Τραγωδία στα Τέμπη: Οι εγκληματικές παραλείψεις και τα αποκαλυπτικά έγγραφα

Ελλάδα
Τραγωδία στα Τέμπη: Οι εγκληματικές παραλείψεις και τα αποκαλυπτικά έγγραφα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θυμηδία και οργή προκαλούν τα αποκαλυπτικά έγγραφα και στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας, “φωτογραφίζοντας” παραλείψεις, παλινωδίες και ευθύνες και ελλείμματα ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας

Με τον τραγικό απολογισμό να μεγαλώνει συνεχώς και την Ελλάδα να θρηνεί τη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της, απογοήτευση, θυμηδία και οργή προκαλούν τα αποκαλυπτικά έγγραφα και στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας, “φωτογραφίζοντας” παραλείψεις, παλινωδίες και ευθύνες... Παραλείψεις και ευθύνες σε σχέση με την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας, εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου και υποδομών, με συνδικαλιστικά όργανα και παραιτηθέντα στελέχη να χτυπούν προφητικά δυστυχώς “καμπανάκια”, προειδοποιώντας, σε ανύποπτο χρόνο, για τραγικές καταστάσεις και συμβάντα.

Αποκαλυπτικά είναι τα όσα παρατίθενται στο εξώδικο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (μηχανοδηγοί), που εστάλη τον περασμένο Νοέμβριο στους αρμοδίους, και την πρόσφατη προφητική επιστολή συνδικαλιστών του ΟΣΕ για τα ελλείμματα ασφαλείας, ενώ στο φως της δημοσιότητας ήρθε ένα ακόμα έγγραφο- “βόμβα” για την κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Πρόκειται για την προ ενός έτους σχεδόν επιστολή παραίτησης του Χρήστου Κατσιούλη, προέδρου της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Στην επιστολή παραίτησης, ο κ. Κατσιούλης εκφράζει τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας.

Την ίδια ώρα, οι “καμπάνες” προς τη χώρα μας για το σιδηροδρομικό δίκτυο ήχησαν πολύ πρόσφατα και από τη Κομισιόν, η οποία με έγγραφό της στις 15 Φεβρουαρίου αποφάσισε να στείλει τη χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο!

Ο λόγος της παραπομπής ήταν το ότι η Ελλάδα δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που έχει με βάση την οδηγία για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/Ε.Ε.).

Η ευρωπαϊκή οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη-μέλη πρέπει να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας Αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός.

«Η σύναψη και δημοσίευση της εν λόγω συμφωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των έργων στο δίκτυο της σιδηροδρομικής υποδομής. Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να περιέχει ουσιαστικές διατάξεις, όπως αναφορικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους (για παράδειγμα, ταχύτητα στη γραμμή, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος)», αναφέρεται στο κείμενο και τονίζεται χαρακτηριστικά: «Παρά τις ανταλλαγές επιστολών μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας, οι εθνικές Αρχές εξακολουθούν να μην έχουν υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία με τον ελληνικό Οργανισμό διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, τον ΟΣΕ».

Η Κομισιόν κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2020 και απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021. Δεδομένου ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παραβιάζει την οδηγία, η Επιτροπή αποφάσισε τώρα να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η προειδοποίηση των συνδικαλιστών!

Στις 7 Φεβρουαρίου 2023, η “Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρομικών” (ΔΕΣΚ-Σ), με αφορμή ακόμη δύο ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είχε στείλει επιστολή, προειδοποιώντας για τους σοβαρούς κινδύνους λόγω των ελλειμμάτων ασφαλείας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

«Το υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας ΟΧΙ! “Έχουν καιρό... κάποια στιγμή θα τελειώσουν”.

Η ΡΑΣ επιλεκτικά παρεμβαίνει, αφήνοντας εκτεταμένα κενά και σοβαρές ελλείψεις στο απυρόβλητο.

Διάφοροι φορείς, ΟΣΕ και Hellenic Train αλληλο-μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δε φταίει... Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο κι εμείς, φταίει κι ο Χατζηπετρής!!!».

