Ελλάδα

Πανελλήνιες 2019: Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βάσεις

Σε ποια πεδία αναμένεται πτώση και σε ποια άνοδος;

Μπορεί οι πανελλαδικές εξετάσεις να ολοκληρώνονται με την εξέταση των ειδικών μαθημάτων και της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων στο πρώτο δεκαήμερο του Ιούλη, όμως ο βασικός κορμός των εξετάσεων ολοκληρώνεται την Τρίτη 18 Ιουνίου με την εξέταση της Βιολογίας.

Πάντως, πριν καν κατεβάσουν τα στυλό τους οι μαθητές, οι εκτιμήσεις για τις βάσεις έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν την «σκυτάλη» και σε πρώτο χρόνο αυτό που διαφαίνεται είναι ότι θα κινηθούν πτωτικά.

Οι εκτιμήσεις αυτές αναφέρουν ότι μείωση στις βάσεις εισαγωγής αναμένεται στο 2ο και το 3ο πεδίο, λόγω χαμηλών επιδόσεων των μαθητών, ενώ αντίθετα στο 1ο και το 4ο πεδίο η εικόνα των βάσεων αξιολογείται ως σταθερή, δηλαδή δεν αναμένονται δραματικές αλλαγές στις βάσεις.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η όποια εκτίμηση δεν μπορεί να γίνεται με βεβαιότητα, καθώς  παράγοντα που επηρεάζει την πτώση ή την άνοδο των βάσεων δεν αποτελεί μόνο το πώς απέδωσαν οι μαθητές στα θέματα, αλλά επιπλέον και η ζήτηση των σχολών σε συνδυασμό με τον αριθμό των εισακτέων που φέτος έχει αυξηθεί. Οι εισακτέοι στα πανεπιστήμια θα είναι 78.336 υποψήφιοι.

Το Υπουργείο Παιδείας έχει ήδη δώσει στη δημοσιότητα τα οριστικά Επιστημονικά Πεδία με τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ, όπως θα αποτυπωθούν στο νέο Μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι, με το  φετινό Μηχανογραφικό πάντως να εμφανίζει μεγάλες αλλαγές. Για πρώτη φορά δεν θα περιλαμβάνει ΤΕΙ, θα έχει περισσότερα από 150 νέα τμήματα και προγράμματα σπουδών.

Ωστόσο, το μεγάλο «αγκάθι», όπως έδειξε η μέχρι στιγμής διαδικασία, ήταν τα θέματα σε Φυσική και Χημεία για τους υποψήφιους από τα Γενικά Λύκεια, που χαρακτηρίστηκαν απαιτητικά για το χρόνο που διέθεταν οι υποψήφιοι, ήταν δηλαδή  αυξημένου επιπέδου δυσκολίας και αυξημένου όγκου απαντήσεων.

Μάλιστα, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος:

«Τα θέματα της Χημείας στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών ήταν ίσως τα δυσκολότερα της τελευταίας δεκαετίας. Οι μαθητές για να ανταποκριθούν πρέπει να έχουν κατανοήσει σε βάθος και τις λεπτομέρειες της θεωρίας. Ιδιαίτερα πολύπλοκα θέματα τόσο ως προς το επιστημονικό τους τμήμα, όσο και σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του χρόνου».

Ανακοίνωση όμως εξέδωσαν και από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών για τα θέματα τις προηγούμενες ημέρες στη Φυσική:

«Οφείλουμε να σεβόμαστε τους μαθητές και τους κόπους τους κι όχι να αναλωνόμαστε σε εύκολες επιδείξεις "φυσικοφάνειας", μιας και σήμερα, για άλλη μια φορά, εξετάστηκε ελάχιστη Φυσική, δημιουργώντας στρεβλές εντυπώσεις στην κοινωνία και κυρίως τους μαθητές για την επιστήμη της Φυσικής. Προβάλλει δε αναγκαιότερη από ποτέ η συζήτηση για το τι και το πως των εισαγωγικών διαγωνισμών. Αλλά, για να γίνει συζήτηση, πρέπει να υπάρχουν και ώτα ακουόντων, που να καταλαβαίνουν κιόλας...»

Σε γενικές γραμμές ωστόσο, γενική διαπίστωση των εκπαιδευτικών ήταν ότι τα θέματα σε όλα τα μαθήματα, απαιτούσαν καλή προετοιμασία και επιπλέον κριτική σκέψη. Το αν θα επιβεβαιωθούν ή όχι οι εκτιμήσεις ότι θα πέσουν οι βαθμολογίες και θα μειωθούν τα ποσοστά των αριστούχων και των πολύ καλών επιδόσεων, αναμένεται να φανεί το επόμενο διάστημα, όπως επίσης και το αν και κατά πόσο αυτό θα επηρεάσει τις βάσεις που κατά γενική ομολογία τα τελευταία χρόνια επηρεάζονται σημαντικά από έναν ακόμη παράγοντα που έχει καθιερώσει και έχει διευρύνει η οικονομική κρίση και έχει να κάνει με τις πόλεις που βρίσκονται οι σχολές, αφού διαπιστώνεται ότι  οι σχολές σε περιφερειακές πόλεις, έχουν μικρότερη ζήτηση.

Σχόλια