Ελλάδα

ΔιαΝΕΟσις: «Νέα θεμέλια για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση»

Τα συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι άμεσα συνδεδεμένα με την παραγωγικότητα των οικονομικών συστημάτων, ενώ η σημασία τους στην καταπολέμηση της ανεργίας κρίνεται σημαντική.

Την αναγκαιότητα να επαναπροσδιοριστούν τα θεμέλια της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης τονίστηκε σε ηλεκτρονική ημερίδα που διοργάνωσε το ινστιτούτο ΔιαΝΕΟσις με αφορμή την εκπόνηση σχετικής έρευνας. Όπως επισημάνθηκε από τους εισηγητές, τα συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι άμεσα συνδεδεμένα με την παραγωγικότητα των οικονομικών συστημάτων, ενώ η σημασία τους στην καταπολέμηση της ανεργίας κρίνεται  σημαντική.

«Ισχύει πολύ περισσότερο για τη χώρα μας που βγαίνει από δεκαετή κρίση» σημείωσε ο Γεώργιος Βούτσινος, γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας. Υπενθυμίζοντας ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ ως προς την ελκυστικότητα αλλά και τις δεξιότητες που προσφέρουν τα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ο κ. Βούτσινος αναφέρθηκε στον νόμο 2763 που ψηφίστηκε πρόσφατα κάνοντας λόγο για «ολιστική μεταρρύθμιση». Όπως σημείωσε, με τον νέο νόμο η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση σχεδιάζεται με τη συνδρομή των κοινωνικών εταίρων, οι οποίοι και γνωρίζουν και τις ανάγκες της αγοράς. Παράλληλα, δημιουργείται εξωστρέφεια μέσα από τη σύμπραξη με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και ινστιτούτα προκειμένου να αντιμετωπιστούν μια σειρά από χρόνιες παθογένειες.

Στις δράσεις που στοχεύουν στην αναβάθμιση του συστήματος και τη διασφάλιση της ποιότητάς του αναφέρθηκε από την πλευρά της η Ιωάννα Λυτρίβη, διευθύνουσα σύμβουλος του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ). Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονται η επικαιροποίηση και η νέα μεθοδολογία της ανάπτυξης των προγραμμάτων, η πιστοποίηση του πρότυπου οδηγού κατάρτισης και η έγκριση νέων οδηγών κατάρτισης.

Ο Αλέξης Κόκκος, ομότιμος καθηγητής Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και συντάκτης της έκθεσης της ΔιαΝΕΟσις, χαρακτήρισε την κατάσταση του τομέα «απελπιστική», η οποία εντάθηκε την περίοδο 2012-2019. Σύμφωνα με την έρευνα, κυρίαρχη είναι η δυσπιστία απέναντι στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση καθώς το 95% θεωρεί μη ικανοποιητικά τα προγράμματα, το 80% δεν ενδιαφέρεται γι' αυτά, ενώ διαπιστώθηκε η μικρή συνάφεια ανάμεσα στην κατάρτιση και τις ανάγκες της οικονομίας.

Ως προς το τούτο, ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά Μιλτιάδης Νεκτάριος τόνισε την ανάγκη της οικονομίας για στελέχωση των μεσαίων θέσεων. Σημείωσε ακόμη πως στη χώρα μας διαπιστώνεται ήδη έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, καθώς το 40% αδυνατεί να πληρώσει θέσεις που προσφέρει. Έκανε γνωστό επίσης πως η απασχόληση των αποφοίτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας φτάνει μόλις το 50%, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 80%. Κατέληξε δε λέγοντας πως είναι μονόδρομος η διασύνδεση του σχεδιασμού της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας.

Για τη σημασία των ψηφιακών δεξιοτήτων στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση έκανε λόγο τέλος η Νάνσυ Πουλούδη, καθηγήτρια στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου.

Φωτογραφία από ΙΝΤΙΜΕ 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια