Ελλάδα

Με νέους κανόνες ξαναχτυπά το κουδούνι - Τα… SOS της επιστροφής στα θρανία

Μετά από δύο μήνες, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου επιστρέφουν στα θρανία – Η πρόκληση της επιστροφής στα θρανία

Κουδούνι, μετά από δύο μήνες αναστολής λειτουργίας εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, θα χτυπήσει σήμερα για τους μαθητές της Γ' Λυκείου στα σχολεία της χώρας και φυσικά και της Κρήτης.

Το άνοιγμα των σχολείων δε θα θυμίζει τις συνηθισμένες εικόνες μιας «πρώτης ημέρας στο σχολείο», αφού η λειτουργία των σχολικών μονάδων περνάει πλέον από... πρωτόκολλο. Το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ διαπερνά όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής, και μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς καλούνται να ακολουθήσουν τις οδηγίες, προκειμένου η επιστροφή στην όποια κανονικότητα επιτρέπουν οι συνθήκες να γίνει το δυνατόν ομαλότερα.

Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, οι δύο πρώτες ώρες της πρώτης και δεύτερης ημέρας λειτουργίας των σχολείων θα επικεντρωθούν στην ενημέρωση των μαθητών για τους κανόνες υγιεινής, δίνοντας έμφαση στην απόσταση και την υγιεινή των χεριών και στη χρήση της μάσκας ως προαιρετικού, συμπληρωματικού μέτρου.

Λίστα οδηγιών

Λίστα με όλα όσα θα πρέπει να προσέχουν τις ημέρες που θα επιστρέψουν στα θρανία οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, αλλά και οι γονείς και κηδεμόνες τους έχει καταρτίσει ο ΕΟΔΥ σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας.

  1. Τι πρέπει να προσέχουν οι μαθητές:

- Να βήχουν ή να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε χαρτομάντιλο, το οποίο θα πρέπει να πετιέται αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.

- Να μη βάζουν τα χέρια τους στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια τους.

- Να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας. Αν δεν υπάρχει σαπούνι και νερό, συστήνεται η χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος.

- Να μην ανταλλάσσουν αντικείμενα (όπως στυλό, μολύβι, γόμα, χαρτονομίσματα, κέρματα κ.λπ.) με τους συμμαθητές τους.

- Να κρατούν απόσταση 1,5 μ. με τους συμμαθητές τους μέσα στην τάξη και στους άλλους χώρους του σχολείου, καθώς και με τους φίλους και γνωστούς τους έξω από το σχολείο.

- Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής εμφανίσει πυρετό, βήχα ή δυσκολία στην αναπνοή, θα πρέπει να ενημερώσει άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες του ή τον καθηγητή του και να μείνει σπίτι μέχρι να νιώσει τελείως καλά (για τις περιπτώσεις ύποπτου ή επιβεβαιωμένου κρούσματος, υπάρχει αναλυτικό πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ).

  1. Τι να προσέχουν οι εκπαιδευτικοί:

- Να ενημερώνουν τα παιδιά να μείνουν σπίτι αν νιώθουν άρρωστα.

- Να εκπαιδεύουν τα παιδιά να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ή να τα απολυμαίνουν με αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα μετά από κάθε διάλειμμα και ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας.

- Να βοηθήσουν τα παιδιά να συμμετέχουν στον συχνό καθαρισμό των επιφανειών και των αντικειμένων μέσα στην τάξη (π.χ. θρανία, τσάντες, βιβλία κ.λπ.).

- Να ενημερώσουν τα παιδιά για το πόσο σημαντικό είναι να μην ανταλλάσσουν μεταξύ τους αντικείμενα.

- Να παρακολουθούν καθημερινά τον αριθμό των μαθητών που λείπουν και να ενημερώνουν τον διευθυντή του σχολείου σε περίπτωση που ο αριθμός των απόντων μαθητών αυξάνεται.

- Να αφιερώνουν χρόνο για να ενημερώσουν τους μαθητές για τον ιό, αλλά και για να τους ενθαρρύνουν να μιλήσουν για τους φόβους τους και τις ανησυχίες τους σχετικά με τον ιό.

  1. Τι να προσέχουν οι γονείς και οι κηδεμόνες:

- Να ενθαρρύνουν τα παιδιά να ακολουθούν τις οδηγίες του ΕΟΔΥ που είναι αναρτημένες στο σχολείο και να εφαρμόζουν τα μέτρα υγιεινής (να αποφεύγουν τη στενή επαφή με άτομα που παρουσιάζουν συμπτώματα του ιού και να κρατούν αποστάσεις από τους ηλικιωμένους ή τα ευάλωτα άτομα της οικογένειας, να βήχουν και να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε ένα χαρτομάντιλο το οποίο θα πετούν αμέσως σε κάδο απορριμμάτων και να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας).

- Να κρατούν τα παιδιά στο σπίτι αν νιώθουν άρρωστα, να επικοινωνούν άμεσα με γιατρό της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, κατά προτίμηση με γιατρό που παρακολουθεί συστηματικά τα παιδιά, και να ενημερώνουν το σχολείο.

- Να αποθαρρύνουν τα παιδιά να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους με πολλά άτομα.

Οι κανόνες

Η επιστροφή των μελών της σχολικής κοινότητας στα σχολεία γίνεται με τα αναγκαία μέτρα προστασίας, που έχουν προβλέψει ΕΟΔΥ και υπουργείο Παιδείας, με την τήρηση της απόστασης 1,5 μέτρου να είναι το βασικότερο.

Για να περιοριστεί ο συνωστισμός κατά την προσέλευση και αποχώρηση μαθητών στο σχολείο, δε θα πραγματοποιείται η καθιερωμένη συγκέντρωση στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του προγράμματος. Οι μαθητές θα πηγαίνουν απευθείας στην αίθουσα. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μαθητών ανά τάξη είναι δεκαπέντε (15) και η απόσταση μεταξύ μαθητών, καθισμένων στα θρανία, θα πρέπει να είναι 1,5 μέτρο. Τα τμήματα των τάξεων έχουν χωριστεί στα δύο και οι μαθητές θα πηγαίνουν στο σχολείο εκ περιτροπής. Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή θα πηγαίνει το μισό τμήμα και Τρίτη και Πέμπτη το άλλο μισό, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα γίνεται το αντίστροφο. Τα ολιγομελή τμήματα (ως 15 άτομα) θα μπορούν να λειτουργούν καθημερινά.

Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, το 66% των τμημάτων της Γ' Λυκείου των ΓΕ.Λ. θα κάνει καθημερινά μάθημα και όχι εκ περιτροπής, διότι τα τμήματα αυτά έχουν κάτω από 15 μαθητές και δε χρειάζεται να γίνει κατάτμηση τμημάτων. Το αντίστοιχο ποσοστό των τμημάτων της Γ' Λυκείου των ΕΠΑ.Λ. είναι 74%.

Όσον αφορά στη διαρρύθμιση των αιθουσών, η σχετική εγκύκλιος προβλέπει ότι τα θρανία θα έχουν κοινό προσανατολισμό και οι μαθητές θα κάθονται ένας ανά θρανίο και εναλλάξ, στη δεξιά και αριστερή πλευρά του θρανίου κι όχι ο ένας πίσω από τον άλλον.

Ο εξαερισμός των τάξεων θα γίνεται φυσικά και προβλέπεται καθαρισμός τους δύο φορές την ημέρα.

Διαφορετικό θα είναι και το διάλειμμα στο εξής. Οι μαθητές δε θα κάνουν ενιαίο διάλειμμα και επιπλέον προβλέπεται σταδιακή έξοδος και με σειρά, ενώ κάθε τμήμα θα έχει διαφορετικό χώρο στο προαύλιο.

Απαγορεύονται τα παιχνίδια με μπάλα (π.χ. βόλεϊ, μπάσκετ, ποδόσφαιρο) και τα κυλικεία θα είναι κλειστά.

Εξοπλισμός

Σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ, κάθε σχολική μονάδα είναι απαραίτητο να εφοδιαστεί για την προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών κατά προτεραιότητα με τα παρακάτω:

* Αντισηπτικά αλκοολούχα διαλύματα για κάθε τάξη.

* Υγρά κρεμοσάπουνα για τις τουαλέτες.

* Χειροπετσέτες για τις τουαλέτες όπου αυτό είναι εφικτό.

* Κοινά καθαριστικά και απολυμαντικά κατάλληλα για τον καθαρισμό επιφανειών με δράση κατά του ιού (οικιακή χλωρίνη και αλκοολούχα διαλύματα με τουλάχιστον 70% αλκοόλη).

* Χειρουργικές και μη ιατρικές μάσκες (για επείγουσες καταστάσεις).

* Γάντια, κυρίως για το προσωπικό καθαριότητας, καθώς και για άλλες επείγουσες καταστάσεις.

Τέλος μαθημάτων στις 12 Ιουνίου

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι γυμνάσια και λύκεια θα κάνουν μαθήματα μέχρι τις 12 Ιουνίου, προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δε θα γίνουν (η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει βάσει των βαθμών των τετραμήνων) και στις 15 και 16 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί η έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων για τα Γενικά Λύκεια και τα Επαγγελματικά Λύκεια, αντίστοιχα. Για τα Ειδικά Σχολεία έχει παραταθεί η αναστολή λειτουργίας.

Ανοίγουν και τα φροντιστήρια

Τέλος, όσον αφορά στη λειτουργία των φροντιστηρίων, θα ακολουθηθεί η σταδιακή επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών βαθμίδων όπως ισχύει και για τα σχολεία, τηρώντας απαραιτήτως τα μέτρα πρόληψης (απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ μαθητών και 15 μαθητές ανά τμήμα). Τα τμήματα της Γ' Λυκείου ξεκινούν σήμερα Δευτέρα 11 Μαΐου, ενώ τα τμήματα της Α', Β' Λυκείου και Γυμνασίου, καθώς και τα μαθήματα ξένων γλωσσών επανεκκινούν στις 18 Μαΐου. Από το υπουργείο, πάντως, συστήνεται η συνέχιση των μαθημάτων μέσω τηλεκπαίδευσης.

Η πρόσκληση της επιστροφής στα σχολεία

 

Οι Αρχές όλων των χωρών είναι αντιμέτωπες με τη μεγάλη πρόκληση της επιστροφής εκατομμυρίων παιδιών στα σχολεία, τα οποία παρέμεναν κλειστά εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, έχοντας να σταθμίσουν τις διδακτικές απώλειες αλλά και τον κίνδυνο εμφάνισης νέων κρουσμάτων. Παρότι τα παιδιά εμφανίζονται λιγότερο ευάλωτα στον κορωνοϊό, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι μπορούν να είναι φορείς του ιού, κάτι που ανησυχεί έντονα τόσο τους γονείς όσο και τους καθηγητές.

«Κάποιοι ανυπομονούν να έρθουν και πάλι σε επαφή με τους μαθητές, αλλά κάποιοι άλλοι φοβούνται», λέει ο Ζαβιέ Τουσέν, ένας δάσκαλος Γυμνασίου στο Βέλγιο.

Και ακόμη και αν υποχωρήσει η υγειονομική κρίση, τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης θα αλλάξουν δραστικά τον τρόπο λειτουργίας των τάξεων και τον τρόπο διάδρασης των μαθητών με τους δασκάλους και καθηγητές τους, αλλά και μεταξύ τους, για μήνες, αν όχι για χρόνια.

Στο σχολείο του Ζαβιέ Τουσέν φοιτούν 800 μαθητές. Στις 18 Μαΐου θα ανοίξουν μόνο δέκα από τις τάξεις του με μικρές ομάδες μαθητών, που σημαίνει ότι οι Αρχές θα πρέπει να επιλέξουν ποιοι θα πάνε. «Το απαιτούμενο είναι ένας μέγιστος αριθμός δέκα μαθητών ανά τάξη με απόσταση τεσσάρων τ.μ. από τον έναν στον άλλον και άλλα οκτώ τ.μ. από την έδρα του δασκάλου», εξηγεί.

Ανάλογοι περιορισμοί έχουν σχεδιαστεί και για πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες: Η Γαλλία θα επιβάλλει το συνεχές πλύσιμο των χεριών στη διάρκεια της ημέρας, θα απαγορεύει το ομαδικό παιχνίδι στα διαλείμματα, οι διάδρομοι των κτηρίων θα είναι υποχρεωτικά μιας κατεύθυνσης για να μη συνωστίζονται εκεί τα παιδιά και όλοι οι μαθητές, εκτός από τους πολύ μικρούς, θα φοράνε υποχρεωτικά μάσκα.

Επίσης οι γονείς καλούνται να θερμομετρούν τα παιδιά τους κάθε πρωί. Στο Παρίσι τα σχολεία θα μπορούν να δεχτούν μόλις το 15% των μαθητών, όπως είπε την περασμένη εβδομάδα η δήμαρχος Αν Ινταλγκό.

Η Ινταλγκό και περισσότεροι από 300 άλλοι δήμαρχοι στην ευρύτερη περιοχή του Παρισιού έχουν ζητήσει να καθυστερήσει η επιστροφή των μαθητών, συμφωνώντας με την ανησυχία άλλων χωρών για το άνοιγμα των σχολείων αυτή την εποχή.

Η Ιταλία και η Ισπανία, που έχουν πληγεί σφόδρα από την πανδημία, θα κρατήσουν κλειστά τα σχολεία μέχρι τον Σεπτέμβριο, το ίδιο και η Βουλγαρία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Τυνησία και η πολιτεία της Νέας Υόρκης.

Στη Γουχάν της Κίνας, όπου πρωτοεμφανίστηκε ο κορωνοϊός τον Δεκέμβριο, οι μαθητές ξεκίνησαν μόλις την περασμένη εβδομάδα να επιστρέφουν στα σχολεία, που ήταν κλειστά από τον Ιανουάριο, φορώντας μάσκες και περνώντας μέσα από σαρωτές θερμοκρασίας σώματος.

«Τεράστιο εγχείρημα»

Στην κορύφωση της κρίσης, εκτιμάται ότι 1,5 δισεκατομμύριο μαθητές, από το νηπιαγωγείο έως τους φοιτητές του πανεπιστημίου, κλείστηκαν στα σπίτια τους σε 195 χώρες, ένας αριθμός ο οποίος στις 7 Μαΐου ανερχόταν σε 1,3 δισεκατομμύριο, σύμφωνα με στοιχεία της Εκπαιδευτικής, Επιστημονικής και Επιμορφωτικής Οργάνωσης των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO).

Η οργάνωση προειδοποίησε ότι τα lockdowns θα μπορούσαν να διευρύνουν περισσότερο το χάσμα στον τομέα της εκπαίδευσης μεταξύ πλουσίων και φτωχών, καθώς ο μισός πληθυσμός των μαθητών παγκοσμίως δεν έχει πρόσβαση σε υπολογιστές για τηλεκπαίδευση.

«Η απόφαση για τον χρόνο και τον τρόπο επαναλειτουργίας των σχολείων είναι δύσκολη. Αλλά καθώς πολλοί μαθητές έχουν μείνει πίσω στην εκπαίδευσή τους... θα πρέπει να είναι προτεραιότητα το άνοιγμά τους», είπε πριν από λίγες ημέρες η διευθύντρια της UNESCO Οντρέ Αζουλέ.

Ακόμη και στις ανεπτυγμένες χώρες οι Αρχές δίνουν μάχη ώστε οι μαθητές να κάνουν τουλάχιστον μερικές εβδομάδες μαθήματα πριν από τις διακοπές του καλοκαιριού, μια έμμεση δηλαδή παραδοχή ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αναπληρώσει το κενό έπειτα από δύο μήνες ή και περισσότερο εγκλεισμού.

«Δεν είναι κακό που το κάνουν με αυτόν τον τρόπο», λέει η Αλίς Λαβάλ, μια Γαλλίδα δασκάλα στη Βιέννη, η οποία συμφωνεί πως η τηλεκπαίδευση έχει αυξήσει τις ανισότητες μεταξύ των μαθητών. Η Λαβάλ λέει ότι η προετοιμασία των σχολείων στην Αυστρία για την τήρηση των αυστηρών υγειονομικών μέτρων, τα νέα προγράμματα και την κατανομή των μαθητών στις τάξεις ήταν «ένα τεράστιο εγχείρημα». Άλλοι δάσκαλοι και καθηγητές είναι λιγότερο αισιόδοξοι, με πολλούς από αυτούς να στρέφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να χλευάσουν τις κυβερνητικές οδηγίες, όπως το πλύσιμο του μολυβιού προτού δοθεί σε άλλο μαθητή ή τη διασφάλιση ότι οι πεντάχρονοι μαθητές τηρούν την ασφαλή απόσταση του ενός μέτρου ο ένας από τον άλλον. «Είναι ευρέως αποδεκτό ότι αυτή η πανδημία είναι ανεξέλεγκτη και όλοι ανησυχούν για δεύτερο κύμα» κρουσμάτων, ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Γαλλική Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών. «Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι οι προϋποθέσεις για την υγειονομική ασφάλεια θα πληρούνται στη Γαλλία για τους δημόσιους υπαλλήλους, τα παιδιά ή τις οικογένειές τους μέχρι τις 11 Μαΐου (σ.σ. μέχρι σήμερα)», συμπληρώνει.

Χαίρονται οι μαθητές, ανησυχούν οι γονείς

Καθώς ο κορωνοϊός συνεχίζει να μετράει κρούσματα, οι Αρχές θα εξετάζουν στενά τις χώρες εκείνες στις οποίες ανοίγουν και πάλι τα σχολεία για να διαπιστώσουν αν υπάρχει έξαρση κρουσμάτων που θα μπορούσε να παραλύσει τα νοσοκομεία. Οι σκανδιναβικές χώρες ειδικά έσπευσαν να ανοίξουν και πάλι τα σχολεία ή, όπως στην περίπτωση της Σουηδίας, δεν τα έκλεισαν ποτέ. «Οι μαθητές χαίρονται που επιστρέφουν και ακολουθούν τους κανόνες παραμονής σε μικρές ομάδες και περιορισμού των επαφών. Και έχουν γίνει ειδικοί στο πλύσιμο των χεριών», λέει η Κάθριν Γουίλσερ Λόρε, διευθύντρια ενός σχολείου έξω από το Όσλο της Νορβηγίας. «Από ό,τι έχουμε δει μέχρι στιγμής, ο σεβασμός των αποστάσεων ασφαλείας σε ομάδες είναι το δυσκολότερο για τα παιδιά, αλλά νομίζω ότι το καλό πλύσιμο των χεριών θα σταματήσει την εξάπλωση των κρουσμάτων», προσθέτει.

Κάποιοι γονείς ανησυχούν: Στη Νορβηγία μια ομάδα στο Facebook, που αποκαλείται "Το παιδί μου δεν πρέπει να γίνει πειραματόζωο για την COVID-19", συγκέντρωσε περίπου 27.000 μέλη.

Οι Αρχές επιχείρησαν να υποβαθμίσουν τους κινδύνους, ενώ τόνιζαν την ανάγκη αναζωογόνησης των οικονομιών που έχουν πληγεί από το κλείσιμο των επιχειρήσεων και από τις εντολές προς τους εργαζομένους να παραμείνουν στα σπίτια τους για να αντιμετωπιστεί η πανδημία.

«Το ποσοστό των παιδιών που νοσούν είναι μικρό. Ο κίνδυνος ένα παιδί να μολύνει έναν ενήλικα δεν είναι ρεαλιστικός. Το άνοιγμα σχολείων δεν ενέχει κινδύνους», δήλωσε ο Μίκα Σάλμινεν, ο ανώτερος αξιωματούχος της δημόσιας υγείας στη Φιλανδία.

Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Εντουάρ Φιλίπ έχει απορρίψει τους ισχυρισμούς ότι η κυβέρνηση κινείται υπερβολικά γρήγορα και προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι το lockdown ήταν «μια καταστροφή για τα πιο ευάλωτα παιδιά και εφήβους».

«Το άνοιγμα των σχολείων εκ νέου είναι μια προτεραιότητα για εμάς», είπε.

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια