«Ομηρία» στα εκτός σχεδίου: Αναβρασμός στην Κρήτη για νέα του ΣτΕ που μπλοκάρει και τη δόμηση στα χωριά

Κρήτη
«Ομηρία» στα εκτός σχεδίου: Αναβρασμός στην Κρήτη για νέα του ΣτΕ που μπλοκάρει και τη δόμηση στα χωριά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν εκδίδεται οικοδομική άδεια αν το οικόπεδο δεν έχει πρόσοψη τουλάχιστον 25 μέτρα σε δημοτική οδό και ελάχιστο εμβαδόν 4.000 τ.μ.

Στον “αέρα” τινάζει τη δόμηση στα εκτός σχεδίου πόλεως οικόπεδα άνω των τεσσάρων στρεμμάτων το Συμβούλιο της Επικρατείας, μέσα από την απόφασή του που απαγορεύει την έκδοση οικοδομικής άδειας αν δεν υπάρχει πρόσοψη σε κοινόχρηστο δημοτικό δρόμο, αναγνωρισμένο με διοικητική πράξη αρμόδιου οργάνου. Την εξέλιξη αυτή, τονίζοντας ότι ουσιαστικά δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και στην Κρήτη, επιβεβαιώνει στο neakriti.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Νομού Ηρακλείου και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων, δικηγόρος Κώστας Αράπογλου, καθώς, όπως τονίζει, καταργείται ουσιαστικά στις περισσότερες περιπτώσεις το δικαίωμα της εκτός σχεδίου δόμησης!

Το neakriti.gr δέχεται παράπονα από αναγνώστες για την απόφαση αυτή του ΣτΕ, οι οποίοι καταγγέλλουν ότι μέσα από αυτή “παγώνει” η δόμηση των εκτός σχεδίου οικοπέδων άνω των τεσσάρων στρεμμάτων. Και αυτό διότι στο νησί μας, στις περισσότερες περιπτώσεις, ο μόνος δημοτικός δρόμος είναι ο κεντρικός του χωριού!

Συνεπώς, όπως αναφέρουν στα μηνύματά τους, πρέπει το υπουργείο να εκδώσει άμεσα διευκρινιστική εγκύκλιο, αλλιώς η τουριστική ανάπτυξη του νησιού μας έχει τελειώσει...

Όπως επιβεβαιώνει ο Κώστας Αράπογλου, «με νέα απόφαση που εξέδωσε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας για υπόθεση ανέγερσης διώροφης οικοδομής με υπόγειο σε γήπεδο εκτός σχεδίου, καταργείται ουσιαστικά στις περισσότερες περιπτώσεις το δικαίωμα της εκτός σχεδίου δόμησης, και κατά συνέπεια απαξιώνεται σημαντικό κομμάτι της ακίνητης περιουσίας και κυρίως της μικροϊδιοκτησίας του ελληνικού λαού. Κι αυτό, διότι ορίζεται πως για την εκτός σχεδίου δόμηση δεν αρκεί το ελάχιστο εμβαδόν, αλλά απαιτείται ως προϋπόθεση, ήδη από το 1985, και η ύπαρξη “προσώπου” σε κοινόχρηστο χώρο (δρόμο)»...

Στη Βουλή

Το ζήτημα έθεσε με ερώτησή του στη Βουλή ο βουλευτής και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ. Χρήστος Μπουκώρος. Μάλιστα, όπως επισημαίνει, «από την αρχή συστάσεως του ελληνικού κράτους δεν υπάρχει μια ολιστική αντιμετώπιση της εκτός σχεδίου δόμησης, με χρήσεις γης και καταγραφής του οδικού δικτύου, με παράλληλη έκδοση διοικητικών πράξεων που να διαπιστώνουν την ύπαρξη και αναγνώριση του οδικού δικτύου, ώστε οι δρόμοι αυτοί να θεωρούνται κοινόχρηστοι και να δύναται ο πολίτης να εκδίδει άδειες δόμησης σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις».

Επίσης, υπογραμμίζει ότι υπάρχει κενό νόμου για τα όργανα που έχουν αρμοδιότητα να διαπιστώνουν την ύπαρξη και αναγνώριση της κοινοχρησίας των δρόμων αυτών στην εκτός σχεδίου δόμηση περιοχή.

«Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ επιτάσσει όλα τα ακίνητα στην εκτός σχεδίου περιοχή, έστω κι αν έχουν εμβαδόν άνω των 4.000 τ.μ., προϋφιστάμενα της ισχύος του άρθρου 10 παρ. 1 του Ν. 3212/2003, να έχουν πρόσοψη 25 μέτρων σε δημοτικό δρόμο, ενώ μέχρι σήμερα για ακίνητα που είχαν δημιουργηθεί από την ισχύ του νόμου αυτού αρκούσε να έχουν ελάχιστο εμβαδόν 4.000 τ.μ., ανεξαρτήτως προσόψεως σε κοινόχρηστο δρόμο», σύμφωνα με το κείμενο του βουλευτή.

