Ελλάδα

Black Friday: «Επίσημη» ημέρα κοπάνας για έναν στους τρεις μαθητές

Έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ολοένα και περισσότερους «οπαδούς» αποκτά ο θεσμός της Black Friday στην Ελλάδα, γεγονός που ήδη οδηγεί τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις στο να κάνουν τις σχετικές προετοιμασίες, αλλά και τους καταναλωτές να βολιδοσκοπούν φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το 14% των ερωτηθέντων θεωρεί την πραγματοποίηση αγορών την Black Friday παράδοση για εκείνους και τους φίλους τους ή την οικογένειά τους, αν και ο θεσμός ξεκίνησε στην Ελλάδα μόλις το 2016.

Σύμφωνα με έρευνα γνώμης που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ανάλυσης Αγορών και Καταναλωτικής Συμπεριφοράς του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 77% των ερωτηθέντων έχει προγραμματίσει να πραγματοποιήσει αγορές την ημέρα εκείνη, εν προκειμένω φέτος την επόμενη Παρασκευή 29 Νοεμβρίου, και μάλιστα η πλειονότητα αυτών σκοπεύει να δαπανήσει ακόμη περισσότερα χρήματα από πέρυσι.

Η φρενίτιδα της Black Friday, του θεσμού των μεγάλων προσφορών που «εισέβαλε» στην Ελλάδα μόλις πριν από λίγα χρόνια, εν μέσω οικονομικής κρίσης, είναι τέτοια, που στην έρευνα το 26,4% των μαθητών δηλώνει ότι θα απουσιάσει την ερχόμενη Παρασκευή από το σχολείο –θα κάνει, κατά το κοινώς λεγόμενο, κοπάνα– για να επισκεφθεί εμπορικά καταστήματα.

Για ποιον λόγο, όμως, η Black Friday είναι τόσο δημοφιλής; Σύμφωνα με την έρευνα, το ισχυρότερο κίνητρο για την υλοποίηση αγορών την ημέρα εκείνη είναι το ποσοστό έκπτωσης (την απάντηση αυτή έδωσε το 94% των ερωτηθέντων). Σημαντικό ή και απολύτως σημαντικό θεωρεί το 77% τη δυνατότητα που έχει στη συγκεκριμένη περίσταση να αγοράσει προϊόντα πολυτελείας.

Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως 14% θεωρούν ήδη την πραγματοποίηση αγορών την Black Friday παράδοση για εκείνους και τους φίλους τους ή την οικογένειά τους, αν και πρόκειται για θεσμό που ξεκίνησε ουσιαστικά στην Ελλάδα μόλις το 2016.

Μεγαλύτερο αντικίνητρο, από την άλλη, για την πραγματοποίηση αγορών στη διάρκεια της Black Friday είναι η πολυκοσμία και ο συνωστισμός που συνήθως επικρατεί την ημέρα εκείνη στα εμπορικά καταστήματα. Το 39% ανέφερε αυτόν ως βασικό λόγο για να μην προβεί σε αγορές στις 29 Νοεμβρίου.

Το 35% δηλώνει ότι δεν θα ψωνίσει διότι απλώς δεν χρειάζεται τίποτα, ενώ ένα 31% δεν έχει ή δεν θέλει να διαθέσει χρήματα. Ενα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό, το 21%, δεν θεωρεί ελκυστικές τις προσφορές που γίνονται στο πλαίσιο της Black Friday, ενώ ένα 17% εκφράζει την αντίθεσή του στον εν λόγω θεσμό. Το 13% δηλώνει πως δεν θα προχωρήσει σε αγορές στην Black Friday, επειδή αξιοποίησε για τον σκοπό αυτό τις ενδιάμεσες χειμερινές εκπτώσεις που πραγματοποιήθηκαν από την 1η έως τη 15η Νοεμβρίου.

Είδη ένδυσης και υπόδησης προτίθενται να αγοράσουν περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο είδος και τα δύο φύλα, με τα αντίστοιχα ποσοστά να ανέρχονται στο 80% για τις γυναίκες και στο 68% για τους άνδρες. Αμέσως επόμενη δημοφιλέστερη επιλογή για τις γυναίκες είναι τα καλλυντικά και τα είδη προσωπικής περιποίησης (48%), ενώ για τους άνδρες οι ηλεκτρικές συσκευές (64%). Ηλεκτρονικές συσκευές προτίθεται να αγοράσει το 34% των γυναικών και το 11% των ανδρών.

Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί ότι περίπου το 30% των συνολικών αγορών που προτίθενται να κάνουν οι καταναλωτές θα είναι δώρα, κάτι που ενδεχομένως να επηρεάσει αρνητικά την αγοραστική κίνηση κατά την προσεχή εορταστική περίοδο.

Η πλειονότητα των καταναλωτών, και δη το 43%, θα πραγματοποιήσει αγορές τόσο από φυσικά όσο και από ηλεκτρονικά καταστήματα, μόνο φυσικά καταστήματα δηλώνει ότι θα επιλέξει το 20%, ενώ μόνο ηλεκτρονικά το 3%.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πανελλαδικό δείγμα 2.739 ατόμων με προσωπικές και τηλεφωνικές συνεντεύξεις από τις 15 έως τις 17 Νοεμβρίου. Την έρευνα σχεδίασαν και υλοποίησαν ο καθηγητής Γιώργος Ι. Σιώμκος, διευθυντής του Εργαστηρίου, και η δρ Μαρίνα Ψιλούτσικου, βοηθός έρευνας (research associate) του Εργαστηρίου.

Πηγή: Καθημερινή

 

 

Σχόλια