Ελλάδα

Πτώση των βάσεων - Τι δείχνει η πρώτη εικόνα

Τι δείχνει η πρώτη εικόνα, αν και είναι ακόμα νωρίς, για την εξαγωγή ασφαλών εκτιμήσεων

Πτώση των βάσεων εισαγωγής στο 2ο και στο 3ο πεδίο εκτίμησε ο Μάνος Καζαντζάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Φροντιστών Νομού Ηρακλείου, λόγω των δύσκολων θεμάτων στη Φυσική και στη Χημεία, ενώ διαφορετική εικόνα παρουσιάζουν το 1ο και το 4ο πεδίο.

Στο πρώτο πεδίο, οι βάσεις εισαγωγής θα κινηθούν σε σταθεροποιητικά επίπεδα με μια σχετική άνοδο, ενώ στο 4ο πεδίο θα υπάρξουν εξισορροπιστικές τάσεις, χωρίς να αποκλείεται μια μικρή ανοδική τάση.

Ο ίδιος, πάντως, τονίζει ότι είναι πάρα πολύ νωρίς ώστε κάποιος να κάνει ασφαλείς εκτιμήσεις για την πορεία των βάσεων, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εξετάσεις, και βέβαια δεν έχει προχωρήσει η βαθμολόγηση των γραπτών ώστε να έχουμε στη διάθεσή μας στατιστικά στοιχεία που θα μας οδηγήσουν σε σοβαρά συμπεράσματα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ν.Κ.».

Η διαμόρφωση των βάσεων εξαρτάται από τρεις παράγοντες, που είναι: ο αριθμός των εισακτέων, η δυσκολία ή ευκολία των θεμάτων και οι επιθυμίες των μαθητών, όπως αντανακλούν μέσα από το μηχανογραφικό δελτίο.

Οι επιθυμίες των μαθητών είναι ένας άλυτος γρίφος, καθώς κανένας δεν μπορεί να προβλέψει με συγκεκριμένο αριθμό τις προτιμήσεις των μαθητών. Ο συνολικός αριθμός εισακτέων συνολικά ανέρχεται στις 78.335, δηλαδή σε σχέση με πέρυσι (ήταν 74.692) αυξάνεται κατά 3.643 θέσεις. Τι συμβαίνει όμως με τη δυσκολία των θεμάτων.

 

Ανοδική πορεία στο πρώτο πεδίο

Στο πρώτο πεδίο, όπως οι αναλυτές επισημαίνουν, τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών ήταν κατανοητά και αναμενόμενα. Το διδαγμένο από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα και οι ερωτήσεις που το συνόδευαν ήταν απλές, ενώ το παράλληλο μεταφρασμένο κείμενο που δόθηκε ήταν απόσπασμα από τον «Προμηθέα ∆εσμώτη» του Αισχύλου και υπήρχε στο σχολικό βιβλίο.

Το αδίδακτο κείμενο από τον «Κυνηγετικό» του Ξενοφώντα δεν παρουσίασε ιδιαίτερες δυσκολίες στην επεξεργασία του, ενώ η νοηματική ερώτηση που ζητήθηκε για πρώτη φορά στις εξετάσεις, σύμφωνα με τη φιλοσοφία του νέου προγράμματος σπουδών, ήταν καλά διατυπωμένη.

Επίσης, η Ιστορία σε σχέση με πέρυσι ήταν ευκολότερη. Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα, ο κ. Καζαντζάκης ανέφερε πως είναι αναμενόμενο να υπάρξει ανοδική πορεία στις βάσεις του πρώτου πεδίου.

Συγκεκριμένα, ο κ. Καζαντζάκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Συγκριτικά μπορεί κάποιος να πει ότι ήταν ευκολότερα. Αλλά σας λέω ότι υπάρχει μια μεγάλη διαφορά ύφους στο διαγώνισμα των Αρχαίων και πρέπει να δούμε το αποτέλεσμα της αλλαγής και συγκεκριμένα εάν ανταποκρίνεται βαθμολογικά η σχετική άνοδος που περιμένουμε. Στο πρώτο πεδίο διαφαίνεται ότι θα έχουμε μια σταθεροποίηση ή μια σχετική άνοδο των βάσεων.

Μιλάμε έχοντας ως δεδομένο πως τα παιδιά θα σκεφτούν όπως και πέρυσι. Είναι τελείως ριψοκίνδυνο να μιλάει κάποιος για εκτιμήσεις βάσεων, αλλά εάν θεωρήσουμε πως τα πράγματα θα κινηθούν όπως και πέρυσι, μια πρώτη εικόνα που μπορεί κάποιος να σχηματίσει είναι πως ίσως υπάρξει μια ανοδική πορεία στις βάσεις του πρώτου πεδίου».

 

Για «δυνατούς λύτες» η Φυσική

Στο δεύτερο και τρίτο πεδίο, η Φυσική ήταν καταλύτης καθώς οι μαθητές έπρεπε να ανταποκριθούν σε θέματα αυξημένου βαθμού δυσκολίας. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο που η Ένωση Ελλήνων Φυσικών εξέδωσε ανακοίνωση, όπου αναφέρει ότι «η δομή, σε συνδυασμό με το εύρος των θεμάτων ως επιλογή, είναι μη δόκιμη και αντιπαιδαγωγική. Όπως επανειλημμένως έχει τονιστεί, πρόκειται για διαγωνισμό και όχι για εξετάσεις και επομένως θέματα εξαντλητικά, στα οποία η πλειοψηφία δεν μπορεί να ανταποκριθεί, δεν εξυπηρετούν τον σκοπό για τον οποίο οι μαθητές διαγωνίζονται».

Την ίδια στιγμή, οι ασκήσεις στα Μαθηματικά ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας και συνεπώς μπορούσαν να ανταποκριθούν οι περισσότεροι υποψήφιοι, αλλά άριστες βαθμολογίες (18-20) θα κατακτήσουν ελάχιστοι, καθώς τα ζητήματα κάλυπταν μεγάλο εύρος της ύλης, ενώ το ∆’ ζήτημα ήταν αυξημένης δυσκολίας. Δυσκολίες παρουσιάστηκαν και στο μάθημα της Χημείας.

Την εκτίμησή του για τη διακύμανση των βάσεων στο δεύτερο και τρίτο πεδίο έδωσε στη δημοσιότητα ο Μάνος Καζαντζάκης, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά: «Στο Μαθηματικά, το πρώτο θέμα, που είναι το “θέμα του λαού”, φέτος ήταν δυσκολότερο από τα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα σε μαθητές μέτριους και κάτω, που θεωρούσαν δεδομένο το πρώτο θέμα, να δημιουργήσει προβλήματα. Τα υπόλοιπα θέματα των Μαθηματικών συγκριτικά με πέρυσι ήταν σχετικά ευκολότερα. Στα Μαθηματικά, διαφοροποίηση δεν περιμένουμε να έχουμε. Ίσως να έχουμε λιγότερο ποσοστό κάτω του 10, κάτι τέτοιο δε συνέβη σε μαθήματα όπως Φυσική και Χημεία, όπου εκεί έχουμε τα δυσκολότερα θέματα της δεκαετίας. Ειδικά εάν δει κανείς τα περυσινά θέματα, μπορεί να σκεφθεί ότι φτάσαμε στα όρια του απάνθρωπου. Γιατί είχαν και στα δύο μαθήματα μεγάλο βαθμό δυσκολίας και επίσης ο χρόνος ήταν οριακός. Εκεί είναι σχεδόν σίγουρη η πτώση των βάσεων και μπορεί να είναι πολύ μεγάλη. Η πτώση θεωρείται δεδομένη, το μέγεθος όμως της πτώσης θα το δούμε αργότερα.

Για τις επιστήμες Υγείας πρέπει να περιμένουμε το «βαρύ» μάθημα, που είναι η Βιολογία, αλλά νομίζω πως η Φυσική και η Χημεία έχουν προδικάσει την πορεία. Στο δεύτερο πεδίο αναμένω πτώση και μάλιστα μεγάλη. Στο τρίτο πεδίο, από την άλλη, πιστεύω σε πτώση των βάσεων, αλλά καλό θα είναι να δούμε τα θέματα της Βιολογίας. Εάν μπουν εύκολα θέματα, σημαίνει πως θα υπάρχει τάση εξισορρόπησης. Τα πρώτα δείγματα δείχνουν πως θα υπάρξει πτώση και στις μεγάλες σχολές».

 

4ο ΠΕΔΙΟ

Στην Πληροφορική τα θέματα ήταν βατά

Τέλος, στις σχολές του 4ου πεδίου αναμένονται βάσεις εισαγωγής στα αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα στο ίδιο επίπεδο με τις περυσινές, ενώ δε θα είναι απίθανο να καταγραφεί και άνοδος στις σπουδές υψηλού ενδιαφέροντος και τις πρώτες . Ο λόγος είναι τα εύκολα θέματα στο μάθημα της Πληροφορικής.

Ο κ. Καζαντζάκης, μιλώντας για το 4ο Πεδίο, ανέφερε ότι «τα Μαθηματικά ήταν ο μεγάλος “κόφτης”. Στην Πληροφορική, τα θέματα ήταν βατά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα οι μέτριοι μαθητές να γράψουν υψηλούς βαθμούς. Οι Αρχές Οικονομίας ήταν λίγο δυσκολότερες σε σχέση με πέρυσι και ίσως επιφέρουν μια εξισορρόπηση των βάσεων στο πεδίο αυτό. Οι διαφοροποιήσεις δε θα είναι ιδιαίτερα μεγάλες απ’ ό,τι φαίνεται. Μάλλον θα υπάρχουν εξισορροπιστικές τάσεις. Ίσως να υπάρξει μια πολύ μικρή ανοδική τάση σε μερικές σχολές».

Σχόλια