Ελλάδα

«Restart Tourism» από τις 15 Ιουνίου: Δειγματοληπτικά τεστ στα αεροδρόμια - Voucher για ταξίδια στους εργαζόμενους

Επιδότηση εργασίας 60% - Ποιες επιχειρήσεις αφορά & Μείωση ΦΠΑ σε καφέ, μεταφορές, cinema - Επιδότηση δανείων Α' κατοικίας

Μετά το τηλεοπτικό μήνυμά του πρωθυπουργού για την εργασία, την οικονομία και τον τουρισμό, το σχέδιο της Κυβέρνησης εξειδικεύεται - αυτή την ώρα - από τους αρμόδιους υπουργούς.

Ειδικότερα, ολοκληρωμένο το σχέδιο ανακοινώνουν οι υπουργοί Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης, και Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης.

Τη Συνέντευξη Τύπου ξεκίνησε η Αριστοτελία Πελώνη, η οποία ανέπτυξε τους 5 βασικούς πυλώνες της Κυβέρνησης για την έξοδο από τα μέτρα, αναφέροντας πως ο πρώτος κύκλος - αυτός της πανδημίας - έκλεισε. "Περνάμε από την ύφεση στην ανάταξη της οικονομίας", ανέφερε.

Χάρης Θεοχάρης

Παρουσιάζουμε σήμερα ένα ολοκληρωμένο, σαφές και συνεκτικό πρόγραμμά για την επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού.

Στο εθνικό σχέδιο ανάταξης της παραγωγικής μηχανής, ο ρόλος του τουριστικού κλάδου είναι πρωταγωνιστικός. Αρκεί να θυμίσω εν τάχει τα βασικά μεγέθη του ελληνικού τουρισμού: Για το 2019 η Ελλάδα είχε εισπράξεις ύψους 19 δισ. ευρώ. Την περσινή χρονιά φιλοξενήσαμε στη χώρα μας 33 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες. Οι συμπολίτες μας που απασχολούνται στον τουριστικό κλάδο ανέρχονται σε 360.000 εργαζομένους. Και, πριν χτυπήσει η πανδημία του κορωνοϊού, είχαμε πετύχει αύξηση 23% στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών. Νομίζω ότι όλοι κατανοούμε το μέγεθος και τη σημασία της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας. Όπως κατανοούμε, ελπίζω, και την άμεση ανάγκη επανεκκίνησης ολόκληρου του κλάδου.

Κατ' αρχήν θα ήθελα να τονίσω ότι η διαδικασία επανεκκίνησης του τουριστικού τομέα θα γίνει μεθοδικά, με προσεκτικά και συγκεκριμένα βήματα. Μόνον έτσι θα διασφαλιστεί η ταχύτερη δυνατή, η πιο αποτελεσματική και επιτυχημένη συνέχεια.

Το σχέδιο της κυβέρνησης προτάσσει τις εξής αδιαπραγμάτευτες προτεραιότητες:

  1. Την ασφάλεια των εργαζομένων.
  2. Το σεβασμό στους επισκέπτες μας.
  3. Την ενίσχυση των δομών υγείας στους τουριστικούς προορισμούς.
  4. Τη στήριξη των επιχειρήσεων.
  5. Την άμεση συνεννόηση και συνεργασία με την κοινωνία, όλους τους εμπλεκόμενους φορείς καθώς και την παγκόσμια κοινότητα

Το χρονοδιάγραμμα ανοίγματος της τουριστικής αγοράς στην Ελλάδα έχει μελετηθεί εκτενώς, ώστε η εφαρμογή του να είναι ρεαλιστική, αποτελεσματική και σε πλήρη συμμόρφωση προς τις υποδείξεις των ειδικών επιστημόνων.

Το χρονοδιάγραμμα αυτό προβλέπει τις εξής κύριες φάσεις:

- Από τη Δευτέρα 25 Μαϊου ξεκινά το Yachting.

- Την Παρασκευή 1η Ιουνίου ανοίγουν τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας και οι χώροι κατασκήνωσης (camping).

- Τη Δευτέρα 15 Ιουνίου ανοίγουν όλα τα υπόλοιπα καταλύματα και ξεκινά το Α' στάδιο απελευθέρωσης των ταξιδιών στην Ελλάδα για επισκέπτες από 20 χώρες. Η πλήρης απελευθέρωση, δηλαδή το στάδιο Β' για τις αφίξεις από το εξωτερικό, έχει προβλεφθεί (εκτός κάποιων εξαιρέσεων) την 1η Ιουλίου. Η άρση των όποιων εξαιρέσεων θα γίνει από τις 15 Ιουλίου.

Ιδιαιτέρως σημαντική, για πρακτικούς και συμβολικούς λόγους, είναι η δημιουργία του απαραίτητου μηχανισμού για την άμεση, επιτόπου διαχείριση τυχόν κρουσμάτων της επιδημίας. Εννοείται ότι είναι ευχή και ελπίδα όλων μας να μην υπάρξει ούτε ένα κρούσμα. Παρόλ' αυτά, θα είμαστε καθ' όλα έτοιμοι να το αντιμετωπίσουμε, εάν και εφόσον προκύψει.

- Το πρώτο σκέλος για την αντιμετώπιση τυχόν κρουσμάτων αφορά στην εξασφάλιση πραγματοποίησης ελέγχων. Προχωρούμε στον υποχρεωτικό ορισμό συνεργαζόμενου γιατρού με κάθε κατάλυμα, ως το πρώτο σημείο αξιολόγησης. Αντιστοίχως, ορίζεται συντονιστής από το κατάλυμα για την διαχείριση περιπτώσεων κρουσμάτων.

- Το δεύτερο σκέλος έχει να κάνει με την επιχειρησιακή αντιμετώπιση: Ο πρώτος που επιλαμβάνεται αμέσως του περιστατικού, είναι ο γιατρός του εκάστοτε καταλύματος. Ταυτόχρονα, έχει προβλεφθεί η δημιουργία ειδικών «χώρων καραντίνας» ανά περιφέρεια/ νησί. Τέλος, ο μηχανισμός θα είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος για διακομιδή ασθενούς σε δομή υγείας, βεβαίως, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.

Ειδικά για τους μικρούς νησιωτικούς προορισμούς, το σχέδιο επανεκκίνησης του ελληνικού τουρισμού προβλέπει

α) Την ενίσχυση ικανότητας των υπαρχουσών υποδομών υγείας: Δρομολογούμε την εγκατάσταση συνολικά 20 νέων αναλυτών για tests στα νησιά. Επίσης, εξασφαλίζουμε 600 κλίνες, ειδικά για τον COVID-19, στα νησιά μας.

β) Την κάλυψη από κοντινούς προορισμούς: Εξασφαλίζουμε ότι ο χρόνος μεταφοράς του ασθενούς είναι μικρότερος των 2 ωρών. Για το στόχο αυτό, αναβαθμίζουμε και αξιοποιούμε περαιτέρω τις υποδομές υγείας της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Το σχέδιο της κυβέρνησης για την επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού προβλέπει λεπτομερώς και αναλυτικά τα σενάρια πρόσβασης στις δομές υγείας και τη δυνατότητα διενέργειας ελέγχων για την νόσο του COVID-19. Αναλόγως της σοβαρότητας της κατάστασης, δηλαδή εάν ο κίνδυνος κρίνεται από τους ειδικούς ως χαμηλός, μέτριος ή υψηλός ορίζονται εκ των προτέρων οι επιβεβλημένες ενέργειες.

Πιο αναλυτικά, για το πρώτο στάδιο της απελευθέρωσης του τουρισμού, προβλέπεται ότι από τις 15 Ιουνίου θα γίνει

- Η απελευθέρωση πτήσεων από το εξωτερικό προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.

- Η απελευθέρωση εισόδου επισκεπτών από χώρες με καλά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά

Επιπλέον αξιολογούνται κριτήρια όπως:

- Οδική πρόσβαση

- Αεροπορικές μετακινήσεις μεσαίας απόστασης

- Ομαδικές μετακινήσεις των ομογενειακών κοινοτήτων

Θεωρούμε ότι με τα μέτρα αυτά, η απελευθέρωση θα δημιουργήσει θετική πίεση για ανάλογη απελευθέρωση περιορισμών και στη χώρα προέλευσης.

Για το δεύτερο στάδιο απελευθέρωσης του τουρισμού μας, από την 1η Ιουλίου το σχέδιό μας προβλέπει τα εξής μέτρα:

- Απελευθέρωση πτήσεων από το εξωτερικό προς όλα τα αεροδρόμια της χώρας.

- Απελευθέρωση εισόδου επισκεπτών στην Ελλάδα από όλες τις χώρες. Βεβαίως, όπως είναι αυτονόητο, θα εξαιρεθούν χώρες με αρνητικά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά.

Οι χώρες που θα εξαιρεθούν θα ανακοινωθούν εγκαίρως και θα παρακολουθούνται αναφορικά με τα επιδημιολογικά χαρακτηριστικά τους.

Η κυβέρνηση δίνει τη μέγιστη προσοχή και φροντίδα στη θέσπιση υγειονομικών πρωτοκόλλων για τη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων και τη μεταφορά των επισκεπτών. Γι' αυτό, το σχέδιο προβλέπει αναλυτικά τους κανόνες υγιεινής και προστασίας για

- Τη λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων.

- Τα τουριστικά λεωφορεία.

- Τις επιχειρήσεις ενοικιάσεων αυτοκινήτων.

- Τις θαλάσσιες μεταφορές με επιβατηγά και επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία

- Τις αεροπορικές μεταφορές. Ορίζονται κανόνες υγιεινής εντός του αεροπλάνου, το αεροδρόμιο καθώς και

- Τους ελέγχους στις Πύλες Εισόδου (π.χ. με ερωτηματολόγιο, με δειγματοληπτικά τεστ κ.λπ)

Σε αυτό το σημείο θα παρακαλούσα για την προσοχή σας, κυρίες και κύριοι. Διότι θα αναφερθώ εν τάχει στο οικονομικό σκέλος των μέτρων τα οποία προβλέπει για τον ελληνικό τουρισμό το σχέδιο επανεκκίνησης της οικονομίας που έχει εκπονήσει η κυβέρνηση.

Για την στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων προβλέπεται

- Η επέκταση δικαιώματος αναστολής σύμβασης εργασίας έως και τον Ιούλιο του 2020.

- Η μείωση ενοικίου επιχειρήσεων κατά 40% έως και τον Αύγουστο.

- Δημιουργούμε το νέο μηχανισμό ενίσχυσης απασχόλησης «SURE» μέχρι και τον Σεπτέμβριο.

- Το κράτος προχωρά στην ενίσχυση των εποχιακά απασχολούμενων.

- Ρυθμίζουμε την επιστρεπτέα προκαταβολή ως μέσον ανακούφισης των επιχειρήσεων.

- Προβλέπουμε μείωση προκαταβολής φόρου.

- Μειώνουμε τον ΦΠΑ στις μεταφορές, τον καφέ, τα μη-αλκοολούχα ποτά και το τουριστικό πακέτο

- Υλοποιούμε το ΤΕΠΙΧ ΙΙ για την Επιχειρηματική Χρηματοδότηση, σε συνδυασμό με το Ταμείο Εγγυοδοσίας και την Αναπτυξιακή Τράπεζα

Ο εσωτερικός τουρισμός είναι, για πολλούς λόγους, σημαντικός αυτή την περίοδο, ασχέτως εάν δεν συμβάλλει στην εισαγωγή συναλλάγματος. Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει, λοιπόν, για τις διακοπές του ελληνικού λαού εντός της επικράτειας για εφέτος

- Μια νέα, δυναμική διαφημιστική εκστρατεία.

- Την προώθηση του προγράμματος «Τουρισμός για Όλους».

- Την αναδιάρθρωση και αναβάθμιση των προγραμμάτων Κοινωνικού Τουρισμού σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ.

- Την χορήγηση εταιρικών κουπονιών για διακοπές, τα λεγόμενα «HolidayVouchers» για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

Ειδικά για το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους», οι στόχοι του σχεδίου επανεκκίνησης είναι οι εξής:

- Η ενίσχυση της ρευστότητας του τουριστικού κλάδου

- Η ενίσχυση της απασχόλησης.

- Η τόνωση της ζήτησης

Εκτιμούμε ότι για την επιτυχία του προγράμματος απαιτείται ένα χρηματοδοτικό πλαίσιο 30 εκατ. € και υπό τον όρον ότι γίνεται λόγος για τουλάχιστον 4 διανυκτερεύσεις. Οι δικαιούχοι είναι ξενοδοχεία και ταξιδιωτικά γραφεία. Το πλήθος τους υπολογίζεται σε 250.000 δικαιούχους. Και εκτιμούμε ότι ο εσωτερικός τουρισμός θα περιλαμβάνει εφέτος τουλάχιστον 1 εκατ. διανυκτερεύσεις.

Κομβικής σημασίας για την επιτυχία του σχεδίου επανεκκίνησης είναι η ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των τουριστών, Ελλήνων και ξένων. Από ψυχολογικής άποψης, είναι το στοιχείο-κλειδί για το ουσιαστικό άνοιγμα των συνόρων.

Προκειμένου, λοιπόν, να καλλιεργηθεί και να εμπεδωθεί κλίμα εμπιστοσύνης στους φορείς του ελληνικού τουρισμού, το σχέδιο επανεκκίνησης προβλέπει:

Α. Ενημέρωση σε ό,τι αφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα : χρήση του visitGreeceapp, ανάρτηση υλικού στα site των τουριστικών παρόχων και των φορέων τουρισμού. Ενημερωτικό υλικό (αφίσες, Bannerκλ.π) και καμπάνια δημοσιότητας σε τοπικά και διεθνή ΜΜΕ.

Β. Εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας: με εντατικούς ελέγχους, ειδικό σήμα “Health First” και δυνατότητα πιστοποίησης από ιδιωτικό φορέα.

Γ. Προώθηση προορισμού: Ενίσχυση κονδυλίων για διαφήμιση, στοχευμένη διαφήμιση σε αγορές , brand καμπάνια και καμπάνια κρατήσεων, συνδιαφημίσεις και συμφωνίες με ToursOperators

Συνοψίζοντας, το «Restarttourism» είναι ένα ολοκληρωμένο, συνεκτικό και αναλυτικό σχέδιο επαναφοράς του ελληνικού τουρισμού σε κατάσταση πλήρους, ασφαλούς και αποδοτικής για την εθνική οικονομία λειτουργίας.

Η φιλοσοφία του βασίζεται στους εξής πυλώνες:

  1. Στις προϋποθέσεις υλοποίησης, δηλαδή α) Το ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα, β) την ικανότητα διαχείρισης κρουσμάτων COVID-19 αμέσως και επί τόπου στους προορισμούς και γ) την εξασφάλιση ροής τουριστών από το εξωτερικό.
  2. Σε σαφώς προσδιορισμένους κανόνες. Οι οποίοι συνίστανται α) σε πρωτόκολλα ασφαλούς λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων και β) σε αντίστοιχα πρωτόκολλα για την προστασία των επισκεπτών κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και της μεταφοράς τους
  3. Τρίτος πυλώνας του σχεδίου επανεκκίνησης για τον ελληνικό τουρισμό, η Ενεργοποίηση της Αγοράς. Με τη στήριξη και ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, καθώς και την εμπέδωση/ενίσχυση του αισθήματος ασφαλείας των τουριστών. Αυτό θα επιτευχθεί με ειδικά σχεδιασμένες εκστρατείες προβολής και προώθησης της Ελλάδας ως διεθνούς προορισμού. Μιας χώρας που είναι σε θέση να εγγυηθεί απολύτως ασφαλείς διακοπές για καθέναν από τους επισκέπτες της.

Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το σχέδιο «Restart Tourism».

