Νέα στοιχεία για την τραγωδία στα Τέμπη - Κοινωνικός αναβρασμός για τις ευθύνες του δυστυχήματος

Ελλάδα
Νέα στοιχεία για την τραγωδία στα Τέμπη - Κοινωνικός αναβρασμός για τις ευθύνες του δυστυχήματος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μήνες πριν είχαν ενημερώσει οι σιδηροδρομικοί για τις ελλείψεις και τις βλάβες - Σε πλήρη εξέλιξη παραμένει η διερεύνηση των συνθηκών και των παραγόντων που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, ενώ στο “στόχαστρο” της Εισαγγελίας μπαίνουν ακόμη δύο άτομα - Πρόκειται για δύο ανώτερους υπαλλήλους του ΟΣΕ

Χωρίς τελειωμό οι αποκαλύψεις για τις αστοχίες, τις ελλείψεις και τα σοβαρά κακώς κείμενα στον τρόπο λειτουργίας των σιδηροδρόμων στη χώρα μας, που παίρνουν πραγματικά διαστάσεις “χιονοστιβάδας” μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, όπου χάθηκαν τόσο άδικα 57 ανθρώπινες ψυχές...

Οι μαρτυρίες των πρωταγωνιστών, των ανθρώπων του ΟΣΕ, αλλά και οι πληροφορίες από τα έγγραφα που βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι απόδειξη της ανησυχίας που εξέφραζαν για τα συστήματα που δε λειτουργούσαν.

Η ΕΡΤ έφερε στο “φως” νέες αποκαλύψεις για τη σηματοδότηση στις γραμμές των τρένων που ανησυχούσαν τους μηχανοδηγούς και την αναφορά που είχαν κάνει μήνες νωρίτερα.

Τα κενά ασφαλείας

Οι μηχανοδηγοί “έκρουσαν τον κώδωνα” του κινδύνου για αυτά τα κενά ασφαλείας που υπήρχαν και μάλιστα συγκεκριμένος σταθμάρχης είχε συντάξει δύο τηλεγραφήματα, ένα τον Οκτώβριο και ένα τον Νοέμβριο, στα οποία έκανε τις συγκεκριμένες αναφορές και ζητούσε να δοθεί λύση στα προβλήματα τα οποία υπήρχαν.

Συγκεκριμένα, το πρώτο τηλεγράφημα ήταν στις 31 Οκτωβρίου του 2022 και σε αυτό είχε συνταχθεί το εξής κείμενο: «Σας γνωρίζουμε ότι όλα τα φωτοσήματα (είσοδος-έξοδος) στους νέους πόρους είναι τελείως σβηστά, με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών». Και συνέχιζε στο συγκεκριμένο τηλεγράφημα με αριθμό 26: «Με δεδομένο ότι όλοι οι συρμοί διέρχονται από τις τροχιές του σταθμού των Νέων Πόρων, παρακαλούμε για τον άμεσο φωτισμό τους (ερυθρό φως) για την έγκαιρη προειδοποίηση στους μηχανοδηγούς ότι προσεγγίζουν στην περιοχή του σταθμού».

Ακολούθησε ίδιο τηλεγράφημα στις 16 Νοεμβρίου με αριθμό 90, στο οποίο ο σταθμάρχης που το είχε συντάξει έλεγε ακριβώς τα ίδια πράγματα και ενημέρωνε και πάλι τους υπευθύνους για τη μη λειτουργία των φωτοσημάτων.

Νέα πρόσωπα στο “στόχαστρο”

Σε πλήρη εξέλιξη παραμένει η διερεύνηση των συνθηκών και των παραγόντων που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, ενώ στο “στόχαστρο” της Εισαγγελίας μπαίνουν ακόμη δύο άτομα. Πρόκειται για δύο ανώτερους υπαλλήλους του ΟΣΕ, οι οποίοι φέρονται να έχουν εγκρίνει το πρόγραμμα βαρδιών και την τοποθέτηση του μοιραίου σταθμάρχη που προκάλεσε την τραγωδία στα Τέμπη στη θέση αυτή. Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει ασκηθεί ποινική δίωξη στους δύο παλαιότερους συναδέλφους του 59χρονου, αλλά και στον επόπτη του ΟΣΕ που φέρεται να ενέκρινε τις βάρδιες και μετά να πήρε αναρρωτική άδεια 30 ημερών.

«Αρκούσαν δύο λέξεις»

Για λέξεις- “κλειδιά” στη γλώσσα των σιδηροδρομικών που δε χρησιμοποιήθηκαν τη μοιραία νύχτα στα Τέμπη κάνει λόγο ο Χρήστος Ρετσινάς, πρώην διευθυντής ασφάλειας κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Όταν κάνεις κυκλοφορία, είτε είσαι σταθμάρχης είτε είσαι μηχανοδηγός, υπάρχουν δύο λέξεις- “κλειδιά”: “κανονικά και άνοδος”, “αντίθετα και κάθοδος”. Κανένας δεν τις είπε. Άρα δεν εφαρμόστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας», τόνισε ο κ. Ρετσινάς στην ΕΡΤ, σχολιάζοντας τους ηχογραφημένους διαλόγους το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη, που είδαν το φως της δημοσιότητας.

Για τον έναν από τους δύο άλλους σταθμάρχες που φέρεται να έφυγε νωρίτερα και να μην παρέμεινε έως τις 11 το βράδυ στον σταθμό της Λάρισας, σημείωσε πως «δεν ήταν έμπειρος. Ήταν ένας από τους συμβασιούχους που είναι με μπλοκάκι και δεν πληρώνονται υπερωρίες. Κανονικά σχόλαγε στις 10 μ.μ.». Όμως για τον δεύτερο σταθμάρχη, τον μόνιμο και πιο έμπειρο, σχολίασε πως «όφειλε να καθίσει μέχρι τις 11 μ.μ. Εγώ θα καθόμουν μία ώρα παραπάνω για να “διώξω” τα τρένα». Για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη επανέλαβε ότι «δεν ήξερε να κάνει αυτόματη χάραξη δρομολογίου» και πως «είναι παραμύθια οι δικαιολογίες του για το κλειδί».

Σε κάλπη στις 21 Μαΐου;

Στην αναπροσαρμογή των πολιτικών πλάνων σε σχέση με τη μάχη των εθνικών εκλογών φαίνεται ότι προχωρά ο Κυριάκος Μητσοτάκης και το επιτελείο του, μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη αλλά και το “ντόμινο” οργής και αντιδράσεων που έχει πυροδοτήσει στην ελληνική κοινωνία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός φέρεται να προσανατολίζεται για στήσιμο της πρώτης κάλπης στα τέλη Μαΐου (με πιθανότερη ημερομηνία την 21η Μαΐου), αναπροσαρμόζοντας πιθανώς το κεντρικό δίλημμα που θα θέσει προς τους πολίτες κατά την προεκλογική περίοδο: Ενώ είχε αποφασίσει να αναδείξει το δίλημμα “Μητσοτάκης ή Τσίπρας” και κατ’ επέκταση να ζητήσει σύγκριση των δύο περιόδων διακυβέρνησης, μετά το δυστύχημα, την ανάληψη από τον ίδιο προσωπικά των ευθυνών που οδήγησαν σε αυτό και τις αλλεπάλληλες “συγνώμες” προς τους πολίτες, προσανατολίζεται να αναγάγει σε κύριο ζήτημα της δεύτερης τετραετίας του τη ριζική αναμόρφωση των λειτουργιών του κράτους και την απάλειψη παθογενειών στη λειτουργία του Δημοσίου, σαν κι αυτές που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα.

Επίθεση στο σπίτι του Κ. Καραμανλή

Επίθεση στο σπίτι του πρώην υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Αχ. Καραμανλή στην Πλάκα πραγματοποίησαν χθες το μεσημέρι μέλη της αναρχικής ομάδας “Ρουβίκωνας”. Τα μέλη της αναρχικής ομάδας πέταξαν τρικάκια και στη συνέχεια αποχώρησαν.

«Η επίθεση που δέχτηκε στο σπίτι του ο βουλευτής Σερρών Κώστας Καραμανλής είναι απολύτως καταδικαστέα. Οι θρασύδειλοι τραμπούκοι δεν πρόκειται να εκφοβίσουν κανέναν. Η Δημοκρατία έχει κανόνες και δεν πρόκειται να δείξει καμία ανοχή στη βία», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ν.Δ...

Διάλογοι-σοκ και απόλυτη σύγχυση του σταθμάρχη

Χοντροκομμένα αστεία για σουβλάκια και γυναίκες από τους σταθμάρχες

Αλγεινή εντύπωση προκαλούν οι αποκαλυπτικοί διάλογοι που είδαν το φως της δημοσιότητας από το “Πρώτο Θέμα”, στους οποίους λίγες ώρες πριν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη σταθμάρχες ακούγονται να μιλούν μέσω της υπηρεσιακής ραδιοσυχνότητας όχι για τον αναγκαίο συντονισμό για τη δουλειά, αλλά για σουβλάκια, γυναίκες αλλά και τις σεξουαλικές τους επιδόσεις!

Σταθμάρχης 1: «Να σου πω: Έχεις κάνα σουβλατζίδικο να παραγγείλουμε τίποτα να φάμε;».

Σταθμάρχης 2: «Χα, χα».

Σταθμάρχης 1: «Γιατί αν είναι να μείνουμε εδώ πέρα, δε γαμ...».

Σταθμάρχης 2: «Δεν ξέρω. Είμαι εδώ πέρα, δεν προλαβαίνω ούτε τα τηλέφωνα να σηκώσω. Αλλά αν είναι, αν το μαζέψουνε, θα χρειαστεί να παλινδρομήσουμε μετά».

Σταθμάρχης 1: «Α, να παλινδρομήσουμε;».

Σταθμάρχης 2: «Άμα μαζέψουμε εκείνο... Αλλιώς πρέπει να κάνουμε μονοδρόμηση μέχρι το Πλατύ».

Σταθμάρχης 1: «Κατάλαβα».

Σταθμάρχης 2: «Αλλά θα σου βρω λύση για τα σουβλάκια. Θα ασχοληθώ σε ένα λεπτό. Θες να βάλω τα κορίτσια να ασχοληθούν;».

Σταθμάρχης 1: «’Ντάξει, ’ντάξει. Πέσ’ τους... ένα τηλέφωνο θέλω».

Σταθμάρχης 2: «Θα ασχοληθώ σε ένα λεπτό».

Σταθμάρχης 1: «’Ντάξει, ’ντάξει».

Στις 5:29 μ.μ. της Τρίτης 28/2, ο σταθμάρχης καλεί άλλον συνάδελφό του:

Σταθμάρχης 1: «Τι έγινε; Καλά είσαι; Πόσες γκόμενες έχεις; Οκτώ;».

Σταθμάρχης 2: «Οκτώ, οκτώ!».

Σταθμάρχης 1: «Να τις χιλιάσεις».

Σταθμάρχης 2: «Α, δε θέλω άλλες, δεν μπορώ».

Σταθμάρχης 1: «Αν δεν μπορείς, κόπηκες. Εμ, ρε μαλ... είσαι σε τέτοια ηλικία που τον πιάνεις με τσιμπιδάκι, ρε μαλ… Όχι θες να γαμ... κιόλας. Α...».

Σταθμάρχης 2: «Τι λες, ρε μαλ...; Ό,τι έχεις πάθει εσύ, νομίζεις ότι το έχει πάθει όλος ο κόσμος;».

Σταθμάρχης 1: «Χα, α ρε παλιοπα... Γιώργο, πού είναι το 58;».

Σταθμάρχης 2: «Το 58 έφυγε από εμένα με 9 λεπτά!».

Κάτοικος της Λάρισας, ο οποίος μίλησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star, αποκάλυψε ότι, μία μέρα πριν από την τραγωδία, οι σταθμάρχες είχαν ξεχάσει τα μικρόφωνα ανοιχτά κι έκαναν κάποιο γλέντι λόγω της Καθαράς Δευτέρας.

Την ίδια ώρα, την απόλυτη σύγχυση στην οποία βρισκόταν ο σταθμάρχης Β.Σ. αποτυπώνουν νέες αποκαλύψεις για τους διαλόγους που είχε με άλλους συναδέλφους του ελάχιστα λεπτά μετά τη μοιραία σύγκρουση στα Τέμπη.

Σύμφωνα με τους νέους διαλόγους που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, νέα στοιχεία δείχνουν την αλληλουχία των γεγονότων που οδήγησαν στην τραγωδία. Οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το “Πρώτο Θέμα” δείχνουν πως ο 59χρονος σταθμάρχης ενημερώθηκε για το δυστύχημα από την Πυροσβεστική Υπηρεσία.

«Γνωρίζετε ότι έχουμε εκτροχιασμό;» - «Αμάν»

Πυροσβεστική: «Ναι, γεια σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ».

Σταθμάρχης: «Αμάν...».

Πυροσβεστική: «Ναι, πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε... στέλνω δυνάμεις εγώ».

Σταθμάρχης: «Έχει εκτροχιασμό τρένου εκεί;».

Πυροσβεστική: «Ναι».

Σταθμάρχης: «Καλώς».

Πυροσβεστική: «Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα, για λίγο... Δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;».

Σταθμάρχης: «Ναι, ναι, έγινε, εντάξει».

«Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο;» - «Λογικά όχι»

Η Αστυνομία προσπαθεί να συλλέξει και αυτή με τη σειρά της πληροφορίες για το δυστύχημα. Για άλλη μια φορά, ο 59χρονος δηλώνει άγνοια.

Αστυνομία: «Ναι, από το “100”, με ακούτε;».

Σταθμάρχης: «Ναι, σας ακούω».

Αστυνομία: «Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;».

Σταθμάρχης: «Δεν ξέρω, ό,τι και να σας πω, δεν ξέρω. Τώρα με πήρε και η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω και ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο, δεν ξέρω εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν».

Αστυνομία: «Δεν ξέρετε τι είναι;».

Σταθμάρχης: «Γιατί τους φωνάζουμε και στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται».

Αστυνομία: «Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;».

Σταθμάρχης: «Λογικά, δεν ξέ... Λογικά όχι».

Αστυνομία: «Καλώς. Μόλις έχετε μια εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο».

Ο 59χρονος δεν έχει καταλάβει το μέγεθος της τραγωδίας. Αυτό φαίνεται και στο πώς αντιδρά στην επικοινωνία που έχει με τη σταθμάρχη των Νέων Πόρων.

Η σταθμάρχης επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον 59χρονο και με οργή, που ελάχιστα κρύβει, τον ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω, θα σου πω ψέματα», απαντά εκείνος.

Σταθμάρχης Νέων Πόρων: «Βασίλη, τι έχει συμβεί;».

Σταθμάρχης Λάρισας: «Έγινε τράκα».

Σταθμάρχης Νέων Πόρων: «Ναι, πώς έγινε τράκα;».

Σταθμάρχης Λάρισας: «Δεν ξέρω. Ό,τι και να σου πω, Ελένη... θα σου πω ψέματα».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News