Ελλάδα

Τι αλλάζει στις πανελλαδικές εξετάσεις;

Έρχεται νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - Τι πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές της Β' Λυκείου

Κρίσιμη είναι η ερχόμενη εβδομάδα για την εκπαίδευση, καθώς ο υπουργός Παιδείας αναμένεται να ανακοινώσει την εξεταστέα ύλη, ώστε εκπαιδευτικοί και μαθητές της Β’ Λυκείου να εμφανιστούν προετοιμασμένοι.

Η ύλη των εξετάσεων θα αφορά τους μαθητές της Β’ Λυκείου και συγκεκριμένα τις εξετάσεις του 2020.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές της Β' Λυκείου θα έχουν την τύχη να γνωρίζουν την εξεταστέα ύλη που θα διαγωνιστούν του χρόνου στις πανελλαδικές τέσσερις μήνες νωρίτερα, αντί την περίοδο του Αυγούστου, όπως γίνεται κάθε χρόνο.

Σχετικά με τις αλλαγές, το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα, βάσει του οποίου οι μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου θα εισαχθούν το 2020 στα τριτοβάθμια Ιδρύματα, θα ανακοινωθούν πριν το Πάσχα, περί τα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου.

Ωστόσο τη δυσπιστία τους εκφράζουν οι εκπαιδευτικοί, καθώς θεωρούν αδιανόητο το γεγονός μαθητές που βρίσκονται στη Β’ Λυκείου να μην έχουν ενημερωθεί για τις αλλαγές και το υπουργείο Παιδείας να ετοιμάζει πειραματισμούς.

Η εφημερίδα «Νέα Κρήτη» επικοινώνησε με τον Μανόλη Μαυράκη, φιλόλογο, διευθυντή των Φροντιστηρίων «Πουκαμισάς» Ηρακλείου και υπεύθυνο του Ανεξάρτητου Κέντρου Επαγγελματικού Προσανατολισμού του φροντιστηρίου, ο οποίος μας είπε χαρακτηριστικά:

«Την προηγούμενη περίοδο που είχαν δημοσιοποιηθεί οι αλλαγές, προκάλεσαν έκπληξη στα μάτια μας. Τα πράγματα θα αλλάξουν. Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι έχουν καθυστερήσει τόσο πολύ, που, ό,τι κι αν ανακοινώσουν, αυτό δεν πρέπει να αφορά τους μαθητές που βρίσκονται τώρα στη Β’ Λυκείου, οι οποίοι έχουν κάνει την επιλογή τους. Δουλεύουν και έχουν δώσει προτεραιότητα σε μαθήματα συγκεκριμένα. Έχει καθυστερήσει το υπουργείο Παιδείας. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να πειραματιστεί, λοιπόν, με τους μαθητές που θα δώσουν εξετάσεις το 2020. Τα παιδιά της Β’ Λυκείου έχουν δώσει ήδη βάρος στα μαθήματά τους. Δε γίνεται να μην έχουν ανακοινώσει επισήμως τι θα κάνουν με τα Λατινικά. Δε γίνεται να μην ξέρουν τα παιδιά πώς θα μοιράσει το υπουργείο τα επιστημονικά πεδία και τι εύρος επιλογών θα έχουν. Είναι αργά. Είναι απαράδεκτο. Μιλάμε για παιδιά που γνωρίζουν πως ο κύκλος προετοιμασίας για τις πανελλαδικές είναι διετής. Τα παιδιά δουλεύουν σε φόρμουλα και δε γνωρίζουν εάν είναι ίδιοι οι προσανατολισμοί, τα επιστημονικά πεδία και τι επιλογές έχουν. Είναι αδιανόητο αυτό που συμβαίνει. Δεν έχει συμβεί ποτέ ξανά να μιλάμε για αλλαγές τρεις μήνες πριν το τέλος της Β’ Λυκείου».

Σύμφωνα με την «Εφημερίδα των Συντακτών», η οποία επικαλείται ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, «η εξεταστέα ύλη είναι ο πυρήνας της προετοιμασίας των μαθητών, γι’ αυτό θα ανακοινωθεί νωρίτερα από το νέο σύστημα πρόσβασης, το οποίο έχει τη μορφή σχεδίου νόμου και θα περάσει από τη Βουλή λίγες εβδομάδες αργότερα.

Σύμφωνα με τις τελευταίες ειδοποιήσεις, η αλλαγή του συστήματος πρόσβασης δε συνοδεύεται από αλλαγές στη διδακτέα και ακόμη περισσότερο στην εξεταστέα ύλη, συμπεριλαμβανομένου του νεοεισερχόμενου μαθήματος της Κοινωνιολογίας, που θα αντικαταστήσει το μάθημα των Λατινικών.

Αυτές τις ημέρες διεξάγεται η τελική συζήτηση και επιλογή της ύλης στο μάθημα της Κοινωνιολογίας, καθώς έχουν τεθεί δύο προτάσεις για το περιεχόμενο, αμφότερες συνδεόμενες με ύλη γνωστή και οικεία. Άλλωστε, δεν πρόκειται για καινούργιο μάθημα. Διδάσκεται και στη Β’ («Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών») και στη Γ’ Λυκείου.

Κατά τα άλλα, ακόμα υπάρχει προβληματισμός για το ενδεχόμενο ο συνυπολογισμός του βαθμού του απολυτηρίου στον τελικό βαθμό πρόσβασης να προσλάβει μεταβατικό χαρακτήρα και μόνο για την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου συστήματος. Ούτως ή άλλως, δεν πρόκειται για μεγάλη παρέμβαση, αν και εφόσον αποφασιστεί, αφού η προβλεπόμενη ποσόστωση δεν ξεπερνά το 10% της συνολικής βαθμολογίας. Πάντως, αν και έχει τεθεί εδώ και καιρό στο τραπέζι της συζήτησης, ακόμα δεν έχει αποφασιστεί».

Οι αλλαγές: Τι προβλέπει το νέο σύστημα

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο του νέου συστήματος:

* Οι μαθητές της σημερινής Β’ Λυκείου τον Ιούλιο θα κληθούν να συμπληρώσουν το πρώτο μηχανογραφικό με το οποίο θα ζητούνται 10 προτιμήσεις τμημάτων. Σε όσα τμήματα η ζήτηση αποδειχτεί υψηλότερη σε σχέση με τις προσφερόμενες θέσεις, η πρόσβαση θα επιτευχθεί μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ισχύει σήμερα. Σε όσα τμήματα η ζήτηση είναι χαμηλότερη από τις θέσεις που διαθέτουν τα Ιδρύματα, η πρόσβαση θα γίνει με τον βαθμό απολυτηρίου. Σημειώνεται ότι όσοι δεν υποβάλουν δήλωση τον Ιούλιο θα χάσουν το δικαίωμα εισαγωγής στα ΑΕΙ για το τρέχον έτος.

Λίγες ημέρες μετά τη συμπλήρωση του πρώτου μηχανογραφικού, οι μαθητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν ποια τμήματα θα είναι ελεύθερης πρόσβασης (ΤΕΠ) και ποια όχι. Τα μεν πρώτα θα είναι τα λεγόμενα «πράσινα» τμήματα, ενώ τα υπόλοιπα «κόκκινα».

* Θεσπίζεται το εθνικό απολυτήριο. Για την απόκτησή του θα διεξάγονται περιφερειακές εξετάσεις σε συγκεκριμένα μαθήματα, ενώ θα συνυπολογίζεται και η επίδοση του μαθητή στις τάξεις του Λυκείου. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα λαμβάνεται υπόψη σε χαμηλή ποσόστωση (10%) κατά τον υπολογισμό του τελικού βαθμού πρόσβασης στα ΑΕΙ.

Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο κ. Μαυράκης, «το Εθνικό Απολυτήριο είναι στόχος. Πρέπει να έχει ισχύ, δύναμη και ανταπόκριση. Πρέπει να συνδέεται με την αγορά. Ο σχεδιασμός, ωστόσο, δε φαίνεται να είναι ωφέλιμος. Οι περιφερειακές είναι “βαφτισμένες” πανελλαδικές εξετάσεις. Δε θα αφήσει αυθαίρετα το κάθε σχολείο τον καθηγητή να επηρεάζει τον βαθμό των μαθητών. Θα αρχίσει τις εξετάσεις, οι οποίες θα είναι πανελλαδικές, είτε από βάσεις δεδομένων είτε επιλογής θέματα από τράπεζα θεμάτων».

* Αντικαθίσταται το μάθημα των Λατινικών από την Κοινωνιολογία στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Τέλος, ο κ. Μαυράκης εξέφρασε τη γενικότερη άποψή του για το νέο εξεταστικό σύστημα, όπως προτείνεται από τον υπουργό Παιδείας: «Υπάρχει μια αντίληψη ή πεποίθηση πως πάμε να καταργήσουμε τις πανελλαδικές εξετάσεις. Αυτό το ξέρει ο καθένας ότι δεν μπορεί να συμβεί. Δεν μπορεί να μην έχεις αξιολογική διαδικασία εάν θέλεις να έχεις εισακτέους σε πανεπιστήμια και τμήματα με υψηλή ζήτηση. Δεν μπορούμε να λέμε “ελεύθερη πρόσβαση” και “καταργούμε τις εξετάσεις”. Ξέρουμε πολύ καλά πόσος κόσμος ζητάει κάθε χρόνο τις Ιατρικές, τις Νομικές και τις Φιλοσοφικές Σχολές. Γνωρίζουμε πως η ζήτηση είναι μεγάλη. Πώς θα γίνει η επιλογή; Η επιλογή θα γίνει μέσω μιας εξεταστικής διαδικασίας. Η κατάργηση είναι ένα επικοινωνιακό τέχνασμα, όπως εξαγγέλλει το υπουργείο Παιδείας, που μπορούμε να καταλάβουμε ότι εξυπηρετεί κομματικά... Αλλά η αλήθεια είναι αυτή που σας είπα. Το εάν με έναν τρόπο επιτραπεί η εύκολη πρόσβαση σε κάποια χαμηλόβαθμα τμήματα, τα οποία δεν είχαν ποτέ ζήτηση και έμειναν κενά, δε νομίζω ότι απασχολεί πολύ κόσμο. Η υπόθεση “εξετάσεις” είναι ένας μηχανισμός αξιολόγησης. Είναι μια αξιοκρατική διαδικασία, δίκαιη, και έτσι πρέπει να είναι. Είναι μια διαδικασία εισαγωγής των καλύτερων σύμφωνα με τη ζήτηση και το ενδιαφέρον τους».

Σχόλια