Γιάννης Βρούτσης

Σχέδιο σε 3 άξονες για την ενίσχυση της εργασίας στη δεύτερη φάση της πανδημίας ανακοίνωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Γιάννης Βρούτσης. Στην καρδιά των νέων μέτρων είναι ο  Μηχανισμός Ενίσχυσης της Απασχόλησης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» που προβλέπει:

·         το δικαίωμα του εργοδότη να μειώνει το χρόνο εργασίας του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, θα ασκείται χωρίς να μεταβάλλεται το είδος της σχέσης εργασίας και  

·         αναπλήρωση από το κράτος κατά 60% του εισοδήματος του εργαζομένου για το χρόνο που ο εργαζόμενος δεν θα εργάζεται 

·         αν η καθαρή αμοιβή μετά την ανωτέρω προσαρμογή υπολείπεται του κατώτατου μισθού των 650 ευρώ, η διαφορά θα καλύπτεται από το κράτος εξ’ ολοκλήρου

Οι τρεις πυλώνες είναι : 

1. Επέκταση των αναστολών συμβάσεων για το 100% των εργαζομένων, για όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, αλλά και για επιχειρήσεις στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού που πλήττονται τον Ιούνιο και Ιούλιο. Οι εργαζόμενοι θα λάβουν αναλογική ειδική αποζημίωση έως 534 ευρώ.

2. Μηχανισμός Ενίσχυσης Απασχόλησης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ». Πρόκειται για τον μηχανισμό, που όπως έχει αποκαλύψει το «Έθνος της Κυριακής» θα επιδοτεί κατά 60% την απώλεια του εισοδήματος που θα έχει ο εργαζόμενος όταν θα μειώνεται ο χρόνος εργασίας του κατά 50% (προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας). Εάν η καθαρή αμοιβή μετά την προσαρμογή υπολείπεται του κατώτατου μισθού των 650 ευρώ, η διαφορά  θα  καλύπτεται από το κράτος εξ’ ολοκλήρου. 

Ο Μηχανισμός Ενίσχυσης Απασχόλησης τίθεται σε ισχύ για την χρονική περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2020 με  επέκταση της χρονικής ισχύος του εάν και εφόσον χρειαστεί. Δικαίωμα συμμετοχής σε αυτόν τον μηχανισμό θα έχουν όλες οι επιχειρήσεις της χώρας οι οποίες εμφανίζουν μείωση του τζίρου τους, τουλάχιστον 20%, κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ανεξαρτήτως ΚΑΔ. Στο μηχανισμό θα συμπεριληφθούν και επιχειρήσεις που λειτουργούν για πρώτη φορά και δεν έχουν καταγράψει έσοδα τους προηγούμενους μήνες.  

Ο μηχανισμός θα καλύπτει όλους τους υφιστάμενους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης. Επίσης ο μηχανισμός θα αφορά και  τις εποχικές επιχειρήσεις. Δικαίωμα συμμετοχής  θα έχουν όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης που θα προσληφθούν σε αυτές, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που διατηρούσαν πέρυσι τον αντίστοιχο μήνα.  

Δεν θα επιτρέπεται η μετατροπή της σχέσης εργασίας από μερικής σε πλήρους απασχόλησης, προκειμένου να λάβει η  επιχείρηση το ευεργέτημα της συμμετοχής στον μηχανισμό. 

Το δικαίωμα του εργοδότη να μειώνει το χρόνο εργασίας του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, θα ασκείται  υπό την αυστηρή προυπόθεση  ότι δεν θα  μεταβάλλεται το είδος της σχέσης εργασίας. Η πολιτεία αναλαμβάνει την υποχρέωση αναπλήρωσης κατά 60% του εισοδήματος του εργαζομένου για το χρόνο που ο εργαζόμενος δεν θα εργάζεται. Επιπλέον, σε περίπτωση που η καθαρή αμοιβή μετά την ανωτέρω προσαρμογή υπολείπεται του κατώτατου μισθού, η διαφορά  θα  καλύπτεται από το κράτος εξ’ ολοκλήρου. 

3.  Ενίσχυση εποχικά απασχολούμενων και ανέργων  

Ειδικότερα, χορηγείται -ως μηνιαία οικονομική ενίσχυση- το   επίδομα  εποχικής ανεργίας έως και τον μήνα Σεπτέμβριο του 2020 στους περίπου 120.000 εποχικά ανέργους. 

Αναλυτικά τα νέα μέτρα έχουν ως εξής :

1ος  Άξονας 

Επέκταση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου στους μήνες Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο. 

ΜΑΙΟΣ 

·         Για τον μήνα Μάιο έχει ήδη επεκταθεί το δικαίωμα αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων. 

·         Επιχειρήσεις οι οποίες επαναλειτουργούν έχουν την δυνατότητα να διατηρήσουν μέχρι και το 60% των εργαζομένων τους σε αναστολή.  

·         Ταυτόχρονα, επιχειρήσεις οι οποίες παραμένουν κλειστές, καθώς και όλες οι επιχειρήσεις στους κλάδους του τουρισμού, της  εστίασης, των μεταφορών, της εκπαίδευσης, του πολιτισμού και του αθλητισμού μπορούν να διατηρούν μέχρι και το 100% των εργαζομένων τους σε αναστολή. 

·         Οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις παραμένουν σε αναστολή θα λάβουν αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ, κατ΄αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής και το κράτος θα  καλύψει τις ασφαλιστικές τους  εισφορές, υπολογιζόμενες επί του ονομαστικού τους μισθού.  

·         Επίσης, και τον μήνα Μάιο παρατείνουμε τη δυνατότητα αναστολής πληρωμής των ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζομένους όλων των πληττόμενων επιχειρήσεων.  

ΙΟΥΝΙΟΣ 

·         Για τον μήνα Ιούνιο παρατείνουμε την δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας σε ποσοστό 100% των εργαζομένων, αποκλειστικά και μόνο για όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, αλλά  και για  επιχειρήσεις στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού που πλήττονται. 

·         Οι εργαζόμενοι  σε αναστολή δικαιούνται   αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ, κατ΄αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής και  πλήρους κάλυψης των ασφαλιστικών τους εισφορών επί του ονομαστικού τους μισθού.  

·         Πρέπει να επισημάνω όμως ότι  τον μήνα Ιούνιο παύει να ισχύει η δυνατότητα αναστολής πληρωμής ασφαλιστικών εισφορών  για όλες τις επιχειρήσεις.  

ΙΟΥΛΙΟΣ 

·         Για τον μήνα Ιούλιο θα παρατείνουμε  την  δυνατότητα αναστολής των  συμβάσεων  εργασίας σε ποσοστό 100% των εργαζομένων, αποκλειστικά και μόνο  όμως για τις επιχειρήσεις στους κλάδους του τουρισμού, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού που πλήττονται.  

·         Οι εργαζόμενοι  σε αναστολή δικαιούνται   αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ, κατ΄αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής και  πλήρους κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών επί του ονομαστικού τους μισθού.  

2ος Άξονας 

Μηχανισμός Ενίσχυσης Απασχόλησης με τη μορφή οικονομικής ενίσχυσης  βραχυχρόνιας εργασίας «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» 

Μπαίνοντας στη νέα φάση στήριξης της αγοράς εργασίας δημιουργούμε για πρώτη φορά έναν μηχανισμό οικονομικής ενίσχυσης των εργαζομένων, οι οποίοι θα επιστρέψουν σε ένα εργασιακό περιβάλλον με νέα δεδομένα.  Οι νέες συνθήκες ενδεχομένως να επηρεάσουν το ωράριο και κατά συνέπεια το εισόδημα των  εργαζομένων. Για αυτό και ως  Πολιτεία δεν μένουμε αδρανείς! Θα  σταθούμε  στο πλευρό τους και θα αναπληρώσουμε το εισόδημα τους, όπου αυτό  καταστεί αναγκαίο. Και αυτό θα γίνει μέσω του μηχανισμού  ενίσχυσης της απασχόλησης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ».  

Ο Μηχανισμός Ενίσχυσης Απασχόλησης τίθεται σε ισχύ για την χρονική περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2020 με  επέκταση της χρονικής ισχύος του εάν και εφόσον χρειαστεί.  Δικαίωμα συμμετοχής σε αυτόν τον μηχανισμό θα έχουν όλες οι επιχειρήσεις της χώρας οι οποίες εμφανίζουν μείωση του τζίρου τους, τουλάχιστον 20%, κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ανεξαρτήτως ΚΑΔ.   Στο μηχανισμό θα συμπεριληφθούν και επιχειρήσεις που λειτουργούν για πρώτη φορά και δεν έχουν καταγράψει έσοδα τους προηγούμενους μήνες. Ο μηχανισμός θα καλύπτει όλους τους υφιστάμενους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης. 

·         Επίσης ο μηχανισμός θα αφορά και  τις εποχικές επιχειρήσεις.

·         Δικαίωμα συμμετοχής  θα έχουν όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης που θα προσληφθούν σε αυτές, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που διατηρούσαν πέρυσι τον αντίστοιχο μήνα.  

·         Δεν θα επιτρέπεται η μετατροπή της σχέσης εργασίας από μερικής σε πλήρους απασχόλησης, προκειμένου να λάβει η  επιχείρηση το ευεργέτημα της συμμετοχής στον μηχανισμό. 

·         Το δικαίωμα του εργοδότη  να μειώνει το χρόνο εργασίας του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, θα ασκείται  υπό την αυστηρή προυπόθεση  ότι δεν θα  μεταβάλλεται το είδος της σχέσης εργασίας. 

·         Η πολιτεία αναλαμβάνει την υποχρέωση αναπλήρωσης κατά 60% του εισοδήματος του εργαζομένου για το χρόνο που ο εργαζόμενος δεν θα εργάζεται. 

·         Επιπλέον, σε περίπτωση που η καθαρή αμοιβή μετά την ανωτέρω προσαρμογή υπολείπεται του κατώτατου μισθού, η διαφορά  θα  καλύπτεται από το κράτος εξ’ ολοκλήρου. Ταυτόχρονα, ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του εργαζομένου, υπολογιζόμενων  επί του αρχικού  ονομαστικού μισθού. 

·         Για όσο διάστημα ο εργαζόμενος βρίσκεται σε καθεστώς μειωμένης απασχόλησης, ο εργοδότης απαγορεύεται να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης εργασίας και σε μείωση  του ονομαστικού μισθού του εργαζομένου.  

·         Σε αυτό το σημείο θα σας υπενθυμίσω ότι, από την 1η Ιουνίου 2020 αρχίζει να εφαρμόζεται η μείωση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών για τους εργαζόμενους  πλήρους απασχόληση κατά 0,90 μονάδες, όπως προβλέπεται στο άρθρο 48 του ν.4670/2020. Η  από 1η Ιουνίου μείωση των ασφαλιστικών εισφορών θα λειτουργήσει ευεργετικά στην διατήρηση και δημιουργία θέσεων εργασίας αλλά και στην ανακούφιση των επιχειρήσεων, μειώνοντας το μη μισθολογικό κόστος. 

3ος Άξονας 

Χορήγηση επιδόματος ανεργίας στους εποχικά  απασχολούμενους που δεν θα προσληφθούν την τρέχουσα τουριστική περίοδο και κίνητρα επαναπρόσληψης τους. 

Αναλογιζόμενοι τις επιπτώσεις της κρίσης της πανδημίας στον κλάδο του τουρισμού λαμβάνουμε μέτρα προστασίας υπέρ των εποχικά  εργαζόμενων στον κλάδο αυτόν που πλήττονται σημαντικά. 

Ειδικότερα, χορηγούμε  -ως μηνιαία οικονομική ενίσχυση - το επίδομα  εποχικής ανεργίας έως και τον μήνα Σεπτέμβριο του 2020 στους περίπου 120.000 εποχικά ανέργους.  Παράλληλα, το κράτος αναλαμβάνει την κάλυψη των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών  των εποχικά εργαζόμενων μερικής απασχόλησης. Το συγκεκριμένο μέτρο θα λειτουργήσει  ως κίνητρο επαναπρόσληψης των εποχικά εργαζόμενων. Επίσης, επεκτείνουμε τα επιδόματα ανεργίας που λήγουν τον μήνα Μάιο κατά δύο μήνες.  Τέλος, μειώνουμε τα ελάχιστα απαιτούμενα ημερομίσθια από 100 σε 50 για την λήψη του εποχικού επιδόματος το ερχόμενο φθινόπωρο. 

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στο Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ, για το οποίο θα τριπλασιάσουμε τον προυπολογισμό του από 10 σε 30 εκατ. ευρώ. Στόχος μας, ειδικά φέτος, είναι να ενισχύσουμε όσον μπορούμε τον εσωτερικό  τουρισμό.  Ενώνουμε τις δυνάμεις μας, ρίχνουμε όλα τα όπλα στη μάχη και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να αντιμετωπίσουμε τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης από την πανδημία. Το σίγουρο είναι ότι το 2021 θα κερδίσουμε το χαμένο έδαφος.

Όπως είπε ο κ. Βρούτσης: "Μπροστά στο πρωτόγνωρο φαινόμενο της πανδημίας του κορωνοιού και της υγειονομικής κρίσης, το  Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων και συνολικά η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη  από την πρώτη στιγμή κινήθηκε με ταχύτητα, σχέδιο, ευαισθησία και υπευθυνότητα.  Δεσμευτήκαμε ότι αυτή τη δύσκολη κατάσταση θα την αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί Πολιτεία, επιχειρήσεις, εργαζόμενοι. Λάβαμε αποφάσεις ταχύτατες και επείγουσες  μέσα σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια, εφαρμόσαμε έκτακτα, προσωρινά  αλλά απολύτως αναγκαία μέτρα που αφορούσαν την στήριξη  εργαζομένων και επιχειρήσεων.  

Με τις 7 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και τις δεκάδες Υπουργικές Αποφάσεις και Εγκυκλίους δημιουργήσαμε 5 δέσμες μέτρων για τους εργαζόμενους, τις επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αυτοτελώς απασχολούμενους και  τους ανέργους.   Αφουγκραστήκαμε τα αιτήματα μικρών και μεγάλων επαγγελματικών ομάδων  και απλώσαμε το δίχτυ προστασίας  στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Στο επίκεντρο όλων των δράσεων μας, όλων των πολιτικών μας, ήταν και παραμένει ο εργαζόμενος. Γι αυτό κοινός παρανομαστής σε όλες τις νομοθετικές μας παρεμβάσεις ήταν η ρήτρα διατήρησης των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.  

Τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ για το μήνα Μάρτιο και Απρίλιο μας επιβεβαιώνουν

Το μήνα Μάρτιο το ισοζύγιο της ΕΡΓΑΝΗ έδειξε ότι οι όποιες απολύσεις πραγματοποιήθηκαν, αυτές  σημειώθηκαν μέχρι και τις  18 Μαρτίου καθώς εκείνη την ημέρα εφαρμόστηκαν τα πρώτα μέτρα και συγκεκριμένα η ειδική ρήτρα διατήρησης υφιστάμενων θέσεων εργασίας. Μετά τις 18 Μαρτίου οι απολύσεις εκμηδενίστηκαν.  

Τα ίδια στοιχεία έδειξε και η ΕΡΓΑΝΗ του μήνα Απριλίου. Παρά τη δυσμενή δημοσιονομική συγκυρία και το lock down της αγοράς εργασίας, ο μήνας Απρίλιος έκλεισε με θετικό ισοζύγιο (+7.205 προσλήψεις) ενώ και για τον μήνα Μάιο τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ είναι ενθαρρυντικά αφού το ισοζύγιο είναι θετικό  μέχρι και σήμερα.  

Όλα αυτά τα στοιχεία συντείνουν στα εξής:  

1.   Από την μία συγκρατήσαμε το μεγάλο κύμα απολύσεων που θα μπορούσε να λειτουργήσει αλυσιδωτά για όλους τους κλάδους και να επιφέρει πλήρη κατάρρευση της αγοράς εργασίας, κάτι που αποφύγαμε 

2.   Από την άλλη δυστυχώς δεν δημιουργήθηκαν οι αναμενόμενες θέσεις εργασίας στον τουρισμό και τον επισιτισμό, όπως συνέβαινε κάθε χρόνο.  Για το άνοιγμα της τουριστικής περιόδου ακολουθήσαμε πιστά τις οδηγίες της επιστημονικής κοινότητας γιατί ήταν συνειδητή μας επιλογή να θέσουμε ως προτεραιότητα το πολύτιμο αγαθό της υγείας. Την ανθρώπινη ζωή!!!!Όμως αυτές οι αποφάσεις έκαναν την Ελλάδα παγκόσμιο υπόδειγμα και σήμερα είμαστε έτοιμοι να κόψουμε το νήμα της επανεκκίνησης. 

Συγκεκριμένα, κατά την πρώτη χρονική περίοδο της κρίσης η οποία ξεκίνησε 18 Μαρτίου και λήγει 31 Μαΐου, κινηθήκαμε σε 3 βασικούς άξονες: 

·         Την στήριξη της εργασίας μέσα από την ειδική ρήτρα διατήρησης  των υφιστάμενων θέσεων εργασίας. 

·         Την αποζημίωση και στήριξη όλων των εργαζομένων των οποίων οι επιχειρήσεις έκλεισαν με διοικητική εντολή ή χαρακτηρίστηκαν πληττόμενες βάσει ΚΑΔ. 

·         Την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων μέσα από την πιστή τήρηση των πρωτοκόλλων υγείας και πρόληψης της διασποράς του ιού στους εργασιακούς χώρους.  

Χρήστος Σταϊκούρας

  • Η Κυβέρνηση αποδεικνύεται ότι διαθέτει σχέδιο για τη στήριξη της οικονομίας.

    Σχέδιο συνεκτικό, ολοκληρωμένο και δυναμικό.

    Σχέδιο με στόχους την προστασία της δημόσιας υγείας, τη στήριξη της απασχόλησης, την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και την τόνωση της κοινωνικής συνοχής.

    Σχέδιο που ξεδιπλώνεται, μεθοδικά και αποφασιστικά, σε 4 φάσεις, ώστε να απαντηθούν, κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, οι διαφορετικές ανάγκες που κάθε φορά προκύπτουν από τις ορθές επιλογές της χώρας στο υγειονομικό πεδίο.

    • Κατά την 1η φάση, τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, είχαμε περιορισμούς στην οικονομική δραστηριότητα.
    • Στη 2η φάση, στην οποία σήμερα βρισκόμαστε, πραγματοποιείται σταδιακή επαναλειτουργία των επιχειρήσεων.
    • Η 3η φάση, από τον επόμενο μήνα μέχρι και τον Οκτώβριο, θα χαρακτηρίζεται από την προοδευτική ανάκαμψη της οικονομίας.
    • Και στη συνέχεια, κατά την 4η φάση, υπό την προϋπόθεση της ομαλής και θετικής εξέλιξης αντιμετώπισης της πανδημίας, θα έχουμε ανάταξη της οικονομίας.

    Στόχος αυτού του προγραμματισμού είναι η ταχύτερη και πιο ισχυρή επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, ώστε η χώρα να ανακτήσει τη δυναμική που είχε αναπτύξει πριν την υγειονομική κρίση.

    1η φάση

    Ειδικότερα, κατά την 1η φάση, η Κυβέρνηση προτεραιοποίησε και μερίμνησε για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και της δημόσιας υγείας

    Για το σκοπό αυτό ενίσχυσε τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας, περίπου κατά 275 εκατ. ευρώ.

    Παράλληλα, με οριζόντιες και έγκαιρες παρεμβάσεις, άπλωσε ένα ευρύ «δίχτυ προστασίας» πάνω από νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

    Προχώρησε σε αναστολές πληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.

    Έδωσε φορολογικά κίνητρα σε εργαζόμενους και εργοδότες.

    Μείωσε τα ενοίκια σε επιχειρήσεις, εργαζόμενους και φοιτητές.

    Προχώρησε στην καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού σε μισθωτούς, επαγγελματίες και επιχειρήσεις, στηρίζοντας περισσότερο τα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα.

    Χορήγησε επιπλέον επιδόματα ανεργίας και στήριξε μακροχρόνια ανέργους.

    Συνολικά, σήκωσε το βάρος της λειτουργίας του συνόλου, σχεδόν, της οικονομίας, όπως είχε καθήκον μέσα στην πρωτοφανή αυτή κρίση, ενισχύοντας 2.000.000 πολίτες.

    Όλα αυτά συνιστούν εμπροσθοβαρή δράση!

    2η φαση

    Στη 2η φάση, την οποία σήμερα διανύουμε, με το σταδιακό άνοιγμα της οικονομικής δραστηριότητας, η Κυβέρνηση συνεχίζει να στηρίζει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

    Επεκτείνει τη δυνατότητα αναστολής πληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, σε εργαζόμενους και εργοδότες.

    Επεκτείνει το δικαίωμα αναστολής σύμβασης εργασίας, την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών.

    Συνεχίζεται η μείωση των ενοικίων στο σύνολο των πληττόμενων επιχειρήσεων.

    Ολοκληρώνεται η καταβολή της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.

    Περισσότερες από 53.000 επιχειρήσεις, κυρίως μικρές και μεσαίες, οριστικοποίησαν την αίτησή τους.

    Και μέχρι σήμερα, σε 34.000 από αυτές πιστώθηκαν σημαντικά χρηματικά ποσά στους λογαριασμούς τους.

    Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα πιστωθούν και στις υπόλοιπες.

    Παράλληλα, προχωρούν τα εργαλεία της επιδότησης επιτοκίου, του κεφαλαίου κίνησης, των εγγυοδοτικών μηχανισμών, της διαμόρφωσης ενός νέου θεσμικού πλαισίου για πιστώσεις σε μικρές επιχειρήσεις, με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

    Όλα αυτά συνιστούν ουσιαστική στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, στο μέτρο των δυνατοτήτων της χώρας.

    3η φάση

    Στην 3η φάση, από τον Ιούνιο μέχρι τον Οκτώβριο, τη φάση της προοδευτικής ανάκαμψης της οικονομίας, οι κυβερνητικές παρεμβάσεις, όπως θα αναπτύξουμε στη συνέχεια, εδράζονται σε τέσσερις πυλώνες:

    1ος. Στη συνέχιση και διεύρυνση των μέτρων στήριξης της απασχόλησης.

    2ος. Στη περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

    3ος. Στη λήψη στοχευμένων φορολογικών μέτρων.

    4ος. Στην αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους.

    4η φάση

    Τέλος, στην 4η φάση, από το φθινόπωρο, όσο θα σταθεροποιείται και θα ανατάσσεται η οικονομία, τόσο θα αποκτούμε περισσότερες δυνατότητες να δρομολογήσουμε πολιτικές με πιο μόνιμα χαρακτηριστικά, ώστε η χώρα να συνεχίσει από εκεί που ήταν πριν την πανδημία.

    Συνεκτικές πολιτικές, ενδεικτικά, στα πεδία της πράσινης οικονομίας, της εξωστρέφειας, της καινοτομίας και τεχνολογίας, που θα εμπεριέχονται στο Στρατηγικό μας Σχέδιο για την Ανάπτυξη της Οικονομίας.

    Η 3η φαση – Τα 15 σημεία

    1ον. Επεκτείνεται, για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, το δικαίωμα αναστολής σύμβασης εργασίας των εργαζομένων, η αποζημίωση ειδικού σκοπού και η κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών τους.

    Συνεχίζεται η δυνατότητα αναστολής σύμβασης εργασίας, σε ποσοστό μάλιστα έως 100%, των εργαζομένων στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού.

