Κρήτη: Ο αγωγός EastMed παραμένει «ζωντανός» - Ποιοι διαγωνισμοί «τρέχουν»

Κρήτη
Κρήτη: Ο αγωγός EastMed παραμένει «ζωντανός» - Ποιοι διαγωνισμοί «τρέχουν»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τρέχει» το εγχείρημα του αγωγού φυσικού αερίου με κόμβο την Κρήτη, καθώς βγήκε πρόσκληση ενδιαφέροντος για τους σταθμούς αποσυμπίεσης ύψους 250 εκατ. ευρώ

Πολύ σκληρός για να... μην ποντιστεί αποδεικνύεται ο πολυσυζητημένος αγωγός EastMed, που είναι στα σκαριά εδώ και χρόνια, με σκοπό να μεταφέρει τα παραγόμενα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη, έχοντας ως ενδιάμεσο κόμβο την Κρήτη.

Μπορεί να έχει δεχτεί έντονη αμφισβήτηση και σκεπτικισμό, μπορεί να έχει δεχτεί ουκ ολίγες «τορπίλες»... υπονόμευσης, κυρίως από πλευράς ΗΠΑ, μπορεί και στην τρέχουσα συγκυρία να παραμένουν οι σκιές και τα αντιφατικά μηνύματα σε επίπεδο πολιτικής βούλησης και χρηματοδότησης, ωστόσο διαδικαστικά το εγχείρημα του EastMed παραμένει «ζωντανό», ενώ το τελευταίο διάστημα «τρέχουν» μάλιστα και θετικές εξελίξεις.

Είναι ενδεικτικό ότι λίγο μόλις καιρό μετά το προκαταρκτικό μεν σημαντικό δε βήμα που έγινε από πλευράς ελληνικής Πολιτείας, με την εκκίνηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων του έργου από το υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος, τώρα έχουμε ένα ακόμα πιο ηχηρό βήμα, με την προκήρυξη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τον αρμόδιο φορέα υλοποίησης του έργου, για ένα διαγωνισμό τεχνολογικού εξοπλισμού που αφορά υποδομές κι εδώ στο νησί μας.

Πρόκειται συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, για το επιμέρους έργο προμήθειας και εγκατάστασης 4 σταθμών αποσυμπίεσης (οι σταθμοί αυτοί θα αποσυμπιέζουν το φυσικό αέριο, ώστε να μπορεί να διοχετεύεται στο τοπικό δίκτυο), σε Κύπρο, Κρήτη, Μεγαλόπολη και ηπειρωτική Ελλάδα, ύψους 250 εκατ. ευρώ, για το οποίο βγήκε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τη IGI Ρoseidon (τον φορέα υλοποίησης τον οποίο απαρτίζουν η ελληνική ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison).

Στην α' αυτή φάση του διαγωνισμού, όπως έχουμε δει σε ανάλογες διαδικασίες άλλων μεγάλων έργων υποδομής εδώ στην Κρήτη, καλούνται ουσιαστικά να εκδηλώσουν ένα αρχικό ενδιαφέρον οι εταιρείες, οι οποίες στη συνέχεια θα περάσουν από αξιολόγηση από τον φορέα υλοποίησης, για να ακολουθήσει η επόμενη φάση, στην οποία όσοι υποψήφιοι ανάδοχοι προκριθούν από το α’ στο β’ διαγωνιστικό στάδιο θα κληθούν πια να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές.

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός - Τα υποθαλάσσια και χερσαία τμήματα του αγωγού

Βάσει του σχεδιασμού, ο αγωγός EastMed προβλέπεται να ακολουθεί υποθαλάσσια όδευση νοτιοανατολικά της Κύπρου, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και, ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας ως τις ακτές της Θεσπρωτίας και την Ιταλία. Στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας, ο αγωγός EastMed μπορεί να συνδεθεί με το έργο του αγωγού “Ποσειδών”, ενισχύοντας περαιτέρω την ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας της Ε.Ε. με τις νέες ανακαλύψεις στη λεκάνη της Λεβαντίνης.

Όπως περιγράφεται στην απόφαση του υπουργείου Ενέργειας-Περιβάλλοντος, με το οποίο δόθηκε η πρώτη περιβαλλοντική έγκριση, ο σχεδιαζόμενος αγωγός EastMed, με περίπου 2.000 km μήκος, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 km είναι υποθαλάσσια, θα συνδέει το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα (Κρήτη και Νοτιοανατολική Πελοπόννησο, όπου στη συνέχεια διασχίζει για περίπου 600 km την ελληνική ηπειρωτική χώρα), για να φτάσει στην Ιταλία μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού “Ποσειδών”, μήκους περίπου 210 km.

Η όδευσή του στην ελληνική επικράτεια περιλαμβάνει υποθαλάσσιο και χερσαίο (υπόγειο) τμήμα.

Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού (ουσιαστικά η νότια και βόρεια γραμμή, εκτός των εγκαταστάσεων στην Κρήτη) περιλαμβάνει τα εξής:

  • Το υποθαλάσσιο τμήμα από την Κύπρο έως την Κρήτη, που βρίσκεται εντός της ελληνικής δικαιοδοσίας: Υποθαλάσσια όδευση από την αρχή του ελληνικού υποθαλάσσιου τμήματος προς την Κρήτη.
  • Εντός της Κρήτης: Το παράκτιο και θαλάσσιο τμήμα παράκτιου χώρου στην περιοχή της Κρήτης.
  • Κρήτη προς Πελοπόννησο: Υποθαλάσσια όδευση από την Κρήτη έως την Πελοπόννησο.
  • Εντός της Πελοποννήσου: το παράκτιο και θαλάσσιο τμήμα παράκτιου χώρου στην περιοχή της Πελοποννήσου.

Το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου περιλαμβάνει ουσιαστικά δύο αγωγούς με μέση απόσταση μεταξύ τους 100 m. Ειδικότερα:

  • Το τμήμα “Κύπρος-Κρήτη” θα έχει συνολικό μήκος περίπου 690 km, εκ των οποίων περίπου 400 km βρίσκονται εντός ελληνικής επικράτειας, διάμετρο 30”/26” και μεταφορική ικανότητα 11 BSCM/yr (δισ. κ.μ./έτος).
  • Το τμήμα “Κύπρος-Κρήτη” θα έχει συνολικό μήκος περίπου 740 km, διάμετρο 26” και μεταφορική ικανότητα 10 BSCM/yr.

Το χερσαίο (υπόγειο) τμήμα του αγωγού EastMed περιλαμβάνει τα εξής:

  • Τους σταθμούς μέτρησης και συμπίεσης στην Κρήτη μαζί με τα σχετικά μικρά χερσαία τμήματα από και προς το σημείο προσαιγιάλωσης.
  • Το χερσαίο τμήμα του αγωγού, που διασχίζει την Πελοπόννησο νοτιοανατολικά της Π.Ε. Λακωνίας έως βορειοδυτικά της Π.Ε. Αχαΐας, στη νότια ακτή του Πατραϊκού κόλπου.
  • Τον κλάδο Μεγαλόπολης, που προβλέπεται να συνδέσει τον αγωγό με το Εθνικό Σύστημα στην περιοχή της Μεγαλόπολης (περιοχή Περιβόλια). Ο αγωγός θα έχει διάμετρο 16″.
  • Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού που διασχίζει τον Πατραϊκό κόλπο έως νοτιοδυτικά της Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας.
  • Το χερσαίο τμήμα του αγωγού που διασχίζει τη Δυτική Ελλάδα, έως τον σταθμό συμπίεσης του έργου “Ποσειδων” στο Φλωροβούνι (νοτιοδυτικά της Π.Ε. Θεσπρωτίας).
ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News