8… σωτήρια tips για οδήγηση με βροχή

Ελλάδα
8… σωτήρια tips για οδήγηση με βροχή

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Χρυσοί» κανόνες οδήγησης κατά τη διάρκεια της βροχής

Τι πρέπει να προσέχουμε στον δρόμο ώστε να αποφύγουμε άσκοπα ρίσκα κατά τη διάρκεια μιας βροχόπτωσης; Πρώτα απ’ όλα ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στο οδόστρωμα τόσο λόγω της υγρασίας όσο κυρίως της βροχής, που ενοχοποιείται για πολλά από τα ατυχήματα, τα οποία ατυχώς δε λείπουν σε καθημερινή βάση.

Οι βροχές, σε συνδυασμό με τα μύρια όσα προβλήματα των δρόμων μας και βεβαίως τη διαπιστωμένη όχι και τόσο καλή κατάσταση των αυτοκινήτων και των ελαστικών τους, μετατρέπουν σε ακόμα πιο επικίνδυνες τις διαδρομές μας, γεγονός που κάνει επιβεβλημένη την ακόμα μεγαλύτερη προσοχή μας όταν πιάνουμε τιμόνι.

Ωστόσο, υπάρχουν απλοί κανόνες που θα πρέπει να εφαρμόζουν όλοι οι οδηγοί για να παραμείνουν ασφαλείς.

  1. Καλή ορατότητα: Το πρώτο που οφείλουν να φροντίσουν οι οδηγοί είναι η καλή ορατότητα. Το παρμπρίζ πρέπει να είναι καθαρό, ενώ ο οδηγός θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι οι υαλοκαθαριστήρες δεν έχουν φθαρεί, με το δοχείο νερού των υαλοκαθαριστήρων να είναι γεμάτο.
  2. Τα φώτα πορείας: Επειδή η βροχή μειώνει την ορατότητα, θα πρέπει ο οδηγός να έχει πάντα τα φώτα πορείας αναμμένα. Αυτό φυσικά δεν ισχύει για τα καινούρια μοντέλα, που τα φώτα ημέρας αποτελούν στάνταρ εξοπλισμό.
  3. Τα τζάμια: Επειδή τα κλειστά παράθυρα κατά τη διάρκεια της βροχής οδηγούν γρήγορα στο θάμπωμα των τζαμιών, θα πρέπει ο οδηγός να χρησιμοποιεί το σύστημα a/c ή του κλιματισμού για το “ξεθάμπωμα” των τζαμιών.
  4. Τα ελαστικά: Τα ελαστικά είναι ένα σημαντικό σημείο που θα πρέπει να προσέχουν όλοι οι οδηγοί. Θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι έχουν το προβλεπόμενο βάθος πέλματος, όσο και τη σωστή πίεση. Το κανονικό βάθος πέλματος συμβάλλει στην αποφυγή της πλαγιολίσθησης και της υδρολίσθησης. Η βροχή αυξάνει την ολισθηρότητα του δρόμου. «Ειδικά στο ξεκίνημα της βροχής, οι δρόμοι μπορεί να γίνουν εξαιρετικά ολισθηροί. Σε βρεγμένο δρόμο, η τριβή μεταξύ ελαστικών και δρόμου είναι μειωμένη κατά τουλάχιστον 50%. Επίσης, θυμηθείτε ότι, αν κινείστε με ταχύτητα 60 km/h, η απόσταση ακινητοποιήσεως του οχήματός σας σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι 72 μέτρα», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, Άρης Ζωγράφος. Η ταχύτητα κατά τη διάρκεια της βροχής, αλλά και αργότερα, θα πρέπει να είναι μικρή ώστε να δίνει περισσότερο χρόνο στην πρόσφυση του ελαστικού, ενώ η απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα είναι ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος.
  5. Έλεγχος: Η προετοιμασία για ένα ταξίδι στη βροχή απαιτεί προσεκτική χρήση όλων των κύριων σημείων ελέγχου, όπως του τιμονιού, του συμπλέκτη, των φρένων και του γκαζιού.
  6. Τα φρένα: Όταν το οδόστρωμα είναι γεμάτο νερά και δε φαίνονται οι διαγραμμίσεις, τότε θα πρέπει να ακολουθούμε τα ίχνη του προπορευόμενου αυτοκινήτου, ενώ θα πρέπει να αποφεύγουμε την απότομη χρήση των φρένων. Όσο για τις προσπεράσεις, αυτές δε θα πρέπει να γίνονται, ή αν θα πρέπει να γίνουν, ο οδηγός οφείλει να έχει πολύ μεγάλη προσοχή. Θα πρέπει να στεγνώνουμε τα φρένα μας όταν περνάμε μέσα από νερά, πατώντας τα απαλά για λίγα μέρα. Αν το αυτοκίνητο γλιστρήσει λόγω της ολισθηρότητας, δε θα πρέπει να πατήσουμε απότομα φρένο, αλλά θα πρέπει να εφαρμόσουμε έντονη και σταθερή πίεση στο πεντάλ του φρένου.
  7. Κινούμενα ύδατα: Ο οδηγός οφείλει να μην προσπαθήσει να περάσει μέσα από νερά που κινούνται, καθώς είναι πιθανό η δυνατή βροχή να σχηματίζει χείμαρρους, οι οποίοι μπορεί να γίνουν εξαιρετικά επικίνδυνοι και να παρασύρουν το όχημα. Ειδικά στη νυχτερινή οδήγηση, το πέρασμα από κινούμενα νερά έχει οδηγήσει σε τραγωδίες. Σε μέρη όπου έχει “μαζέψει” πολύ νερό, κινηθείτε πολύ σιγά και θυμηθείτε, ότι όσο περισσότερο νερό σηκώσει το αυτοκίνητο με το πέρασμά σας, τόσο μεγαλύτερη γίνεται η πιθανότητα να βραχούν τα ηλεκτρικά τμήματα του κινητήρα, με αποτέλεσμα να σβήσει ο κινητήρας.
  8. Προσοχή στους πεζούς: Όταν κινείστε σε κατοικημένες περιοχές, προσοχή στους πεζούς που κινούνται σε πεζοδρόμιο ή περιμένουν σε στάση λεωφορείων. Αν η βροχή είναι πολύ δυνατή και οι υαλοκαθαριστήρες δεν μπορούν να καθαρίσουν το παρμπρίζ, λόγω μεγάλου όγκου βροχής, σταματήστε στην άκρη του δρόμου και περιμένετε να σταματήσει ή να κοπάσει η βροχή.

Οι “ιρλανδικές διαβάσεις” κρύβουν πολλούς κινδύνους

Οι έντονες βροχοπτώσεις κρύβουν πολλούς κινδύνους στο οδικό δίκτυο. Ένας από αυτούς, που πολλοί οδηγοί δεν παίρνουν σοβαρά, είναι η ύπαρξη των λεγόμενων “ιρλανδικών διαβάσεων”. Δηλαδή τμήματα του οδικού δικτύου, που τα συναντάμε κυρίως στους επαρχιακούς δρόμους, όπου χωρίς να υπάρχει γέφυρα πραγματοποιείται η διέλευση των αυτοκινήτων πάνω σε ένα τσιμεντένιο οδόστρωμα που πολλές φορές είναι σαθρό. Η διέλευση από τις διαβάσεις αυτές είναι ασφαλής μόνον όταν δεν υπάρχει νερό ή υπάρχει ελάχιστο και μπορούμε να ελέγξουμε την κατάσταση.

Ύστερα από βροχοπτώσεις ή μετά από χιονόπτωση και λειώσιμο του χιονιού, στις “ιρλανδικές διαβάσεις” εμφανίζονται μεγάλες ποσότητες νερού, οπότε η διέλευση είναι πολύ επικίνδυνη. Μια παρακινδυνευμένη ενέργεια του οδηγού ή μια υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου μπορεί να αποβεί μοιραία παρασέρνοντας το όχημα με τραγικές, πολλές φορές, συνέπειες. Όταν τα νερά ενός χειμάρρου περνούν πάνω από μια “ιρλανδική διάβαση” είναι επικίνδυνο να περάσει κάποιος από αυτή, γιατί δε βλέπει το τσιμέντο ή την άσφαλτο και έτσι δεν μπορεί να υπολογίσει το ύψος του νερού. Πόσω μάλλον, όταν ο οδηγός επιχειρήσει να την περάσει κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Φυσικό επόμενο είναι να μη βλέπει πιθανές μεγάλες πέτρες που κουβάλησε το νερό πάνω στο οδόστρωμα, με αποτέλεσμα, αν περάσει από τη διάβαση, να προξενήσει ζημιά στο αυτοκίνητό του. Το ίδιο μπορεί να γίνει και όταν στο οδόστρωμα που βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια του νερού υπάρχει λακκούβα.

Η “ιρλανδική διάβαση” δεν ενδείκνυται για πέρασμα ούτε με δίκυκλο αλλά ούτε και με τα πόδια μετά από έντονη βροχόπτωση. Μπορεί ο διαβάτης να γλιστρήσει και μετά να είναι αδύνατο να σηκωθεί εξαιτίας της ορμής του νερού. Θα πρέπει να γνωρίζουμε, σύμφωνα με την ενημέρωση του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, ότι υπάρχουν πάνω από 1.200 χείμαρροι στη χώρα μας και η προσέγγιση σε αυτούς είναι εντελώς διαφορετική για τον καθένα. Συνήθως όταν υπάρχουν “ιρλανδικές διαβάσεις” καλό είναι να προτιμάμε τις εναλλακτικές διαδρομές, ή να επιλέγουμε τη διαδρομή με γέφυρα και ας είναι αρκετά χιλιόμετρα μακριά.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News