Διγαλάκης: Τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών διεθνοποιούν τα πανεπιστήμιά μας

Ελλάδα
Διγαλάκης: Τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών διεθνοποιούν τα πανεπιστήμιά μας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Διευκολύνουν την κινητικότητα και τα προγράμματα ανταλλαγής, εκπαιδεύουν πολίτες του κόσμου»

Η ρύθμισή μας για τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών “αντικατοπτρίζει το Πανεπιστήμιο που θέλουμε: Ένα Πανεπιστήμιο εξωστρεφές, ένα Πανεπιστήμιο διεθνοποιημένο” είπε ο υφυπουργός Παιδείας Β. Διγαλάκης.

Αναφερόμενος στη σχετικά χαμηλή διεθνή κατάταξη των ελληνικών πανεπιστημίων, ο υφυπουργός, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, είπε ότι δεν οφείλεται στον “δείκτη έρευνας”, αλλά στους “δείκτες διεθνοποίησης”: “Τα ξενόγλωσσα προγράμματα είναι σημαντικά γιατί διεθνοποιούν το Πανεπιστήμιό μας, διευκολύνουν την κινητικότητα και τα προγράμματα ανταλλαγής, εκπαιδεύουν πολίτες του κόσμου. Βοηθάνε τα Πανεπιστήμια να ανέβουν στις κατατάξεις και θα βοηθήσουν τη χώρα μας να γίνει εκπαιδευτικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο” είπε ο κ. Διγαλάκης. Σημείωσε επίσης ότι τα ξενόγλωσσα προγράμματα, ενώ είχαν θεσμοθετηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν είχε δημιουργηθεί κανένα, “διότι απαιτείτο υπουργική απόφαση για κάθε ένα από αυτά τα προγράμματα και συνεργασία με το διεθνές (πανεπιστήμιο)”.

Όπως εξήγησε, με τη σχετική ρύθμιση του νομοσχεδίου, “τα ξενόγλωσσα ιδρύονται με αποφάσεις της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου, μετά από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος του Πανεπιστημίου [..] Ένα Τμήμα μπορεί να δώσει ένα ή περισσότερα από αυτά τα προγράμματα σπουδών στα οποία μπορούν να διδάξουν οι καθηγητές, το βοηθητικό διδακτικό προσωπικό, οι ΕΔΙΠ, οι ΕΤΕΠ και οι υπόλοιποι συνεργάτες, αφού βεβαίως έχουν εκπληρώσει πρώτα τις υποχρεώσεις τους στα ελληνόγλωσσα προγράμματα σπουδών. Πέραν, όμως, αυτών, πρόσθεσε ο κ. Διγαλάκης, στα ξενόγλωσσα μπορούν να διδάξουν και νέοι Έλληνες επιστήμονες, όπως προβλέπεται ρητά στο νόμο, είτε Έλληνες επιστήμονες που έχουν φύγει στο εξωτερικό, είτε Έλληνες επιστήμονες που είναι στην Ελλάδα και δεν έχουν δουλειά. “Άρα είναι ο καλύτερος τρόπος τα Πανεπιστήμιά μας να βοηθήσουν στην αντιστροφή του brain drain και να το κάνουν brain gain”.

Ο κ. Διγαλάκης επισήμανε ότι τα ξενόγλωσσα προγράμματα “απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς φοιτητές, όχι σε Έλληνες. Είναι αυτόνομα προγράμματα. Το περιεχόμενό τους διακρίνεται πλήρως από τα υπόλοιπα προγράμματα σπουδών και το Σύνταγμα δεν παραβιάζεται, καθώς η υποχρέωση δωρεάν τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αφορά αποκλειστικά τους Έλληνες φοιτητές”. Όσο για θέματα ίσης μεταχείρισης και μη διάκρισης των Ευρωπαίων πολιτών, είπε “δεν εισάγουμε αυτά τα προγράμματα, καταργώντας τα κανονικά προγράμματα σπουδών, τα οποία φυσικά συνεχίζουν να λειτουργούν και στα οποία μπορούν να μπουν και Ευρωπαίοι αλλοδαποί πολίτες με βάση τα ποσοστά που ισχύουν σήμερα”. Για το εάν ο αποκλεισμός των Ελλήνων είναι μια “αντίστροφη δυσμενής διάκριση” έναντι των Ευρωπαίων, είπε ότι δεν ισχύει: “Ο λόγος είναι ότι με το ισχύον καθεστώς διασφαλίζεται πλήρως η πρόσβαση των Ελλήνων στο αγαθό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης”.

Τοποθετήσεις βουλευτών

Γλωσσική φτώχεια σημαίνει “δεν έχω σκέψη”, όχι “δεν έχω λέγειν” τόνισε στην παρέμβασή της επί του νομοσχεδίου για την Αναβάθμιση του Σχολείου η βουλευτής του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, σχολιάζοντας τη ρύθμιση της κυβέρνησης για εισαγωγή των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία. Τι εννοούμε «γλώσσα»; Το λεξιλόγιο των 1.000-2.000 λέξεων, για να υπηρετούν τις ανάγκες της γλώσσας του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών υπολογιστών ή εννοούμε να μπορεί κάποιος να διαβάσει άνετα λογοτεχνικό βιβλίο, όχι απλά να κάνει τον περίπατο στην παραλία και να επικοινωνήσει με τους τουρίστες; Όταν έχουμε αυτήν τη γλωσσική φτώχεια στην Ελλάδα, που εμφανίζεται και στους αποφοίτους του πανεπιστημίου, λέτε τώρα ότι ο εκσυγχρονισμός είναι τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο; αναρωτήθηκε η κα Παπαρήγα.

Όσο για την εκμάθηση δεξιοτήτων, η κα Παπαρήγα είπε ότι πρέπει να προηγηθεί “η σφαιρική αντίληψη της γνώσης [..] “μόνο τότε μπορείς να αποκτήσεις και ειδίκευση”

Προτιμώ ένα σχολείο ανακάλυψης της γνώσης από ένα σχολείο παροχής γνώσης όπως επιδιώκει η κυβέρνηση, είπε ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Χάρης Καστανίδης. Ζήτησε από την υπουργό να ασχοληθεί πρώτα με το θέμα της “λεξιπενίας” πριν την εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στα νηπιαγωγεία, για την οποία, ήδη – όπως είπε- υπάρχει ειδική ζώνη στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Την κάλεσε μάλιστα να εφαρμόσει τη ρήση του φιλοσόφου Βιτγκενστάιν, «τα όρια της γλώσσας μου είναι τα όρια του κόσμου μου», όχι μόνο στο νηπιαγωγείο, αλλά μέχρι το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Εξάλλου, για το θέμα της διαγωγής είπε ότι αν υπήρχε η πιθανότητα να αναβιώσει στις μέρες μας η δίκη των τόνων “δεν θα προσήρχεσθο ως μάρτυρας υπεράσπισης του Κακριδή, αλλά συντασσόμενοι απολύτως με τη σιδηρά πειθαρχία και το σιδηρούν πνεύμα του Εξαρχόπουλου”.

Ως σοβαρό πλήγμα της αφήγησης του νεοφιλελευθερισμού περιέγραψε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μ. Ξενογιαννακοπούλου το διεθνές κίνημα κατά των διακρίσεων με αφορμή τη δολοφονία του Τζ. Φλόιντ, αλλά και η ανάδειξη της σημασίας του κοινωνικού κράτους και των εθνικών συστημάτων υγείας, λόγω της πανδημίας του Covid-19. Επέκρινε ωστόσο την κυβέρνηση ότι έφερε το συζητούμενο νομοσχέδιο εν μέσω της πανδημίας “αιφνιδιαστικά, χωρίς κοινωνικό διάλογο, χωρίς καμία προηγούμενη επιστημονική μελέτη”, με την αντιπολίτευση και την εκπαιδευτική κοινότητα να διαφωνούν. Για τα λατινικά και την κοινωνιολογία είπε ότι “θα μπορούσατε να έχετε και τα δύο μαθήματα”, για την αναγραφή της διαγωγής είπε ότι είναι “σημείο συντηρητικής οπισθοδρόμησης”, ενώ για την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων είπε ότι “ανοίγετε την πόρτα για την παραπαιδεία”.

Εκ μέρους του ΜέΡΑ25, ο Κλ. Γρηγοριάδης είπε ότι στο μόνο πραγματικό ερώτημα, “πρόοδος ή συντήρηση”, η απάντηση για το παρόν νομοσχέδιο είναι ότι επαναφέρει συντηρητικότατα πράγματα τα οποία τα είχαμε ξεχάσει, όπως η διαγωγή: Είναι επιχείρημα ότι μορφώνει συνειδήσεις, ότι είναι παιδαγωγικό να σταμπάρουμε έναν άνθρωπο για όλη τη ζωή του στο απολυτήριό του με μια διαγωγή «κοσμία» ή “κοσμιοτάτη”; Εάν ένας εργοδότης θελήσει να προσλάβει ένα παιδί και δει στο απολυτήριο “Επεδείξατο: διαγωγή κοσμία» τι θα σκεφτεί; “Αυτός δεν ήθελε να ενταχθεί στο σύστημα από τα δεκαοκτώ του, ήταν από τα παιδιά τα διαφορετικά, όχι τα άριστα, όχι τα υπάκουα”, και βέβαια “δεν θα τον πάρει” εκτίμησε ο κ. Γρηγοριάδης. Παράλληλα, προέβλεψε ότι όπως το 2014, η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων θα αυξήσει τους μετεξεταστέους.

Το νομοσχέδιο φαίνεται πως ικανοποιεί ορισμένες από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, όσον αφορά κυρίως τα πρότυπα σχολεία, ως μέρος της κεντρικής έννοιας της αριστείας, δίνει, όμως, την εντύπωση πως ο στόχος του είναι η διασφάλιση καλύτερης παιδείας για λιγότερους, κάτι που μειώνει τις προοπτικές σε μία χώρα που έχει την υψηλότερη ανεργία νέων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ύψους 39,7%, είπε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Β. Βιλιάρδος. Δέχθηκε ότι υπάρχουν αρκετά θετικά άρθρα, όπως η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ή του εκπαιδευτικού έργου και η αξιολόγηση διδασκόντων σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ωστόσο υπάρχουν πάρα πολλά αρνητικά, άλλα είναι αδιάφορα και τα περισσότερα διαδικαστικά, γεγονός που σημαίνει ότι, ακόμη και αν θέλαμε, θα ήταν πολύ δύσκολη η υπερψήφιση του νομοσχεδίου, που φυσικά θα καταψηφίσουμε”.

Με αναφορά στη δολοφονία του Τζόρτζ Φλόιντ στις ΗΠΑ, άρχισε την ομιλία του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Σπ. Λιβανός. “Πρόκειται για μια στυγερή δολοφονία ενός πολίτη από την αστυνομία, μια δολοφονία υπαγορευόμενη από ρατσιστικά κίνητρα” ανέφερε, προσθέτοντας ότι “κάθε σύγκριση με την πατρίδα μας είναι άδικη και άκαιρη, καθώς είμαστε μια ευρωπαϊκή χώρα που σέβεται τους πολίτες της και τα ανθρώπινα δικαιώματα”. “Καταδικάζουμε τη βία και το ρατσισμό, από όπου και αν προέρχεται” τόνισε ο κ. Λιβανός. Για την εισαγωγή των αγγλικών στο νηπιαγωγείο, είπε ότι στην πραγματικότητα δεν εισάγεται μάθημα, αλλά παιχνίδι στην ξένη γλώσσα, ενώ για την εισαγωγή των Λατινικών ως εξεταζόμενο μάθημα στην Γ Λυκείου, ο κ. Λιβανός σημείωσε ότι η κυβέρνηση δεν μειώνει καθόλου τη σημασία της Κοινωνιολογίας, “μιας πολύ σημαντικής επιστήμης, όπου καμία παράταξη δεν έχει το δικαίωμα να οικειοποιείται”. Αναφορικά με τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, ο βουλευτής της ΝΔ τόνισε «τη σημασία να υπάρχει ένα τουλάχιστον, όχι μόνο σε κάθε περιφέρεια, όπως προέβλεπε και το πρόγραμμα της ΝΔ, αλλά σε κάθε νομό, για να δοθούν ίσες ευκαιρίες και στα παιδιά της περιφέρειας”.

«Προσαρμόζουμε το σχολείο στις ανάγκες του μαθητή και όχι το μαθητή στις ανάγκες του σχολείου» τόνισε στην ομιλία του ο βουλευτής της ΝΔ Μ. Λαζαρίδης. “Δημιουργούμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο κάνει τα παιδιά μας να μπορούν να αγγίξουν πιο εύκολα τα όνειρά τους. Μετατρέπουμε τα σχολεία σε ζωντανές κοιτίδες γνώσεις. Σε δεξαμενές αναγνώρισης ταλέντου και δεξιοτήτων. Σε θερμοκήπια καλλιέργειας πολιτικά ορθών νοοτροπιών” είπε ο κ. Λαζαρίδης. Πρότεινε επίσης την ίδρυση Πανεπιστημίου Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομίας - και όχι μεμονωμένων σχολών ή τμημάτων – με δεδομένο ότι ήδη η κυβέρνηση επενδύει στον πρωτογενή τομέα, αλλά και ένα αντίστοιχο για την Τουριστική Διαχείριση και Προβολή.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News