Ελλάδα

Γιατί είναι «παράλογη» η αύξηση των φοιτητών στα Πανεπιστήμια;

Αναλυτικά τα στοιχεία - Τι απαντά ο καθηγητής, Δημήτρης Ξενάκης

Αύξηση 3,2% παρουσίασε ο αριθμός των εγγεγραμμένων προπτυχιακών φοιτητών στο σύνολο των εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017, σε σχέση με το 2015-2016, και ανήλθε σε 409.413 άτομα. Αυτό τουλάχιστον καταδεικνύουν τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., και συγκεκριμένα οι στατιστικές ανώτατης εκπαίδευσης που έληξαν το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017.

Αυξήθηκαν κατά 3,2% οι προπτυχιακοί φοιτητές

Σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία:

  • Το εκπαιδευτικό προσωπικό παρουσίασε αύξηση 5,9%. Αύξηση παρατηρείται σε όλα τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα εκτός της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τα οποία παρουσίασαν μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού κατά 28,8%, 2,5% και 1,6% αντίστοιχα.
  • Ο αριθμός των εγγεγραμμένων προπτυχιακών φοιτητών που πήραν πτυχίο παρουσίασε μείωση 3,2%. Η σημαντικότερη μείωση παρατηρήθηκε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (24,7%), στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (23,2%), στο Πανεπιστήμιο Θράκης (17,8%) και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (13,2%).

Υπάρχει πληθώρα φοιτητών, οι σπουδές των οποίων δεν ανταποκρίνονται στην αγορά εργασίας και δεν υπάρχει επαγγελματική απορρόφηση για τους ίδιους

Παράλογη χαρακτήρισε την αύξηση του αριθμού των προπτυχιακών φοιτητών ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Πολιτικής Δημήτρης Ξενάκης, ο οποίος μίλησε στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη”. «Η αύξηση του αριθμού των προπτυχιακών φοιτητών είναι πραγματικά παράλογη. Η ελληνική πραγματικότητα αποτυπώνεται ως εξής: Έχουμε αύξηση του αριθμού των προπτυχιακών φοιτητών και παράλληλα δεν υπάρχει ενίσχυση των πανεπιστημιακών υποδομών (υλικοτεχνικές υποδομές) και του διδακτικού προσωπικού. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει πληθώρα φοιτητών, οι σπουδές των οποίων δεν ανταποκρίνονται στην αγορά εργασίας και επομένως δεν υπάρχει επαγγελματική απορρόφηση για τους ίδιους».

Όμως, αυξήθηκαν και οι μεταπτυχιακοί

  • Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι εγγεγραμμένοι μεταπτυχιακοί φοιτητές παρουσίασαν αύξηση 25,2%.
  • Οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσιάζονται στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, κατά 66,4%, 53,4% και 45,6% αντίστοιχα. Αντίθετα, μείωση παρατηρείται στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο (25,4%) και στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (5,8%).

Οι εγγεγραμμένοι μεταπτυχιακοί φοιτητές που πήραν πτυχίο εμφάνισαν αύξηση 15,2%, με εξαίρεση το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στα οποία παρατηρήθηκε μείωση κατά 42,3%, 13,1%, 10,5%, 7,5% και 6,2% αντίστοιχα.

Στα μεταπτυχιακά προγράμματα αναφέρθηκε ο κ. Ξενάκης, ο οποίος επισήμανε το γεγονός πως η Ελλάδα δεν έχει αξιοποιήσει την εκπαίδευση ως μοχλό ανάπτυξης. «Η αύξηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων δεν έχει οδηγήσει σε εισροή φοιτητών από το εξωτερικό γιατί δεν είναι διεθνοποιημένα προγράμματα. Δεν έχουν τη δυναμική που θα έπρεπε να έχουν τέτοιου είδους προγράμματα. Είναι όλα ελληνόφωνα, με αποτέλεσμα να μην προσελκύουν φοιτητές από το εξωτερικό και να μην αξιοποιούμε αυτό τον αναπτυξιακό μοχλό που λέγεται “εκπαίδευση”. Ειδικά εδώ που βρισκόμαστε, γεωπολιτικά, θα μπορούσαμε να είμαστε το κέντρο της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης για όλες τις χώρες της Μέσης Ανατολής. Είμαστε ο πιο κοντινός προορισμός για όλες τις χώρες της Μέσης Ανατολής, πράγμα που δεν το έχουμε αξιοποιήσει. Τα πανεπιστήμιά μας δεν είναι “φιλικά” στο να δεχτούν φοιτητές να σπουδάσουν εδώ. Αυτό συμβαίνει στην Τουρκία, στην Κύπρο και αλλού, πλην ημών», είπε χαρακτηριστικά.

Μείωση στους εγγεγραμμένους διδακτορικούς φοιτητές

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., και συγκεκριμένα τις στατιστικές της ανώτατης εκπαίδευσης που έληξαν το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017:

  • Οι εγγεγραμμένοι διδακτορικοί φοιτητές παρουσίασαν μείωση 14,3%, δεδομένου ότι στα διδακτορικά προγράμματα σπουδών δεν υπάρχει σταθερός αριθμός εισακτέων ανά έτος.
  • Οι διδακτορικοί φοιτητές που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους παρουσίασαν μείωση 6,3%. Τέλος, ο κ. Ξενάκης αναφέρθηκε και στη μείωση των διδακτορικών φοιτητών, τονίζοντας πως η αυτή οφείλεται σε έναν αριθμό παραγόντων, όπως η ελλιπής κρατική χρηματοδότηση, η μη ρευστοποίηση του διδακτορικού τίτλου σπουδών κ.τ.λ.

«Η μείωση των διδακτορικών φοιτητών οφείλεται κατά βάση στο γεγονός ότι έχει σταματήσει το ίδιο το Πανεπιστήμιο να προσλαμβάνει κόσμο. Ένας διδακτορικός τίτλος σπουδών εξασφάλιζε ένα εισιτήριο για μια ακαδημαϊκή πορεία. Πλέον, πολλοί νέοι συνειδητοποιούν ότι δεν υπάρχει προοπτική στο Πανεπιστήμιο να ασχοληθούν ερευνητικά κατά τη διάρκεια των διδακτορικών τους σπουδών, και έτσι επιθυμούν μετά την απόκτηση βασικού ή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών να μπουν όσο γίνεται πιο γρήγορα στην αγορά εργασίας. Ωστόσο πρέπει να γίνει σαφές εδώ πως έχει μειωθεί δραματικά η χρηματοδότηση από τον κρατικό μηχανισμό. Και οι δημόσιες και οι ιδιωτικές δαπάνες για την έρευνα είναι πολύ χαμηλές, πολύ κάτω του μέσου ευρωπαϊκού όρου και με την εμφάνιση της κρίσης αυτό έχει επιδεινωθεί. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν πλέον θέσεις εργασίας. Για παράδειγμα, στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης μέσα σε μια δεκαετία έχει προκηρυχθεί μόλις μία νέα θέση. Το αποτέλεσμα είναι να αποθαρρύνονται τα παιδιά, γιατί δεν υπάρχουν θέσεις ακαδημαϊκής ενασχόλησης», σημείωσε ο κ. Ξενάκης.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια