Τραγωδία στα Τέμπη: Εν αναμονή της δημοσιοποίησης του πορίσματος - «Η Επιτροπή δεν απευθύνθηκε σε μας», λένε οι μηχανοδηγοί

Ελλάδα
Τραγωδία στα Τέμπη: Εν αναμονή της δημοσιοποίησης του πορίσματος - «Η Επιτροπή δεν απευθύνθηκε σε μας», λένε οι μηχανοδηγοί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός, το οποίο έγινε γνωστό από τους ίδιους τους μηχανοδηγούς ότι τα μέλη της Επιτροπής ουδέποτε μίλησαν με το Σωματείο των μηχανοδηγών

Ακριβής στον προγραμματισμό, τον οποίο είχε ανακοινώσει ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης για ολοκλήρωση του πορίσματος λίγο πριν ή λίγο μετά το Πάσχα, η τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων που ορίστηκε από το υπουργείο για να διερευνήσει τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, παρέδωσε στις 6 το απόγευμα της Τρίτης το πόρισμά της στον κ. Γεραπετρίτη.

Πλέον το υπουργείο αναμένει το πράσινο φως από τον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας που διεξάγει την ανάκριση για το δυστύχημα για να προβεί στην άμεση δημοσιοποίηση του πορίσματος των τριών εμπειρογνωμόνων που όρισε.

Η επιτροπή ολοκλήρωσε την εργασία της σε διάστημα 43 ημερών από τον διορισμό της στις 6 Μαρτίου 2023 τονίζοντας σε ανακοίνωσή της πως το πόρισμα «δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές».

Υπενθυμίζεται ότι η τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων αποτελείται από τον επίτιμο πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Ιωάννη – Κωνσταντίνο Χαλκιά στη θέση του προέδρου και τους καθηγητές Βασίλη Προφυλλίδη από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και Χρήστο Πυργίδη από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν τα μέλη της Επιτροπής γίνεται μία αόριστη αναφορά στη διερεύνηση και την ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και των δυσλειτουργιών αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ενώ σημειώνεται ότι προτάθηκαν και συγκεκριμένα βραχυπρόθεσμα και μεσομακροπρόθεσμα μέτρα που θα αποτρέψουν ίδια ή παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον, χωρίς ωστόσο να κάνουν περαιτέρω αναφορά σε αυτά στην ανακοίνωση, σύμφωνα με το ethnos.gr.

Η Επιτροπή εκφράζει μάλιστα την ευχή «το πόρισμα να αξιοποιηθεί αποκλειστικά για τον παραπάνω σκοπό» καλώντας «να μην αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής ή κομματικής εκμετάλλευσης ή αντιπαράθεσης, πρακτική που δεν συνάδει με το ερευνόμενο, τραγικό για όλους τους Έλληνες συμβάν».

Μηχανοδηγοί: Η Επιτροπή δεν απευθύνθηκε σε μας

Η Επιτροπή σημειώνει ότι κύριο μέλημά της ήταν μετά την ανάλυση των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος, να αναδειχθούν και να εντοπιστούν τα προβλήματα στην όλη διάρθρωση των εμπλεκομένων στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, Φορέων, Οργανισμών και Αρχών και στην άσκηση των αρμοδιοτήτων φυσικών ή νομικών προσώπων. Αναφέρει μάλιστα ότι προηγήθηκε συλλογή στοιχείων από όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές.

Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός, το οποίο έγινε γνωστό αργά το βράδυ από τους ίδιους τους μηχανοδηγούς ότι τα μέλη της Επιτροπής ουδέποτε μίλησαν με το Σωματείο των μηχανοδηγών, το οποίο αδιάλειπτα εδώ και χρόνια με εξώδικα, διαμαρτυρίες και δηλώσεις δημοσιοποιούσε την προβληματική λειτουργία του σιδηροδρόμου κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου. Το μόνο που ζητήθηκε ήταν τα εξώδικα, τα οποία και είχαν αποσταλεί: «Αναμένοντας με ενδιαφέρον την δημοσιοποίηση του πορίσματος, να δηλώσω ότι δεν κλήθηκα να καταθέσω (είτε ως πρόσωπο - είτε να καταθέσουμε ως Σωματείο) - παροτι το θεωρούσα λογικό - στην επιτροπή που όρισε η κυβέρνηση για την διερεύνηση του δυστυχήματος. Το μόνο που μας ζητήθηκε ήταν να δώσουμε τα εξώδικα όπως και κάναμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης, Κώστας Γενιδούνιας.

Στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, για τα μέλη της οποίας υπενθυμίζεται πως έχει θεσπιστεί ακαταδίωκτο, διαβεβαιώνει ότι εργάστηκε εντατικά με αυξημένο αίσθημα ευθύνης και «άσκησε τα καθήκοντά της ανεξάρτητα και αμερόληπτα, αξιολογώντας με καθαρά επιστημονικά κριτήρια το σύνολο των στοιχείων που συνέλεξε από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές».

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων έχει ως εξής:

«Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία συστήθηκε και συγκροτήθηκε με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με αριθμό 71651/06-03-2023 (Β΄1310),παρέδωσε σήμερα, Τρίτη 18-04-2023 στον Υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη το Πόρισμά της, στο οποίο διερευνώνται και αναδεικνύονται τα συστημικά προβλήματα και οι δυσλειτουργίες αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στις 28-02-2023 στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.

Η Επιτροπή διαβεβαιώνει ότι εργάστηκε εντατικά με αυξημένο αίσθημα ευθύνης από τις 06-03-2023 μέχρι σήμερα και άσκησε τα καθήκοντά της ανεξάρτητα και αμερόληπτα, αξιολογώντας με καθαρά επιστημονικά κριτήρια το σύνολο των στοιχείων που συνέλεξε από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.

Το Πόρισμα δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές οι οποίες ήδη εργάζονται με γοργό ρυθμό προς την κατεύθυνση αυτή.

Κύριο μέλημα των Μελών της Επιτροπής ήταν, μετά την ανάλυση των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος να αναδειχθούν και να εντοπιστούν τα προβλήματα στην όλη διάρθρωση των εμπλεκομένων στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, Φορέων, Οργανισμών και Αρχών και στην άσκηση των αρμοδιοτήτων φυσικών ή νομικών προσώπων και ιδίως να προταθούν λύσεις, που θα συμβάλουν – στο πλαίσιο και των λοιπών διερευνήσεων, μελετών, προτάσεων και πρωτοβουλιών των αρμοδίων προς τούτο Φορέων και Αρχών στη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων  που θα αποτρέψουν ίδια ή παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.

Ειδικότερα, στο Πόρισμα προτείνεται μια δέσμη άμεσων, βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων μέτρων για την ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.

Ευχή της Επιτροπής είναι το Πόρισμα να αξιοποιηθεί αποκλειστικά για τον παραπάνω  σκοπό και σε κάθε περίπτωση να μην αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής ή κομματικής εκμετάλλευσης ή αντιπαράθεσης, πρακτική που δεν συνάδει  με το ερευνόμενο, τραγικό για όλους τους Έλληνες συμβάν.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                   

ΙΩΑΝΝΗΣ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΛΚΙΑΣ                                     

Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους

ΤΑ ΜΕΛΗ         

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΡΟΦΥΛΛΙΔΗΣ

Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης                   

ΧΡΗΣΤΟΣ  ΠΥΡΓΙΔΗΣ

Καθηγητής Σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης»

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News