Ελλάδα

Πιο αυστηρά κριτήρια στις χρηματοδοτήσεις των ΑΕΙ

Νέες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Βάσει αλγόριθμου οι κρατικές ενισχύσεις στα πανεπιστήμια

Μεγάλες αλλαγές έρχονται στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες προωθούνται από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Σκοπός της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι η παροχή ποιοτικής ακαδημαϊκής γνώσης, ενώ με τις ακαδημαϊκές εξελίξεις όπως δρομολογούνται παρέχονται κίνητρα εξωστρέφειας.

Συγκεκριμένα, από το 2021 η κρατική χρηματοδότηση των ΑΕΙ καθορίζεται αυστηρώς με βάση αλγόριθμο.

Δεύτερον, παρέχονται κίνητρα στα Ιδρύματα να βελτιωθούν σε στόχους που τα ίδια θα επιλέξουν και να χρηματοδοτηθούν γι’ αυτούς - η προσέλκυση ξένων φοιτητών είναι ένας από τους σημαντικότερους. Εάν κάποιο ΑΕΙ περάσει κάτω από τον πήχη, θα χάνει κονδύλια υπέρ εκείνων που τα καταφέρνουν.

Τρίτον, υπογράφονται προγραμματικές συμφωνίες των ΑΕΙ με το υπουργείο Παιδείας με βάθος τετραετίας για, μεταξύ άλλων, συγκεκριμένο αριθμό εισακτέων ανά έτος, διορισμούς πανεπιστημιακών, αριθμό υποτροφιών και εισαγωγή νέων επιστημονικών πεδίων (π.χ. τεχνητή νοημοσύνη) στα προγράμματα σπουδών.

Τέταρτον, μελετώνται οι στρατηγικές επιλογές της Ελλάδας και τα επιστημονικά πεδία στα οποία πλέον παρατηρείται υπερπληθώρα τμημάτων και κατόπιν αποφασίζεται αλλαγή του αντικειμένου τους.

Πέμπτον, ερευνώνται οι επιπτώσεις της υπογεννητικότητας σε βάθος δεκαετίας.

Τώρα, για φέτος τα ΑΕΙ πήραν το ποσό των 145.778.186 ευρώ για τις λειτουργικές τους δαπάνες, τη σίτιση των φοιτητών και τη μισθοδοσία του έκτακτου προσωπικού. Η συνολική επιχορήγηση των ΑΕΙ για το 2021 θα γίνει με αλγόριθμο, ο οποίος θα προκύπτει από αντικειμενικά κριτήρια: το πλήθος των ενεργών φοιτητών (όσων δεν έχουν παρατείνει τις σπουδές τους πέραν του ν+2, όπου ν ο ελάχιστος χρόνος σπουδών, π.χ. 4, 5 ή 6 χρόνια) ανά πρόγραμμα σπουδών, το εκτιμώμενο ετήσιο κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, ο αριθμός του προσωπικού, η τυχόν εργαστηριακή εκπαίδευση κάθε τμήματος, και οι δαπάνες για έκτακτο προσωπικό που προσφέρει υπηρεσίες όπως η καθαριότητα και η φύλαξη. Εξετάζεται εάν μεταξύ των κριτηρίων θα συμπεριληφθεί το ερευνητικό έργο κάθε ΑΕΙ ή εάν θα υπάρξει συσχέτιση της χρηματοδότησης με τα κονδύλια που έπαιρναν έως τώρα τα ΑΕΙ. Με το καθεστώς που ίσχυε μέχρι και φέτος, κάθε υπουργός μέσω των πρόσθετων επιχορηγήσεων προς τα ΑΕΙ κατά τη διάρκεια της χρονιάς μπορούσε να αλλάξει την ισορροπία της κατανομής.

Ωστόσο, από το 2022 και μετά θα υπάρξει μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης στα ΑΕΙ. Πλέον το 80% θα συνεχίσει να επιμερίζεται βάσει του αλγορίθμου, αλλά το υπόλοιπο 20% θα κατανέμεται με κριτήριο εάν το ΑΕΙ έχει πιάσει τους στόχους που θα έχει επιλέξει το ίδιο.

Η εφημερίδα «Νέα Κρήτη» επικοινώνησε με τον κ. Ιωάννη Καρακάση, αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, ο οποίος αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση των ελληνικών πανεπιστημίων, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εμείς είχαμε υποστηρίξει πως πρέπει να υπάρχει ένα πριμ παραγωγικότητας των ελληνικών πανεπιστημίων. Από την άλλη, πρέπει να καλύπτονται στοιχειώδεις ανάγκες όλων των πανεπιστημίων. Δε σημαίνει όμως πως σε κάποιο πανεπιστήμιο που πάει άσχημα στις διεθνείς αξιολογήσεις θα πρέπει η χρηματοδότηση να είναι ανεπαρκής. Από την άλλη, το να υπάρχει ένα μπόνους όσον αφορά την έρευνα και την εξωστρέφεια προφανώς είμαστε οι πρώτοι που το θέλουμε. Γιατί είμαστε από τα καλά πανεπιστήμια».

Για διορισμούς και εισακτέους

Οι τετραετείς συμφωνίες με το υπουργείο

Σημαντική αλλαγή στη λειτουργία των ΑΕΙ θα αποτελέσει η υποχρεωτική σύναψη τετραετών συμφωνιών με το υπουργείο Παιδείας. Σε αυτές θα ορίζεται για παράδειγμα ο αριθμός των εισακτέων σε κάθε ΑΕΙ και των διορισμών νέων πανεπιστημιακών. «Το περιεχόμενο των συμφωνιών θα είναι δεσμευτικό στη λογική τι δίνει το υπουργείο σε κάθε ΑΕΙ και τι αυτό θα πετύχει. Κάθε πανεπιστήμιο θα ορίσει τους δικούς του μετρήσιμους δείκτες», αναφέρει ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας. Ήδη τα ΑΕΙ έχουν καταθέσει τον προκαταρκτικό στρατηγικό τους σχεδιασμό και στην επόμενη Σύνοδο Πρυτάνεων η ηγεσία του υπουργείου θα τους ζητήσει να τον επικαιροποιήσουν μέχρι το φθινόπωρο. Για παράδειγμα, προτείνεται η οργάνωση προγραμμάτων σπουδών για την τεχνητή νοημοσύνη, τα οποία θα εισαχθούν στα πρώτα έτη των σπουδών κάθε ΑΕΙ. Τα Ιδρύματα θα καταθέτουν τη συμφωνία αυτή στην ΕΘΑΑΕ (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης), η οποία - μετά από αξιολόγηση - θα εισηγείται στο υπουργείο.

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού θα μελετηθούν οι στρατηγικές επιλογές για την ανάπτυξη των επιστημονικών πεδίων, καθώς και οι επιπτώσεις της υπογεννητικότητας στην Ελλάδα σε βάθος χρόνου στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Και αυτό διότι οι απόφοιτοι Λυκείου μειώνονται. Συγκεκριμένα, όλα τα νέα τμήματα του 2019 που δεν έχουν αξιολογηθεί θα αξιολογηθούν, ενώ θα υπάρξει και μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητάς τους. Επίσης, θα μελετηθεί εάν υπάρχει πλεόνασμα ή έλλειμμα τμημάτων σε κάποιο επιστημονικό πεδίο. «Έτσι, το πανεπιστήμιο μπορεί να αποφασίσει αναδιάρθρωση της ακαδημαϊκής δομής του», όπως λέει ο κ. Μήτκας, υπονοώντας καταργήσεις τμημάτων και προγραμμάτων. Η συμβολή των πρυτάνεων και των πανεπιστημιακών θα είναι καθοριστική για το νέο τοπίο από το 2021.

Ο κ. Καρακάσης, μιλώντας για τις τετραετείς συμφωνίες, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «η συνεργασία πρέπει να γίνει με όρους. Το κάθε πανεπιστήμιο πρέπει να έχει τη δική του στρατηγική και να πορεύεται με βάση τις δυνατότητές του. Δεν είναι δυνατόν να βάλει τον ίδιο αριθμό πρωτοετών σε ένα τμήμα που έχει 100 μέλη ΔΕΠ και σε ένα άλλο τμήμα που έχει 600 μέλη ΔΕΠ. Για να εξασφαλίσει καλής ποιότητας διδασκαλία και έρευνα, θα πρέπει να έχει κάποια εχέγγυα. Εμείς το λέμε εδώ και καιρό αυτό».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια