Ελλάδα

«Σφαγή» στους δρόμους της Ελλάδας - Ποια ευρωπαϊκή χώρα είναι στην κορυφή της «μαύρης» λίστας;

Πάνω από 25.000 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους σε τροχαία το 2018 – Βασική αιτία η ταχύτητα

Η Κρήτη συνεχίζει να πληρώνει βαρύ τίμημα από τα τροχαία δυστυχήματα τόσο λόγω της κατάστασης του οδικού δικτύου, όσο και της χείριστης οδικής συμπεριφοράς, με τον απολογισμό να έχει ήδη ξεπεράσει τους 60 νεκρούς μέσα στη χρονιά. Μια τραγωδία που αποκτά επείγουσες διαστάσεις, αν υπολογίσει κανείς ότι ο αριθμός των νεκρών της ασφάλτου της Κρήτης αντιστοιχεί περίπου στο 10% των θυμάτων στους δρόμους ολόκληρης της χώρας, όπως καταγράφηκαν από την Κομισιόν.

Με δεδομένο ότι φέτος έχουμε περισσότερους νεκρούς απ’ ό,τι πέρυσι, η αυξητική αυτή τάση καθιστά επιτακτική την ανάγκη να κλείσει επιτέλους αυτός ο κύκλος του τρόμου και του θανάτου και να τελειώσει το “σίριαλ” του νέου ΒΟΑΚ.

Οι απανωτές τραγωδίες που σημάδεψαν το νησί αφήνουν βαρύ το στίγμα τους στη χρονιά που φεύγει, ενώ τα στοιχεία που καταγράφονται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο φέρουν την Ελλάδα να επιβεβαιώνει την κακή της φήμη όσον αφορά στα τροχαία, όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2018, που ωστόσο δείχνουν ότι υπάρχουν ακόμα χειρότερα.

Η μακάβρια λίστα

Πέντε χώρες στη σχετική μακάβρια λίστα της Κομισιόν βρίσκονται σε θέσεις μπροστά από την Ελλάδα, η οποία ισοφαρίζει το ποσοστό των θυμάτων θανατηφόρων τροχαίων με την Ουγγαρία, στα 64 ανά εκατομμύριο κατοίκους. Πρώτη στη λίστα του θανάτου είναι η Ρουμανία με 96, και ακολουθούν η Βουλγαρία με 88, η Λετονία με 78, η Κροατία με 77 και η Πολωνία με 76 νεκρούς στους δρόμους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Κάτω από την Ελλάδα βρίσκονται, με μικρή διαφορά, η Τσεχία με 62, η Λιθουανία με 61, το Λουξεμβούργο - όσο και αν μοιάζει παράδοξο για μια χώρα που θεωρείται πρότυπο σε πολλούς τομείς - με 60, η Πορτογαλία με 59 και η Κύπρος με 57 θύματα μοιραίων τροχαίων ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Θλιβερός είναι ο μέσος όρος για την Ευρωπαϊκή Ένωση των “28” που καταγράφει 49 νεκρούς (πάντα ανά εκατ. κατοίκους), με την Εσθονία (51), το Βέλγιο (52) και την Ιταλία (55) να βρίσκονται κοντά σε αυτό το μέσο όρο. Στον αντίποδα, η Γαλλία είχε 48 ανά εκατομμύριο κατοίκους θύματα στους δρόμους της το 2018 και η Σλοβακία 46. Τα λιγότερα θανατηφόρα το 2018 καταγράφηκαν στη Νορβηγία - και μάλιστα για δεύτερη χρονιά - με 20 θύματα, την Ελβετία με 27,5, στο Ηνωμένο Βασίλειο με 28 θύματα, στη Δανία 30, στην Ιρλανδία και την Ολλανδία 31, στη Σουηδία 32, στη Μάλτα 38, στην Ισπανία 39, όσα και στη Γερμανία, και 43 στη Φιλανδία.

Μολονότι οι αιτίες δεν είναι οι ίδιες σε όλες τις χώρες, καθότι εξαρτιόνται και από τις ιδιαιτερότητες της κάθε χώρας (π.χ. κλιματικές), είναι άκρως ανησυχητικό ότι τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν μάστιγα για τις περισσότερες από τις ευρωπαϊκές χώρες. Η μακάβρια ταξινόμηση που αφορά στο 2018 βασίζεται σε στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στην ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) τα οποία προκαλούν εύλογο προβληματισμό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ETSC, το 2018 έχασαν συνολικά τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους πάνω από 25.000 άνθρωποι, αριθμός ωστόσο που αντιστοιχεί περίπου στο ήμισυ των θυμάτων που είχαν καταγραφεί το 2001, με 55.000 νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα στη Γηραιά Ήπειρο. Η εικόνα αυτή είναι αντίστοιχη και σε όλες σχεδόν τις χώρες-μέλη της Ε.Ε., ακόμα και σε εκείνες που βρίσκονται στην κορυφή της μακάβριας λίστας με τους πιο θανατηφόρους δρόμους στην Ευρώπη.

Παρ’ όλα αυτά, η μείωση των θανατηφόρων στην Ευρώπη ήταν μόλις 1% το 2018 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, και 4% σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία. Η Σλοβακία κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση με 17% και ακολούθησαν η Σλοβενία με 12%, η Λιθουανία με 11% και η Βουλγαρία με 10%, πάντα για το 2018 σε σχέση με το 2017. Σε δέκα χώρες από τις 32 που παρακολουθεί το ETSC καταγράφηκε αύξηση των θανατηφόρων, ενώ σταθερά ήταν τα νούμερα σε έξι.

Η Σουηδία παραχώρησε το “στέμμα” της ασφαλέστερης στους δρόμους χώρας της Ευρώπης στη Νορβηγία με μόλις 20 θανατηφόρα ανά εκατομμύριο κατοίκους, στην Ελβετία με 27,5 και στη Μεγάλη Βρετανία, που βρίσκεται στην προτελευταία θέση της λίστας, με 28 νεκρούς σε τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους, με τη μείωση των θανατηφόρων ωστόσο να είναι αξιοσημείωτη. Η μόνη χώρα που είδε τον δείκτη να αυξάνεται κατά 12,5% την περίοδο 2001-2018 είναι η Μάλτα, η οποία ωστόσο παραμένει μεταξύ των πέντε ασφαλέστερων στην Ευρώπη σε σχέση με το οδικό δίκτυο.

Η εικόνα στην Ελλάδα

Για την Ελλάδα η έκθεση που δημοσιοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2019 αναφέρει ότι είναι μεν από τις χώρες με καλό βαθμό στη μείωση των τροχαίων σε σχέση με τον μέσο όρο, σε ποσοστό 45% από το 2010, μαζί με τη Λιθουανία που καταγράφει μείωση 43%, χωρίς ωστόσο η εικόνα αυτή να είναι ομοιόμορφη σε όλες τις περιφέρειες. Παράλληλα η Ελλάδα κατέγραψε το 2018 το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης των καταγεγραμμένων σοβαρών περιστατικών τραυματισμών σε τροχαία από το 2010, με 56%, ακολουθούμενη από την Κύπρο, όπου η αντίστοιχη μείωση ήταν 41%, και το Βέλγιο με 33%.

Ο στόχος πάντως της μείωσης ως το 2020 των θανατηφόρων τροχαίων στο μισό σε σχέση με τα θύματα του 2010 και αντίστοιχα επίσης στο μισό το 2030 σε σχέση με το 2020 βρίσκεται ακόμα μακριά από την πραγμάτωσή του. Ειδικότερα για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η μείωση είναι της τάξης μόλις του 20,7% για την περίοδο 2010-2018, αρκετά μακριά από το 42,6% που απαιτείται ώστε να επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί για το 2020. Οι μόνες χώρες-μέλη της Ε.Ε. που βρίσκονται, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, σε τροχιά για τον στόχο είναι η Ελλάδα (-45%) και η Λιθουανία (-43%). Για τις χώρες εκτός Ε.Ε. η Νορβηγία έχει την πρωτιά με μείωση των νεκρών στους δρόμους κατά 49% από το 2010.

Οι αιτίες του κακού στους δρόμους

Η ρίζα του κακού δεν είναι παντού η ίδια. Για την Τσεχία, για παράδειγμα, που κατέγραψε το 2018 αύξηση στα θύματα κατά 14%, η αιτία ήταν κυρίως η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, ενώ για τη Γερμανία η αύξηση κατά 2,8% αιτιολογείται εν μέρει από τις καιρικές συνθήκες ενός ιδιαίτερα θερμού καλοκαιριού. Αξιοσημείωτη είναι η καταγραφή στην έκθεση του μεγάλου αριθμού δικυκλιστών που έπεσαν θύματα τροχαίων στη Γερμανία, μια χώρα που ωστόσο σημείωσε μείωση κατά 11% από το 2010.

