Πτώση αεροσκάφους Αντόνοφ: Διάβημα της Ελλάδας στη Σερβία για το φορτίο

Ελλάδα
Πτώση αεροσκάφους Αντόνοφ: Διάβημα της Ελλάδας στη Σερβία για το φορτίο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις και σε διπλωματικό επίπεδο μετά την πτώση του Antonov στην Καβάλα

Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις και σε διπλωματικό επίπεδο μετά την πτώση του Antonov στην Καβάλα.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, με εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από τη σερβική, για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους Antonov που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο το βράδυ.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, η Ελλάδα θα ζητήσει εξηγήσεις από τη Σερβία για το επικίνδυνο φορτίο που μετέφερε το αεροσκάφος Antonov, καθώς δεν είχαν ενημερωθεί για το φορτίο που μετέφερε το Antonov και αυτό γιατί η Σερβία, από όπου ξεκίνησε το δρομολόγιο αλλά και όπου εδρεύει η εταιρεία που το ναύλωσε, όφειλε να έχει ενημερώσει την πρεσβεία της στην Αθήνα ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος μετέφερε «ευαίσθητο» φορτίο.

Υπενθυμίζεται ότι έληξε αργά χθες το απόγευμα ο συναγερμός που είχε σημάνει από το βράδυ του Σαββάτου, μετά τη συντριβή ενός αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας, το οποίο μετέφερε 11,5 τόνους πυρομαχικών. Χθες υπήρξε η επίσημη διαβεβαίωση μετά από ώρες αγωνίας ότι «δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνα υλικά στο σημείο συντριβής του αεροσκάφους».

Η επιχείρηση προκειμένου να απομακρυνθούν τα πυρομαχικά που διασκορπίστηκαν μετά την πτώση συνεχίστηκε καθ’ολη την διάρκεια της νύχτας ενώ  ένα από τα μεγαλύτερα αναπάντητα ερωτήματα είναι το γιατί το Antonov δεν προσγειώθηκε στη Λήμνο, που ήταν πιο κοντά στο σημείο όταν ανέφερε τη φωτιά στον κινητήρα και επιχείρησε στροφή για να γυρίσει στη Σερβία, με αποτέλεσμα να συντριβεί στην Καβάλα.

Μετά το τραγικό γεγονός της πτώσης του αεροσκάφους, μετέβησαν άμεσα στο σημείο 15 πυροσβέστες με 7 οχήματα από τις πλησιέστερες πυροσβεστικές υπηρεσίες. Στη συνέχεια μετέβησαν πυροσβέστες των ειδικών ομάδων από τη 2η και την 4η ΕΜΑΚ, δύο ειδικά οχήματα περισυλλογής επικίνδυνων υλικών, το κινητό επιχειρησιακό κέντρο “Όλυμπος” και ομάδα μη επανδρωμένων αεροσκαφών, η οποία έχει ήδη εντοπίσει σορούς.

Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, Γιάννης Αρτοποιός, κατά την έκτακτη ενημέρωση χθες το απόγευμα, σε συνεργασία με όλους τους φορείς εφαρμόστηκε το πρωτόκολλο ενεργειών σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, με προτεραιότητες τη δημιουργία αφενός περιμέτρου ασφαλείας, αλλά και τον αποκλεισμό της περιοχής του ατυχήματος, δεδομένης της πληροφορίας ότι το αεροσκάφος μετέφερε φορτίο 11,5 τόνους με πυρομαχικά.

//--> //-->

Όλο το βράδυ του Σαββάτου, η αρμόδια Γραμματεία ήταν σε επικοινωνία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία, όπως είπε ο κ. Ιωάννης Αρτοποιός. Στόχος ο καλύτερος συντονισμός και η αξιοποίηση πληροφοριών. Παράλληλα, ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο. Οι κάτοικοι της περιοχής ενημερώθηκαν μέσω μηνύματος με το 112 να κλείσουν τα παράθυρα και τις πόρτες, όπως και να μην προσεγγίσουν την περιοχή.

Σύμφωνα με τον διοικητή του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς, βρέθηκε και αντικείμενο που πιθανολογείται ότι είναι το μαύρο κουτί. Η επιχείρηση ξεκίνησε μετά το “πράσινο φως” του ειδικού κλιμακίου του ΓΕΕΘΑ για την αντιμετώπιση της πυρηνικής, βιολογικής και χημικής άμυνας, που κατέληξαν ότι δεν υπάρχουν επικίνδυνες ουσίες (χημικές, βιολογικές, ραδιολογικές και πυρηνικές).

Σε επίσημη ενημέρωση για την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας προέβη χθες και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), επισημαίνοντας πως για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).

Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12 απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στη Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο. Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες Αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα), με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και τη Σαουδική Αραβία (Ριάντ). Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα (σ.σ. το Σάββατο βράδυ). Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών-Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος δε θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42, πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής, ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα, αναφέροντας: «may day, φωτιά στον κινητήρα τέσσερα».

Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης.

Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

«Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ)», καταλήγει η ανακοίνωση της ΥΠΑ.

Τα πυρομαχικά που μετέφερε το αεροσκάφος

Αναλυτικά στοιχεία για το φορτίο του Antonov έδωσαν νωρίτερα οι αρμόδιες υπηρεσίες.

Συγκεκριμένα, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ) έλαβε μήνυμα από τη σερβική εταιρεία όπλων και αμυντικών συστημάτων Valir (εντολέα της μεταφοράς του συγκεκριμένου φορτίου), και σύμφωνα με την ενημέρωση το Antonov μετέφερε τα εξής πυρομαχικά:

εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62,

εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και

φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News