Ελλάδα

«Ποδαρικό» με νέες αλλαγές στην Εκπαίδευση

Δύο νομοσχέδια έρχονται τον Ιανουάριο στη Βουλή από το υπουργείο Παιδείας

Νέες και σημαντικές αλλαγές επιφυλάσσει το υπουργείο Παιδείας τη νέα χρονιά και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς τον μήνα που διανύουμε κατατίθενται προς ψήφιση στη Βουλή δύο σημαντικά νομοσχέδια, τα οποία διαφοροποιούν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε μεγάλο βαθμό απ’ όσο τη γνωρίζαμε μέχρι και σήμερα. Τις προθέσεις του υπουργείου Παιδείας τις γνωρίζαμε από το προηγούμενο έτος, όταν ο κ. Γαβρόγλου είχε μιλήσει για ένα ριζικά διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό σύστημα.

Η πρώτη σημαντική αλλαγή θα περιλαμβάνει τις αλλαγές στο Λύκειο, τη θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου με τη διεξαγωγή περιφερειακών εξετάσεων και τον νέο τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου για πρώτη φορά θα επιτευχθεί η πρόσβαση σε σχολές με τον βαθμό απολυτηρίου, ανάλογα με τη ζήτηση.

Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον Ζαχαρία Ρηγάκη, πρόεδρο ΕΛΜΕ Ηρακλείου, ο οποίος μας εξέφρασε την εκτίμησή του γύρω από τη συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία αναβαθμίζει τη σημασία του απολυτηρίου. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «πρέπει να τη δούμε στην πράξη τη ρύθμιση αυτή. Στη θεωρία δεν μπορούμε να την αξιολογήσουμε. Δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα εάν δε δούμε το νομοσχέδιο στην πράξη. Μέσα στο νομοσχέδιο υπάρχουν θέματα τα οποία δε θα έχουν μια θετική κατεύθυνση, αλλά από εκεί και πέρα, εάν δεν το δούμε στην πράξη, δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα. Τίθενται σίγουρα ερωτήματα. Πώς θα λειτουργήσει το Εθνικό Απολυτήριο; Με ποια κριτήρια, με ποια δεδομένα, ποια αξία θα έχει, και τι θα αλλάξει σε σχέση με το απολυτήριο που έχουμε σήμερα; Αυτά είναι ερωτήματα τα οποία δεν τα έχουμε αξιολογήσει. Εμείς δεν έχουμε κατανοήσει σε μεγάλο βαθμό τι επιδιώκει το υπουργείο».

Η συγκεκριμένη ρύθμιση, όμως, δεν είναι η μόνη. Παρά το γεγονός ότι οι αλλαγές που αφορούν την αναμόρφωση της Γ’ Λυκείου θα εφαρμοστούν από την επόμενη σχολική χρονιά (2019-2020), οι μαθητές της Β’ Λυκείου θα κληθούν τον Ιούλιο του 2019 να κάνουν το πρώτο βήμα της προβλεπόμενης διαδικασίας για την εφαρμογή του νέου συστήματος για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Μόλις ολοκληρώσουν επιτυχώς τη Β’ Λυκείου, οι υποψήφιοι θα κληθούν να συμπληρώσουν μια πρώτη δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) που θα περιλαμβάνει 10 προτιμήσεις τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Σε όσα τμήματα η ζήτηση είναι υψηλότερη σε σχέση με τις προσφερόμενες θέσεις, η πρόσβαση θα επιτυγχάνεται μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ισχύει σήμερα. Σε όσα τμήματα η ζήτηση είναι χαμηλότερη από τις θέσεις που προσφέρουν τα Ιδρύματα, η πρόσβαση θα γίνεται με τον βαθμό απολυτηρίου. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι όσοι δεν υποβάλουν δήλωση τον Ιούλιο θα χάσουν το δικαίωμα εισαγωγής στα ΑΕΙ για το τρέχον έτος.

Πρόκειται για μια αλλαγή που έρχεται σαν “κεραυνός εν αιθρία”, εάν θεωρήσουμε πως εδώ και μερικές δεκαετίες οι απόφοιτοι της Γ’ Λυκείου, έχοντας δώσει τις πανελλαδικές εξετάσεις, κατέθεταν στο μηχανογραφικό δελτίο τους όσες προτιμήσεις ήθελαν. Είναι μια “ριζοσπαστική” αλλαγή, καθώς οι 17χρονοι μαθητές, που δεν έχουν μπει στη Γ’ Λυκείου, θα είναι δέσμιοι των προτιμήσεών τους. Λίγες ημέρες μετά τη συμπλήρωση του πρώτου μηχανογραφικού, οι μαθητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν ποια Τμήματα θα είναι Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) και ποια όχι. Τα τμήματα που θα “κοκκινίζουν” στο μηχανογραφικό θα είναι εκείνα με την υψηλή ζήτηση, ενώ τα τμήματα που θα “πρασινίζουν” θα είναι αυτά με τη χαμηλότερη ζήτηση.

Τη συγκεκριμένη ρύθμιση σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ, Ζαχαρίας Ρηγάκης, ο οποίος ανέφερε: «Φέτος γίνεται πρώτη φορά δοκιμαστικά και, όπως έχουμε μάθει, θα υπάρχει δυνατότητα αλλαγών μέχρι την επόμενη χρονιά. Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι ουσιαστικά ένας δοκιμαστικός σωλήνας, και ελπίζουμε οι αλλαγές αυτές να μην αποβούν εις βάρος των παιδιών τα οποία θα τις δεχτούν. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί ώστε να το αξιολογήσουμε είτε θετικά είτε αρνητικά. Εμείς αυτό που τονίζαμε σε κάθε κατεύθυνση ως εκπαιδευτική κοινότητα και είναι το μεγάλο στοίχημα για το Δημόσιο Λύκειο είναι η ύπαρξη μιας ευρύτερης μόρφωσης και κριτικής ικανότητας. Όλα τ’ άλλα θα τα δούμε στην πράξη ώστε να αξιολογήσουμε αργότερα εάν θα έχουν θετικό ή αρνητικό αποτύπωμα».

Σημαντικές αλλαγές εντοπίζονται και στον αριθμό των μαθητών που θα έχει η καθεμία σχολική αίθουσα από το νέο σχολικό έτος, πράγμα που θα περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα, από το σχολικό έτος 2019-2020 ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και την Α’ Δημοτικού η σταδιακή μείωση του μέγιστου αριθμού των μαθητών ανά τάξη, από τους 25 μαθητές, που είναι σήμερα, στους 22. Η μείωση του αριθμού των μαθητών θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά και στη Γ’ Λυκείου, όπου προβλέπονται 25 μαθητές στα ημερήσια Λύκεια και 22 στα Εσπερινά.

Στο σύνολο των 325 δήμων της χώρας αναμένεται να επεκταθεί η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση που αφορά τη φοίτηση των παιδιών 4-6 ετών στα νηπιαγωγεία, καθώς το μέτρο ήδη εφαρμόζεται σε 184 δήμους. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν εγκαίρως τα ζητήματα που αφορούν την κάλυψη των αναγκών σε σχολική στέγη, τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών, Υποδομών και Παιδείας αναμένεται να καταθέσουν ολοκληρωμένο σχέδιο έως το τέλος του Ιανουαρίου.


Η “αιώνια” πληγή

«Αναγκαίες οι προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού»

Τέλος, η “Νέα Κρήτη” ρώτησε τον κ. Ρηγάκη ποιο είναι το μείζον πρόβλημα που θα επιθυμούσε να επιλυθεί το τρέχον σχολικό έτος από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Ο κ. Ρηγάκης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητας πρόσληψης εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς το εκπαιδευτικό τοπίο, όπως είναι, δεν είναι το καλύτερο.

«Το βασικότερο πρόβλημα είναι οι διορισμοί. Το έχουμε ξαναπεί πολλάκις. Πρώτος στόχος πρέπει να είναι διορισμός συναδέλφων ώστε να υπάρξει μια κανονικότητα στο σχολείο, γιατί πια αυτό που υπάρχει είναι τραγικότητα. Να περιμένουμε κάθε χρόνο δυο-τρεις μήνες ώστε να λειτουργήσει ομαλά η μεγάλη πλειοψηφία και το κάθε επαρχιακό σχολείο. Και πάλι να μη λειτουργεί. Το βασικό είναι αυτό: να υπάρξει ένας αριθμός προσλήψεων ώστε να καλυφθούν οι όποιες θέσεις, πράγμα που θα έχει ως άμεση συνέπεια να μπορεί να λειτουργήσει το σχολείο και να βάλει στόχους από την αρχή του σχολικού έτους. Το βασικότερο είναι αυτό. Και το δεύτερο είναι μια καλύτερη παρεχόμενη ποιότητα εκπαίδευσης και αυτό είναι κάτι που πρέπει να προβληματίσει όλους μας, από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μέχρι τους συναδέλφους στα σχολεία. Να μπορέσει το δημόσιο σχολείο να αποκτήσει μια αξιοπιστία και ένα ενδιαφέρον για τον μαθητή», κατέληξε.

Σχόλια