Ελλάδα

Σχολεία: «Κουδούνι» με αντιδράσεις - «Φουρτούνες» λόγω κορωνοϊού

Τα σημεία «αγκάθια» μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικής ηγεσίας

Κραυγαλέες αντιδράσεις εγείρει το άνοιγμα των σχολείων από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η χρήση της μάσκας, ο αριθμός των μαθητών ανά αίθουσα, η έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού και το μη επεξεργασμένο σχέδιο της κυβέρνησης αποτελούν σημεία- “αγκάθια” μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικής ηγεσίας.

Συγκεκριμένα, η απόφαση για άνοιγμα των σχολείων έχει οριστεί στις 7 Σεπτεμβρίου. Πολλοί λοιμωξιολόγοι αντιδρούν σε αυτήν την απόφαση, καθώς η COVID-19 προσβάλλει ημερησίως 200-250 άτομα. Την ίδια στιγμή, πολλά ρεπορτάζ βλέπουν το φως της δημοσιότητας που κάνουν λόγο για τους κύριους μεταδότες του νέου κορωνοϊού, που είναι τώρα οι 20χρονοι, 30χρονοι και 40χρονοι, πολλοί από τους οποίους δε γνωρίζουν καν ότι έχουν προσβληθεί από τον ιό, κάτι το οποίο θέτει σε κίνδυνο τις ευάλωτες ομάδες.

Αξιωματούχοι του ΠΟΥ δήλωσαν αυτόν τον μήνα ότι το ποσοστό των νεότερων ανθρώπων μεταξύ αυτών που έχουν προσβληθεί από τον SARS-CoV-2 αυξήθηκε παγκοσμίως και αυτό θέτει σε κίνδυνο ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων και των ασθενών σε πυκνοκατοικημένες περιοχές με αδύναμες υγειονομικές υπηρεσίες.

Ο συγχρωτισμός δεκάδων μαθητών στις σχολικές αίθουσες δημιουργεί νέα δεδομένα όπως και η υποχρεωτική χρήση μάσκας, όπως αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί. Την ίδια στιγμή, σε περίπτωση που το υπουργείο Παιδείας διαμοιράσει τους μαθητές σε περισσότερες σχολικές αίθουσες, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν απαραίτητο να προσληφθούν περισσότεροι αναπληρωτές ώστε να καλυφθούν οι σχολικές και εκπαιδευτικές ανάγκες. Όπως αναφέρουν, είναι επικίνδυνο τόσοι μαθητές να μπουν σε σχολικές αίθουσες.

Αντιδράσεις εκπαιδευτικών

Η “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι μίλησαν για τα νέα δεδομένα που επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας...

Την έλλειψη επεξεργασμένου σχεδίου από την κυβέρνηση τονίζει ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου Ζαχαρίας Ρηγάκης. Ο ίδιος “στρέφει τα βέλη” του προς την κυβέρνηση, η οποία αγνοεί ουσιαστικά προβλήματα, ενώ θέτει τη δημόσια υγεία σε κίνδυνο. «Πραγματικά, οι ρυθμίσεις στον χώρο της εκπαίδευσης καταδεικνύουν πως η κυβέρνηση δεν έχει κανένα απολύτως σχέδιο στον τρόπο διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης. Τον Μάρτιο, η απόφαση ήταν αρκετά εύκολη. Η κυβέρνηση απλά πήρε την απόφαση να ρίξει ένα καθολικό lockdown. Τώρα, βλέπουμε πως δεν έχει σχέδιο ούτε θα προβεί σε συντονισμένες ενέργειες. Δεν υπάρχει καμία στρατηγική και γι’ αυτό ξεφεύγει η κατάσταση. Υπάρχουν πολλά ζητήματα που προκύπτουν από τις αποφάσεις που έχει πάρει η υπουργός Παιδείας και η Επιτροπή λοιμωξιολόγων που γνωμοδοτεί και δίνει κατευθύνσεις.

Η χρήση μάσκας σε ανήλικα παιδιά μπορεί να δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα. Και τίθεται εύλογα το ερώτημα εάν μπορεί ένα παιδί να φοράει μια μάσκα συνεχόμενα επί 6 ώρες. Δε ξέρω κατά πόσο θα γίνει. Το σχέδιο της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας έχει πολλά ελαττώματα. Απεναντίας, το παράδειγμα της Ιταλίας πρέπει να λειτουργήσει ως γνώμονας για εμάς. Στην Ιταλία μείωσαν τον αριθμό των μαθητών ανά σχολική αίθουσα, ενώ στην Ελλάδα τον αύξησαν. Καταλαβαίνουμε επομένως το σχέδιο της διαχείρισης της υγειονομικής κατάστασης: Αυτή τη στιγμή αποδεικνύεται καθημερινά πως οι μαθητές και οι ανήλικοι μπορούν εύκολα να μεταδώσουν τον ιό και τώρα “στριμώχνουμε” τους μαθητές σε μια σχολική αίθουσα. Επίσης, στο Ηράκλειο, “στριμώχνουμε” πολλούς καθηγητές συναδέλφους που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας. Το έχει σκεφτεί η σημερινή εκπαιδευτική ηγεσία πως η υγεία δασκάλων και καθηγητών εκτίθεται; Τους έχει σκεφτεί η σημερινή εκπαιδευτική ηγεσία;», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρηγάκης.

Λιγότεροι μαθητές

«Η δική μου γνώμη είναι πως τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν... Προφανώς, όμως, ένα σχολείο δεν μπορεί να ανοίξει με 25-26 παιδιά μέσα σε μια αίθουσα. Τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν, αλλά οι μαθητές πρέπει να είναι τόσοι ανά σχολική αίθουσα όσους προβλέπει ο ΕΟΔΥ με βάση τα τετραγωνικά μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει ο αριθμός των μαθητών να υπερβαίνει τους 10-15 μαθητές ανά αίθουσα. Θεωρώ δεδομένο πως τα παιδιά που έχουν στο οικογενειακό τους περιβάλλον ευπαθείς ομάδες δεν πρέπει να πηγαίνουν στο σχολείο. Αλλά να υπάρξει μια σοβαρή διαδικασία ώστε να μη χάσουν το μάθημα. Τουλάχιστον εξ αποστάσεως. Και εδώ πάλι προσωπικά δε γνωρίζω εάν η κυβέρνηση έχει ετοιμάσει κάτι τέτοιο, καθώς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με αποκλεισμούς κ.τ.λ.

Αυτό θα συνεχιστεί με βάση τον αριθμό των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων και την κατάσταση όπως θα έχει τους χειμερινούς μήνες. Τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν με κανόνες υγιεινής και με λιγότερους μαθητές ανά αίθουσα», ισχυρίζεται ο Μιχάλης Καραδημητρίου, ο οποίος είναι εκπαιδευτικός και αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης. Ο ίδιος, μεταξύ άλλων, κάνει σαφές πως πρέπει να πραγματοποιηθούν όσο γίνεται πιο άμεσα προσλήψεις αναπληρωτών, καθώς ο διαμοιρασμός των μαθητών σε περισσότερες σχολικές αίθουσες είναι αναγκαίος. «Αυτή τη στιγμή, στην Ιταλία πραγματοποιήθηκαν προσλήψεις ώστε να καλύψουν μικρότερα τμήματα παιδιών. Επομένως, πρέπει να γίνουν προσλήψεις αναπληρωτών λαμβάνοντας υπ’ όψιν πως το κάθε τμήμα θα “σπάσει”. Οι διαδικασίες πρέπει να κινηθούν άμεσα. Βέβαια, έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες πρόσληψης μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά δε φτάνουν. Χρειάζεται διπλάσιο προσωπικό, λαμβάνοντας υπ’ όψιν πως οι ανάγκες θα είναι περισσότερες. Επίσης, πρέπει να γίνουν μαθήματα επιμόρφωσης ώστε να μπορεί να στηριχθεί το πρόγραμμα διαδικτυακού μαθήματος εφόσον χρειαστεί. Και εδώ υπάρχει μια άλλη προέκταση. Παιδιά που έχουν άσθμα ή κάποιας μορφής δύσπνοια ή έχουν γονείς με σοβαρό υποκείμενο νόσημα δεν μπορούν να κάνουν μάθημα εντός της σχολικής αίθουσας. Θα πρέπει να βρεθεί ένας σοβαρός και αξιόπιστος τρόπος παρακολούθησης μαθημάτων από το σπίτι τους», τονίζει ο κ. Καραδημητρίου.

«Υπό αυτές τις συνθήκες» - «Πρόχειρος ο σχεδιασμός» του υπουργείου Παιδείας

Στη “Νέα Κρήτη” μίλησε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης “Δομήνικος Θεοτοκόπουλος” Γιώργος Μακράκης, ο οποίος υποστήριξε: «Η υπουργός Παιδείας γνώριζε πως τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 του Σεπτέμβρη υπό καθεστώς του κορωνοϊού. Η κυβέρνηση δεν έκανε απολύτως τίποτε ώστε να έχουμε ολιγομελή τμήματα και περισσότερο έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό για τη φετινή σχολική χρονιά, για να διεξαχθεί ομαλότερα η εκπαιδευτική διαδικασία σε συνδυασμό με τα μέτρα ασφάλειας και υγιεινής. Επίσης, υπάρχει ένα πρόχειρος σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων σε αυτές τις συνθήκες. Για παράδειγμα, η χρήση της μάσκας... Υπήρχε συνεχώς αναθεώρηση ως προς το ποια παιδιά θα φοράνε τη μάσκα, αλλά και για το κόστος. Στην αρχή, το υπουργείο Παιδείας έλεγε πως το κόστος της μάσκας θα το επωμιστούν γονείς και εκπαιδευτικοί, ενώ τώρα διαπιστώνουν, ύστερα από την κατακραυγή της ελληνικής κοινωνίας, πως η μάσκα θα διατεθεί δωρεάν από το υπουργείο Εσωτερικών και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Επίσης, δε γνωρίζουμε τις αποστάσεις των θρανίων.

Το μόνο σίγουρο είναι πως οι μαθητές δεν μπορούν να επανέλθουν στις αίθουσες όπως ήταν προ κορωνοϊού, καθώς οι αίθουσες έχουν ελάχιστα τετραγωνικά μέτρα. Κάποια σχολεία και νηπιαγωγεία δεν μπορούν να εφαρμόσουν ούτε την απόσταση των θρανίων. Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως πρόβλημα αποτελεί και ο κύκλος των διαλειμμάτων. Πολλοί δάσκαλοι και καθηγητές πρέπει να πηγαίνουν σε τρία και τέσσερα σχολεία ώστε να συμπληρώνουν ώρες. Δεν μπορεί να συνταιριάξει το πρόγραμμα τριών και τεσσάρων σχολείων για να μην υπάρχει πρόβλημα στα διδακτικά αντικείμενα των εκπαιδευτικών. Είμαστε σε μια σύγχυση. Η Ελλάδα έπρεπε να ήταν πιο έτοιμη, όπως η Γερμανία και η Ιταλία. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα έπρεπε να ήταν έτοιμη για ολιγομελή τμήματα σε όποιες περιφέρειες και περιοχές υπάρχουν κρούσματα, ώστε να αισθανόμαστε πιο ασφαλείς και υγιείς».

Αλ. Χαρίτσης - «Η κυβέρνηση κινείται στα όρια του παραλογισμού»

«Η κυβέρνηση ανακοίνωσε το άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου χωρίς σοβαρό σχέδιο που θα διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών, των εκπαιδευτικών και τελικά του συνόλου της κοινωνίας», διεμήνυσε ο βουλευτής Μεσσηνίας και εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Χαρίτσης, στον ραδιοσταθμό της ΕΡΤ “Πρώτο Πρόγραμμα”, προσθέτοντας: «Ακόμη και σε ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα, η κυβέρνηση κινείται στα όρια του παραλογισμού, προσπαθώντας να καλλιεργήσει μια επίπλαστη εικόνα επιστροφής στην κανονικότητα, που όμως είναι επικίνδυνη για την κοινωνία».

«Παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης ότι θα αξιοποιούσε το ολιγοήμερο άνοιγμα των σχολείων τον Ιούνιο για να προετοιμάσει τη νέα σχολική χρονιά, δεν έγινε τίποτα», συνέχισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. «Δεν ενισχύθηκαν τα σχολεία με εκπαιδευτικούς, δεν έγινε προσαρμογή των εκπαιδευτικών μονάδων στα νέα δεδομένα και δεν υπάρχει πρόνοια για επιπλέον υγειονομικά μέτρα», πρόσθεσε, κατηγορώντας την κυβέρνηση για υποκρισία, καθώς «προχωράει σε πλήρες άνοιγμα το σχολείων με αυξημένο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, στοιβάζοντας μέχρι και 25 παιδιά σε μια αίθουσα, τη στιγμή που ζητάει από όλους μας να κρατάμε τις αποστάσεις».

«Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας», σχολίασε χαρακτηριστικά. Στο μεταξύ, ο Αλ. Χαρίτσης υπογράμμισε ότι «μια σειρά από οικονομικές δραστηριότητες άνοιξαν χωρίς έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό και μέτρα που θα προστάτευαν την κοινωνία», σταχυολογώντας: «Ο τουρισμός άνοιξε άρον-άρον με πρωτόκολλα που άλλαζαν από τη μια μέρα στην άλλη, και με διαφορετικά υγειονομικά κριτήρια σε διαφορετικές εισόδους της χώρας, η πληρότητα στα πλοία αυξήθηκε παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις από τον υπουργό Τουρισμού, η υποχρεωτικότητα της μάσκας καταργήθηκε στα πολυκαταστήματα και ξαφνικά επανήλθε, οι άνθρωποι συνωστίζονταν στα μέσα μεταφοράς επειδή τα δρομολόγια μειώθηκαν αντί να αυξηθούν, κ.ά.».

«Με αυτόν τον τρόπο και η δημόσια υγεία τέθηκε σε κίνδυνο και η οικονομία δε βοηθήθηκε», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι «ακόμη και τα έσοδα από τον τουρισμό ήταν πολύ χαμηλότερα από αυτά που είχε υπολογίσει η κυβέρνηση».

Ο εκπρόσωπος Τύπου στηλίτευσε τη «διγλωσσία της κυβέρνησης», που «στο εσωτερικό μετακυλύει την ευθύνη στην κοινωνία και ειδικά στη νεολαία, ενώ ακούσαμε τον πρωθυπουργό να παραδέχεται σε συνέντευξή του σε αμερικανικό δίκτυο ότι η εγχώρια έξαρση ήταν αναμενόμενη, αφού ανοίξαμε τον τουρισμό και την οικονομία. Αντί να κινηθεί με σχέδιο και μέτρα που θα δημιουργούν και την κοινωνική συναίνεση, επιμένει σε αποσπασματικές κινήσεις και παλινωδίες που επιτείνουν την ανησυχία των πολιτών», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Η απόφαση - Πώς θα ανοίξουν τα πανεπιστήμια

Με υποχρεωτική τη χρήση μη ιατρικής μάσκας για φοιτητές, καθηγητές και διοικητικό προσωπικό σε όλους του χώρους των ΑΕΙ θα πραγματοποιηθεί η εξεταστική του Σεπτεμβρίου στα πανεπιστήμια. Η σχετική απόφαση του υφυπουργού Παιδείας, Βασίλη Διγαλάκη, δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ.

Συγκεκριμένα, η απόφαση ορίζει ότι, κατά την περίοδο της επαναληπτικής εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020, στα πανεπιστήμια η χρήση μη ιατρικής μάσκας θα είναι υποχρεωτική τόσο για τους φοιτητές, όσο και το διδακτικό και λοιπό προσωπικό καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέτασης και για όλες τις μορφές των διά ζώσης εξετάσεων (γραπτές και προφορικές).

Η χρήση μη ιατρικής μάσκας θα είναι υποχρεωτική και στους ανοικτούς και κλειστούς κοινόχρηστους χώρους των ΑΕΙ λόγω του υψηλού συγχρωτισμού των φοιτητών, καθώς και στους κοινόχρηστους χώρους των εστιών.

Επίσης, κατά τη διενέργεια των διά ζώσης γραπτών και προφορικών εξετάσεων συστήνεται η χρήση αιθουσών, αμφιθεάτρων ή γραφείων με φυσικό αερισμό. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται επαρκής διαθεσιμότητα χώρων με φυσικό αερισμό, συστήνεται η χρήση αιθουσών, αμφιθεάτρων και γραφείων που έχουν εξαερισμό ή/και κλιματιστικές μονάδες σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Δ1/ΓΠ οικ. 49524 εγκύκλιο του υπουργείου Υγείας (ΑΔΑ ΨΥ5Ε465ΦΥΟ-ΦΤΟ). Επίσης, τα ΑΕΙ καλούνται να λαμβάνουν ειδική μέριμνα για τους φοιτητές που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου (ευπαθείς ομάδες) προκειμένου να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός τους με άλλους φοιτητές κατά τη διάρκεια των διά ζώσης εξετάσεων.

Αντίστοιχα, η συνέλευση κάθε τμήματος συστήνεται να λαμβάνει ειδική μέριμνα για το διδακτικό προσωπικό των ΑΕΙ που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου (ευπαθείς ομάδες).

Η ορθή εφαρμογή και τήρηση των προτεινόμενων μέτρων και κανόνων ασφαλείας της παρ. 1 κατά τη διενέργεια των εξετάσεων παρακολουθείται από τον πρόεδρο του τμήματος, καθώς και το διδακτικό προσωπικό του ΑΕΙ, στο οποίο έχει ανατεθεί ανά περίπτωση το διδακτικό έργο του κάθε μαθήματος, σύμφωνα με το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών.

Κατά τα λοιπά, θα ισχύουν όσα προβλέπονταν και για την εξεταστική του περασμένου Ιουνίου.

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια