Ελλάδα

«Ράβε-ξήλωνε» για τα διπλώματα οδήγησης - Επιστροφή στο παλαιό σύστημα

Ενός νέου συστήματος που εισήγαγε καινοτομίες, όπως η έκδοση διπλώματος σε 17χρονους, η οπτικοακουστική καταγραφή και παρακολούθηση της εξέτασης οδήγησης με τη χρήση καμερών, και η απουσία του εκπαιδευτή κατά την εξέταση οδήγησης από τον εξεταστή

Άλλο ένα ελληνικό θεσμικό... “ράβε-ξήλωνε”, αυτή τη φορά στο μέτωπο του συστήματος εξέτασης των υποψήφιων οδηγών και της έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης!

Η αλλαγή “σκυτάλης” στην κυβέρνηση βάζει στον “πάγο” τον πρόσφατο νόμο, που ψηφίστηκε από τη Βουλή στις αρχές της χρονιάς, μέσα στον “κυκλώνα” τότε της πολύμηνης αποχής των υπαλλήλων-εξεταστών και της εκρηκτικής κοινωνικής κατάστασης που είχε δημιουργηθεί με την “ομηρία” χιλιάδων πολιτών που ήθελαν να βγάλουν δίπλωμα.

Ο νέος νόμος, ο οποίος είχε προκαλέσει, είναι η αλήθεια, πολλές επιφυλάξεις και ενστάσεις εκ μέρους των εμπλεκόμενων πλευρών, κρίθηκε ανεφάρμοστος - στην παρούσα φάση τουλάχιστον - με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών να δρομολογεί την... επιστροφή στο προηγούμενο σύστημα!

Την εξέλιξη προανήγγειλε χθες ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο οποίος δήλωσε πως πρόκειται να επανέλθει για ένα εύλογο διάστημα, τουλάχιστον έξι μηνών, το παλαιό σύστημα έκδοσης αδειών οδήγησης. Ο ίδιος χαρακτήρισε την εξέλιξη αυτή ως μονόδρομο, προκειμένου, όπως σημείωσε, να ξεμπλοκάρει το πρόβλημα που έχει δημιουργήσει το νέο σύστημα και να εκτονωθεί ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα.

Όπως εξήγησε συγκεκριμένα ο Ρεθυμνιώτης υφυπουργός σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ, ο νέος νόμος που εφαρμόζεται από το φθινόπωρο έχει δημιουργήσει καθυστερήσεις στην έκδοση 100 χιλιάδων διπλωμάτων, με αποτέλεσμα ο κόσμος να ταλαιπωρείται. Η σχετική νομοθετική ρύθμιση, είπε, «θα ενσωματωθεί σε ένα από τα νομοσχέδια της κυβέρνησης που θα κατατεθούν το επόμενο διάστημα στη Βουλή».

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Κεφαλογιάννης διαβεβαίωσε ότι ο νέος νόμος που προβλέπει τη διαδικασία έκδοσης διπλωμάτων με παρακολούθηση του υποψήφιου οδηγού με κάμερες θα εφαρμοστεί όταν το υπουργείο είναι έτοιμο.

Η εξέλιξη, αν μη τι άλλο, σηματοδοτεί ένα ακόμα μπρος-πίσω, ένα ακόμα “ράβε-ξήλωνε”, γνώριμο γαρ σκηνικό στην ελληνική διοίκηση.

Ωστόσο δεν προξενεί ιδιαίτερη έκπληξη. Ήταν κάτι που είχε ζητηθεί από τους εμπλεκομένους, τόσο από πλευράς αιρετών Περιφερειών και Διευθύνσεων Συγκοινωνιών όσο και από πλευράς των σχολών οδήγησης, που είχαν επισημάνει εδώ και μήνες κακώς κείμενα και αδυναμίες στην εφαρμογή του νέου συστήματος.

Ενός νέου συστήματος που εισήγαγε σημαντικές καινοτομίες, όπως η έκδοση διπλώματος σε 17χρονους, η οπτικοακουστική καταγραφή και παρακολούθηση της εξέτασης οδήγησης με τη χρήση καμερών, και η απουσία του εκπαιδευτή κατά την εξέταση οδήγησης από τον εξεταστή.

Με κάμερες και μικρόφωνα εντός της εξέτασης, και με καθορισμό εξεταστή-εξεταζομένου ηλεκτρονικά, το υπουργείο Υποδομών θέλησε ως στόχευση με το νέο νομικό πλαίσιο να βάλει τέρμα σε σκηνικά αδιαφάνειας, “λαδώματος” και άλλων περίεργων συναλλαγών.

Αναμφίβολα πρόκειται για ένα μέτρο προς θετική κατεύθυνση, το οποίο όμως συνοδεύεται από ένα επιμέρους μέτρο που προκαλεί πολλές συζητήσεις και έχει “ανάψει φωτιές” στις τάξεις των σχολών οδήγησης ανά τη χώρα, όπως και εδώ στην Κρήτη.

Με το νέο καθεστώς, ο υποψήφιος οδηγός θα εξετάζεται χωρίς να υπάρχει μέσα στο όχημα ο δάσκαλος οδήγησης, κάτι που, όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτές των σχολών, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια ασφάλεια!

Γενικότερα, όπως είχε επισημανθεί από εμπλεκόμενους και διαπιστώνεται από τη νέα κυβέρνηση, η χώρα και το όλο σύστημα δεν ήταν και δεν είναι ακόμα έτοιμα για τις δραστικές αλλαγές και τις καινοτομίες που προβλέπει ο καινούργιος νόμος.

Τα προβλήματα - Πού “κόλλησε” το νέο σύστημα

Με βάση τα όσα είχαν δει το φως της δημοσιότητας, τα κυριότερα προβλήματα εντοπίστηκαν στην έλλειψη των αναγκαίων υλικών, όπως ο κλωβός διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, το σύστημα για την απενεργοποίηση των κινητών τηλεφώνων και όλων των συσκευών επικοινωνίας, το σύστημα βιντεοσκόπησης των εξεταζομένων κ.ά.

Υπενθυμίζεται πως με το νέο σύστημα εξετάσεων για το δίπλωμα καθιερώνονται νέα δεδομένα, όπως είναι η βιντεοσκόπηση των εξεταζομένων, η υποχρεωτική ασφαλιστική κάλυψη του οχήματος κ.ά.
Συγκεκριμένα, προβλέπονται τα εξής:
α) Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει στις εξετάσεις διαθέτει υποχρεωτικά διαδικτυακή σύνδεση με το κέντρο ελέγχου του υπουργείου υποδομών και Μεταφορών, όπως αυτό ορίζεται στον παρόντα νόμο,
β) Μέσα στο όχημα τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο που εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσυκλετών, και κατά τη διάρκεια της εξέτασης είναι διασυνδεδεμένη συνεχώς με το κέντρο ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
γ) Αναρτώνται υποχρεωτικά σε εμφανές σημείο στο εξωτερικό του αμαξώματος ενημερωτικές πινακίδες, για την ενημέρωση τρίτων προσώπων, ότι ο χώρος περιμετρικά του οχήματος βιντεοσκοπείται αποκλειστικά για τους σκοπούς της εξέτασης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (Ε.Ε. 1119).

Οι υποψήφιοι οδηγοί για την απόκτηση άδειας οδήγησης, κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της πρακτικής τους εξέτασης, υποχρεούνται σε ειδική ασφαλιστική κάλυψη έναντι του κυρίου και κατόχου του οχήματος. Η ασφαλιστική δαπάνη περιλαμβάνει υποχρεωτικά την ασφαλιστική ευθύνη έναντι τρίτων λόγω σωματικής βλάβης ή ζημιών σε πράγματα, περιλαμβανομένης και της χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης.

Οι υποψήφιοι οδηγοί προσκομίζουν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο πριν από την έναρξη της πρακτικής τους εξέτασης στον εκπαιδευτή, με ευθύνη του οποίου συμπληρώνεται ο φάκελος των υποψηφίων, ο οποίος τηρείται στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας, στην οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί.

Σχόλια