    2ον. Δημιουργείται νέος μηχανισμός στήριξης της βραχυχρόνιας απασχόλησης, ώστε να διατηρηθούν θέσεις εργασίας και να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα.

    3ον. Παρέχεται επίδομα ανεργίας στους εποχικά απασχολούμενους που δεν θα προσληφθούν την τρέχουσα τουριστική περίοδο.

    Και παράλληλα, παρέχεται επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τους εποχικά εργαζόμενους μερικής απασχόλησης.

    4ον. Δίδεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών προς τη φορολογική αρχή σε όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, καθώς και στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, και για τον μήνα Ιούνιο.

    Οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις τελούν σε προσωρινή αναστολή, έχουν το δικαίωμα αναστολής των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών.

    5ον. Επεκτείνεται η δυνατότητα μείωσης ενοικίου κατά 40%, τον μήνα Ιούνιο, σε όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές και στις επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού.

    Επιπλέον, δίνεται η ίδια δυνατότητα και σε όσες επιχειρήσεις άνοιξαν τον Μάιο, συμπεριλαμβανομένου του λιανικού εμπορίου.

    Επιπρόσθετα, στις επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους του τουρισμού, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, δίδεται η δυνατότητα μείωσης του ενοικίου και κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.

    Τέλος, δικαίωμα μείωσης ενοικίου για την 1η τους κατοικία και τη φοιτητική κατοικία των εξαρτώμενων μελών τους, διατηρούν και όλοι οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής.

    6ον. Για τους ιδιοκτήτες που εκμισθώνουν ακίνητα σε πληττόμενες επιχειρήσεις και εργαζόμενους, αναστέλλονται οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών.

    Επίσης, γι’ αυτούς τους ιδιοκτήτες, προβλέπεται η δυνατότητα συμψηφισμού μέρους του εισοδήματος που έχασαν, με φορολογικές υποχρεώσεις μετά τον Ιούλιο.

    7ον. Χορηγείται 2η Επιστρεπτέα Προκαταβολή, με βάση την απώλεια τζίρου των μηνών Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου.

    Το αδιάθετο υπόλοιπο της πρώτης φάσης, που μόλις ολοκληρώθηκε, θα προστεθεί στη 2η φάση, ώστε το συνολικό ποσό που θα έχει χορηγηθεί, μέχρι τέλος Ιουνίου, να διαμορφωθεί στα 2 δισ. ευρώ.

    8ον. Προβλέπεται μείωση της προκαταβολής φόρου.

    Για τις επιχειρήσεις που θα εμφανίσουν μείωση τζίρου κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο, αθροιστικά άνω ενός ποσοστού, θα προβλεφθεί μείωση της προκαταβολής φόρου που καλούνται να πληρώσουν εντός του 2020 για το 2021, κατά ένα ποσοστό.

    Το ποσοστό θα προσδιοριστεί τον Ιούλιο, με βάση τα στοιχεία τζίρου που θα έχουν υποβάλει οι επιχειρήσεις για την προηγούμενη περίοδο.

    9ον. Μειώνεται ο ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020.

    Καλύπτει μεταφορές επιβατών με τρένο, με μετρό και τραμ, με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, με αεροπλάνο, με πλοίο, με συνδυαστικές μεταφορές.

    Οι πολίτες, κυρίως τα πιο αδύναμα εισοδηματικά στρώματα, θα ωφεληθούν ιδιαίτερα από αυτή την πρόνοια της πολιτείας.

    10ον. Μειώνεται ο ΦΠΑ στον καφέ και στα μη αλκοολούχα ποτά από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020.

    11ον. Μειώνεται ο ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο από 80/20 (80% με 13% και 20% με 24%) σε 90/10 για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020.

    12ον. Μειώνεται ο ΦΠΑ στα εισιτήρια των κινηματογράφων από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020.

    13ον. Οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων προσαυξημένες κατά 100%, έναντι 30% που είναι σήμερα, για δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν από 1η Σεπτεμβρίου.

    14ον. Δημιουργείται Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, ώστε να υπάρχει ένα συνεκτικό πλαίσιο ανάπτυξης στοχευμένων πολιτικών υποστήριξης του οικοσυστήματος.

    Δίνονται κίνητρα σε φυσικά πρόσωπα που εισφέρουν επενδυτικά κεφάλαια [angel investors] για νεοφυείς επιχειρήσεις, με τη μορφή εκπτώσεων φόρου επί του ποσού που επενδύεται.

    15ον. Δρομολογείται πρόγραμμα στο οποίο το Κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορωνοϊού, και έχουν δάνεια με υποθήκη στην πρώτη κατοικία.

    Καλύπτει όλα τα «κόκκινα δάνεια», τόσο αυτά που δημιουργήθηκαν πριν το τέλος του 2018, όσο και αυτά που μεταγενέστερα – μέχρι σήμερα – προέκυψαν, για τους πολίτες που επλήγησαν από τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης.

    Καλύπτει όμως, και αυτό είναι πολύ σημαντικό, και τα εξυπηρετούμενα δάνεια των συμπατριωτών μας που επλήγησαν από την πανδημία.

    Παράλληλα, θέτει δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην επωφεληθούν της επιδότησης οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

    Με το νέο πρόγραμμα, επιπροσθέτως προς την παράταση του υφιστάμενου πλαισίου:

    Ενισχύονται, για πρώτη φορά, οι συνεπείς δανειολήπτες, με εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία.

    Υποστηρίζεται το σύνολο των δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση, και έχουν «κόκκινο» δάνειο, ακόμη και μετά το τέλος του 2018.

    Καλλιεργείται η κουλτούρα πληρωμών.

    Περιορίζεται ο κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων.

    Ενισχύεται η κοινωνική συνοχή.

    Καλύπτονται πολλαπλάσιοι δανειολήπτες σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο.

    Το συνολικό κόστος των μέτρων που βρίσκονται σε εφαρμογή ή θα υλοποιηθούν διευρύνεται στα περίπου 14,5 δισ. ευρώ, και η προστιθέμενη αξία τους στα 20 δισ. ευρώ.

Άδωνις Γεωργιάδης

«Στην πρώτη φάση αυτής της κρίσης αντιμετωπίσαμε τη μεγάλη έλλειψη αγαθών υγειονομικού υλικού, αντισηπτικά και στην πορεία μάσκες, που αποτελούσαν ξαφνικά το μείζον καταναλωτικό αγαθό σε όλο τον πλανήτη.

Θυμίζω, τη μεγάλη ανησυχία που υπήρχε σε όλους για την επάρκεια σε αντισηπτικά και στη συνέχεια τη μεγάλη ανησυχία για τη μεγάλη αύξηση των τιμών τους.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης με πολύ μεγάλη ταχύτητα εξασφάλισε με ταχείες αδειοδοτήσεις την επάρκεια αυτών των αγαθών και με νομοθετικές πρωτοβουλίες και εκτενείς ελέγχους τον έλεγχο της κερδοσκοπίας.

Έτσι, σήμερα σχεδόν κανένας πια δεν ρωτά ούτε για τα αντισηπτικά, ούτε για τις μάσκες. Ακριβώς γιατί κινηθήκαμε με πάρα πολύ μεγάλη ταχύτητα.

Όμως, πέραν του ελέγχου της εσωτερικής αγοράς, της συγκρατήσεως στις αυξήσεις των τιμών και της ομαλής επάρκειας των αγαθών, θυμίζω όλα τα μέτρα που λάβαμε για την ομαλή λειτουργία των σούπερ μάρκετ, κατά τις πρώτες ημέρες της καραντίνας, και όλα τα υπόλοιπα μέτρα που με πολύ μεγάλη τάξη τηρήθηκαν από τους συμπολίτες μας και θέλω ειλικρινά να τους ευχαριστήσω όλους για αυτό.

Ξεκινήσαμε την άμεση δημιουργία εργαλείων τα οποία θα χρειαζόμασταν σε αυτή τη φάση που τώρα ξεκινάμε για να μπορέσουμε να βάλουμε μπρος ξανά την οικονομία μας.

Ο κύριος στόχος που έχουμε δεν είναι φυσικά να αποφύγουμε την ύφεση, είναι αναπόφευκτη για το έτος 2020, αλλά να μειώσουμε όσο γίνεται περισσότερο το εύρος της και να διατηρήσουμε ζωντανή την οικονομία μας ώστε το 2021 να είναι ένα έτος πολύ μεγάλης ανάκαμψης.

Πραγματικά σε χρόνο ρεκόρ ήμασταν η πρώτη χώρα που έλαβε έγκριση από τις ευρωπαϊκές αρχές για τα εγγυοδοτικά εργαλεία που σχεδιάσαμε.

Και μπορώ να σας πω με περηφάνια - και ευχαριστώ ιδιαίτερα τους συνεργάτες μου για αυτό- πετύχαμε η Αναπτυξιακή Τράπεζα να γίνει ένα πραγματικό εργαλείο ουσιαστικής παροχής ρευστότητας για την ελληνική οικονομία.

Σήμερα, στις 12:00 το μεσημέρι, ξεκίνησε ξανά η δυνατότητα των επιχειρήσεων να κάνουν αίτηση στο ταμείο ΤΕΠΙΧ ΙΙ για τα δάνεια που δίνει η Αναπτυξιακή Τράπεζα και εξασφαλίζει κεφάλαιο κίνησης με 100% άτοκη χρηματοδότηση τα πρώτα δύο χρόνια και μηδενικό επιτόκιο στο 40% του κεφαλαίου της συμμετοχής ΤΕΠΙΧ ΙΙ για την υπόλοιπη διάρκεια.

Από τις 12:00 το μεσημέρι μέχρι τώρα, περισσότερες από 40.000 επιπλέον επιχειρήσεις μπήκαν για να κάνουν αίτηση παροχής ρευστότητας μέσα από αυτό το εργαλείο.

Στο διάστημα που η πλατφόρμα έμεινε κλειστή μετά το πρώτο πενθήμερο όταν, κυριολεκτικά, έγινε ανάρπαστο το προϊόν αυτό, μπορέσαμε και μεταφέραμε επιπλέον πόρους και έτσι αυξήσαμε το χρηματοδοτικό αυτό εργαλείο με τη μόχλευση από το 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε πλέον των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Παράλληλα, στις 26 Μαΐου λήγει η δεκαπενθήμερη προθεσμία της δημόσιας πρόσκλησης προς τις τράπεζες, έτσι ώστε να μπούμε στην τελική ευθεία, μέχρι τα τέλη Μαΐου ή αρχές Ιούνιου, για να ξεκινήσει το μεγάλο εγγυοδοτικό μας εργαλείο ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο με τη συνολική μόχλευση ρευστότητας μέσω τραπεζικού συστήματος φτάνει τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ, με εγγυημένο το 80% του χαρτοφυλακίου δανείων μικρομεσαίων αλλά και μεγάλων επιχειρήσεων.

Θέλω εδώ να σταθώ και να σας πω ότι το συγκεκριμένο εργαλείο θα έπρεπε με τους συνήθεις ρυθμούς με τους οποίους οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες αλλά και οι ελληνικές υπηρεσίες σχεδιάζουν και υλοποιούν ένα εργαλείο τέτοιου εύρους, να χρειάζονταν από 7 έως 12 μήνες.

Το σχεδιάσαμε και το υλοποιήσαμε σε λιγότερο από 50 μέρες και αυτό νομίζω είναι ένα πραγματικό ρεκόρ και για το Υπουργείο Ανάπτυξης και για την Ελλάδα αλλά θα έλεγα και για την Ευρώπη και μια μεγάλη επιτυχία και είμαι πολύ υπερήφανος που μείναμε συνεπείς στις ημερομηνίες που είχαμε θέσει.

Παράλληλα, εγκαινιάσαμε και ήδη αρχίζουν και «τρέχουν» διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία:

-Κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών για έργα σε ενέργεια, κυκλική οικονομία και κρίσιμες υποδομές: με αναμενόμενη μόχλευση έως 3 δισεκατομμύρια,

-Δημιουργία πιλοτικού προγράμματος συν-επενδύσεων επιχειρηματικών αγγέλων σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ.

-Δημιουργία project preparation facility για συντονισμό και χρηματοδότηση ωρίμανσης μεγάλων και στρατηγικών έργων υποδομής.

-Πρόγραμμα soft financing για νεοφυείς καινοτόμες επιχειρήσεις

-Αύξηση δημόσιας συμμετοχής στο EquiFund.

-Συγχρηματοδότηση (δάνεια) μαζί με πιστωτικά ιδρύματα σε στρατηγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας.

-Συνεπενδυτικό κεφάλαιο για equity για προσέλκυση ξένων θεσμικών επενδυτών με στόχο τη χρηματοδότηση γρήγορα αναπτυσσόμενων ελληνικών επιχειρήσεων.

Το σύνολο όλων αυτών των δράσεων, μαζί με την αύξηση του ΤΕΠΙΧ που ανέφερα προηγουμένως, φτάνει στο 1 δις 880 εκατ. ευρώ και με τη μόχλευση θα προσθέσει έως το τέλος του χρόνου άλλα 5 δισεκατομμύρια ευρώ στην πραγματική οικονομία.

Όλα αυτά είναι χρηματοδοτικά εργαλεία και δράσεις που σχεδιάστηκαν από το μήνα Μάρτιο, μέσα στην κρίση, με τη συνεργασία των ευρωπαϊκών αρχών και της Αναπτυξιακής Τραπέζης ώστε να ανταποκριθούμε σε αυτό που σας είπα, στην προσπάθεια να κρατήσουμε όρθιες τις ελληνικές επιχειρήσεις, όρθιες τις θέσεις εργασίας και να είμαστε έτοιμοι για τη μεγάλη ανάκαμψη που όλοι μαζί θα χτίσουμε το 2021.

Ως προς τις στρατηγικές και τις μεγάλες επενδύσεις, το Υπουργείο Ανάπτυξης είχε μια πολύ μεγάλη επιτυχία και θέλω εδώ να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τις ευρωπαϊκές αρχές.

Μόλις πριν από λίγες μέρες λάβαμε έγκριση από τις ευρωπαϊκές αρχές πρόσθετης ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων, ύψους 2,7 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Για να καταλάβετε τι θα πει αυτό, το σύνολο των εγκρίσεων που είχαμε μέχρι σήμερα στον Αναπτυξιακό Νόμο ήταν 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Άρα, αυξήσαμε το περιθώριό μας για φορολογικές απαλλαγές αλλά και για ρευστό χρήμα σε επιχειρήσεις που υλοποιούν αναπτυξιακά σχέδια περισσότερο από το 100%.

Βάσει των νέων ορίων που έχουμε στον προηγούμενο κύκλο, ο οποίος έληξε και του οποίου τις προτάσεις εγκρίνουμε κατά προτεραιότητα, ενώ ήταν να εγκριθούν περίπου 600 επιχειρήσεις με επενδυτικά σχέδια, θα εγκριθούν περίπου 2000, δηλαδή σχεδόν όλες όσες κατέθεσαν φάκελο με νόμιμα δικαιολογητικά.

Σήμερα, υπέγραψα το νέο κύκλο για τη γενική επιχειρηματικότητα, ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ και την επιχειρηματικότητα πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων, ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ.

Και λόγω των αυξημένων ορίων που ανέφερα προηγουμένως, ο σημερινός κύκλος θα λήξει τον Ιούλιο του 2020 και με τη λήξη του αμέσως θα ξεκινήσει και νέος κύκλος με τα ίδια ποσά, έτσι ώστε να δώσουμε κίνητρο σε όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις που θέλουν να υλοποιήσουν αναπτυξιακά σχέδια και που όλο αυτό το διάστημα η έλλειψη ενδιαφέροντος του κράτους ή η έλλειψη φορολογικών κινήτρων ή η έλλειψη δυνατότητας πρόσβασης σε φτηνή χρηματοδότηση, τους εμπόδιζε να υλοποιήσουν τώρα τα σχέδιά τους με την αρωγή του κράτους και με υπηρεσίες οι οποίες θα εγκρίνουν τα σχέδιά τους όσο γίνεται γρηγορότερα.

Μέσα στο πλαίσιο του Covid-19 από τον Μάρτιο μέχρι σήμερα, εγκρίναμε σε έργα ΣΔΙΤ τέσσερα 4 νέα έργα ύψους 365 εκατομμυρίων, ενώ τον Ιούνιο δημοπρατούνται οκτώ έργα ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων. Στο ίδιο χρονικό διάστημα έχουμε ενεργοποιήσει ειδικές συνεργασίες με την EIB και την EBRD για τη χρηματοδότηση και υποστήριξη έργων ΣΔΙΤ, ώστε οι επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στα έργα αυτά, να εξασφαλίσουν εύκολη και φτηνή χρηματοδότηση.

Επίσης, έχουμε εγκρίσεις νέων στρατηγικών επενδύσεων, ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ, έως το τέλος του χρόνου και να πω ότι πρόσφατα εγκρίναμε νέες στρατηγικές επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ύψους 80 εκατομμύρια ευρώ. Με πολύ υπερηφάνεια θα σας το πω, στον ταχύτερο χρόνο που έχει γίνει ποτέ στο ελληνικό κράτος. Από την υποβολή της αίτησης μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας, χρειάστηκαν μόλις 16 μέρες, όταν κατά το παρελθόν για το ίδιο ακριβώς θέμα, θα περίμενε μία επιχείρηση από 7 ως 12 μήνες.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και με άλλα συναρμόδια Υπουργεία θέτει σε άμεσο προγραμματισμό 40 μεγάλα έργα συνολικού προϋπολογισμού 6 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα παρουσιαστούν αναλυτικά από τον κάθε συναρμόδιο Υπουργό.

Παράλληλα, δημιουργούμε μηχανισμό ωρίμανσης των έργων, όπως ακριβώς πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να μπορούμε να παρακολουθούμε και την ωρίμανση των μελετών κα την πορεία υλοποιήσεων των έργων και ταχύτερης απορρόφησης όλων των χρηματοδοτικών πόρων που χρειαζόμαστε.

Στο νέο ΕΣΠΑ του 2021 – 2027, το οποίο έχει εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση από τις αρχές του νέου χρόνου, προστίθενται οι πόροι από το European Recovery Fund ώστε με επιπλέον πόρους να χρηματοδοτήσουμε τη μεσοπρόθεσμη οικονομική ανάκαμψη της χώρας.

Και φυσικά είναι περιττό να πω ότι στο τρέχον ΕΣΠΑ, για το οποίο όπως όλοι θυμάστε είχαμε πολύ χαμηλή απορροφητικότητα και υπήρχαν μεγάλες ανησυχίες και πολλά δημοσιεύματα και στον εγχώριο και στον διεθνή τύπο, ότι μπορεί η Ελλάδα να έχανε πόρους, καταφέραμε με τους συνεργάτες μου στο Υπουργείο Ανάπτυξης να υλοποιήσουμε φέτος λόγω του COVID-19 τόσα πολλά προγράμματα, ώστε να ξεπεράσουμε όλο τον ετήσιο στόχο του 2020 και ν’ αξιοποιήσουμε πόρους και από τα επόμενα χρόνια. Έτσι ώστε όχι μόνο δεν πρόκειται να χαθεί ούτε ένα ευρώ, αλλά αντίθετα πολλά έργα θα περάσουν στο επόμενο ΕΣΠΑ έτσι ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η χρηματοδότησή τους και να μην αφήσουμε ούτε ένα ευρώ να λιμνάζει σε αυτές τις δύσκολες εποχές που οι επιχειρήσεις χρειάζονται πραγματικό χρήμα.

Θέλω να πω όμως και ορισμένα πράγματα για την πορεία των εγγυοδοτικών εργαλείων και πώς τα χρήματα αυτά φτάνουν πράγματι στις επιχειρήσεις.

Η Κυβέρνηση δημιουργεί Παρατηρητήριο Ρευστότητας το οποίο θα παρακολουθεί - και ήδη έχουμε ξεκινήσει πρωτόλεια αλλά θα γίνει με πολύ πιο θεσμικό τρόπο- την πορεία που το τραπεζικό σύστημα παρέχει αυτά τα δάνεια σε επιχειρήσεις της χώρας, την ταχύτητα και το σε ποιες επιχειρήσεις πηγαίνουν τα χρήματα αυτά και εφόσον τα έχουν πράγματι ανάγκη για να μπορέσουν να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους.

Σέβομαι απόλυτα την ανεξάρτητη λειτουργία των τραπεζών. Και ασφαλώς όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι οι τράπεζες οφείλουν να έχουν τραπεζικά κριτήρια τα οποία θα προστατεύσουν τους καταθέτες και θα προστατεύσουν και τους μετόχους τους.

Όμως αυτή τη στιγμή θέλω να ενθαρρύνω όλα τα τραπεζικά στελέχη και όλες τις διοικήσεις των τραπεζών να μην εξαντλούν σήμερα την αυστηρότητά τους ή τη γραφειοκρατία τους πάνω σε αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Ήδη, εμείς, με απόφαση της Αναπτυξιακής Τραπέζης, μειώσαμε τα αρχικά δικαιολογητικά που προέβλεπαν οι νόμοι και οι αποφάσεις μας κάτω από τα μισά για να μπορέσουμε να κάνουμε την πρόσβαση των επιχειρήσεων σε αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία πολύ πιο εύκολη και πολύ πιο γρήγορη.

Θέλω, λοιπόν, να ενθαρρύνω όλα τα τραπεζικά στελέχη που ξέρω ότι μαζί με εμάς έχουν την ίδια αγωνία να μείνουν ζωντανές οι ελληνικές επιχειρήσεις και οι δικοί τους πελάτες και οι δικοί τους φίλοι και οι δικοί τους συνεργάτες να καταφέρουν να περάσουν απέναντι από αυτή την κρίση, να μην εξαντλούν σήμερα το τυπικό γράμμα του νόμου και της αυστηρότητας αλλά με ευέλικτο τρόπο, εκεί που φυσικά γίνεται, να δίνουν γρήγορα τα δάνεια γιατί η οικονομία μας έχει άμεση ανάγκη παροχής ρευστότητας στο δυνατόν ταχύτερο διάστημα ώστε να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας, να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να ανταπεξέλθουν στις βραχυχρόνιες υποχρεώσεις τους και να υλοποιήσουν όλα τα επενδυτικά σχέδια τα οποία τους ενθαρρύνουμε τώρα να κάνουν ταχύτερα παρά ποτέ.

Θέλω επίσης να πω σε πολλές άλλες επιχειρήσεις που αγωνιούν για το ότι δεν θα έχουν εύκολη πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα λόγω διαρθρωτικών προβλημάτων:

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών θα έχουμε σύντομα σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιό μας για τις μικροπιστώσεις έτσι ώστε και άλλες επιχειρήσεις που δεν έχουν την ίδια δυνατότητα με τις περισσότερο οικονομικά υγιείς να αποκτήσουν πρόσβαση έστω σε ένα πρώτο κεφάλαιο κίνησης με ευέλικτο και γρήγορο τρόπο.

Στόχος μας είναι να μην μείνει καμία επιχείρηση πίσω. Στόχος μας είναι να βρούμε λύσεις και για την τελευταία επιχείρηση που θέλει πράγματι να δώσει τη μάχη και που είναι έτοιμη μαζί με εμάς να δώσουμε έναν κοινό αγώνα για να μείνει η Ελλάδα όρθια σε αυτό το δύσκολο 2020. Θα είμαστε στο πλάι ακόμα και στο πρόβλημα του καθενός από εσάς ξεχωριστά.»

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

Σχόλια