Ελλάδα

Γλυπτά Παρθενώνα: Προϋπόθεση για δανεισμό η αναγνώριση ότι ανήκουν… στη Βρετάνια!

Αιχμηρή απάντηση του Βρετανικού Μουσείου για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Προϋπόθεση για όποια… συζήτηση περί δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα θέτει το Βρετανικό Μουσείο.

«Προϋπόθεση για να μπούμε σε οποιαδήποτε συζήτηση περί δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι να αναγνωρίσετε ότι νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι η Βρετανία και όχι η Ελλάδα» ήταν η δήλωση - απάντηση της εκπροσώπου τύπου του Μουσείου στον Έλληνα Πρωθυπουργό, προσθέτοντας ότι οποιαδήποτε απόφαση θα ληφθεί από το Βρετανικό Μουσείο και όχι από την βρετανική κυβέρνηση.

Η απάντηση μάλλον δίνει πρόωρο τέλος στην ιδέα να επιστραφούν τα Γλυπτά έστω και ως δάνειο με αφορμή τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821 αφού όχι μόνο δεν πρόκειται ποτέ να υπάρξει τέτοια δήλωση από την οποιαδήποτε Ελληνική κυβέρνηση, αλλά ο κ. Μητσοτάκης είχε φροντίσει νωρίτερα, στην ίδια αυτή συνέντευξη στον Observer, να σημειώσει ότι: « Όχι απλώς “η απαίτηση μας για επιστροφή των γλυπτών παραμένει ακέραια”, αλλά και ότι ο δανεισμός των γλυπτών δεν θα αποτελούσε απλώς και μόνο μια χειρονομία καλής θέλησης αλλά και μια «ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της ελληνικής απαίτησης».

Επιμένει στην σκληρή γραμμή το Βρετανικό Μουσείο

Η απάντηση της εκπροσώπου του Μουσείου είναι η ίδια που είχε δώσει παλαιότερα ο διευθυντής του Μουσείου Χάρτβιχ Φίσερ, που είχε πει αποκλείσει το ενδεχόμενο μόνιμης επιστροφής η επ’ αόριστον δανεισμού των γλυπτών, αρνούμενος ακόμα και τον βραχυχρόνιο δανεισμό τους αν η Ελλάδα δεν αναγνωρίσει ότι ανήκουν στους Βρετανούς.

Ενώ, μία ακόμη δήλωση και από την Ντάουνινγκ Στριτ, με τον εκπρόσωπο του Μπόρις Τζόνσον να επισημαίνει ότι τα Γλυπτά του Παρθενών αποτελούν ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου και συνεπώς οι αποφάσεις που σχετίζονται με αυτά λαμβάνονται από τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις.

«Δε δεχόμαστε ότι η κυριότητα ανήκει στους Βρετανούς»

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλώντας στον ΣΚΑΙ είπε ακόμα ότι είναι απολύτως ψευδές ότι αποδεχόμαστε ότι η κυριότητα των Γλυπτών ανήκει στους Βρετανούς.

«Από την στιγμή που έχουμε κλοπή ή δεν δημιουργείται κανένα απολύτως δικαίωμα. Η πάγια θέση είναι ότι η Ελλάδα όχι απλώς δεν αναγνωρίζει την ιδιοκτησία των Γλυπτών αλλά ούτε τη νομή ούτε και την κατοχή». Είπε ακόμα ότι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε ένα απολύτως σαφές και ξεκάθαρο θέμα προς τους Βρετανούς. Ένα αίτημα δανεισμού, υπό την προϋπόθεση του πλαισίου που ήδη υπάρχει. Δεν τίθεται θέμα κυριότητας των γλυπτών. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε την κλοπή», ξεκαθάρισε.

Η κ. Μενδώνη είπε ακόμα ότι ο δανεισμός, η πρόταση να εκτεθούν στην Αθήνα από τον πρωθυπουργό δεν αλλάζει το πάγιο αίτημα. Έχουν ανταποκριθεί πολύ θετικά στο αίτημα του πρωθυπουργού. Είναι μια χειρονομία καλής θέλησης. Εμείς σαν υπουργείο Πολιτισμού θα ετοιμάσουμε την γραπτή πρόταση και ο πρωθυπουργός έχει την απόλυτη δικαιοδοσία των κινήσεων».Στο ερώτημα αν είναι έτοιμη η πρόταση, η υπουργός Πολιτισμού είπε ότι ετοιμάζεται η πρόταση και όλα είναι θέμα διαπραγμάτευσης.

ΣΥΡΙΖΑ: «Γκάφα» Μητσοτάκη

Η πρόταση Μητσοτάκη προκάλεσε μεγάλη κόντρα της κυβέρνησης με τον ΣΥΡΙΖΑ με την αξιωματική αντιπολίτευση να κάνει λόγο για «μεγαλειώδη γκάφα» του Κυριάκου Μητσοτάκη και την πρώην υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά να κατηγορεί τον πρωθυπουργό, ότι «ο δανεισμός των Γλυπτών προς έκθεση αποδέχεται στην ουσία τις κατά καιρούς απαντήσεις των δανειστών, περί αναγνώρισης της κυριότητας εκ μέρους της χώρας μας ως προϋπόθεση του δανεισμού, γεγονός το οποίο υπονομεύει και ακυρώνει την οριστική επιστροφή και επανένωση».

Για απίστευτο κυνισμό κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ και την Μυρσίνη Ζορμπά η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, σημειώνοντας τις προϋποθέσεις που έχει θέσει ο κ. Μητσοτάκης για τον δανεισμό των γλυπτών, την επισήμανσή του οτι το αίτημα της επιστροφής παραμένει ακέραιο και θυμίζοντας τα έργα και τις ημέρες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στον χώρο του Πολιτισμού.

Η ιστορία της διεκδίκησης

Τα εν λόγω γλυπτά φιλοτεχνήθηκαν για να στολίσουν την Ακρόπολη των Αθηνών. Από το 1799 έως το 1803 αφαιρούνταν από τον Τόμας Μπρους, κόμη του Έλγιν και πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και μεταφέρθηκαν τελικώς στην Βρετανία το 1806. Ο κόμης του Έλγιν απέκτησε φιρμάνι, δηλαδή επίσημη άδεια, από τον Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους με σκοπό τη μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε γύψινα σχέδια και στη συνέχεια τα αφαίρεσε και τα φυγάδευσε. Τα γλυπτά αποθηκεύτηκαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου το 1816 και το 1936 τοποθετήθηκαν στην έκθεση Duveen που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό.

Η συλλογή γλυπτών περιλαμβάνει μερικά από τα γλυπτά των αετωμάτων, των μετοπών, που απεικονίζουν μάχες μεταξύ των Λαπίθων και των Κενταύρων, αλλά και της ζωφόρου του Παρθενώνα που κοσμούσε το ανώτερο τμήμα των τοίχων του σηκού του ναού σε όλο τους το μήκος. Ως εκ τούτου, αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 1/2 από ό,τι απομένει από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα που διασώθηκε: 75 μέτρα από τα αρχικά 160 μέτρα, 15 από τις 92 μετόπες, 17 τμηματικές μορφές από τα αετώματα, όπως επίσης και άλλα τμήματα της αρχιτεκτονικής.

Τα αποκτήματα του Έλγιν περιλαμβάνουν ακόμη αντικείμενα από άλλα κτίρια της Αθηναϊκής Ακρόπολης: το Ερέχθειο, που μεταβλήθηκε σε ερείπιο κατά τον ελληνικό αγώνα της Ανεξαρτησίας (1821-33), τα Προπύλαια και τον Ναό της Αθηνάς Νίκης. Ο λόρδος Έλγιν πήρε περίπου τα μισά από τα γλυπτά του Παρθενώνα και από τα υπόλοιπα δημιουργήθηκαν εκμαγεία σε γύψο.

Πηγή: iefimerida.gr, tanea.gr

Σχόλια