Στην ερώτηση του βουλευτή σημειώνεται ότι στην εκτός σχεδίου δόμηση οι περισσότερες οδοί έχουν διανοιχθεί μετά το 1970, όταν και άρχισε η μεταφορά των αγροτικών προϊόντων να γίνεται με τροχήλατα μέσα. Οι δρόμοι αυτοί, όμως, δεν μπορούν να θεωρηθούν ως αναγνωρισμένοι δημοτικοί δρόμοι, καθώς εκλείπουν εκείνες οι διοικητικές διαπιστωτικές πράξεις.

Αίτημα για νέα διευκρινιστική εγκύκλιος

Μάλιστα, για την εν μέρει αντιμετώπιση του ζητήματος έχουν εκδοθεί κατά καιρούς εγκύκλιοι από το αρμόδιο υπουργείο, όμως κι από αυτές δημιουργείται σύγχυση τόσο στους αρμόδιους υπαλλήλους όσο και στους ιδιώτες μηχανικούς.

Έτσι, την έκδοση διευκρινιστικής εγκυκλίου ζήτησε στην ερώτησή του και ο συγκεκριμένος βουλευτής, επισημαίνοντας ότι απαιτούνται διευκρινίσεις ως προς το μείζον θέμα της απόκτησης της ιδιότητας της κοινοχρησίας μίας οδού στην εκτός σχεδίου δόμησης περιοχή και της εφαρμογής για την έκδοση οικοδομικών αδειών μέχρι την πλήρη καταγραφή και βεβαίωση με ΦΕΚ της κοινοχρησίας των οδών.

Τονίζει δε ότι στην εγκύκλιο αυτή είναι αναγκαίο να συμπεριληφθούν οι μέχρι τώρα κατευθύνσεις και οδηγίες των προγενεστέρων εγκυκλίων, δυνάμει των οποίων έχουν εκδοθεί ήδη χιλιάδες οικοδομικές άδειες. Επιπλέον, «είναι αναγκαίο να συμπεριληφθούν, εκτός των άλλων, οι εξής επισημάνσεις και προσθήκες:

- Ότι θα λαμβάνονται υπ’ όψιν οι καταγεγραμμένοι και αποτυπωμένοι δρόμοι του Ελληνικού Κτηματολογίου, είτε πρόκειται κατά το στάδιο της προσωρινής ανάρτησης ή προανάρτησης, όπου θα προσκομίζεται απόσπασμα του αναρτημένου ορθοφωτοχάρτη με βεβαίωση μηχανικού.

- Οι δρόμοι που εξυπηρετούν ανάγκες του Δήμου ή και συντηρούνται από αυτόν σε εκτός σχεδίου περιοχές, ανεξαρτήτως χρόνου δημιουργίας τους, οι οποίοι έχουν δημιουργηθεί από τις τεχνικές υπηρεσίες ΟΤΑ, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και Δημοσίου, έχουν ασφαλτοστρωθεί με μελέτες ή έχουν επικαλυφθεί με τσιμέντο από τις υπηρεσίες των Δήμων με ανάθεση ή αυτεπιστασία και χωρίς ειδική προς τούτο μελέτη, καθώς κάτι τέτοιο δεν απαιτείται, αφού αρκεί μία τεχνική περιγραφή.

- Οι αγροτικοί, χωμάτινοι δρόμοι οι οποίοι συντηρούνται από τις οικείες υπηρεσίες των Δήμων και οι οποίοι συνδέουν διάφορες αγροτικές περιοχές που οδηγούν σε κεντρικά αναγνωρισμένα δίκτυα δρόμων (αναγνωρισμένοι δρόμοι με ΦΕΚ, κύριοι, δευτερεύοντες, επαρχιακοί κ.λπ.), καθώς και αυτοί που οδηγούν στις ακτές, διότι υπάρχει αυτή η δυνατότητα δυνάμει της διάταξης του άρθρου 28 του Ν. 1337/1983.

- Θα μπορούσε ακόμη και η προσκόμιση όμορων ιδιοκτητών που εφάπτονται επί των δρόμων αυτών, ότι ο εν λόγω δρόμος έχει αφεθεί σε κοινή χρήση και διέρχεται απεριόριστος αριθμός προσώπων δι’ αυτών, καθώς τα τελευταία έτη ειδικά η νομολογία των πολιτικών δικαστηρίων άγει στον δικανικό συλλογισμό της έννομης συνέπειας ότι “η κτήσις της ιδιότητας εδαφικής λωρίδας ως δημοτικής οδού, και δη κοινόχρηστου πράγματος, μπορεί να θεμελιωθεί και εκ της μακροχρόνιας χρήσης της από ευρύ κοινό με την ανοχή ή τη συναίνεση του κυρίου αυτής κατ’ εφαρμογή του άρθρου 281 Α.Κ.”».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News