«Όχι άλλη κοροϊδία»

«Δε θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις», αναφερόταν χαρακτηριστικά στην επιστολή-καταπέλτη.

Το εξώδικο συνδικαλιστών τον Νοέμβριο

Την 1η Νοεμβρίου, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης είχε στείλει εξώδικο στον ΟΣΕ, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τη ΡΑΣ και τη Hellenic Train, επισημαίνοντας σοβαρές ελλείψεις:

«Με λύπη/προβληματισμό σας αναφέρουμε ότι, παρά τις διαρκείς επισημάνσεις μας, διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου - δυστυχώς - επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι τραυματισμών που σας είχαμε εκφράσει. Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησής της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς), τη μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, τη μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System - του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος), η οποία δε λειτούργησε ποτέ, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!

Επίσης διαπιστώνουμε τα κάτωθι:

  • Τη μη λειτουργία της τηλεματικής στους σταθμούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς!
  • Διαπιστώνουμε, επίσης, το κλείσιμο των σταθμών σε περιφερειακές πόλεις λόγω έλλειψης σταθμαρχών, που δημιουργεί προβλήματα στα τρένα και στην πύκνωση των δρομολογίων.
  • Την ελλιπή περίφραξη της υποδομής, με αποτέλεσμα να είναι εύκολη πρόσβαση σε πεζούς σε πολλά σημεία, συνεπεία της οποίας υπάρχει συνεχώς απώλεια ανθρώπινων ζωών.
  • Την πυκνή βλάστηση πλησίον της υποδομής, που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής.
  • Την αδυναμία επικοινωνίας όταν ένα τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές!
  •  Τη μη συντήρηση του δικτύου ηλεκτροκίνησης, που έχει σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις στα δρομολόγια».

Η παραίτηση και οι σοβαρές καταγγελίες

Πριν από 10 μήνες, συγκεκριμένα στις 27 Απριλίου 2022, υπήρξε μια παραίτηση κι ένα έγγραφο με αποκαλυπτικές καταγγελίες και περιγραφές. Με επιστολή του στους επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, ο πρόεδρος του έργου της εγκατάστασης του συστήματος σιδηροδρομικής σηματοδότησης ERTMS/ETCS, Χρήστος Κατσιούλης, υπεύθυνος ασφάλειας των δρομολογίων, υπέβαλε την παραίτησή του διαφωνώντας με κάποιες ενέργειες που έγιναν.

Συγκεκριμένα, στην επιστολή του αναφέρει ότι διαφωνεί με τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου λειτουργίας του ETCS στα τμήματα Αχαρνές-Οινόη, Δομοκός-Λάρισα και Λάρισα-Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις.

Αναφέρει τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717, με την αναίτια αποξήλωση των εν λειτουργία (χρηματοδοτούμενων με ευρωπαϊκά κονδύλια) υφιστάμενων συστημάτων αλληλεξάρτησης στους Σ.Σ. Τανάγρα, Ελαιώνα, Θήβα, Σφίγγα, Αλίατρο κ.λπ., και την αντικατάστασή τους με ένα σύστημα αλληλεξάρτησης διότι επιφέρουν τεράστιες καθυστερήσεις στη σύμβαση του ETCS επί της γραμμής.

Μιλά για κακοδιαχείριση της σύμβασης ανάταξης της σηματοδότησης στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα και τις τεράστιες καθυστερήσεις που αυτή επιφέρει στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής.

Τον “κώδωνα” του κινδύνου για παραλείψεις στον ΟΣΕ, που είναι ο διαχειριστής του σιδηροδρομικού δικτύου, και τη Hellenic Train, που έχει αναλάβει τη συντήρησή του, είχε κρούσει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων πραγματοποίησε αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε πέντε αμαξοστοιχίες της Ηellenic Train A.E., που εκτελούσαν δρομολόγια στην προαστιακή γραμμή Αθηνών. Κατά τη διενέργεια των ελέγχων διαπιστώθηκαν παραβάσεις και επιβλήθηκαν πρόστιμα στη σιδηροδρομική επιχείρηση.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News