Ελλάδα

Αντισυνταγματική η διάταξη για παρουσία εισαγγελέα στις διαδηλώσεις

Η Πρόεδρος Ένωσης Εισαγγελέων τονίζει ότι «το θεσμικό πλαίσιο είναι επαρκές»

Αντιρρήσεις εκφράζει η πρόεδρος της Ένωσης Εισαγγελέων Άννα Ζαΐρη στη διάταξη του σχεδίου νόμου που προβλέπει την υποχρεωτική παρουσία του εισαγγελέα σε χώρο όπου πραγματοποιείται διαδήλωση. Σύμφωνα με την κυρία Ζαΐρη, το θεσμικό πλαίσιο που ήδη υπάρχει και προβλέπει την εποπτεία του εισαγγελέα καθώς και επικοινωνία του με τις αστυνομικές αρχές είναι επαρκές.

Ειδικότερα, η κυρία Ζαΐρη στην επιστολή της προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη αναφέρει ότι από το 1834, όταν θεσπίστηκε ο Οργανισμός των Δικαστηρίων, προβλέπεται ότι το έργο του δικαστή είναι ασυμβίβαστο με κάθε άλλο διοικητικό, εκκλησιαστικό ή στρατιωτικό καθήκον. Τονίζει μάλιστα ότι σύμφωνα  το άρθρο 89 του Συντάγματος, καθιερώνει  «γενική απαγόρευση στους Δικαστικούς λειτουργούς για κάθε άλλη παροχή μισθωτής υπηρεσίας ή επαγγέλματος ή οιασδήποτε φύσεως διοικητικών καθηκόντων πέραν της εκλογής τους σε μέλη Δ.Ε.Π, Α.Ε.Ι. ή συμμετοχής τους σε επιτροπές πειθαρχικού, ελεγκτικού ή δικαιοδοτικού χαρακτήρα καθώς και συμμετοχής τους σε νομοπαρασκευαστικές επιτροπές και σε εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς».

Σημειώνει ακόμη ότι στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών του 1988 «οι αρμοδιότητες των Εισαγγελικών λειτουργών ως ιδιαίτερου κλάδου Δικαστικών λειτουργών (άρθρ. 24 παρ. 1 Ν. 1756/1988 ) που περιβάλλονται και εκείνοι με τις εγγυήσεις των άρθρων 87 επ. του Συντάγματος, δεν περιλαμβάνεται αρμοδιότητα παράστασης Εισαγγελέα επί δημοσίων συναθροίσεων ή στην Επιτροπή που συγκροτείται για την διάλυση της δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης (άρθρ. 7 Ν.Δ. 794/1971, Β.Δ. 269/1972 και σχετ. άρθρ. 129-133 Π.Δ. 141/1991), καθόσον οι αρμοδιότητες των ανωτέρων επιτροπών δεν είναι πειθαρχικού, ελεγκτικού ή δικαιοδοτικού χαρακτήρα [ΓνωμΕισΑΠ 8/2002].

Σύμφωνα με την εισαγγελική λειτουργό, «αν τεθεί θέμα θεσμοθέτησης  υποχρεωτικής παρουσίας Εισαγγελικού λειτουργού σε χώρο υπαίθριας συνάθροισης με αναφορά σε αρμοδιότητες επιχειρησιακής οργάνωσης ή διάλυσης των δημόσιων υπαίθριων συναθροίσεων, θα πρόκειται για ρύθμιση με εγγενή ασυμβατότητα προς τα άρθρα 87 επ. του Συντάγματος» αφού θα αναθέτει σε δικαστικό λειτουργό αρμοδιότητες που ανήκουν στην εκτελεστική εξουσία. Και καταλήγει λέγοντας ότι η εποπτεία των εισαγγελικών λειτουργών στις αστυνομικές και προανακριτικές αρχές είναι αρκετή, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία τους.

«Συνεπώς το ήδη ισχύον νομικό πλαίσιο είναι επαρκέστατο και αντιστοιχεί πλήρως στο προτεινόμενο άρθρο 11 του σχεδίου νόμου που ομιλεί για ενημέρωση του αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών, ως μόνη δε θεμιτή βελτίωση θα μπορούσε να προστεθεί η μνεία, ότι η επικοινωνία με τον Εισαγγελέα γίνεται άμεσα και με κάθε πρόσφορο τεχνικό μέσον».

Ελληνική ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

"Το σχέδιο νόμου περί συναθροίσεων «προσβάλλει σημαντικές πλευρές του συνταγματικού δικαιώματος του συνέρχεσθαι, θέτοντας περισσότερα όρια στη δράση των πολιτών και λιγότερα στη δράση της αστυνομίας», αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕλΕΔΑ), «όμως η εμπειρία έχει δείξει ότι η ύπαρξη ορίων είναι απαραίτητη προς κάθε κατεύθυνση».

Η ΕλΕΔΑ επισημάνει ότι το νομοσχέδιο κατατέθηκε προς ψήφιση χωρίς να έχει προηγηθεί ο αναγκαίος θεσμικά διάλογος με τους κοινωνικούς εταίρους, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις και τους φορείς της κοινωνίας των πολιτών. Κρίνει ως θετικό, ότι απαλείφθηκαν οι διατάξεις που προέβλεπαν την τιμωρία με ποινή φυλάκισης των συμμετεχόντων σε απαγορευμένη συγκέντρωση αλλά και όσων δεν συμμορφώνονται με τους περιορισμούς που επιβάλλει η αστυνομία. Ωστόσο, το σχέδιο νόμου, συνεχίζει η ΕλΕΔΑ, «δεν εξειδικεύει τους όρους υπό τους οποίους είναι δυνατή η απαγόρευση της δημόσιας συγκέντρωσης σύμφωνα με όσα ορίζει το άρθρο 11 παρ. 2 του Συντάγματος». Προβληματικές θεωρεί η Ένωση τις διατάξεις σχετικά με τις αυθόρμητες συναθροίσεις και της «αντικειμενικής» αστικής ευθύνης του οργανωτή της συγκέντρωσης για τις ζημίες που τυχόν θα προκληθούν κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης.

Τέλος, το σχέδιο νόμου, ενώ προβλέπει τη δυνατότητα της αστυνομίας να διαλύει τις συγκεντρώσεις, «δεν θέτει όρια στη δράση της αστυνομίας απαγορεύοντας ή οριοθετώντας ρητά τα μέσα διάλυσης των συναθροίσεων, για παράδειγμα τη χρήση δακρυγόνων, των οποίων η μαζική χρήση κατά τα προηγούμενα χρόνια έχει υπάρξει αντικείμενο βάσιμης κριτικής και είναι υπεύθυνη για σοβαρές βλάβες της υγείας πολλών διαδηλωτών», υπογραμμίζει η ΕλΕΔΑ."

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ - ethnos.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια