Ελλάδα

Εξετάσεις οδήγησης σε… «ζωντανή» μετάδοση

Κατατέθηκε το νοσμοσχέδιο: Σκηνικό big brother για το δίπλωμα οδήγησης

Κάλλιο αργά παρά ποτέ για το πολυσυζητημένο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τις εξετάσεις οδήγησης, το οποίο με καθυστέρηση μηνών έφτασε τελικά στη Βουλή και έρχεται να αλλάξει άρδην το τοπίο σε σχέση με τα διπλώματα οδήγησης.

Μια βασική αλλαγή είναι ότι για πρώτη φορά στη χώρα μας δίνεται η δυνατότητα έκδοσης διπλώματος σε 17χρονους, με τρόπο όμως όχι απόλυτα αυτόνομο, αλλά με ένα ιδιότυπο καθεστώς συνοδευόμενης οδήγησης για τους ανήλικους οδηγούς.

Μια εξίσου σημαντική μεταρρύθμιση αφορά στον τρόπο διενέργειας των εξετάσεων οδήγησης, όπου θα έχουμε ουσιαστικά ένα σκηνικό big brother, αφού για πρώτη φορά εισάγεται σύστημα καταγραφής της όλης διαδικασίας μέσω καμερών και μικροφώνων.

Με κάμερες και μικρόφωνα εντός της εξέτασης, και με καθορισμό εξεταστή-εξεταζόμενου ηλεκτρονικά, το υπουργείο Υποδομών επιχειρεί εμφανώς να βάλει τέρμα σε σκηνικά αδιαφάνειας, “λαδώματος” και άλλων περίεργων συναλλαγών.

Αναμφίβολα πρόκειται για ένα μέτρο προς θετική κατεύθυνση, το οποίο όμως συνοδεύεται από ένα επιμέρους μέτρο που προκαλεί πολλές συζητήσεις και έχει “ανάψει φωτιές” στις τάξεις των σχολών οδήγησης ανά τη χώρα, όπως και εδώ στην Κρήτη.

Με το νέο καθεστώς, ο υποψήφιος οδηγός θα εξετάζεται χωρίς να υπάρχει μέσα στο όχημα ο δάσκαλος οδήγησης, κάτι που, όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτές των σχολών, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια ασφάλεια!

Με τα συν και τα πλην που έχει το νομοσχέδιο, το ενδιαφέρον στρέφεται στο κατά πόσον θα μπορέσει να ξεμπλοκάρει τη διενέργεια των εξετάσεων των υποψήφιων οδηγών και των οδηγών. Εξετάσεων, ως γνωστόν, που έχουν “παγώσει” εδώ και μήνες, λόγω της αποχής διαρκείας των εξεταστών υπαλλήλων των αιρετών Περιφερειών, έχοντας δημιουργήσει μια εκρηκτική κοινωνική κατάσταση και σε τοπικό επίπεδο.

Σημείο- “κλειδί” για να δοθεί το έναυσμα να ξεκινήσουν ξανά οι μπλοκαρισμένες εξετάσεις αποτελεί η ρύθμιση με την οποία δίνεται, αναδρομικά από την 1η Μαΐου 2018 και μέχρι τρεις μήνες από τη θέση σε ισχύ του σχεδίου νόμου, η μηνιαία αποζημίωση ύψους 240 ευρώ στους εξεταστές, που διενεργούν τις εξετάσεις μετά το πέρας του ωραρίου εργασίας τους.

Βεβαίως, όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι αιρετοί, όπως ο αντιπεριφερειάρχης Ηρακλείου Ευριπίδης Κουκιαδάκης, μεγάλο “αγκάθι” επί του πρακτέου αποτελεί η πρόβλεψη για διενέργεια εξετάσεων εντός του ωραρίου των εξεταστών υπαλλήλων των Διευθύνσεων Συγκοινωνιών των Περιφερειών.

Υπό ηλεκτρονική παρακολούθηση

Με βάση το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, κάθε υποψήφιος οδηγός θα υποβάλλεται πρώτα στη θεωρητική εξέταση και, εφόσον επιτύχει, θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, η οποία θα διενεργείται σε δύο στάδια, ακόμα και την ίδια ημέρα.

Το πρώτο στάδιο θα είναι η πορεία, ενώ στο δεύτερο θα εξετάζονται οι δεξιότητες οδήγησης. Αν κάποιος υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, θα επανεξετάζεται στο πρώτο.

Στη δοκιμασία των προσόντων ο εκπαιδευτής του υποψηφίου δε θα βρίσκεται εντός του οχήματος, ενώ την εξέταση θα διενεργεί ένας εξεταστής.

Η διαδικασία θα καταγράφεται από οπτικοακουστικά μέσα καθ’ όλη τη διάρκειά της, διαφορετικά θα είναι άκυρη.

Η θεωρητική και η πρακτική εξέταση θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο, ενώ το ζευγάρι εξεταζόμενου-εξεταστή θα προκύπτει από ηλεκτρονική κλήρωση λίγο πριν από την εξέταση.

Η οριστική απόφαση για τη χορήγηση διπλώματος οδήγησης θα λαμβάνεται σε πέντε ημέρες από τη δοκιμασία και αφού έχει εξεταστεί όλο το οπτικοακουστικό υλικό.

Πρόστιμα

“Ακριβά” από κάθε άποψη θα πληρώνουν τις πράξεις τους όσοι υποπίπτουν σε παραβάσεις, όπως η αλλοίωση των δεδομένων της εξέτασης και κυρίως του αποτελέσματος, η παραποίηση παραστατικών και εγγράφων, και η συμμετοχή σε παθητική ή ενεργητική δωροδοκία. Επιβάλλονται στους υποψήφιους οδηγούς απαγόρευση συμμετοχής σε εξετάσεις έως τρία χρόνια, στους εκπαιδευτές αφαίρεση της άδειας έως έξι χρόνια και στους εξεταστές απομάκρυνση από το έργο της δοκιμασίας έως έξι χρόνια.

