Ελλάδα

«Δε θα θυσιάσουμε το μεγάλο έργο της Κρήτης» - Καταπέλτης ο Σταθάκης

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης θα γίνει ως εθνικό έργο ξεκαθάρισε ο υπουργός - Καταπέλτης για τη Eurasia και τις σκοπιμότητες

Ο κύβος ερρίφθη οριστικά! Το κρίσιμο για την Κρήτη έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσής της με την Αττική θα προχωρήσει ως εθνικό αμιγώς έργο από την εταιρεία “Αριάδνη interconnection” (θυγατρική του ΑΔΜΗΕ)...

Το ξεκαθάρισε, επιβεβαιώνοντας και τα τελευταία ρεπορτάζ μας, ο υπουργός Ενέργειας-Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης από το βήμα της Bουλής, όπου για πρώτη φορά “ξεσπάθωσε” δημοσίως κατά της κυπριακής εταιρείας EuroAsia Interconnector, που έχει εμπλακεί ως project promoter του έργου διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, στο πλαίσιο του διακρατικού πρότζεκτ ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας.

Ο Χανιώτης υπουργός έχει βεβαίως στείλει εδώ και καιρό σαφή μηνύματα και προς τη μεριά της EuroAsia Interconnector και προς τη μεριά της Κομισιόν που έχει βάλει “πλάτες” στην κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξία κατά την πολύμηνη αυτή αντιπαράθεση που μαίνεται με τους ελληνικούς αρμόδιους φορείς (ΥΠ.ΕΝ., ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ).

Προχθές όμως, από τα έδρανα της Βουλής, και μέσω πολιτικής αντιπαράθεσης που είχε τόσο με τον βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής και προκάτοχο του Γιάννη Μανιάτη, όσο και με τον βουλευτή και τομεάρχη Ενέργειας της Ν.Δ. Κώστα Σρέκα, ο Γιώργος Σταθάκης ύψωσε ένα βαρύ... “κατηγορώ” κατά της EuroAsia Interconnector. Έκανε λόγο για μια εταιρεία που στην πράξη είναι ανύπαρχτη, που δεν έχει ούτε τα απαιτούμενα κεφάλαια - «ούτε φράγκο», όπως είπε χαρακτηριστικά - ούτε την τεχνογνωσία για να προχωρήσει το σημαντικό έργο του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης. Μάλιστα, εξέφρασε υπόνοιες ότι η καθυστέρηση και η όλη εμπλοκή μπορεί να εξυπηρετεί και άλλα συμφέροντα.

Αναλυτικότερα, κατά διάρκεια της προχθεσινής συζήτησης στη Βουλή για το ενεργειακό νομοσχέδιο, ο υπουργός Ενέργειας-Περιβάλλοντος υπογράμμισε ότι το έργο του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης θα προχωρήσει άμεσα ως εθνικό έργο, καθώς το κόστος καθυστέρησης είναι πολύ μεγάλο για τους Έλληνες καταναλωτές, όταν δαπανούν 450 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο σε Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) μόνο για την Κρήτη, σε σύνολο 700 εκατ. ευρώ ΥΚΩ τον χρόνο.

Ο ίδιος τόνισε ότι οι όποιες καθυστερήσεις δε βαραίνουν την κυβέρνηση και τις ελληνικές Αρχές, παρά τον project promoter, EuroAsia Interconnector, όταν και δε συμμορφώθηκε προς τις απαιτούμενες διαδικασίες για την έγκαιρη προώθηση του έργου ως PCI.

«Για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, την οποία επίσης ωρίμασε μέσα σε ενάμιση χρόνο ο ΑΔΜΗΕ, αυτό το κεφάλαιο πρέπει να κλείσει οριστικά και αμετάκλητα.

Άρα θεωρώ πως, επειδή είναι θέμα ύψιστου εθνικού συμφέροντος, δεν υπάρχουν διαφωνίες και δεν πρέπει να υπάρχουν διαφωνίες ανάμεσα στα πολιτικά κόμματα. Ισχυρίζομαι ότι υπάρχει συνέχεια στον τρόπο αντιμετώπισης αυτού του θέματος και από την προηγούμενη κυβέρνηση και από τη σημερινή.

Να το θέσω πολύ απλά. Η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης δικαιωματικά είναι εθνικό έργο που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ, όπως ανήκουν και όλα τα μεγάλα εθνικά έργα και είναι και στο επενδυτικό του πρόγραμμα.

Είναι ένα έργο το οποίο είναι εθνικό από τη φύση του, δικαιωματικά, και είχε ενταχθεί και σε ένα διασυνοριακό έργο. Ποια ήταν η λύση; Η λύση ήταν αυτή που πρόκρινε η παρούσα κυβέρνηση: Να γίνει από κοινού το έργο, αντί να γίνουν δύο έργα, που δεν έχει κανένα νόημα, με έναν όρο ως κόκκινη γραμμή που βάλαμε, το 51% του project θα ανήκει στον ΑΔΜΗΕ. Πάγιο εθνικό συμφέρον», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταθάκης και συνέχισε: «Υπογράψαμε τις συμβάσεις, είπαμε “ελάτε να το κάνουμε” και μετά η άλλη πλευρά άρχισε τις υπαναχωρήσεις. Πολλές υπαναχωρήσεις, πάρα πολλές υπαναχωρήσεις απ’ ό,τι υπέγραψε.

Ακούω με πολύ δέος τα επιχειρήματα περί χαμένων χρημάτων, πόρων κ.λπ. Υπάρχουν δύο θέματα που είναι υπέρτατου εθνικού συμφέροντος και δεν το συζητάμε. Στην Κρήτη πρέπει να γίνει μεγάλη διασύνδεση. Έπρεπε να ξεκινήσει από χθες. Με όλη αυτή την εμπλοκή παρατάθηκε και αυτή τη στιγμή μετράω ότι χάσαμε έναν ολόκληρο χρόνο, για να μην πω ενάμιση.

Πόσο κοστίζει αυτό στον Έλληνα καταναλωτή; Η Κρήτη κοστίζει κάθε χρόνο στον Έλληνα καταναλωτή 450 εκατομμύρια ευρώ. Επαναλαμβάνω το νούμερο, 700 εκατομμύρια πληρώνουν ΥΚΩ όλοι οι Έλληνες πολίτες και τα 450 εκατομμύρια από τα 700 είναι κάθε χρόνο το κόστος της Κρήτης, που παράγει ηλεκτρισμό με πετρέλαιο κ.λπ.

Δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση. Είναι 450 εκατομμύρια η ζημιά που έχει υποστεί και 1.300.000 είναι κάθε μέρα που καθυστερούμε αυτό το υψίστης σημασίας έργο.

Κλείνω αυτό το θέμα και με αυτό την παρένθεση. Άρα προχωρά το έργο, θα το προχωρήσει η “Αριάδνη”, είναι δεδομένο. Επαναλαμβάνω ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι πλέον μαζί με τη State Grid, η οποία δεν είναι παθητικός μέτοχος στον ΑΔΜΗΕ. Η State Grid προσθέτει τεχνολογία, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο, έχει οικονομική δυνατότητα, δανειοδοτήσεις κ.λπ. Είναι μια εγγύηση για τον ΑΔΜΗΕ και ήταν μοντέλο, το οποίο μαζί με τη State Grid - το υπογραμμίζω - μεταμόρφωσε τον ΑΔΜΗΕ σε έναν φορέα που μπορεί αποδεδειγμένα και κάνει γρήγορα μεγάλα έργα, που μέχρι χθες ήταν αδιανόητα.

Άρα πάνω σε αυτή τη βάση θα προχωρήσουμε. Θεωρώ τον ΑΔΜΗΕ κατεξοχήν παράδειγμα της δικής μας προσέγγισης σε αυτό το θέμα. Οι κρατικές εταιρείες δεν είναι κατάρα. Το αντίθετο, υπό δεδομένες συνθήκες και με αυτό το μοντέλο αποδεικνύεται ότι μπορούν να λειτουργήσουν και να αποδώσουν και να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, αρκεί να έχουν αξιόπιστους εταίρους και στρατηγικούς επενδυτές μέσα σε αυτό».


«Εμπλοκή με μια ανύπαρκτη... εταιρεία»

«Δεν παίζουμε με το εθνικό συμφέρον»

«Δεν παίζουμε με το εθνικό συμφέρον. Ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτό το έργο είναι αυτός τον οποίο ακολουθήσαμε - η δική σας κυβέρνηση δεν παραχώρησε το δικαίωμα στον ΑΔΜΗΕ, το υπογραμμίζω αυτό - με συνεννόηση, με συνεργασία, με διατήρηση του 51%. Αν ο άλλος δεν μπορεί, δε θέλει ή είχε αλλότρια συμφέροντα, είναι μια άλλη ιστορία.

Η Ελλάδα δε θα θυσιάσει το μεγαλύτερο εθνικής σημασίας έργο της σε μια περαιτέρω διολίσθηση και εμπλοκή με μια ανύπαρκτη εταιρεία - για να είμαστε και ειλικρινείς τώρα - που δεν έχει φράγκο, δεν έχει τεχνολογία, δεν έχει κάνει ποτέ της κανένα έργο και που κάποιοι, για διάφορους λόγους, συνεχίζουν να θεωρούν ότι μπορεί να υλοποιήσει το μεγαλύτερο έργο της χώρας. Δε γίνεται. Η Ελλάδα θα προχωρήσει και θα προχωρήσει με τον μόνο τρόπο που είναι εφικτό το έργο», υπογράμμισε ακόμα ο Χανιώτης υπουργός και κατέληξε:

«Η επιστολή μου στον Κανιέτε λέει ότι οφείλει, με βάση τον ευρωπαϊκό κανονισμό, να το αναγνωρίσει, επειδή αδυνατεί να κάνει οτιδήποτε άλλο. “He is obliged to recognize...”. Δεν το κάνει; Τι θέλετε να κάνουμε; Να περιμένουμε;».

Σχόλια