Εξετάσεις PISA: Δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις για μαθητές κι εκπαιδευτικούς

Ελλάδα
Εξετάσεις PISA: Δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις για μαθητές κι εκπαιδευτικούς

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις από τον χώρο των εκπαιδευτικών σε πανελλαδικό επίπεδο - Αναλυτικά τα σχολεία που θα συμμετάσχουν στην Κρήτη

Μεγάλη είναι η συζήτηση γύρω από τις επερχόμενες εξετάσεις της PISA, οι οποίες θα λάβουν χώρα την Τετάρτη 18 Μαΐου σε δημοτικά και γυμνάσια της χώρας. Προς διευκρίνιση της φύσης αλλά και τις διεξαγωγής των εξετάσεων ακολουθούν 10 ερωταπαντήσεις από το υπουργείο Παιδείας.

Διαβάστε επίσης ⇒ Εξετάσεις PISA: Αναλυτικά τα σχολεία που θα συμμετάσχουν στην Κρήτη

  • Τι είναι η «Ελληνική PISA»;

Πρόκειται για εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού και της Γ’ τάξης Γυμνασίου στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, οι οποίες στοχεύουν στην έγκυρη και αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών μας, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.

  • Πότε θα γίνουν οι εξετάσεις και σε πόσα σχολεία;

Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν την Τετάρτη 18 Μαΐου 2022 σε εθνικό επίπεδο. Θα συμμετάσχουν 6.000 μαθητές από 600 σχολεία της χώρας, 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια. 

  • Πώς έγινε η επιλογή των σχολείων;

Στις διαγνωστικές εξετάσεις παίρνουν μέρος σχολεία από όλες τις Περιφέρειες της χώρας. Η επιλογή έγινε από Επιστημονική Επιτροπή με στρωματοποιημένη δειγματοληψία. Περιλαμβάνονται μονοθέσια-ολιγοθέσια-πολυθέσια Δημοτικά και μικρά-μεσαία-μεγάλα Γυμνάσια. Στόχος ήταν το δείγμα να είναι αντιπροσωπευτικό όλων των σχολείων της χώρας, έτσι ώστε να συμμετέχουν μαθητές που φοιτούν σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα με διαφορετικές συνθήκες.

  • Θα βγουν αποτελέσματα ανά σχολείο;

Οχι. Τα φύλλα απαντήσεων των μαθητών εκτός από το ότι είναι ανώνυμα, περιέχουν μόνο την πληροφορία της Περιφέρειας όπου ανήκει κάθε σχολείο, δηλαδή όταν θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα, θα γνωρίζουμε πώς τα πήγαν οι μαθητές της Αττικής, της Ηπείρου, του Νοτίου Αιγαίου κλπ.

  • Έχουν σχέση οι διαγνωστικές εξετάσεις με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ή του εκπαιδευτικού έργου;

Οχι. Εκτός από το γεγονός ότι δεν θα υπάρχουν στοιχεία για συγκεκριμένα σχολεία ή εκπαιδευτικούς, το αποτέλεσμα των εξετάσεων θα απεικονίζει μόνο ποιες γνώσεις κατέκτησαν. Δεν θα δημιουργηθεί λίστα κατάταξης ούτε αριστείας.

  • Επιβαρύνονται οι μαθητές με στρες εξετάσεων;

Οχι. Οι μαθητές δεν χρειάζονται καμία προετοιμασία για να συμμετέχουν στις εξετάσεις, δεν βαθμολογούνται, δεν κρίνεται η εισαγωγή τους σε επόμενη βαθμίδα, δεν συναγωνίζονται μεταξύ τους ποιος θα είναι ο καλύτερος, δεν πρόκειται να καταλάβουν κάποια θέση. Οι διαγνωστικές εξετάσεις δεν είναι εξετάσεις αριστείας.

  • Τι περιλαμβάνουν τα θέματα;

Τις βασικές γνώσεις που οι μαθητές πρέπει να έχουν κατακτήσει στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Τα θέματα είναι οικεία για τους μαθητές, στο ύφος των σχολικών βιβλίων και όσων έχουν διδαχθεί αυτά τα χρόνια. Οι διαγνωστικές εξετάσεις δεν έρχονται να αιφνιδιάσουν τους μαθητές με θέματα που δεν τα έχουν ξαναδεί. Στη σχετική ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (http://iep.edu.gr/el/arxiki-eedx) μπορεί ο καθένας να δει παραδείγματα των θεμάτων.

  • Ποιοι καθορίζουν τα θέματα;

Εκπαιδευτικοί θα τα καθορίσουν οι οποίοι επελέγησαν από το ΙΕΠ, μετά από ανοιχτή πρόσκληση, μεταξύ αυτών που διδάσκουν σήμερα σε σχολεία, ούτως ώστε τα θέματα να έχουν άμεση σχέση με τη σχολική πραγματικότητα. Παράλληλα, εννεαμελής Επιστημονική Επιτροπή έδωσε σαφείς και αναλυτικές οδηγίες για την εκπόνηση των θεμάτων.

  • Ποιος ο στόχος των εξετάσεων αυτών;

Ο στόχος τους είναι να βελτιώνουμε το εκπαιδευτικό σύστημα βάσει συγκεκριμένων δεδομένων. Θα μάθουμε τι έχουν κατακτήσει οι μαθητές, τι έχουν κατανοήσει καλά από τα σχολικά εγχειρίδια και τι είναι εκείνο που τους δυσκολεύει και πόσο. Με τις πληροφορίες αυτές θα μπορέσουν να γίνουν διορθωτικές παρεμβάσεις τόσο σε θέματα διδακτικής μεθοδολογίας όσο και στα Προγράμματα Σπουδών.

  • Έχουν ξαναγίνει τέτοιες εξετάσεις στην Ελλάδα ή στην Ευρώπη;

Η Ελλάδα αποτελεί από τις ελάχιστες εξαιρέσεις της ΕΕ που ως τώρα δεν συλλέγουν (α) συστηματικά, (β) σε ένα θεσμικά κατοχυρωμένο πλαίσιο και (γ) σε εθνικό επίπεδο στοιχεία για την ποιότητα της εκπαίδευσης και δεν διεξάγουν εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα. Από το 2009 και μετά, η συντριπτική πλειονότητα των κρατών-μελών έχει σταδιακά θεσμοθετήσει εξετάσεις για την αποτίμηση και διασφάλιση ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος: Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Αυστρία, Φινλανδία, Ουγγαρία, Σουηδία, Κύπρος, Τσεχία, μεταξύ άλλων. Με την θεσμοθέτηση της «Ελληνικής PISA», η χώρα μας θα ανήκει στην κατηγορία χωρών που χρησιμοποιούν τα αποτελέσματα διαγνωστικών εξετάσεων στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος σε εθνικό επίπεδο.

Αντιδράσεις στον εκπαιδευτικό κλάδο

Την ίδια ώρα έντονες παραμένουν οι αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς με την   Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) να καταγγέλλει τις PISA ως  «εξετάσεις κατηγοριοποίησης και αποκλεισμού».

Όπως έχει γνωστοποιηθεί από την πλευρά της Ομοσπονδίας, ως ένδειξη διαμαρτυρίας, την ημέρα των εξετάσεων, Τετάρτη 18 Μαΐου,  η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) έχει γνωστοποιήσει τρίωρη στάση εργασίας, κατά τις πρώτες πρωινές ώρες του σχολικού προγράμματος με στόχο την ακύρωση των εξετάσεων.

Διαβάστε επίσης ⇒ Εξετάσεις PISA: Αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς - Ποια σχολεία θα συμμετάσχουν στην Κρήτη (βίντεο)

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΔΟΕ:

H κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. σε εφαρμογή των άρθρων 104 και 108 του ν.4823/21 επιχειρεί, υποτίθεται, να διενεργήσει εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο για τους/τις μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης 300 Δημοτικών και της Γ΄ τάξης 300 Γυμνασίων.

Την επόμενη σχολική χρονιά προβλέπεται η καθολική εφαρμογή των εξετάσεων σε όλα τα δημοτικά και γυμνάσια της χώρας οι οποίες αποτελούν μέρος του συνολικού αντιδραστικού σχεδιασμού του Υ.ΠΑΙ.Θ. για την εφαρμογή της αξιολόγησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων, με οδυνηρές συνέπειες για τη δημόσια εκπαίδευση, με περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών και διδασκαλίας.

Η δίωρη εξέταση σε Γλώσσα και Μαθηματικά με ποσοτικούς δείκτες και κοινά θέματα για όλη τη χώρα μετατρέπουν τους/τις μαθητές/τριες σε πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος που έχει ως στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων και τον μορφωτικό αποκλεισμό του μαθητικού πληθυσμού. Οι μαθητές/τριές μας οδηγούνται σε ένα αγώνα δρόμου ώστε να ανταπεξέλθουν σε «φασόν», πανελλήνιου τύπου εξετάσεις, που καλλιεργούν την κουλτούρα απόρριψης που θα τους συνοδεύει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Επιδιώκουν να ενισχύσουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό, τη λογική «όλοι εναντίον όλων», με τα αποτελέσματα να ιεραρχούν μαθητές και σχολεία, ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης!

Οι εξετάσεις PISA μόνο αθώες δεν είναι!

Αποτελούν εργαλεία του Ο.Ο.Σ.Α. και των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της Ε.Ε. για τη δημόσια εκπαίδευση. Επιχειρούν να αλλάξουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και να το μετατρέψουν σε ένα εξεταστικό κέντρο όπου θα κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού.

  •  Δεν θα επιτρέψουμε να μετατραπεί η γνώση σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, θυσιάζοντας οποιαδήποτε έννοια ολόπλευρης ανάπτυξης και ουσιαστικής καλλιέργειας των μαθητών/τριών. Να μη «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη πάνω στα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα.
  •  Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο, τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/τριών μας.

Με βάση τα παραπάνω:

Κηρύσσουμε πανελλαδική 3ωρη διευκολυντική στάση εργασίας για το πρώτο 3ωρο του πρωινού προγράμματος, στις 18 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων, προκειμένου να ακυρώσουμε τις εξετάσεις  κατηγοριοποίησης και αποκλεισμού.

Καλούμε τους Συλλόγους Π.Ε. της χώρας να προβούν σε κοινές ενημερώσεις – συζητήσεις με τις ενώσεις – συλλόγους γονέων και συλλόγους διδασκόντων, ώστε να απορρίψουν τη συμμετοχή στις εξετάσεις.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις προκειμένου να αποτραπεί η διάλυση του δημόσιου σχολείου. .

(φωτογραφία Intime)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News