Τραγωδία στα Τέμπη: Χάος πριν και μετά το δυστύχημα - Ανοίγει η “βεντάλια” των ευθυνών

Ελλάδα
Τραγωδία στα Τέμπη: Χάος πριν και μετά το δυστύχημα - Ανοίγει η “βεντάλια” των ευθυνών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

“Έφοδος” της ΡΑΣ στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ - Μήνυση σε βάρος του πρώην υπουργού Μεταφορών κατέθεσε οικογένεια θύματος της τραγωδίας στα Τέμπη

“Πυκνώνουν” οι οικογένειες των θυμάτων της τραγωδίας της 28ης Φεβρουαρίου στα Τέμπη οι οποίες θα κινηθούν νομικά κατά παντός υπευθύνου, στην προσπάθειά τους να αποδοθεί δικαιοσύνη για τον χαμό των αγαπημένων τους ανθρώπων.

Όπως έκανε γνωστό το πρωί της Τρίτης 7 Μαρτίου, ο δικηγόρος της οικογένειας του 26χρονου Δημήτρη Ασλανίδη, που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα, έλαβε εντολή από τον πατέρα του εκλιπόντος να καταθέσει μήνυση και αγωγή σε βάρος του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, ο οποίος παραιτήθηκε λίγο μετά το τραγικό συμβάν.

Ο δικηγόρος Ανδρέας Θεοδωρόπουλος επισήμανε μάλιστα μιλώντας στο Mega τις πρόσφατες δηλώσεις τού μέχρι πρότινος υπουργού, ο οποίος είχε εγγυηθεί για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου.

«Η μήνυση αυτή θα πάει προσωπικά προς τον κ. Καραμανλή. Είχε εγγυηθεί ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές είναι ασφαλείς για τον ελληνικό λαό. Εμείς δε θα σταματήσουμε να αναζητούμε τις ευθύνες», είπε ο κ. Θεοδωρόπουλος, συμπληρώνοντας ότι θα αναζητηθούν ποινικές ευθύνες κατά παντός υπευθύνου, είτε πρόκειται για πολιτικούς, είτε για υπεύθυνους του ΟΣΕ, της ΓΑΙΑΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Hellenic Train.

Στο ίδιο κανάλι μίλησε και ο δικηγόρος της οικογένειας της αδικοχαμένης Ελπίδας Χούπα, η οποία έμελλε να χάσει τη ζωή της στα 28 της χρόνια. Ο Μανόλης Βονικάκης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η οικογένεια της εκλιπούσας θα κινηθεί κατά παντός υπευθύνου, συμπληρώνοντας ότι «πραγματική αξίωση της οικογένειας είναι να αφήσουμε τη Δικαιοσύνη, αυστηρή και ανεπηρέαστη, να κάνει σωστά τη δουλειά της. Ας την αφήσουμε να κάνει τη δουλειά της, να γίνει με ταχύτητα η απόδοση των ευθυνών και η συγκέντρωση του αποδεικτού υλικού».

Στο μεταξύ, όπως έγινε γνωστό, αύριο Πέμπτη θα πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου υπό τον πρωθυπουργό με μοναδικό θέμα το δυστύχημα των Τεμπών και ενδεχόμενες θεσμικές κινήσεις και παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν. Εντός της σημερινής ημέρας, ο υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης θα κάνει τις πρώτες ανακοινώσεις για τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση.

Ανοίγει η “βεντάλια” των ευθυνών

Όπως μετέδωσε χθες ο ιστότοπος news247, οι αρμόδιες ανακριτικές Αρχές διερευνούν ενδεχόμενες ευθύνες και άλλων προσώπων αναφορικά με την τραγωδία των Τεμπών. Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι τίθενται στο επίκεντρο ενδεχόμενες ευθύνες του επιθεωρητή που όρισε τις βάρδιες των σταθμαρχών, τοποθετώντας τον 59χρονο προφυλακισθέντα - ο οποίος ήταν άπειρος - σε ώρα μεγάλης κυκλοφορίας.

Στο επίκεντρο φέρεται να βρίσκονται ενδεχόμενες ευθύνες και του ετέρου σταθμάρχη, ο οποίος δεν ολοκλήρωσε τη βάρδια του παραμένοντας ως τη λήξη της, στις 11 το βράδυ. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες του εν λόγω ιστότοπου, αναμένεται να διερευνηθεί και το αν ο νεκρός στο δυστύχημα μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας ενήργησε τα κρίσιμα λεπτά βάσει του πρωτοκόλλου.

Την ώρα που πολύ μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας “βράζει” για το δυστύχημα στα Τέμπη, η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων εξέδωσε “αιχμηρή” ανακοίνωση, στην οποία κάνει λόγο για «πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας».

«Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων, σεβόμενη τη μνήμη των θυμάτων της ανείπωτης τραγωδίας στα Τέμπη και την οδύνη των οικείων τους, παρακολουθεί με ανησυχία την πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας αυτής από εκπροσώπους του πολιτικού συστήματος και την προσπάθειά τους να καταστήσουν μέρος του προβλήματος και την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη.

Διαβεβαιώνουμε ότι οι Έλληνες δικαστικοί λειτουργοί θα πράξουν το καθήκον τους με ευσυνειδησία, όπως πράττουν μέχρι σήμερα, αυστηρά στα πλαίσια της ανεξάρτητης λειτουργίας τους, με τις προβλεπόμενες εγγυητικές της ανεξαρτησίας αυτής διαδικασίες και εντός του πλαισίου, που καθορίζουν το Σύνταγμα και οι νόμοι της Ελληνικής Πολιτείας», αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΔΕ.

Στο μεταξύ, θετικά είναι τα νέα αναφορικά με τους 20 ασθενείς που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία μετά το τραγικό δυστύχημα. Χθες το μεσημέρι νοσηλεύονταν στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας 9 άτομα, τα οποία βρίσκονταν σε καλή κατάσταση. Τέσσερις συνάνθρωποί μας νοσηλεύονταν σε ΜΕΘ σε σταθερή κατάσταση.

Εξάλλου, στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας νοσηλεύονταν τέσσερα άτομα σε απλές κλίνες (σε καλή κατάσταση) κι ένα άτομο στη ΜΕΘ σε σοβαρή κατάσταση. Πρόκειται για τον φοιτητή από τον Βόλο, τον μοναδικό επιζώντα από το πρώτο βαγόνι της μοιραίας αμαξοστοιχίας.

Κανείς ασθενής δε νοσηλεύεται σε απλές κλίνες στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και το Νοσοκομείο Κατερίνης. Στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου “Παπανικολάου” νοσηλευόταν χθες μία ασθενής, ενώ ένας 22χρονος, που νοσηλευόταν στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου “Παπαγεωργίου”, παρουσίασε βελτίωση και αποσωληνώθηκε χθες το πρωί. Ο νεαρός, ο οποίος φέρει εγκαύματα, υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση από πλαστικούς χειρουργούς.

“Έφοδος” ΡΑΣ

Χθες έλαβε χώρα έκτακτη έρευνα στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ από ελεγκτές της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Σύμφωνα με πληροφορίες του Open, οι ελεγκτές αναζητούν στοιχεία σε αρχεία και έγγραφα, προκειμένου να προχωρήσουν στην κατάρτιση πορίσματος με αφορμή το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Σύμφωνα με τα όσα μετέδωσε ο εν λόγω τηλεοπτικός σταθμός, δεν αποκλείεται στο πόρισμα να υπάρχει πρόταση για ανάκληση του πιστοποιητικού ασφαλείας του ΟΣΕ, ενώ αυτό θα σταλεί και στην ευρωπαϊκή Αρχή σιδηροδρόμων. Εξάλλου, εξετάζεται, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, να υπάρξει πρόταση και για ανάκληση του πιστοποιητικού ασφαλείας και για τη Hellenic Train.

Η “μαϊμού” αναρρωτική

Χθες Τρίτη έγινε γνωστό ότι οι γιατροί που έδωσαν αναρρωτική άδεια- “μαϊμού”, διάρκειας 30 ημερών, στον επιθεωρητή του σταθμάρχη Λαρίσης τίθενται σε αναστολή εργασίας. Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε χθες Τρίτη, μετά την ολοκλήρωση της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης για τη χορήγηση της αναρρωτικής άδειας που έλαβε ο επιθεωρητής, με εντολή του υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη ο φάκελος της ΕΔΕ διαβιβάζεται αμελλητί από τον διοικητή της 5ης Υ.ΠΕ., Φώτη Σερέτη, στην ανακρίτρια και λόγω της σπουδαιότητας, τίθενται σε αναστολή καθηκόντων οι εμπλεκόμενοι γιατροί και παραπέμπονται στο Πειθαρχικό Συμβούλιο.

Ειδικότερα, προέκυψε από την ΕΔΕ ότι ο επιθεωρητής του σταθμάρχη έλαβε αναρρωτική άδεια, ενώ δεν υπεβλήθη σε καμία διαγνωστική εξέταση, δεν προσήλθε στα ΤΕΠ, αλλά αναζήτησε τον διευθυντή της κλινικής που γνωμάτευσε μόνο με την κλινική εικόνα και χωρίς καμία άλλη εξέταση και εν συνέχεια ο επιμελητής, κατ' εντολή του διευθυντή, έδωσε 30ήμερη αναρρωτική άδεια.

Την ίδια ώρα, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που συγκροτήθηκε μετά το δυστύχημα δημοσιοποίησε τις πρώτες αποφάσεις που έλαβε. Οι αποφάσεις είναι οι εξής:

Α) Να ζητήσει την άμεση παροχή στοιχείων από τους εμπλεκόμενους φορείς για το δυστύχημα των Τεμπών.

Β) Να καλέσει στελέχη και υπαλλήλους των εμπλεκόμενων φορέων για παροχή στοιχείων και διευκρίνιση ενεργειών ή παραλείψεων αναφορικά με τα συστημικά προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία και ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.

Γ) Να συνεκτιμήσει και να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν και να καταθέσει το πόρισμά της, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις της για την άρση των προβλημάτων και δυσλειτουργιών που θα εντοπιστούν.

Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων αποτελείται από τα εξής μέλη:

Ιωάννης-Κωνσταντίνος Χαλκιάς, επίτιμος πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως πρόεδρος, Χρήστος Πυργίδης, καθηγητής Σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ως μέλος, και Βασίλειος Προφυλλίδης, καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως μέλος.

Σημειώνεται ότι ο Χρήστος Πυργίδης ανέλαβε καθήκοντα μετά την παραίτηση του καθηγητή Μεταφορών, Θανάση Ζηλιασκόπουλου.

Χθες, πάντως, τελέστηκε μέσα σε ανείπωτη οδύνη η κηδεία ενός ακόμη συνανθρώπου μας που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα. Ο λόγος για τον 35χρονο μηχανοδηγό της εμπορικής αμαξοστοιχίας Σπύρο Βούλγαρη, ο οποίος κηδεύτηκε στο κοιμητήριο της Καισαριανής. Στην κηδεία παρευρέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με τον Χρήστο Σταϊκούρα και τον Γιάννη Οικονόμου.

Ερώτηση στην Κομισιόν

Εξάλλου, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ., Νίκος Ανδρουλάκης, με αφορμή την τραγωδία των Τεμπών, κατέθεσε ερώτηση στην Κομισιόν ζητώντας να πληροφορηθεί γιατί ικανοποιήθηκε το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης να δοθούν παρατάσεις σε χρηματοδοτούμενα έργα από την Ε.Ε. για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

«Ακόμα και πριν από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες νέους ανθρώπους και φοιτητές, η Ελλάδα, σύμφωνα με τις δύο τελευταίες διετείς εκθέσεις (2022, 2020) για την Ασφάλεια και Διαλειτουργικότητα Σιδηροδρόμων στην Ε.Ε. του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA), ήταν σταθερά πρώτη στον δείκτη θνησιμότητας ανά σιδηροδρομικά χιλιόμετρα.

