Ελλάδα

Βαρδάκης για αναδρομικά συνταξιούχων : Μετά τον εμπαιγμό και την ταλαιπωρία...μαθήματα φορολογίας

«Ας καταλάβει η πολιτική ηγεσία ότι οι συνταξιούχοι ανήκουν στη μεσαία τάξη και ας προχωρήσει επιτέλους στην λύση του ζητήματος της φορολόγησης των αναδρομικών τους», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους οι βουλευτές κ.κ. Σωκράτης Βαρδάκης, Τρύφωνας Αλεξιάδης και Αικατερίνη Παπανάτσιου.

«Το Υπουργείο, στην απάντηση του στις 13 Σεπτέμβρη 2021, αντί να δώσει ευθέως εξηγήσεις και να προχωρήσει σε λύση του οξυμένου προβλήματος των συνταξιούχων,  μας απέστειλε σημειώσεις σεμιναρίου φορολογίας». Αυτό αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωσή τους οι βουλευτές του Σύριζα κ.κ. Σωκράτης Βαρδάκης, Τρύφωνας Αλεξιάδης και Αικατερίνη Παπανάτσιου.

Στις 26 Ιουλίου 2021 οι βουλευτές του Σύριζα καλούσαν το Υπ. Οικονομικών να απαντήσει στο κρίσιμο ζήτημα της φορολόγησης των αναδρομικών των συνταξιούχων, όπως σε αντίστοιχη περίπτωση έπραξε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2018.

«Ας καταλάβει η πολιτική ηγεσία ότι οι συνταξιούχοι ανήκουν στη μεσαία τάξη (ίσως μόνο έτσι πειστεί) και ας προχωρήσει επιτέλους στην δίκαιη επίλυση του ζητήματος της φορολόγησης των κουτσουρεμένων αναδρομικών τους.» καταλήγουν στην ανακοίνωσή τους οι βουλευτές.

Ακολουθεί η ερώτηση:

«Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών

Θέμα: «Φορολόγηση αναδρομικών των συνταξιούχων για τα έτη 2015 - 2016»

Οι συνταξιούχοι, οι οποίοι έλαβαν αναδρομικά «κουτσουρεμένα», τα ποσά των περικοπών των συντάξεών τους, για τα έτη 2015 και 2016, καλούνται να καταθέσουν τροποποιητικές φορολογικές δηλώσεις για τα αντίστοιχα έτη.

Αν και βάσει των δικαστικών αποφάσεων των Διοικητικών Δικαστηρίων επιδικάστηκε η καταβολή των παρακρατηθέντων ποσών με τόκο 6%, όχι μόνο κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αλλά αντίθετα οι συνταξιούχοι θα χάσουν ένα μεγάλο μέρος αυτών μέσω της φορολόγησης.

Μεγαλύτερη απώλεια θα έχουν όσοι μετά την κατάθεση τροποποιητικής φορολογικής δήλωσης θα αλλάξουν φορολογικό κλιμάκιο. Σε κάποιες περιπτώσεις από το 22% θα φορολογηθούν με 32% ή 42% επί των εισοδημάτων για το 2015 και για το 2016 από 22% σε 29%, 37% η 45%.

Επιπρόσθετα για εισοδήματα, μεγαλύτερα των 12.000, που θα προκύψουν για τα έτη 2015 και 2016, θα επιβληθεί και η ειδική εισφορά αλληλεγγύης με κλιμακούμενους συντελεστές.

Η αξιοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων της Α.Α.Δ.Ε. και του e-Ε.Φ.Κ.Α., μπορεί να συμβάλει ώστε με αυτοματοποιημένο τρόπο να επιμεριστούν τα αναδρομικά των συνταξιούχων και να φορολογηθούν το αντίστοιχο έτος χωρίς να χρειαστεί η υποβολή συμπληρωματικών φορολογικών δηλώσεων. Με αυτή τη μέθοδο θα εκλείψουν φαινόμενα ταλαιπωρίας των φορολογούμενων πολιτών, οι οποίοι θα πρέπει επιπρόσθετα να επιβαρυνθούν οικονομικά ώστε να υποβάλλουν συμπληρωματικές δηλώσεις σύμφωνα με τα έτη αναφοράς των αναδρομικών ποσών που έλαβαν.

Εναλλακτικά, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Συνταξιούχων ΕΛ-ΤΑ αλλά και το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων, προτείνει στην κυβέρνηση, τη λύση που εφάρμοσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον Δεκέμβριο του 2018 αναφορικά με τα αναδρομικά των συνταξιούχων των ειδικών μισθολογίων, δηλαδή την αυτοτελή φορολόγησή τους κατά 20%.

 Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Προτίθεται να αξιοποιήσει τα αρχεία της Α.Α.Δ.Ε. και του e-Ε.Φ.Κ.Α. ώστε να φορολογηθούν τα αναδρομικά κατ’ έτος, όπως αυτά αντιστοιχούν, χωρίς να χρειάζεται οι φορολογούμενοι να προχωρήσουν σε συμπληρωματικές δηλώσεις, γεγονός το οποίο θα σημάνει πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση για τους φορολογούμενους;
  2. Προτίθεται να πράξει τα δέοντα, ώστε να φορολογηθούν αυτοτελώς τα αναδρομικά των συνταξιούχων για τα έτη 2015 – 2016 με συντελεστή 20%;»

 Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου:

«ΘΕΜΑ: Σχετικά με την υπ΄ αριθμ. πρωτ.8240 /26.7.2021 Ερώτηση

Σε απάντηση της υπ΄ αριθμ. πρωτ.8240/26.7.2021 Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές του Πίνακα Διανομής, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 60 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167), όπως ισχύει, στα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που καταβάλλονται αναδρομικά, καθώς και στις πρόσθετες αμοιβές που δεν συμπεριλαμβάνονται στις τακτικές αποδοχές διενεργείται παρακράτηση με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο καταβαλλόμενο ποσό ανεξάρτητα από το έτος στο οποίο ανάγονται για να φορολογηθούν τα εισοδήματα αυτά. Ειδικότερα όμως, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 114 του ν. 4714/2020, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 34 του ν. 4734/2020, ορίζεται ότι:

«1.Ποσά, τα οποία αντιστοιχούν σε περικοπές και μειώσεις κύριων συντάξεων συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες επιβλήθηκαν κατ` εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4051/2012 (Α` 40), της υπ` αρ. 476/28.2.2012 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (Β` 499) και της περ. 1 της υποπαρ. ΙΑ.5 της παρ. ΙΑ` του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α` 222) και αφορούν το χρονικό διάστημα από 11.6.2015 και μέχρι τη δημοσίευση του ν. 4387/2016 (Α` 185), καταβάλλονται άτοκα στους δικαιούχους.

  1. Τα καταβαλλόμενα ποσά της παρ. 1 είναι ανεκχώρητα και ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους Δήμους, τις Περιφέρειες, τα Ασφαλιστικά Ταμεία ή τα Πιστωτικά Ιδρύματα. Κατά την καταβολή των ποσών της παρ. 1 δεν διενεργείται παρακράτηση φόρου, σύμφωνα με το άρθρο 60 του ν. 4172/2013 (Α` 167), ούτε παρακράτηση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013.»

Επιπλέον, σύμφωνα με την παραγρ. 4 του άρθρου 8 του ν.4172/2013, όπως ισχύει, ως χρόνος κτήσης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος που ο δικαιούχος απέκτησε το δικαίωμα είσπραξής του. Κατ’ εξαίρεση για τις αγροτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις χρόνος κτήσης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος της είσπραξής τους, εκτός από την περίπτωση που εισπράττονται αναδρομικά κατόπιν ένστασης ή δικαστικής απόφασης, όπου χρόνος κτήσης τους δύναται να θεωρείται και ο χρόνος στον οποίο ανάγονται.

Ειδικά για τις ανείσπρακτες δεδουλευμένες αποδοχές που εισπράττονται το έτος 2014 και μετά και εφόσον αναγράφονται διακεκριμένα στην ετήσια βεβαίωση αποδοχών που χορηγείται στον δικαιούχο ή προκύπτει με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο το έτος στο οποίο ανάγονται, υπάγονται σε φόρο με βάση τις διατάξεις του έτους που ανάγονται.

 Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 67 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167), όπως ισχύει, ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων υπολογίζεται με βάση την ετήσια φορολογική δήλωση του φορολογούμενου και το ποσό της φορολογικής οφειλής καθορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 32 του ΚΦΔ (ν.4174/2013), κατόπιν έκπτωσης:

α) του φόρου που παρακρατήθηκε, β) του φόρου που προκαταβλήθηκε,

γ) του φόρου που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή.

Σε κάθε περίπτωση το Υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί την αποτελεσματική εφαρμογή της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής και στο πλαίσιο αυτό εξετάζει όλες τις προτάσεις για αλλαγές και βελτιώσεις της φορολογικής νομοθεσίας που υποβάλλονται από

Οι τελικές αποφάσεις για τις όποιες μεταβολές στη φορολογική πολιτική λαμβάνονται με γνώμονα την παραγωγική ανασυγκρότηση και τη βιώσιμη ανάπτυξη , την κοινωνική δικαιοσύνη , τη συμβατότητα τους με το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο και την ομαλή δημοσιονομική πορεία της χώρας.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ»

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια