Ελλάδα

Η χειρότερη πρωτιά για την Ελλάδα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση

Μεγάλη η αναντιστοιχία εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας στη χώρα μας

Μείζον πρόβλημα αναδεικνύεται στην Ελλάδα η αναντιστοιχία εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, πράγμα που έχει ως άμεση συνέπεια άτομα μορφωμένα με υψηλά προσόντα να βρίσκουν επαγγελματική στέγη σε κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που σπούδασαν. Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στην αναντιστοιχία εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, γεγονός το οποίο δεν την τιμάει καθόλου.

Τον σημαντικό ρόλο της μαθητείας διεθνώς, για τη διευκόλυνση της μετάβασης των νέων από την εκπαίδευση στην απασχόληση, αλλά και την υποστήριξη των επιχειρήσεων, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες και διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες που επιβάλλουν η παγκοσμιοποίηση, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και οι δημογραφικές μεταβολές, ανέδειξε συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα με πρωτοβουλία του ΣΕΒ. Σε αυτή συμμετείχαν εμπειρογνώμονες της Διεθνούς Οργάνωσης Εργοδοτών (ΙΟΕ) και της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO), με εξειδίκευση και τεχνογνωσία στα θέματα της μαθητείας, οι οποίοι και παρουσίασαν σύγχρονα εργαλεία, επιτυχημένες πολιτικές και καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε διεθνές επίπεδο.

Όπως τονίστηκε αρχικά, η Ελλάδα καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. όσον αφορά στην αναντιστοιχία δεξιοτήτων. Η συμμετοχή των νέων στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι χαμηλή. Ακόμα, όμως, και για όσους ακολουθούν τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική διαδρομή, η ένταξη στην αγορά εργασίας συνιστά σημαντική πρόκληση.

Ειδικότερα, στη συνάντηση η εκπρόσωπος της Διεθνούς Οργάνωσης Εργοδοτών (IOE), Agustina Morni, υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, τη σημασία της συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στη λήψη αποφάσεων για τη διαμόρφωση κατάλληλου πλαισίου, ενώ ο εκπρόσωπος της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO), Ashwani Aggarwal, αναφέρθηκε στην εργαλειοθήκη του ILO για τη μαθητεία, με σημεία αιχμής τον ουσιαστικό κοινωνικό διάλογο, το συνεκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο και τη διασφάλιση ισότιμης πρόσβασης, καθώς και της διασύνδεσης με άλλα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Η εκπρόσωπος του Διεθνούς Δικτύου για τη Μαθητεία (GAN), Anna Gallet, ανέλυσε τον ρόλο του δικτύου και τη συμβολή του στην ενθάρρυνση των επιχειρήσεων για ενίσχυση όλων των μορφών μάθησης με βάση την εργασία και στην υποστήριξη πολιτικών για τη δημιουργία ευνοϊκότερου πλαισίου για τη μαθητεία.

Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο της συζήτησης, παρουσιάστηκε η πρωτοβουλία της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης (ΕΖΑ), σε συνεργασία με το Ελληνο-γερμανικό Επιμελητήριο (ΑΗΚ), η οποία αφορά την υλοποίηση προγράμματος μαθητείας για την ειδικότητα ζυθοποιού-βυνοποιού.

Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με φορείς της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας, οι οποίοι αναφέρθηκαν σε αυτήν την καθόλου τιμητική πρωτιά που καταλαμβάνει η Ελλάδα μεταξύ των χωρών της Ευρώπης και αφορά την αναντιστοιχία εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.

«Η παραγωγή δεν είναι συνδεδεμένη με την εκπαίδευση και αυτό φαίνεται από τους χιλιάδες νέους που δουλεύουν στους χώρους του επισιτισμού και του τουρισμού, αλλά και από το “brain drain” που πραγματικά είναι μια πληγή για τη χώρα. Δυστυχώς, ακόμη και αποτελέσματα που βγαίνουν από τα ίδια τα στοιχεία που η Πολιτεία δημοσιεύει δείχνουν για παράδειγμα πως το 60% των αποφοίτων των ΙΕΚ δεν ασχολούνται με αυτό που σπούδασαν, δηλαδή με μια σειρά πραγμάτων. Εδώ και χρόνια απουσιάζει η πολιτική αυτή που η Πολιτεία όφειλε να ακολουθήσει, δηλαδή να συνδέσει την παραγωγή με την εκπαίδευση, και αυτό το βλέπουμε σε μεγάλους κλάδους, όπως ανέφερα προηγουμένως», επισήμανε ο Στέλιος Βοργιάς, πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου.

Ο κ. Μανόλης Μπελαδάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης” και πρόεδρος της Ελεγκτικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ, μίλησε στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δε μας εκπλήσσουν τα αποτελέσματα της έρευνας, γιατί σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου περιορίζονται καθημερινά οι ευκαιρίες και οι θέσεις στην αγορά εργασίας, όσο καταρτισμένο και επιστημονικά ικανό προσωπικό κι αν βγαίνει από τα Πανεπιστήμια, δυστυχώς οι θέσεις είναι ελάχιστες. Περιορίζονται συνεχώς περισσότερο, γιατί όπως ξέρουμε πολλές φορές οι αριθμοί ευημερούν αλλά δυστυχούν οι άνθρωποι. Μπορεί να φαίνεται πως η χώρα μας πάει να ανακάμψει, αλλά όλα αυτά χτίζονται μέσα από τη φορολογία, τη φορολογική εκμετάλλευση όλων των υγιών οργανισμών και φυσικών προσώπων. Κατά συνέπεια, δεν αυξάνονται οι ευκαιρίες για δουλειά και οι θέσεις εργασίας. Και αυτός είναι ένας λόγος που αναγκάζει όλα τα καλά μυαλά της Ελλάδας, όλους τους νέους επιστήμονες και εξακολουθούν να φεύγουν στο εξωτερικό. Άρα, η έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει κάτι που η ελληνική κοινωνία ζει τα τελευταία χρόνια και δυστυχώς δε φαίνεται να αλλάζει».

Brain Drain: «Δε δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να μείνουν εδώ οι επιστήμονες»

Τέλος, ο κ. Ζαχαρίας Ρηγάκης, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι προφανές ότι η τελευταία δεκαετία των μνημονίων έχει κατακρεουργήσει κάθε εργασιακό επίτευγμα προηγούμενων χρόνων και δεκαετιών. Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση κατά την οποία προσπαθούμε με γοργά βήματα, όπως φαίνεται, να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος. Νομίζω όμως ότι ποτέ δεν υπήρξε μια οργανωμένη κατάσταση, ένας σχεδιασμός, ένας προγραμματισμός όσον αφορά το να σχεδιάσουμε, να προγραμματίσουμε και να υλοποιήσουμε καινοτόμα προγράμματα και να φέρουμε την έρευνα. Να δημιουργήσουμε ερευνητικές διαδικασίες στη χώρα, ώστε να μπορέσουμε όλον αυτόν τον αξιόλογο όγκο σοβαρών επιστημόνων, που φεύγουν για το εξωτερικό, να τον κρατήσουμε στη χώρα μας.

Έχουμε ένα ποιοτικό Πανεπιστήμιο, το οποίο δεν εκμεταλλευόμαστε όσον αφορά στην αγορά εργασίας. Δε δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε οι καλοί μας φοιτητές ή οι επιστήμονες που φεύγουν από τα Πανεπιστήμιά μας να μείνουν στη χώρα και να μεγαλουργήσουν εδώ. Δυστυχώς, φεύγουν στο εξωτερικό. Σε επίπεδο επενδύσεων, από το ΑΕΠ όσον αφορά τον τομέα της έρευνας, της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών θα πρέπει να υπάρξει μια πολιτική η οποία θα οδηγήσει σ’ ένα καλύτερο εργασιακό περιβάλλον για τους νέους ανθρώπους που βγαίνουν από τα ελληνικά Πανεπιστήμια, οι οποίοι νομίζω ότι αξίζουν μια καλύτερη ευκαιρία και ένα καλύτερο περιβάλλον στη χώρα τους την ίδια».

Σχόλια