Ο Εκτελεστικός Κανονισμός (Ε.Ε.) 2017/6 της Επιτροπής της 5ης Ιανουαρίου 2017 προβλέπει την εγκατάσταση και ανάπτυξη του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας ERTMS στην Ελλάδα και την ολοκλήρωση του έργου στο σημείο του δυστυχήματος των Τεμπών, ήδη, από το 2020 (στο τμήμα Δομοκός-Θεσσαλονίκη). Σύμφωνα, όμως, με δημοσιεύματα, η Ελλάδα ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2022 και έλαβε τριετή παράταση.

Ερωτάται η Επιτροπή:

* Ποιους λόγους επικαλέστηκε η ελληνική κυβέρνηση για να αιτηθεί την τριετή καθυστέρηση;

* Γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχτηκε το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης, ενώ η Ελλάδα έχει την υψηλότερη θνησιμότητα ανά σιδηροδρομικά χιλιόμετρα βάσει των εκθέσεων του ERA;

* Τι έργα για την ενίσχυση της ασφάλειας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο έχουν χρηματοδοτηθεί από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό κατά τη διάρκεια της τρέχουσας και της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου, πότε έπρεπε να ολοκληρωθούν και σε ποιο στάδιο βρίσκονται αυτή τη στιγμή;».

«Έχουν σιχαθεί με τη συγκάλυψη συμφερόντων»

«Ο κόσμος και ειδικά οι νέοι έχουν σιχαθεί με τη συγκάλυψη συμφερόντων για το έγκλημα στα Τέμπη και το κυνήγι εξιλαστήριων θυμάτων, εργαζόμενων, σταθμαρχών, περαστικών και τελικά οποιουδήποτε μπορείτε να μπουζουριάσετε για να μη λογοδοτήσουν οι ένοχοι», ανέφερε σε ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής ο επικεφαλής του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης.

«Η νεολαία εκεί έξω αμύνεται. Θα τους ξαναχτυπήσετε; Δεν υπάρχει αμφιβολία, είναι στη φύση σας», πρόσθεσε ο κ. Βαρουφάκης.

Ζήτησε τη δικογραφία για το δυστύχημα στο Άδενδρο

Στο μεταξύ, την ώρα που η δικαστική έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζήτησε εγγράφως από την Εισαγγελία Θεσσαλονίκης να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα με εκτροχιασμό τρένου στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, όπου είχαν χάσει τη ζωή τους 4 συνάνθρωποί μας το 2017.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε τη δικογραφία για το δυστύχημα του 2017, καθώς, όπως αναφέρεται σε δημοσιεύματα, και τότε είχαν λάβει χώρα παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.

Εξάλλου, ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης, μετά την προχθεσινή παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου για κατά απόλυτη προτεραιότητα διερεύνηση όλων των συμβάσεων που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν, όπως έπρεπε, για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ανέθεσε τις έρευνες για τα έργα σε τρεις εισαγγελείς.

Ας σημειωθεί ότι σε ανακοίνωση που εξέδωσε χθες ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην «έρευνα που διέταξε ο κ. Ντογιάκος για το δυστύχημα το 2017».

«Οι έρευνες της Δικαιοσύνης πρέπει να ρίξουν φως στην αλήθεια που αναζητούν αυτή τη στιγμή τα θύματα, οι οικογένειές τους και η ελληνική κοινωνία. Ο κ. Ντογιάκος διέταξε έρευνα για το δυστύχημα του 2017 στο Άδενδρο. Ασφαλώς και να γίνει. Ελπίζουμε να επιδείξει την ίδια επιμέλεια και να διατάξει αντίστοιχες έρευνες και για τα 11 σιδηροδρομικά ατυχήματα από το 2020 έως το 2023.

Ταυτόχρονα διερωτόμαστε γιατί μέχρι στιγμής δεν έχει μεριμνήσει προκειμένου να γίνουν επιτόπιες έρευνες στα γραφεία στην Αθήνα του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της εταιρείας Hellenic Train, προκειμένου να κατασχεθεί κάθε έγγραφο, αλληλογραφία, εξώδικο, ηχογραφημένες συνομιλίες και κάθε στοιχείο που είναι κρίσιμο για την αποκάλυψη της αλήθειας. Τώρα, όχι 6 χρόνια μετά», αναφέρει η ανακοίνωση.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News