Επιβάλλονται και διοικητικά πρόστιμα, τα οποία για τις πολύ σοβαρές παραβάσεις φτάνουν τα 1.000 ευρώ για τους υποψηφίους, τα 2.000 ευρώ για τους εκπαιδευτές και τους εξεταστές και τα 6.000 ευρώ για τις σχολές οδηγών.

Συνοδευόμενη οδήγηση για 17χρονους

Το νομοσχέδιο προβλέπει χορήγηση διπλώματος οδήγησης και σε 17χρονους, αλλά επιβάλλει την υποχρεωτική συνοδεία. Αφού οι ενδιαφερόμενοι 17χρονοι περάσουν τη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και πετύχουν στις εξετάσεις, θα τους χορηγείται βεβαίωση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό, ο οποίος θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 30 ετών, να έχει δίπλωμα οδήγησης για πέντε χρόνια και να μην του έχει καταλογιστεί βαθμός ποινής στο point system. Ο ανήλικος θα πρέπει να έχει ειδική ασφαλιστική κάλυψη και θα λάβει την οριστική άδεια οδήγησης μόλις συμπληρώσει τα 18 χρόνια.

«Ανεφάρμοστο αν δε γίνουν προσλήψεις»

Για νομοσχέδιο που έχει σωστές κατευθύνσεις, αλλά δεν μπορεί πρακτικά να εφαρμοστεί αν δεν εξασφαλιστούν το απαιτούμενο προσωπικό και εγκαταστάσεις, κάνει λόγο ο αντιπεριφερειάρχης Ηρακλείου Ευριπίδης Κουκιαδάκης, ο οποίος κατέθεσε σχετικό υπόμνημα με παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου. «Από την πρώτη ανάγνωση του σχεδίου νόμου προκύπτει ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε καμία περιφερειακή ενότητα της χώρας αν δε συνοδευτεί από την πρόσληψη προσωπικού και τη δημιουργία των αναγκαίων εγκαταστάσεων, για τις οποίες δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι γι’ αυτό χώροι και πόροι.

Αν και είναι θετικό το γεγονός ότι οι εξετάσεις διενεργούνται από υπαλλήλους των περιφερειακών ενοτήτων (άρθρο 3 σ.ν.) και εγκαταλείφθηκε η αρχική ιδέα για την ίδρυση ειδικού σώματος εξεταστών, αν και εκτιμώ την προσπάθεια για την οργάνωση και τον εξορθολογισμό του συστήματος, χωρίς να αμφισβητώ τις προθέσεις, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι αναπόφευκτα οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα και ακυρώνει την προσπάθεια που κάναμε στην Π.Ε. Ηρακλείου για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες και τους συνεργαζόμενους επαγγελματίες.

Η δραματική μείωση του προσωπικού λόγω των συνταξιοδοτήσεων και της απαγορεύσεως προσλήψεων δεν επιτρέπει τη διενέργεια εξετάσεων εντός του ωραρίου, όπως προβλέπει το σ.ν. και δη από εξεταστές αποκλειστικής απασχόλησης», υπογραμμίζει ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης και επισημαίνει: «Οι εξεταστές οι οποίοι επιλέγονται από τον περιφερειάρχη έχουν ως κύριο και αποκλειστικό έργο τη διενέργεια των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών. Η πρόβλεψη αυτή με βεβαιότητα ακυρώνει κάθε προσπάθεια για την εύρυθμη, διαφανή και αποτελεσματική λειτουργία των Διευθύνσεων Συγκοινωνιών, ενώ αναπόφευκτα οδηγεί σε οριστικό κλείσιμο τα περιφερειακά γραφεία αυτών.

Η αποκλειστική εντός ωραρίου απασχόληση των εξεταστών αποδυναμώνει πλήρως την παροχή των λοιπών υπηρεσιών (ταξινομήσεις, μεταβιβάσεις οχημάτων, αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων, ελέγχων κ.λπ.). Μονόδρομο αποτελεί η πρόταση όλων των εμπλεκομένων για τη διενέργεια των εξετάσεων εκτός ωραρίου.

Οι μηνιαίες δαπάνες, όπως προκύπτει από την εισηγητική έκθεση χρηματοοικονομικών επιπτώσεων, για τις “αμοιβές” των εξεταστών, ανέρχονται στο ποσό των 275.000 και οι ετήσιες στο συνολικό ποσό των 3.300.000 ευρώ, ενώ τα ετήσια έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης από τις εξετάσεις στα 42 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, η κυβέρνηση, με την αδικαιολόγητη αυτή ρύθμιση, διαλύει τις υπηρεσίες των Περιφερειών, ταλαιπωρεί χιλιάδες πολίτες, εξαθλιώνει οικονομικά τις σχολές οδηγών για να “εξοικονομήσει” (υπεξαιρέσει εις βάρος των εργαζομένων) το αντίστοιχο ποσό των 3 εκατομμυρίων ετησίως, αντί να αποδώσει στις Περιφέρειες το υπόλοιπο, προκειμένου να διαμορφώσουν και να εξασφαλίσουν τις εγκαταστάσεις που απαιτούνται (ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή πίστες). Έτσι, η συζήτηση των υπόλοιπων διατάξεων του σ.ν. προϋποθέτει την παραδοχή αυτού του αιτήματος, διαφορετικά οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Π.Ε. δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στο βασικό έργο τους».

Σχόλια