Εκλογικό νομοσχέδιο για ΟΤΑ - Ποια η θέση της ΚΕΔΕ

Κρήτη
Εκλογικό νομοσχέδιο για ΟΤΑ - Ποια η θέση της ΚΕΔΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αποδεκτό χαρακτηρίζει, σε γενικές γραμμές, το εκλογικό νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ η ΚΕΔΕ, που προτείνει επιμέρους βελτιώσεις

Ως νομοθετική ρύθμιση που κινείται στη σωστή κατεύθυνση αλλά χρήζει και ορισμένων επιμέρους βελτιωτικών αλλαγών χαρακτηρίζει το προωθούμενο εκλογικό νομοσχέδιο για την Αυτοδιοίκηση η ΚΕΔΕ.

Το προτεινόμενο από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών νομοσχέδιο, που αφορά την εκλογή δημοτικών και περιφερειακών Αρχών, μπήκε εκ νέου τις προάλλες στο "μικροσκόπιο" της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), η οποία πραγματοποιήθηκε με τηλεδιάσκεψη, με τη συμμετοχή και προέδρων των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων της χώρας.

Οι προτάσεις της ΚΕΔΕ έγιναν δεκτές κατά πλειοψηφία και το Δ.Σ. αποφάσισε στο κείμενο που θα στείλει προς το υπουργείο Εσωτερικών να συμπεριληφθούν και οι θέσεις της μειοψηφίας στα άρθρα που υπάρχει διαφωνία.

Οι θέσεις της ΚΕΔΕ

Ποια είναι τα σημεία του νομοσχεδίου που χρήζουν βελτίωσης; Σύμφωνα με την ΚΕΔΕ, μερικά από τα βασικότερα σημεία που χρήζουν βελτίωσης είναι τα παρακάτω: Η ΚΕΔΕ δε συμφωνεί με τη μείωση των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου, γιατί αυτή θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα, δεδομένου ότι υπάρχουν Δήμοι πολλών ταχυτήτων και Δήμοι που προήλθαν από συνενώσεις πολλών Δημοτικών Ενοτήτων. Επίσης, δημιουργεί τον κίνδυνο να αποκλειστούν από την ενασχόληση με τα κοινά, μέλη ή κοινωνικές ομάδες. Με δεδομένο ότι ο αριθμός των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου δεν επηρεάζει δημοσιονομικά το Κράτος ή τον εκάστοτε Δήμο, ακόμη και αν θεωρηθεί πως η μείωση του αριθμού μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη ποιότητα του διαλόγου, η ΚΕΔΕ προτείνει η όποια μείωση να μην υπερβαίνει το 10%.

Για τους Δήμους που προέρχονται από συνένωση άνω των 6 Δήμων και Κοινοτήτων, ο αριθμός των μελών του Δημοτικού Συμβούλιου να είναι εκείνος που αντιστοιχεί στην επόμενη πληθυσμιακή κλίμακα σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό.

Τοπικές Κοινότητες

Σε σχέση με τις Τοπικές Κοινότητες, η ΚΕΔΕ προτείνει να μειωθεί το όριο εκλογής πολυμελών οργάνων, από τους 500 στους 300 κατοίκους, αφού με δεδομένη τη νέα απογραφή του 2021, σε πολλά χωριά θα σημειωθεί μείωση του πληθυσμού.

Επίσης, οι αλλαγές που προβλέπει το νέο σχέδιο νόμου για ύπαρξη κοινού, ενιαίου ψηφοδελτίου σε χωριά κάτω των 500 (300) κατοίκων μάλλον θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα απ' όσα θα λύσει, με το να εμφανίζεται ένας υποψήφιος σε πολλά ψηφοδέλτια.

Η ΚΕΔΕ προτείνει, για λόγους απλότητας, το ψηφοδέλτιο να είναι ενιαίο και παραταξιακό, ανεξάρτητα από το όριο των κατοίκων. Κάθε συνδυασμός να έχει τους δικούς του υποψήφιους, ανεξάρτητα από το μέγεθος της πόλης ή χωριού.

Επίσης να παραμείνουν οι διατάξεις του άρθρου 8 του Ν. 3852/2010, σύμφωνα με τις οποίες προβλέπονται:

- Τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό μέχρι τριακοσίους (300) κατοίκους, όπου εκλέγεται ένας εκπρόσωπος που θα είναι ο πρόεδρος της κοινότητας.

- Τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από τριακόσιους έναν έως δύο χιλιάδες (301-2.000) κατοίκους με τριμελές συμβούλιο.

- Πληθυσμός έως δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους, πενταμελές συμβούλιο.

- Πληθυσμός από δέκα χιλιάδες έναν έως πενήντα χιλιάδες (10.001-50.000) κατοίκους από έντεκα (11) μέλη.

- Πληθυσμός από πενήντα χιλιάδες έναν (50.001) και άνω κατοίκους από δεκαπέντε (15) μέλη.

Προτείνεται παράλληλα η μη κατάργηση δημοτικών κοινοτήτων σε δήμους με πληθυσμό της έδρας τους κάτω των 100.000 κατοίκων, για τους παρακάτω κυρίως λόγους:

α) Σε πολλούς επαρχιακούς Δήμους, στις έδρες των Δήμων είναι προσαρτημένα μεγάλα χωριά και συνοικισμοί που δεν εκλέγουν προέδρους. Στα Τοπικά Συμβούλια των εδρών συμμετείχαν εκπρόσωποι των χωριών αυτών, καλύπτοντας το κενό.

β) Τα Τοπικά Συμβούλια των εδρών αποτελούν θερμοκοιτίδες στελεχών που μπορούν να μεταπηδήσουν στα Δημοτικά Συμβούλια σε μέλλοντα χρόνο.

Η ΚΕΔΕ συμφωνεί με την επαναφορά της πενταετούς θητείας των δημοτικών Αρχών, που είναι άλλωστε και πάγιο αίτημά της.

Σε σχέση με τα απαραίτητα παράβολα συμμετοχής, προτείνεται η μείωση σε 10 ευρώ για τους εκπροσώπους Τοπικών Συμβουλίων, 50 ευρώ για τους υποψήφιους Δημοτικών Κοινοτήτων και 100 ευρώ για τους υποψήφιους δημάρχους.

Όσον αφορά στο θέμα της μείωσης του ποσοστού του αριθμού των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων από κάθε φύλο από 40% που ισχύει σήμερα σε 33%, η ΚΕΔΕ εκφράζει τη διαφωνία της.

Για την ημερομηνία υποβολής των συνδυασμών, προτείνεται αυτός να ορισθεί είτε στις 31 Ιουλίου είτε στις 30 Αυγούστου, δεδομένου ότι για πολλούς τουριστικούς Δήμους οι καλοκαιρινοί μήνες είναι πολύ επιβαρυμένοι.

ΤΙ ΠΡΟΤΑΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΟΥ 3%

«Ναι» κατά πλειοψηφία για την εκλογή με 43%

Ως προς το άρθρο 22, το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ συμφωνεί κατά πλειοψηφία με το ποσοστό 43% για την εκλογή δημάρχου.

Σημειώνεται ότι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου εξέφρασαν και τις παρακάτω απόψεις:

- Να ισχύσει εκ νέου το 50% +1.

- Να παραμείνει το ισχύον σύστημα της απλής αναλογικής.

- Να προσδιοριστεί ελάχιστη διαφορά 5% μεταξύ πρώτου και δεύτερου συνδυασμού σε περίπτωση που επιλεγεί χαμηλότερο του 50% ποσοστό εκλογής.

Το όριο του 3% που προβλέπει το σχέδιο νόμου δεν έχει κάποιο νόημα για τους μικρούς Δήμους, όπου ούτως ή άλλως το εκλογικό μέτρο είναι πάνω από 3%. Για τον λόγο αυτό η ΚΕΔΕ προτείνει πλαφόν εισόδου ανάλογο του εκλογικού μέτρου. Θα μπορούσε το πλαφόν να υπολογίζεται με το εκλογικό μέτρο συν 1%.

Τέλος, η ΚΕΔΕ εκφράζει τους σοβαρότατους προβληματισμούς της για την εκλογή χωρίς σταυρό - αριστίνδην - πρώην δημάρχων σε συνδυασμούς, καθώς και για τη συνταγματικότητα της σχετικής διάταξης.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News