Η περίπτωση της Γαλλίας έχει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς η μείωση του ορίου ταχύτητας από τα 90 στα 80 χιλιόμετρα την ώρα την προηγούμενη χρονιά θεωρείται ότι είχε άμεσα αποτελέσματα στον περιορισμό των τραγωδιών στην άσφαλτο, αφού, μετά από τέσσερα χρόνια φτωχών επιδόσεων σε θέματα ασφαλείας, το 2018 αποδείχτηκε μια λιγότερο αναίμακτη χρονιά. Αντίστοιχη ήταν η εικόνα και στην Ισπανία με τα καλύτερα στατιστικά τετραετίας. Στον αντίποδα στην Πολωνία, ακριβώς εξαιτίας των τροχαίων που οφείλονται στην ταχύτητα, η πρόοδος που καταγράφηκε ήταν πολύ περιορισμένη.

Για την Ελβετία, που κατέγραψε αύξηση 1% σε σχέση με το 2017, ένας σημαντικός αριθμός τροχαίων καταγράφηκε με ηλεκτρικά δίκυκλα. Για τη Σλοβενία, το 2018 ήταν η πρώτη χρονιά που ο αριθμός των θυμάτων θανατηφόρων τροχαίων έπεσε κάτω από τον μέσο όρο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ για τη Βουλγαρία ο πήχης έχει μπει ψηλά μετά τη σύσταση ειδικής υπηρεσίας για την οδική ασφάλεια.

Εκεί που το κυκλοφοριακό τσακίζει νεύρα

Μπορεί να έχουμε δίκιο γκρινιάζοντας για το κυκλοφοριακό χάλι στο Ηράκλειο ειδικά σε περιοχές “συνήθεις υπόπτους” όπως ο Γιόφυρος ή η Κνωσού, όμως μπορούμε να παρηγορηθούμε ότι δεν είμαστε μόνοι. Αν και τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα, καθώς το Ηράκλειο ή οι άλλες μεγάλες πόλεις της Κρήτης δεν μπορούν να αντιπαραβληθούν επουδενί με μεγαλουπόλεις του εξωτερικού, η ιδέα και μόνο ότι οι κάτοικοι της Μπογκοτά στην Κολομβία, που αναδεικνύεται σε “πρωταθλήτρια” στο κυκλοφοριακό, πέρασαν 272 ώρες κλεισμένοι στο αυτοκίνητό τους μέσα στο 2018 μπλοκαρισμένοι κάπου σε κάποιο δρόμο, προκαλεί... ανατριχίλες.

Αίσθηση επίσης προκαλεί το γεγονός ότι η Αθήνα δε βρίσκεται μεταξύ των πόλεων που υποφέρουν περισσότερο από το κυκλοφοριακό - σε σχέση πάντα με τους... κορυφαίους στη λίστα την οποία κατάρτισε το INRIX Global Traffic Scorecard και “γραφικοποίησε” η γνωστή ιστοσελίδα Statista. Με βάση αυτά τα στοιχεία, οι Ρωμαίοι (αλλά και επισκέπτες της “Αιώνιας Πόλης”) έζησαν 254 ώρες κυκλοφοριακού... μεγαλείου, οι κάτοικοι του Δουβλίνου στην Ιρλανδία 246 και του Παρισιού 237 ώρες, όσες και της ρωσικής Ροστόβ ον Ντον.

Ακολουθούν το Λονδίνο με 227, το Μιλάνο στον ιταλικό Βορρά με 226, το Μπορντό στη Γαλλία με 223, η πολύβουη, πυκνοκατοικημένη πόλη του Μεξικού με 218, η ρωσική μητρόπολη, η Μόσχα, με 210, το Μπέλο Οριζόντε της Βραζιλίας με 202, η Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας με 200, το Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας με 199, η Φλωρεντία στην Ιταλία με 195 και τέλος η πολιτική πρωτεύουσα της Ευρώπης και του Βελγίου, οι Βρυξέλλες, με τους οδηγούς να ζουν επίσης 195 εφιαλτικές ώρες μπλοκαρισμένοι στην κίνηση...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια