Ελλάδα

Νέα προγράμματα σπουδών: Περισσότερη ύλη, λιγότερος χρόνος

Τι υποστηρίζου εκπρόσωποι των μαθηματικών και των φυσικών Κρήτης, αναφορικά με τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών

«Ναι» στις αλλαγές των σχολικών εγχειριδίων, αλλά ο χρόνος διδαχής της διδακτέας ύλης από τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών είναι ελάχιστος, υποστηρίζουν εκπρόσωποι των μαθηματικών και των φυσικών Κρήτης, κάνοντας σαφές πως το υπουργείο Παιδείας οφείλει να έρθει σε διαβούλευση με τους διδάσκοντες και να δώσει τον απαιτούμενο χρόνο σε αυτούς να δουλέψουν. Αυτό υποστηρίζουν εκπαιδευτικοί φορείς, οι οποίοι μίλησαν στη «Νέα Κρήτη» για τις νέες προκλήσεις που θέτουν τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, τα οποία ενδέχεται να εμφανιστούν στην εκπαιδευτική διαδικασία και πράξη τον Σεπτέμβριο του 2022.

Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση είχε θέσει από την αρχή την αναγκαιότητα της αλλαγής των προγραμμάτων σπουδών, αλλάζοντας τα σχολικά εγχειρίδια και κάνοντάς τα πιο σύγχρονα και φιλικά προς τον μαθητή και τη μαθήτρια. Πριν από λίγο καιρό, η κυβέρνηση κοινοποίησε και έδωσε στη δημοσιότητα τα νέα προγράμματα σπουδών. Η εκπαιδευτική κοινότητα της Κρήτης και της υπόλοιπης Ελλάδας είχε ταχθεί υπέρ, καθώς εδώ και 20 χρόνια διδάσκονται τα ίδια σχολικά εγχειρίδια, με αποτέλεσμα η παραχθείσα γνώση να είναι απαρχαιωμένη και αποστεωμένη από τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας, του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Το πρόβλημα όμως εστιάζεται στις προθέσεις της κυβέρνησης, η οποία ενσωματώνει καινούργια ύλη, κάνει πιο σύγχρονα τα προγράμματα σπουδών, αλλά την ίδια στιγμή δε βρίσκει τον απαιτούμενο χρόνο στους διδάσκοντες να κάνουν το μάθημα. Ο χρόνος των παραδόσεων είναι αρκετά μικρός ώστε να διδαχθεί η συνολική εκπαιδευτική ύλη του σχολικού έτους.

 Αυτό έκανε σαφές ο πρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας/Παραρτήματος Ηρακλείου Ανδρέας Βαρβεράκης, ο οποίος υποστήριξε: «Η νέα διδακτέα ύλη, όπως προτείνεται από τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, περιλαμβάνει πολλά νέα κεφάλαια, τα οποία είναι δύσκολο να διδαχθούν τη δεδομένη στιγμή. Χρειάζεται μελέτη ως προς το τι θα πρέπει να διδαχθεί. Η γενικότερη αίσθηση είναι πως είναι ανεφάρμοστη η διδαχή της νέας ύλης εξαιτίας του χρονοδιαγράμματος».

Ο κ. Βαρβεράκης τόνισε την ανάγκη να υπάρξει μια καλόπιστη ανταλλαγή επιχειρημάτων μεταξύ διδασκόντων και της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ως προς το περιεχόμενο των Μαθηματικών που πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές και πρέπει να τεθούν άλλα ζητήματα στη δημοσιότητα, τα οποία είναι μείζονος σημασίας, όπως η διδαχή της διδακτέας ύλης των Μαθηματικών στο Γ’ Πεδίο, που είναι οι Ιατρικές Σχολές.

«Το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να πραγματοποιήσει μια συζήτηση ως προς το περιεχόμενο των Μαθηματικών που θα πρέπει να διδαχθεί αλλά και ποια πεδία θα δίνουν το μάθημα των Μαθηματικών στις πανελλαδικές εξετάσεις. Όσοι πάνε στο τρίτο Πεδίο δε δίνουν Μαθηματικά στις εισαγωγικές εξετάσεις. Δηλαδή, αυτός που επιθυμεί να μπει στην Ιατρική Σχολή, ουσιαστικά στην Α’ Λυκείου κάνει τελευταία φορά Μαθηματικά. Η ύλη που έχει ενσωματωθεί στο νέο πρόγραμμα σπουδών δε χωράει στις διδακτέες ώρες που μας έχουν κατανεμηθεί στο σχολικό πρόγραμμα. Τα βιβλία απαιτούν αλλαγές και πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στη δομή του σχολικού εγχειριδίου και όχι στη Γ’ Λυκείου μόνο, αλλά και σε όλες τις τάξεις», υποστήριξε.

«Τα προγράμματα σπουδών δεν έχουν το αντίστοιχο ωρολόγιο πρόγραμμα»

Την πεποίθησή του πως τα νέα προγράμματα σπουδών ανταποκρίνονται στην εκπαιδευτική ανάγκη για ένα πιο σύγχρονο μάθημα Φυσικής έκανε γνωστή στη “Ν.Κ.” ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Φυσικής, Μιχάλης Καραδημητρίου.

Ο κ. Καραδημητρίου υποστήριξε πως τα νέα προγράμματα σπουδών στο μάθημα της Φυσικής συγκροτούν μια γέφυρα, ωστόσο είναι επιτακτικό αίτημα να αφήσει το υπουργείο Παιδείας τον απαιτούμενο χρόνο στους διδάσκοντες να δουλέψουν με τα συγκεκριμένα προγράμματα.

«Ήταν αναγκαίο να γίνουν αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα. Τα αναλυτικά προγράμματα όπως υπάρχουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι απαρχαιωμένα, όπως και τα αντίστοιχα σχολικά εγχειρίδια. Ήταν επιτακτική ανάγκη να υπάρξουν αλλαγές. Εμείς είχαμε ζητήσει ως Σύλλογος Φυσικών Κρήτης να υπάρχει σύγχρονη Φυσική στα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, ώστε τα παιδιά να δουν τη σύγχρονη Φυσική και να κατανοήσουν πως η Φυσική δε σταμάτησε τον 19ο αιώνα, όπου εκεί σταματούν τα σημερινά προγράμματα σπουδών. Η Φυσική έχει προχωρήσει και αυτό ζητάμε να δούμε στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών.

Η αλήθεια είναι πως τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι σύγχρονα και βλέπουμε αλλαγές στον τρόπο διάρθρωσης της ύλης. Έχουν συνέχεια τα προγράμματα σπουδών από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Αλλά το κρίσιμο για εμάς είναι τα αναλυτικά αυτά προγράμματα σπουδών να έχουν το αντίστοιχο ωρολόγιο πρόγραμμα, ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν. Είναι εντελώς διαφορετικά πράγματα τι ορίζεται αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και τι είναι διδακτέα ύλη. Εάν μπούμε σε μια διαδικασία που έχει τη λογική “κόψε-ράψε” και έχουμε το ίδιο ωρολόγιο πρόγραμμα με το σημερινό, το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών δε θα μπορέσει να εφαρμοστεί όπως πρέπει και δε θα έχει τα ίδια διδακτικά αποτελέσματα. Επί της αρχής, είναι σε σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει το υπουργείο Παιδείας να αφήσει τους φυσικούς τον απαιτούμενο χρόνο να δουλέψουν και να κάνει σοβαρές επιμορφώσεις στους εκπαιδευτικούς. Και προφανώς τα σχολεία να εφοδιαστούν με όλα τα απαραίτητα εργαλεία σε επίπεδο εργαστηριακού εξοπλισμού και προσωπικού, ώστε να έχουμε το προσδοκώμενο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα», υπογράμμισε ο κ. Καραδημητρίου.

Φωτογραφία αρχείου ΙΝ ΤΙΜΕ

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια