Ακρίβεια: «Ποδαρικό» με μπαράζ ανατιμήσεων - Τα 500 προϊόντα που παίρνουν «φωτιά» στο ράφι εντός Ιανουαρίου

Κρήτη
Ακρίβεια: «Ποδαρικό» με μπαράζ ανατιμήσεων - Τα 500 προϊόντα που παίρνουν «φωτιά» στο ράφι εντός Ιανουαρίου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήδη, οι τελευταίοι τιμοκατάλογοι που έφθασαν από τους προμηθευτές στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, μαρτυρούν ότι το 2023 οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να παλεύουν με το τέρας της ακρίβειας

Νέες ανατιμήσεις - «φωτιά» φέρνει στις ζωές των πολιτών το 2023, σε τουλάχιστον 500 προϊόντα, με τον πληθωρισμό και για τη νέα χρονιά να μένει σε υψηλά επίπεδα. Ήδη, οι τελευταίοι τιμοκατάλογοι που έφθασαν από τους προμηθευτές στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, μαρτυρούν ότι το 2023 οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να παλεύουν με το τέρας της ακρίβειας.

Όπως τονίζουν για άλλη μια φορά οι εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων, μέσα από αυτές τις εξελίξεις, επιβεβαιώνονται για άλλη μια φορά οι θέσεις τους, ότι η μείωση ή και η κατάργηση των φόρων στα τρόφιμα και κυρίως στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης, είναι κάτι παραπάνω από μονόδρομος!

Συγκεκριμένα, ανατιμήσεις που θα φτάσουν ακόμα και σε διψήφιο ποσοστό, αναμένεται να υπάρξουν στα παρακάτω προϊόντα: Παιδικές πάνες, απορρυπαντικά, σαμπουάν, ξυραφάκια, σοκολατοειδή και μπεσαμέλ έως 30%, ζυμαρικά και σάλτσες έως 29%, λουκούμια έως 27%, τσίχλες και καραμέλες έως 22%, λιαστές ντομάτες έως 20%, μπάρες δημητριακών και κονσέρβες λαχανικών έως 19%, καθαριστικά σπιτιού έως 18% τυριά, μπισκότα και φρυγανιές έως 16%, ζωοτροφές έως 15%, ελαιόλαδο έως 14%, ρύζι 13%, κονσέρβες τόνου έως 12,5%, μαρμελάδες και ξύδι βαλσάμικο έως 11%, εμφιαλωμένο νερό έως 10%, αναψυκτικά έως 9%, γιαούρτια 7,5%, βρεφικό γάλα και φρουτόκρεμες έως 8%, φασόλια και κρουασάν έως 7%, μέλι και καφές εσπρέσο έως 6% και είδη προσωπικής υγιεινής έως 5%.

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις δεν αφορούν το σύνολο των κατηγοριών αλλά μεμονωμένα προϊόντα βιομηχανιών τροφίμων, κάποιες από τις οποίες προμηθεύουν σχεδόν όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Η ανασφάλεια και ο φόβος

Σύμφωνα με έρευνα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, η ανασφάλεια και ο φόβος είναι τα βασικά συναισθήματα που δηλώνουν ότι νιώθουν 4 στους 10 (37%) καταναλωτές σε σχέση με την οικονομική κατάσταση που βιώνουν σήμερα. Το σημαντικότερο εύρημα της έρευνας είναι ότι ένας στους δύο καταναλωτές περιόρισε τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών, όπως για παράδειγμα τα τρόφιμα, ενώ το 70% δηλώνει ότι έχει περιορίσει τις δαπάνες ένδυσης και υπόδησης, καθώς και εκείνες που αφορούν ψυχαγωγία και ταξίδια. Επίσης, ένας στους πέντε (22%) καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος και ένας στους τέσσερις καταναλωτές (25%) θέρμανσης δηλώνουν ότι δεν είναι σε θέση να αποπληρώσουν τους αντίστοιχους λογαριασμούς. Οι καταναλωτές, εκτός από τη μείωση της κατανάλωσης, προσπαθούν να αγοράσουν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορές, αλλά και εκείνα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού». Σημειώνεται ότι από τα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται να ξεκινήσουν οι αιτήσεις για το market pass, με την καταβολή των πρώτων επιδομάτων να πραγματοποιείται στο τέλος Φεβρουαρίου.

Η ακρίβεια ήρθε για να μείνει

Η ακρίβεια, σύμφωνα με την ενδιάμεση έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), ήρθε για να μείνει για τουλάχιστον ακόμη δύο χρόνια.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην έκθεση, ο πληθωρισμός από 9,4% το 2022 σε μέσα επίπεδα, θα μειωθεί στο 5,8% το 2023 και περαιτέρω στο 3,6% το 2024 κυρίως λόγω της εκτιμώμενης αποκλιμάκωσης των τιμών της ενέργειας, δηλαδή του φυσικού αερίου, της ηλεκτρικής ενέργειας και του πετρελαίου μπρεντ. Ωστόσο, προβληματισμό προκαλεί στους καταναλωτές το γεγονός ότι ενώ η τιμή του φυσικού αερίου έχει αποκλιμακωθεί σημαντικά και κινείται στην περιοχή των 80 ευρώ η μεγαβατώρα -όταν στο τέλος Αυγούστου είχε φτάσει ακόμη και τα 345 ευρώ- και οι τιμές στα καύσιμα έχουν μειωθεί αισθητά, οι τιμές σε πολλά τρόφιμα συνεχίζουν να αυξάνονται.

Ιδιώτες ελεγκτές

Με τις ανατιμήσεις να έχουν πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων πραγματοποιούν καθημερινούς ελέγχους, προκειμένου να διαπιστώσουν φαινόμενα αισχροκέρδειας. Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) έχει προχωρήσει ήδη στην επιβολή προστίμων που αφορούν στην πώληση συγκεκριμένων προϊόντων με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από αυτό που επιτρέπει η νομοθεσία.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News