Σχολεία: «Προβληματίζει» ο εμβολιασμός - Ελλείψεις και κενά στην Κρήτη

Κρήτη
Σχολεία: «Προβληματίζει» ο εμβολιασμός - Ελλείψεις και κενά στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα στοιχεία που προκαλούν ανησυχία, με το «πρώτο κουδούνι» να πλησιάζει

Σε μια κρίσιμη φάση για την εξέλιξη της πανδημίας εισέρχεται η χώρα από την Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου, καθώς χτυπά το «πρώτο κουδούνι» για τους μαθητές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με την υφυπουργό Παιδείας Ζέττα Μακρή μάλιστα, να μην αποκλείει ακόμη και το κλείσιμο σχολικής μονάδας, εφόσον παρατηρηθεί έξαρση και το υποδείξουν οι ειδικοί.

Βασική προτεραιότητα στον στρατηγικό σχεδιασμό της πολιτείας, όπως διαφάνηκε από την τακτική ενημέρωση της καθηγήτριας Βάνας Παπαευαγγέλου για την πανδημία, είναι ο εμβολιασμός στις ηλικίες 12-17 ετών, προκειμένου να μην «απειληθεί» η δια ζώσης εκπαίδευση και να μην αποτελέσουν τα σχολεία ενεργές εστίες κορωνοϊού. 

Την ίδια στιγμή όμως - όπως τόνισε η ίδια - σύμφωνα με τον γ.γ. Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Μάριο Θεμιστοκλέους, το ποσοστό εμβολιαστικής κάλυψης των εφήβων παρότι έχει αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, δεν ξεπερνάει το 25% για την πρώτη δόση του εμβολίου στο Λύκειο. Ειδικότερα, ένας στους τέσσερις μαθητές λυκείου έχει λάβει την 1η δόση, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους μαθητές του Γυμνασίου είναι 13%. 

Σε συνέντευξη που παραχώρησε την Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρη, διαβεβαίωσε ότι το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει με όλα τα κενά καλυμμένα, υπάρχει παράλληλη λίστα όπου δηλώνουν διαθεσιμότητα αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ενώ τα βιβλία βρίσκονται στα σχολεία ήδη από τον Ιούλιο.

Από την άλλη πλευρά, αρκετά είναι τα προβλήματα ενόψει της έναρξης της σχολικής χρονιάς, σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Γιώργο Τρούλη. 

Τα εκπαιδευτικά κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Κρήτης φτάνουν τα 500 και αφορούν όλες τις κατηγορίες δασκάλων, ενώ σε αυτά τα κενά δεν λογίζονται όσα θα προκύψουν κατά την διάρκειας της σχολικής χρονιάς. 

«Οι εκπαιδευτικοί που δεν θα εμβολιαστούν έναντι του κορωνοϊού λόγω ιατρικών προβλημάτων που προϋπήρχαν της πανδημίας, θα χαρακτηριστούν ως άτομα που ανήκουν ευπαθείς ομάδες και δεν θα μπορούν να εργάζονται εντός της τάξης. Για τους εκπαιδευτικούς αυτούς δεν έχει διευκρινιστεί αν θα εργάζονται διαδικτυακά μέσω της τηλεκπαίδευσης, ενώ παραμένει ερωτηματικό και ο τρόπος με τον οποίο θα συνεχίζουν την εκπαίδευση τους οι μαθητές που θα είναι θετικοί στον κορωνοϊό. 

Τα εκπαιδευτικά κενά στην χώρα 

Αρκετά παραμένουν τα εκπαιδευτικά κενά σε επίπεδο χώρας, καθώς σύμφωνα με τον Γιώργο Τρούλη, υπάρχουν περίπου 20.000 ελλείψεις πανελλαδικά. 

«Κατά την περσινή χρονιά ολοκληρώθηκαν 11.700 διορισμοί ενώ εργάστηκαν και 29.000 αναπληρωτές καθηγητές, γεγονός που σημαίνει πως στο σύνολο τους οι εκπαιδευτικοί έφταναν περίπου τους 40.000. 

Παράλληλα φέτος, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί πρέπει να φτάσουν περίπου τους 52.000 σύμφωνα με τις ανάγκες και 8.000 εκπαιδευτικοί βγήκαν στην σύνταξη. Γεγονός που σημαίνει πως οι ανάγκες διαμορφώνονται στις 60.000 και έτσι προκύπτουν τα 20.000 σχολικά κενά. 

Όπως τονίζει ο κ. Τρούλης, «η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές όμως και πάλι θα υπάρξουν προβλήματα σε σχολικές μονάδες».  

Το μέτρο του 50% +1 για το κλείσιμο μια τάξης

Υπενθυμίζεται πως φέτος, για να μπει «λουκέτο» σε μια σχολική τάξη, θα πρέπει να νοσεί το 50% + 1, να είναι θετικοί στον ιό δηλαδή οι μισοί και παραπάνω μαθητές.  

«Όταν φτάσει η διασπορά σε τέτοια επίπεδα, σημαίνει πως η διασπορά είναι γενικευμένη σε ολόκληρο το σχολείο, γεγονός που σημαίνει πως θα είναι ήδη αργά», τονίζει ο κ. Τρούλης. 

«Αποτελεί ερωτηματικό πως θα καλυφθεί η εκπαίδευση των μαθητών που βρίσκονται σε καραντίνα μέσω τηλεκπαίδευσης, καθώς πέρσι υπήρξε λόγω των συνθηκών ένα ευρύ φάσμα διαθέσιμων εκπαιδευτικών για την διαδικασία αυτή. Φέτος δεν υπάρχει αυτή η πρόβλεψη». 

Για την οδηγία για κλείσιμο ενός τμήματος μόνο εάν τα κρούσματα φτάσουν «50% συν 1» η Ζ. Μακρή πάντως, τόνισε ότι εάν κάποια στιγμή οι ειδικοί αποφανθούν ότι υπάρχουν ειδικά επιδημιολογικά δεδομένα και πρέπει να διαφοροποιηθεί «προφανώς και θα ακολουθήσουμε τις οδηγίες».

Στο σημείο αυτό μάλιστα, υπήρξε μια αναδίπλωση της υφυπουργού σχετικά με το ενδεχόμενο λουκέτο σε μια σχολική μονάδα.

Η κ. Μάκρη άφησε ουσιαστικά ανοιχτό το ενδεχόμενο να κλείσουν τα σχολεία σε περίπτωση έξαρσης της πανδημίας του κορωνοϊού, εφόσον το υποδείξουν οι ειδικοί.

 «Εάν και εφόσον υπάρχει έξαρση, εάν και εφόσον οι ειδικοί το υποδείξουν, προφανώς και τα σχολεία θα έχουν διαφορετικά πρωτόκολλα και ενδεχομένως κλείσιμο. Αλλά με το εάν και εφόσον, εμείς δεν μπορούμε ούτε πολιτική να ασκήσουμε, ούτε μέτρα να υποδείξουμε».

Η Ζ. Μακρή πρόσθεσε ότι με το άνοιγμα των σχολείων ενδεχομένως θα καταγραφεί αύξηση κρουσμάτων, αλλά θα είναι απότοκο των αυξημένων τεστ και όχι γιατί το σχολείο επιβαρύνει την επιδημιολογική κατάσταση της χώρας και τη δημόσια υγεία.

Πάντως, ορισμένοι ειδικοί διαφωνούν με την άποψη της υφυπουργού, καθώς υποστηρίζουν ότι ο συγχρωτισμός των μαθητών και η αυξημένη μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Δέλτα θα προκαλέσουν ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων.

Ο ερευνητής και γιατρός Γιώργος Παυλάκης, επί παραδείγματι, τόνισε ότι ο εμβολιασμός των παιδιών πρέπει να καταστεί υποχρεωτικός, ακόμη και για τα παιδιά, ενώ πρόσθεσε ότι καλό θα ήταν τα μαθήματα να γίνονται έξω ή ακόμα και να παραμείνουν κλειστά τα σχολεία.

Παράλληλα, δήλωσε ότι η μετάλλαξη Δέλτα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σαν μια καινούργια πανδημία παρά σαν συνέχεια των προηγούμενων, λόγω της τεράστιας διαφοράς της μεταδοτικότητας. 

Προέβλεψε δε ότι το επόμενο κύμα θα «χτυπήσει» γρήγορα, λόγω του ανοίγματος των σχολείων, την επιστροφή στην εργασία και της επιδείνωσης του καιρού όσο πλησιάζουμε προς το χειμώνα.

Τα ποσοστά εμβολιασμένων στην εκπαιδευτική κοινότητα 

Σε υψηλά ποσοστά διαμορφώνονται τα ποσοστά εμβολιασμένων στην εκπαιδευτική κοινότητα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. 

Ειδικότερα, οι εμβολιασμένοι φτάνουν το 80-85% της εκπαιδευτικής κοινότητας και παράλληλα το 8-10% είναι οι ήδη νοσήσαντες με πιστοποιητικό νόσησης, γεγονός που σημαίνει πως συνδυαστικά οι ανοσοποιημένοι δάσκαλοι και καθηγητές υπολογίζονται στο 90-95%. 

Τα προβλήματα στα υγειονομικά πρωτόκολλα 

Τα υγειονομικά πρωτοκόλλα του υπουργείου Παιδείας δεν καλύπτουν σειρά προβλημάτων σύμφωνα με τον Γιώργο Τρούλη. 

Αρχικά, ένα πάγιο αίτημα των συλλόγων των εκπαιδευτικών από την περσινή χρονιά, ήταν η μείωση των μαθητών εντός των σχολικών αιθουσών. «Οι 25 μαθητές ανά τάξη είναι σαφώς υπεράριθμοι και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να τηρηθούν οι απαιτούμενες αποστάσεις μεταξύ τους». 

Ουσιαστικό πρόβλημα εντοπίζεται και στην καθαριότητα, καθώς αρκετές σχολικές καθαρίστριες προσλαμβάνονται με συμβάσεις εργασίας 2 και 3 ωρών. «Αυτό σημαίνει πως οι αίθουσες θα καθαρίζονται μόνο μετά το πέρας της σχολικής ημέρας και όχι κατά την διάρκεια αυτής, με ότι αυτό συνεπάγεται για την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων. 

Παράλληλα, το παραπάνω ζήτημα «εντοπίζεται και στις μετακινήσεις των μαθητών, με τα σχολικά λεωφορεία να έχουν πληρότητα πολλές φορές έως και το 100%». 

Τέλος, ο κ. Τρούλης τονίζει την σημασία των δωρεάν επαναλαμβανόμενων τεστ στην εκπαιδευτική κοινότητα «τόσο σε εμβολιασμένους όσο και σε ανεμβολίαστους καθηγητές και μαθητές, καθώς όπως δείχνουν οι τελευταίες μελέτες, υπάρχει η περίπτωση μετάδοσης και μετά τον εμβολιασμό».

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News