και γενναίος”».

(Με πληροφορίες από protagon.gr)

Σχόλια